Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Nuorisolautakunta 15 28.01.2010 15

501-2009 (110)

Hankkeiden/projektien päättymisen jälkeen kaupungille jäävät työnantaja- ym. vastuut

Tiivistelmä:

Kaupunginhallituksen hallintojaosto päätti joulukuussa 2010 Hankkei-den/projektien päättymisen jälkeen kaupungille jäävistä työnantaja €ym. vastuista ja päätti lähettää ne lautakunnille käsiteltäviksi ja huomioon otetta-vaksi sekä merkitsi niihin liittyvän selvityksen tietoonsa saatetuksi.

Nlk § 15

Osastopäällikkö Ritva Jykelä:

 

Henkilöstöasioiden vastuualue oli, hallintojaoston toimeksiannosta, selvittänyt niitä työnantaja- ym. vastuita, joita Turun kaupungille voi tulla hankkeeseen/projektiin palkatun työntekijän määräaikaisen työsuhteen päättyessä. Kaupungille jäävät mahdolliset vastuut liittyvät lähinnä eläkemenoihin ja päättyneiden määräaikaisten työsopimusten tulkitsemiseen toistaiseksi voimassa oleviksi. Hallintojaosto päätti 15.12.2009 § 331, että

-selvitys merkitään tiedoksi ja

-että selvitys tulee ottaa huomioon uusittaessa projektiohjeistusta.

 

Lisäksi hallintojaosto päätti lähettää selvityksen lauta- ja johtokunnille käsiteltäväksi ja huomioon otettavaksi.

 

Eläkemenoista aiheutuvat kustannukset/vastuut

 

Eläkemenoperusteista eläkemaksua maksavat ne kuntatyönantajat, joiden ennen vuotta 2005 palveluksessa olleille työntekijöille maksetaan eläkettä. Kuntien eläkevakuutuksen valtuuskunta vahvistaa vuosittain eläkemenoperusteisen eläkemaksun kokonaismäärän. Kokonaismäärä jaetaan jäsenyhteisöjen maksettavaksi sen perusteella, miten paljon kulloinkin maksussa olevista eläkkeistä on karttunut kunkin jäsenyhteisön palveluksessa ennen vuotta 2005 tehdystä työstä.

 

Hankkeissa työskennelleistä, määräaikaisten palvelussuhteiden päättymisen jälkeen, kaupungille jäävää vastuuta eläkemenoperusteisen maksun (ns. Kuel ) osalta tulee niiden työntekijöiden osalta, joiden määräaikaiset työsuhteet Turun kaupungilla ovat alkaneet ennen vuotta 2005. Nuorisotoimen toteutuneet Kuel –menot vuonna 2009 n. 155 000 €. Pääosa muodostuu eläkkeellä olevista päätoimisista ja osa-aikaisista ohjaajista ja muista nuorisotoimen vakinaisen toiminnan työntekijöistä.

 

Varhaiseläkemenoperusteista maksua eli varhe –maksua maksavat työnantajat työntekijöistä, jotka jäävät joko työkyvyttömyyseläkkeelle, yksilölliselle varhaiseläkkeelle, työkyvyttömyyseläkkeelle tai jotka alkavat saada määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä eli kuntoutustukea. Vuonna 2008 ja sen jälkeen alkavat em. eläkkeet vaikuttavat työnantajan varhemaksuun 36. kalenterikuukauden ajan eläkkeen alkamisesta. Maksut voivat jakautua neljälle vuodelle.

 

Määräaikaisista palvelussuhteista kaupungille voi tulla ns. varhe –maksua niissä tapauksissa, joissa hankkeeseen palkattu työntekijä jää palvelussuhteen päättymisen jälkeen työkyvyttömyys- tai on oikeutettu muuhun em. eläkkeeseen. Nuorisotoimen varhe –maksut toteutuivat vuonna 2009 nettohyvityksenä.

 

Tapaturmaeläke on eläke, jota maksetaan henkilölle, jonka työkyvyttömyys johtuu työtapaturmasta tai ammattitaudista. Tapaturmaeläke on ns. ensisijainen eläke eli muut mahdolliset eläkkeet eivät pienennä sitä. Tapaturmaeläke –menoja kaupungille tulee siinä tapauksessa, että hankkeeseen palkattu työntekijä jää kaupungin työssä tapahtuneen tapaturman tai kaupungin työssä johtuvan ammattitaudin perusteella tapaturmaeläkkeelle.

 

Muut mahdolliset kustannukset

 

Hankkeisiin/projekteihin palkattavien määräaikaisten työntekijöiden osalta on huolehdittava siitä, että määräaikaisen työsopimuksen tekemiselle on perusteltu syy (Työsopimuslaki 1. luku, § 3). Jos lainmukainen perusteltu syy puuttuu, voidaan työnantaja palvelussuhteen päättymisen jälkeen tuomioistuimen päätöksellä määrätä maksamaan korvausta työsopimuksen perusteettomasta päättämisestä (Työsopimuslaki 12 luku, § 2).

 

Hankkeiden päättymisen jälkeen kaupungille voi jäädä myös hankintoihin/investointeihin liittyviä vastuita esim. jos toimitiloja vuokrataan hankkeen kestoa pidemmäksi ajaksi.

 

Hallintojaoston esittelytekstin liitteenä oli työoikeuden professori Seppo Koskisen asiantuntijalausunto 27.11.2008 Ylimääräisen henkilökunnan palkkaamisesta ammattikorkeakouluun. Koskinen toteaa lausunnossaan mm., että ”määräaikaisten työ- ja virkasuhteiden laillisuutta arvioitaessa kiinnitetään oikeuskäytännössä huomiota työnantajan mahdollisuuksiin työllistää henkilö pysyväisluonteisesti. Ratkaisua ei voida laillisesti perustaa esim. työn pelkkään projektiluonteisuuteen eikä myöskään pelkästään ulkopuoliseen rahoitukseen... Osa projekteista on perustellusti määräaikaisia. Niiden osalta tiedetään sekä alku että loppu… Katson, että esillä olevassa asiassa uutta määräaikaisuutta esitetään myös sellaisille henkilöille, joiden kohdalla palvelussuhteen keston ja projektista toiseen siirtymismahdollisuuden myötä määräaikaisuudelle ei ole enää perustetta.”

 

Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio:

 

Ehdotus       Nuorisolautakunta päättää merkitä Selvityksen hankkeiden/projektien päättymisen jälkeen kaupungille jäävistä työnantaja – ja muista vastuista tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKeskushallinto, hallinto