Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Nuorisolautakunta 111 10.09.2009 6

946-2009 (045)

Lausunto tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta vuodelta 2008

Tiivistelmä: -

Nlk § 111

Osastopäällikkö Ritva Jykelä:

 

Turun kaupunginvaltuusto on 15.6.2009 § 138 päättänyt merkitä tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen tiedokseen, lähettänyt sen kaupunginhallitukselle tarvittavia toimenpiteitä varten ja velvoittanut sen tuomaan lokakuun 2009 loppuun mennessä kaupunginvaltuustolle selvityksen toimenpiteistä, joihin on ryhdytty tai joihin on ryhdyttävä tarkastuslautakunnan esille nostamien asioiden korjaamiseksi. Tarkastuslautakunnan 18.5.2009 § 58 tekemän päätöksen mukaisesti revisiotoimisto pyytää lausunnot arviointikertomuksesta 30.9.2009 mennessä. Lausunnossa pyydetään ottamaan kantaan arviointikertomuksessa käsiteltyihin aiheisiin myös niiltä osin, kun lausunnon antavaa organisaatiota ei ole erikseen nimeltä mainittu, mikäli aihe liittyy tai sillä on merkitystä organisaation toiminnalle.

 

Tarkastuslautakunnan vuoden 2008 arviointi on painottunut seuraaviin aiheisiin:

 

- Kestävän kehityksen tavoitealue elämänhallinta ja sen osatavoite voimavarojen suuntaaminen ennaltaehkäisevään työhön,

- Kaupungin henkilöstön määrään liittyvät ohjausasiakirjat, tavoitetasot, toimeenpano ja seuranta,

- Talouden osalta on esitetty talouden tunnuslukuja ja vertailuja muihin kaupunkeihin. Lisäksi on käyty läpi rahoitus- ja sijoitustoimintaan liittyviä asioita.

 

Lisäksi on kiinnitetty huomiota sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toimivuuteen sekä tarkastuslautakunnan aiemmin ottamien asioiden jälkiseurantaan.

 

Lausunto

 

Kohta 2. Kokonaisvaltainen elämänhallinta ja ennaltaehkäisevä palvelutoiminta kestävän kehityksen ohjauksessa

 

Kestävän kehityksen ohjelmassa on linjattu, että ohjelma toimii koko kaupungin toimeenpanovälineenä kohti kestävää kehitystä ja, että ohjelma toimii samalla osana ympäristöjohtamisjärjestelmää. Kaupunginhallituksen asettama toimikunta korosti hallintokuntien roolia Turun kaupungin kestävän kehityksen ohjelman päivityksessä. Hallintokuntakohtaisten tavoitteiden työstämiseksi perustettiin työryhmiä, joiden toiminta on suurelta osin päättynyt. Yksi kaupungin kestävän kehityksen ohjelmalle määritellyistä kahdeksasta päätavoitteesta on kokonaisvaltaisen elämänhallinnan tukeminen. Nuorisotoimen osalta kokonaisvaltaisen elämänhallinnan tukemisen tavoitteita toteutetaan hallintokunnan perustoiminnalla, jossa vastuu on koko hallintokunnalla.

 

”Nuorisotoimi on kiinteästi integroinut kestävän kehityksen tavoitteet osaksi hallintokunnan tavoitteenasettelua. Hallintokunnassa toimii kestävän kehityksen työryhmä, jonka tehtävänä on raportoida tavoitteiden toteutumisesta. kestävällä kehitykselle on hallintokunnassa asetettu monipuolisesti tavoitteita. Lisäksi tavoitteiden saavuttamiselle on määritelty keinot, aikataulut ja vastuutahot. Työryhmä raportoi vuosittain nuorisolautakunnalle kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumisesta.”

 

” Nuorisotoimen toiminta tähtää lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen. Nuorisotoimi toteuttaa toiminta-ajatustaan vahvasti kumppanuuksien kautta. Lasten ja nuorten osallisuus- ja vaikutusmahdollisuuksia sekä koulutuksen ja työelämän valmiuksia pyritään parantamaan. Lisäksi lasten ja nuorten vapaa-ajan toimintaa tuetaan. Toiminnan onnistumista mitataan mm. iltapäivätoiminnan, nuorisotilojen sekä leirialueiden asiakastyytyväisyyskyselyillä.”

 

Johtopäätökset

 

Hallintokuntien välinen yhteistyö kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisessä on avainasemassa, jotta vältytään päällekkäisiltä toiminnoilta ja pystytään hyödyntämään jo olemassa olevaa osaamista. Ennaltaehkäisevää toimintaa ja hallintokuntien välistä yhteistyötä tulee kaupungissa painottaa. Varhainen puuttuminen ja ennaltaehkäisevä toiminta on kustannustehokkaampaa kuin jälkikäteinen korjaava toiminta.

 

Kommentti:

 

Ei huomautettavaa.

 

Kohta 3. Työvoiman käytön suunnittelu, tavoitetaso, toimeenpano ja seuranta

 

Vuosien 2009 – 2010 tavoitetasot on määritelty siten, että työvoiman käyttö voi sosiaali- ja terveystoimessa kasvaa 0,5 % ja muissa hallintokunnissa ja laitoksissa vähentyä 1 % vuosittain.

 

Johtopäätökset

 

Henkilöstön määrään vaikuttavana asiana tulee määritellä kaupunginvaltuuston asettamien tavoitteiden mukaisesti kaupungin ydintoiminnot. Henkilöstön määrä tulee liittää näihin toimintoihin. Henkilöstön määrää vähentävänä tekijänä tulee hyödyntää henkilökunnan eläköityminen.

 

Tarkastuslautakunnan näkemyksen mukaan

- tulee harkita luopumista työvoiman käytön tavoitetasojen asettamisesta nykymuodossaan,

- laatia ja hyväksyä tuottavuuden parantamiseksi koko kaupunkia koskeva ohjelma, jonka toteutus on suunniteltu, aikataulutettu ja vastuutettu. Tuottavuuden parantamisessa tulee kuitenkin ottaa huomioon kunnan ja sen eri toimialojen toimintaan liittyvät erityispiirteet ja toiminnan luonne.

 

Kommentti:

 

Nuorisotoimessa eläkeiän saavuttavia on enintään yksi henkilö vuodessa. Lisäksi ko. henkilöt työskentelevät ohjaajina ja muissa asiakaspalvelutehtävissä. Täten henkilöstön määrän vähentäminen eläkkeelle mahdollisesti siirtyvien avulla ei toteudu. Tuottavuuden parantamisohjelmaan yllämainittujen reunaehtojen toteutuessa ei ole huomautettavaa.

 

Kohta 4. Talous

 

Tarkastuslautakunnan näkemyksen mukaan

- kaupungin aktiivinen työllistämispolitiikka edellyttää kaikkien tarjolla olevien taloudellisten voimavarojen hyödyntämistä. Tarkastuslautakunta pitää tärkeänä, että kaupunki ennakoi jatkossa tarkemmin asiakaskunnan määrässä tapahtuvat muutokset.

- toiminnan rahoittamisessa tulee hyödyntää ulkopuolisen rahoituksen mahdollisuudet aina kun se toiminnan tarkoituksenmukaisen järjestämisen puitteissa on mahdollista.

 

Kommentti:

 

Nuorisotoimen Etsivät -hanke, Ohjaamo ja Nuorten työpaja Fendari palvelevat ilman koulutus- ja työpaikkaa olevia nuoria. Yhteiskunnallisen tilanteen muutokset ovat nykyisin niin nopeita, että on hyvin vaikea ennakoida niiden aiheuttamia muutoksia palvelujen kysyntään. Nuorisotoimi hakee aktiivisesti kohdennettuja valtion avustuksia sekä kehittämishankkeisiin että vakinaisemman tuen piiriin hyväksyttyjen nuorisokeskus Ahtelan ja Fendarin toimintamenoihin. Vakiintuneen tuen avustusten tason ylläpitäminen edellyttää tietyn kriteeristön täyttämistä sekä avustuksen perusteeksi määriteltäviä kaupungin määrärahoja.

 

Kohta 5. Selonteko kaupungin sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä

 

Tarkastuslautakunnan näkemyksen mukaan

- tuloksellisuuden arvioinnin lisäksi on talouden toteutumisen arviointiin suhtauduttava entistä vakavammin erityisesti niiden hallintokuntien osalta, jotka ovat ylittäneet talousarvionsa useampana vuonna peräkkäin.

riskienhallintaa tulee koordinoida ja ohjeistaa kaupunki- ja konsernitasolla. - - Riskienhallinta tulee kuulua jokapäiväiseen toimintaan ja olla osa johtamista.

 

Kommentti:

 

Ei huomautettavaa.

 

Kohta 6. Tarkastuslautakunnan raportoinnin jälkiseuranta

 

Kohta 6.2. Pitkä aikavälin investointiohjelma

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 11.6.2007 tilalaitoksen uuden tilahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen. Apulaiskaupunginjohtajien mukaan uusi menettely on parannus aikaisempaan, koska sen mukaisesti toimittaessa heillä on mahdollisuus ottaa kantaa hallintokuntien suunnitelmiin ja priorisointiin ennen lautakuntien päätöksentekoa.

 

Kommentti:

 

Ei huomautettavaa.

 

Kohta 6.4. Henkilöstön osaamisen johtamisen malli

 

Kaupunginhallituksen hallintojaosto hyväksyi 22.11.2005 ”Osaamisen johtaminen ja henkilöstön kehittäminen” – loppuraportin. Vuoden 2008 mukaan osaamisen kehittämisen toimenpideohjelmat on tehty. Osaamisen arviointijärjestelmän käyttöönotto on huomioitu kaupungin henkilöstöstrategiassa. Tavoitetasona vuodelle 2009 on, että kaupungissa on toimiva osaamisen arviointijärjestelmä ja tehtävien vaatimat osaamiset on määritelty koko kaupungin osalta.

 

Kommentti:

 

Nuorisotoimessa tehtävien vaatimat osaamiset on määritelty vasta muutamien tehtävien osalta, koska vastuualue on monitahoinen sekä tehtävät että niiden vaatimat osaamiset ovat erilaisia. Työ etenisi nopeammin, jos tehtävät olisivat rinnasteisia ja ”niputettavissa”.

 

Kohta 6.5. Avustustoiminta

 

Talousohjelman jatkovalmistelussa on otettu esiin avustusjärjestelmän kehittäminen mm. tuotantotapoja yhtenäistämällä, päällekkäisten töiden purkamisella, avustusmäärärahojen tarkemmalla seurannalla ja tietojärjestelmää kehittämällä.

 

Kommentti:

 

Nuorisolautakunta jakaa avustuksia paikallisille, nuorisotyötä – ja toimintaa toteuttaville yhdistyksille sekä nuorten toimintaryhmille. Lisäksi nuorisolautakunnan päätöksen mukaisin perustein avustetaan aamu- ja iltapäivätoiminnan tuottajia. Avustusten valmistelusta vastaavilla viranhaltijoilla ei ole säännöllistä yhteydenpitoa. Heidän vastuullaan on mm. seurata, ettei avustuksia myönnetä kahdelta taholta samaan tarkoitukseen. On perusteltua, että koko kaupungin avustustoiminnan prosesseja tarkastellaan ja mahdolliset päällekkäisyydet poistetaan.

 

Kohta 6.6. Toimitilat

 

Kaupunginhallitus teki 11.8.2003 päätöksen Turun kaupungin palveluverkosta, jossa aluejaoksi hyväksyttiin yhdeksän suuraluetta. Kaupunginhallituksen päätöstä ollaan vuoden 2009 aikana viemässä käytäntöön.

 

Kommentti:

 

Nuorisotoimen alueellisessa nuorisotyössä otetaan 1.1.2010 alkaen käyttöön ko. suuralueet.

 

Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio:

 

Ehdotus       Nuorisolautakunta päättää antaa tarkastuslautakunnan vuoden 2008 arviointikertomuksesta yllä olevan lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausRevisiotoimisto