Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Nuorisolautakunta 121 29.10.2009 7

4352-2009 (100)

Lausunto Turun kaupungin henkilöstöraportti - henkilöstöstrategian tavoitteiden toteutuminen 2008

Tiivistelmä: -

Nlk § 121

Kehittämissuunnittelija Virpi Sandvik:

 

Henkilöstöasioiden vastuualue on koonnut Turun kaupungin henkilöstöraportin materiaalin henkilöstöhallinnon tietojärjestelmiä ja muuta käytettävissä olevaa materiaalia hyödyntäen. Henkilöstöraportissa on tarkasteltu henkilöstöstrategian tavoitteiden toteutumista ja raporttiin on liitetty tarkastelua täydentävää tilastotietoa.

 

Vuoden 2008 aikana Turun kaupungin henkilöstötyössä oli keskeistä kaupunginvaltuuston 28.11.2005 § 253 hyväksymän henkilöstöstrategian 2006–2009 ja strategian tasapainotettuun tuloskortistoon vuodelle 2008 kirjattujen toimenpiteiden käynnistäminen ja toteuttaminen.

 

Henkilöstöstrategia kostuu neljästä painopistealueesta, joissa onnistuminen on nostettu keskeiseksi.

 

Painopistealueet ovat:

- johtaminen

- osaaminen

- henkilöstön saatavuus ja hyvinvointi

- toimintatapa

 

Henkilöstöstrategiassa strategiset painopisteet on jaettu kriittisiksi menestystekijöiksi, joille on määritelty arviointikriteerit, tavoitetasot ja toimenpiteet joiden avulla tavoitteita lähestytään.

 

Kaupunginhallituksen hallintojaosto päätti raportin käsittelyn yhteydessä 7.4.2009 § 122, että asia lähetetään hallintokunnille, jotka käsittelevät jaoston päätökseen liittyvät kohdat ja ottavat kantaa kunkin kohdan soveltumisesta ao. hallintokunnan toimintaan ja toimenpiteiden toteuttamistavoista. Hallintokuntien selvitykset tulee toimittaa hallintojaostolle vuoden 2009 loppuun mennessä.

 

Kaupunginhallituksen hallintojaoston päätökseen liittyvät kohdat perustuvat ensinnäkin vuoden 2005 henkilöstöstrategiapäätöksessä vuodelle 2009 asetettuihin toimenpidetavoitteisiin sekä toiseksi näiden lisäksi asetettavaksi ehdotettuihin ja hyväksyttyihin toimenpidetavoitteisiin vuodelle 2009.

 

 

JOHTAMINEN

 

Toimenpide

Soveltuu

Ei sovellu

1.Henkilöstön määrä ja rakenne on mitoitettu vastaamaan palvelustrategiaan perustuvia tavoitteita.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Kuten kohta 2.

 

x

 

2.Kaupungin henkilöstön kokonaismäärä ei ole kasvanut.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Nuorisotoimen henkilöstön kokonaismäärä (henkilötyövuosina mitattu) ei ole kasvanut, vaan vähentynyt. Säästötoimenpiteiden vuoksi henkilöstön määrä on kuitenkin niin pieni, että toiminnan laajuuteen on jouduttu tekemään leikkauksia; kaikkia palveluja ei voida järjestää siinä laajuudessa, kuin niillä on kysyntää.

 

x

x

3.Kaupungissa on toimiva osaamisen arviointijärjestelmä.

 

Kaupunkitason mittari.

 

4.Tehtävien vaatimat osaamiset on määritelty koko kaupungin osalta ja viety HR:ään.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Tehtävien vaatimien osaamisten määrittely on alkanut. Määrittelytyö on kuitenkin aikaa vievää, eikä kaikkia henkilöstöryhmiä ole vielä ehditty käydä läpi.

 

x

 

5.Kunta 10-tulokset parantuneet (esimiestuki, kohtelun oikeudenmukaisuus ja päätöksenteon oikeudenmukaisuus).

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Muutokset ovat olleet minimaalisia paitsi päätöksenteon oikeudenmukaisuuden osalta, joka on laskenut vuoden 2004 2,76:sta 2,54:ään (asteikko 1-5).

 

x

 

6.Vähintään 30 henkilöstöasioita hoitavaa / esimiestä suorittanut näyttötutkinnon.

 

Kaupunkitasoinen mittari. Kukaan nuorisotoimen esimiehistä ei ole suorittanut näyttötutkintoa.

 

7.Kaikki esimiesasemassa olevat käyvät kehityskeskustelun alaistensa kanssa vuosittain.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Nuorisotoimessa on käyty vuosittaiset kehityskeskustelut vakinaisen ja pitkäaikaisen, määräaikaisen henkilökunnan kanssa jo usean vuoden ajan.

 

x

 

8.Kehityskeskustelu koetaan hyödyllisiksi (Kunta 10) ja kehityskeskustelut ovat olennainen osa esimiestyötä.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Kehityskeskustelujen hyödylliseksi kokeminen on laskenut nuorisoasiainkeskuksessa Kunta 10-tukimuksen mukaan. Tulos on kuitenkin lähellä sivistystoimen ja koko Turun kaupungin tasoa.

 

x

 

9.Henkilöstösuunnitelmien päivittäminen jatkuu tavoitteena valtuustokauden aikainen pysyvä taloudellinen tasapaino ja kaupunginvaltuuston asettamien kaupungin henkilöstön alenematavoitteiden toteuttaminen.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Nuorisotoimessa on pyritty ponnekkaasti pysymään sille asetetuissa henkilöstötavoitteissa. Henkilöstöseurannassa on ollut ongelmia järjestelmään virheellisesti kirjattujen tietojen vuoksi; selkeä ohjeistus työsopimuksiin tehtävistä merkinnöistä tunti- ja lyhyehköjen määräaikaisuuksien osalta on kulkenut jälkijunassa. Jälkikäteen tehtävät korjaukset ovat teettäneet runsaasti työtä. Lisäksi ulkopuolisella rahoituksella palkattujen työntekijöiden lukumäärä on vaihdellut vuosien välillä, mikä on aiheuttanut suuriakin heittoja henkilötyövuosien määrään. Eri vuosien väliset vertailut eivät siten ole antaneet täysin oikeaa kuvaa henkilötyövuosien määrästä. Parannuksena voidaankin pitää sitä, että raportteihin aletaan merkitä erikseen 100 % ulkopuolisella rahoituksella palkatut hanketyöntekijät. Nuorisotoimessa on myös 100 % ulkopuolisella, säännöllisellä avustuksella rahoitettuja vakanssien henkilöstömenoja.

Tehtyjen henkilötyövuosien määrän lisävähennys on nuorisoasiainkeskuksessa suorastaan mahdotonta. Esim. kesällä 2009 kaikki toiminta toteutettiin nuorisotaloilla, Vimmassa ja Seikkailupuistossa oman henkilökunnan voimin, mikä merkitsi toiminnan vähentämistä / lopettamista. Tästä on saatu kielteistä palautetta sekä kuntalaisilta että vieraspaikkakuntalaisilta.

 

 

 

x

 

 

x

10.Kunta 10-tutkimuksessa esiin tulleet epäkohdat korjataan.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Tutkimustulokset käsitellään tulosalueittain ja havaittuihin epäkohtiin mietitään yhdessä henkilökunnan kanssa syitä ja parannusehdotuksia.

Johtamista ja esimiestyötä koskeva osiot eivät sovellu tulosaluetasolla seurattavaksi; vastauksia on liian vähän, jotta ne voitaisiin analysoida tulosaluekohtaisesti. Kunta 10-tutkimusta täydentää kuitenkin nuorisotoimen oma vuosittainen henkilöstökysely, jossa arvioidaan myös esimiestyötä tulosaluetasolla.

 

 

x

 

x

11.Tarpeettomien vakanssien lakkauttamista jatketaan.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Nuorisotoimessa ei ole ollut tarpeettomia vakansseja.

 

x

 

 

 

OSAAMINEN

 

12.Kunta 10-tulokset parantuneet (täydennyskoulutuksen riittävyys, mahdollisuudet itsensä kehittämiseen työssä ja työn hallinta).

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Täydennyskoulutuksen koettu riittävyys on laskenut runsaasti viime vuosina. Nuorisotoimi on perinteisesti panostanut koulutukseen, mutta pienentyneiden määrärahojen myötä tähän on tullut selkeä muutos.

 

x

 

13.Työkiertoa hyödynnetään aktiivisesti.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Mahdollisuudet tehtävien vaihto-mallin mukaiseen työkiertoon nuorisoasiainkeskuksen sisällä ovat olleet hyvin rajalliset, koska vaihto edellyttää aina, että vaihtoon hakeutuvalla on uuden tehtävän edellyttämä muodollinen kelpoisuus. Työkiertoa henkilöstön kehittämisen keinona voidaan toteuttaa myös muilla tavoilla esim. sijaisuuksilla, määräaikaisilla työsuhteilla ja projektitehtävillä, mikä soveltuukin paremmin nuorisoasiainkeskukseen.

 

x

x

14.”Ikävoimaa työhön” – valmennusohjelman toteuttaminen. Osallistujia n. 16-20 henkilöä.

 

Kaupunkitason mittari. Nuorisotoimesta osallistuu yksi henkilö koulutukseen.

 

15.Kehityskeskustelukoulutusten jatkaminen.

 

Kaupunkitason mittari. Nuorisotoimen henkilökunnalla on ollut mahdollisuus osallistua järjestettyihin kehityskeskustelukoulutuksiin.

 

x

 

16.Esimies- ja johtamiskoulutuksen päivittäminen.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Väliesimiesporras on saanut omaa, hallintokunnan itse maksamaa esimieskoulutusta. Sen sijaan ylintä johtoa ei ole koulutettu, mutta tarvetta koulutukselle on.

 

X

 

 

 

HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI

 

17.Turku on suurten kaupunkien välisessä palkkavertailussa kolmen parhaan joukossa.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Nuorisoasiainkeskus on pyrkinyt määrätietoisesti nostamaan ohjaajien palkkatasoa muiden suurten kaupunkien tasolle. Pyrkimykset eivät ole tuottaneet tulosta, koska kaupunginhallituksen hallintojaosto on joko päättänyt asiassa toisin tai esityksen eteenpäinvieminen on kestänyt keskushallinnossa niin kauan, että aika on jo ajanut palkkaesitykseen sisältyvän korotuksen ohi.

 

 

x

18.Työnantajan suositteleminen, tulokset Kunta 10-tutkimuksessa parantuneet.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Suositteleminen on laskenut, ja se oli v.2008 kyselyssä selvästi alle sivistystoimen ja koko Turun kaupungin tasojen.

 

X

 

19.Henkilöstöä ei ole irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Nuorisoasiainkeskuksen henkilökuntaa ei ole irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Määräaikaisen henkilöstön määrää on vähennetty runsaasti.

 

x

 

20.Henkilöstön työkierto sekä henkilökohtaisista että toiminnallisista syistä on käytössä koko kaupungilla.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Kuten kohta 13.

 

x

x

21.Työterveyshuollon asiakastyytyväisyys on parantunut.

 

Kaupunkitason mittari.

 

22.Työperäisten sairauspoissaolojen määrä on vähentynyt.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Työsuojelutoimikunta seuraa mahdollisia sairauden aiheuttavia haittoja (esim. melu) ja poissaoloja.

x

 

23.Vaarojen arvioinnin aiheuttamat johtopäätökset ja tarvittavat korjaavat toimenpiteet on tehty.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Toteutuneet työsuojelutoimikunnan koordinoimina; kartoitus on tehty ja korjaavia toimenpiteitä toteutetaan.

x

 

24.Työkykyä ylläpitävää toiminta on kaikissa yksiköissä tavoitteellista ja suunnitelmallista ja toimintaan on riittävät määrärahavaraukset.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Tyky-toimintaa järjestetään yhteisesti koko henkilökunnalle ja myös tulosaluetasolla. Lisäksi nuorisotoimi tukee työntekijöidensä omaehtoista liikuntaa liikuntasetelein.

 

x

 

25.Kunta-10 tutkimuksen tulosten läpikäyminen koko organisaatiossa, tulosten läpikäynnin jälkeen tehdään tarvittavat johtopäätökset ja kehittämissuunnitelmat.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Nuorisotoimessa on käyty / käydään kyselyn tulokset läpi henkilökunnan kanssa tulosaluepalavereissa kunkin tulosalueen omalta osalta.

 

 

x

 

26.Vuoden 2009 loppuun mennessä laaditaan työhyvinvointitoimenpiteiden seurantamalli ja hyvien käytäntöjen jakamismalli.

 

Kaupunkitason mittari.

 

27.Työkykyä ylläpitävän toiminnan seurantajärjestelmä valmistellaan yhteistyössä henkilöstöverkoston kanssa vuoden 2009 loppuun mennessä.

 

Kaupunkitason mittari.

 

28.Yhteisten tavoitteiden ja keinojen vahvistaminen työhyvinvointia edistävälle toiminnalle.

 

Kaupunkitason mittari.

 

29.Kaupungin työpaikkojen vaarojen – ja haittojen selvitys- ja arviointityön (Vaarojen arviointi-ohjelma) toinen kaupunginlaajuinen kierros toteutetaan v. 2009 loppuun mennessä.

 

Kaupunkitason mittari.

 

30.Määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamista jatketaan.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Määräaikaista henkilökuntaa on vakinaistettu tehtäviin, joiden hoito vaatii vakinaista henkilökuntaa, ja joissa määräaikaisuudelle ei siten ole perustetta.

 

 

x

 

31.Rekrytointi – ja sijaishankintatietojärjestelmän pilotointi alkaa sosiaali- ja terveystoimessa ja opetustoimessa toukokuussa 2009. Järjestelmä otetaan käyttöön koko kaupungissa v. 2009 loppuun mennessä.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Rekry-järjestelmää on käytetty jonkin verran nuorisotoimessa.

 

 

x

 

 

 

TOIMINTATAPA

 

32.Yhteistoiminta johtamisen välineenä kaikilla tasoilla.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Nuorisotoimen yhteistoimintajärjestelmä on erittäin kattava sisältäen seitsemän eri kokoonpanoa. Osa niistä on edustuksellisia, osa edustaa välitöntä yhteistoimintaa.

 

x

 

33.Verkoston toiminta on vakiintunutta ja tuloksellista.

 

Kaupunkitason mittari.

 

34.Oikeat päätöksentekotavat turvaavat joustavan ja sujuvan päätöksenteon sekä henkilöstösuunnittelussa hyväksyttyjen virasto- ja kaupunkitasoisten tavoitteiden toteutumisen.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Päätöksenteko on sujuvaa.

 

x

 

35.HR:n eri moduulit aktiivisessa hyötykäytössä koko kaupungilla.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Käytössä on koulutusmoduuli; Persona HR:ään viedään koulutustiedot säännöllisin väliajoin.

 

x

 

36.Osataan käyttää ja hyödyntää sähköisen rekrytoinnin mahdollisuudet.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Lyhytaikaisia sijaisia on hankittu Rekryn kautta, ja järjestelmää on hyödynnetty jossain määrin myös avointen työpaikkojen ilmoituksessa/hakemusten vastaanotossa.

 

x

 

37.Itsepalvelut käytössä.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Järjestelmät soveltuvat osittain; kaikilla työntekijöillä ei ole mahdollisuutta päästä tietokoneelle, joten he ovat järjestelmien ulkopuolella.

 

x

x

38.Johtamista tukeva henkilöstöasioiden raportointi on yhdenmukaista ja tukee sekä strategista johtamista että päivittäisjohtamista.

 

Kaupunkitason mittari.

 

39.Henkilöstöhallinnon palvelukeskus – projektin päätösten mukaiset toimenpiteet toteutetaan.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Osa kaavailluista toimenpiteistä on tervetulleita nuorisotoimen näkökulmasta, osa ei. Näitä kommentoidaan erikseen palvelukeskusta koskevassa lausunnossa.

 

x

x

40.Pääluottamusmiesten ja henkilöstöasioiden vastuualueen säännöllisiä tapaamisia jatketaan.

 

Kaupunkitason mittari.

 

41.Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien koulutusta järjestetään jatkuvana prosessina.

 

Kaupunkitason mittari.

 

42.Sähköisen asioinnin käyttömahdollisuuksien selvittämistä jatketaan ja henkilöstöhallinnon itsepalvelujen määrittely jatkuu. Personec F.K.:n ESS – käyttöliittymä ja Populus matkanhallintajärjestelmä otetaan käyttöön koko kaupungissa v. 2009 loppuun mennessä.

 

Kaupunkitason mittari.

 

43.Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien raporttien sisällön kehittäminen jatkuu.

 

Toteutuminen nuorisotoimessa:

Raportointia on kehitetty viime vuosina onnistuneesti; siirtyminen henkilötyövuosien seuraamiseen henkilölukumäärän sijaan on tärkein muutos.

Nuorisotoimen kannalta palvelujen (05) ja asiakaspalvelujen (06) ostojen seuranta ei ole henkilöstöseurannan yhteydessä mielekästä. Momentti 05 sisältää menoeriä ilmoituksista Tapake-maksuihin, ym. Momenttiin sisältyvät asiantuntijapalvelut ovat vain pieni osa koko momentista (23,38 % TA 2009:ssa), eikä seuranta siksi anna realistista kuvaa siitä, kuinka paljon nuorisotoimessa on käytetty ulkopuolisia palveluja.

 

x

 

x

 

                     Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio:

 

Ehdotus       Nuorisolautakunta päättää antaa yllä olevan selvityksen kaupunginhallituksen hallintojaostolle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKaupunginhallituksen hallintojaosto