NUORISOLAUTAKUNTA

 

Tilivelvollinen viranhaltija:

Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio

 

STRATEGINEN KEHYS

 

Toiminta-ajatus:

Lasten ja nuorten myönteisen kasvun tukeminen

 

Visio:

Turku on lapselle ja nuorelle paras paikka kasvaa ja toteuttaa unelmia

 

 

Ryhmien välisen sopimuksen keskeis haasteita hallintokunnalle:

Asukkaiden hyvinvointi

 

·Vahvistetaan ennalta ehkäisevää työtä lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisäämiseksi

 

 

·Yhteistyön kehittäminen lasten ja nuorten monipuolisten palveluiden ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksien turvaamiseksi.

 

 

 

Resurssien tasapainoinen ohjaus

·Ennaltaehkäisevä työ on valittu painopisteeksi palvelutuotannon kehittämisessä. Nuorisotyö on ennaltaehkäisevää työtä – miten painopiste näkyy määrärahoissa?

Vetovoimaisuus ja kilpailukyky

·Lasten ja nuorten näkökulman huomioiminen kaikissa kaupungin palveluissa.

 

TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET

 

Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset:

 

Turussa on laadittu lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma 2009- 2012. Ohjelma on laadittu nuorisolain (72/2006) 4§:n ja 8 §:n sekä lastensuojelulain (417/2007) 3 §:n pohjalta.

 

Opetusministeriön monialainen viranomaistyöryhmä esittää nuorisolakia muutettavaksi 1.1.2010 alkaen. Tavoitteena on parantaa nuorten mahdollisuuksia saada tarvitsemansa julkiset palvelut. Laissa säädettäisiin etsivästä nuorisotyöstä. Kunnan tulisi nimetä etsivän nuorisotyön toimeenpanosta vastaava nuorisotoimen viranomainen. Kuntiin koottaisiin lisäksi nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, johon kuuluisivat opetus-, sosiaali- ja terveys-, nuorisotoimen sekä työ-, poliisi- ja puolustushallinnon edustajat, tehtävänään tietojen kokoaminen nuorten kasvu- ja elinoloista sekä tilanteen arvioiminen paikallisen päätöksenteon ja suunnitelmien tueksi.

 

Opetusministeriön 2009 tekemän koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa koskevassa selvityksessä esitetään kehittämiskohteiksi aamu- ja iltapäivätoiminnan mahdollistamista sitä tarvitseville pienille koululaisille kaikissa kunnissa, ohjaajien työsuhteiden lisäämistä sekä erityisoppilaiden ja muiden erityistä tukea tarvitsevien lasten toiminnan kehittämiseen. Myös palveluntuottajien mahdollisuuksia toiminnan pitkäjänteiseen järjestämiseen on selvityksen mukaan parannettava.

 

 

 

TAVOITTEET

 

Ryhmien välisestä sopimuksesta tai laadituista ohjelmista johdetut hallintokunnan toiminnalliset tavoitteet taloussuunnitelmakaudelle:

 

Lasten ja nuorten tarpeiden mukaiset palvelut ja vapaa-ajanviettomahdollisuudet.

 

 

 

 

 

 

Tavoitteiden toteutumista
kuvaavat mittarit ja arvot

Toteutumat

Ta

Taloussuunnitelman
t
avoitteet

 

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

Kokonaisasiakasmäärä/
nuorisotoimen eri palveluita
ja palvelumuotoja käyttä-
neiden määrä.

452.482

457.047

423.582

395.000

385.000

385.000

385.000

Nuorisotoimen brutto-
kustannukset/nuori

144,46€

136,91€

148,08 *

 

 

 

 

Vuokrat/nuori

19,54 €

19,94 €

26,06 *

 

 

 

 

Henkilöstömenot +
ostopalvelut/nuori

97,56 €

95,61 €

100,29 *

 

 

 

 

Huoneisto m2

16 656

16 015

16 067

 

 

 

 

* Laskennassa on käytetty 0-29-vuotiaiden määrää v. 2007 tilanteen mukaan, koska vuoden 2008 tiedot eivät ole vielä saatavissa

 

 

 

 

 

 

 

 

TYÖVOIMA

 

Hallintokunnan talousarvioehdotukseen liitetään selvitys työvoimasta ja sen tavoitetasoista. Taulukossa on esitetty hallintokunnan työvoima henkilötyövuosina vuoden 2008 tilanteen mukaan sekä kaupunginhallituksen hallintojaosten päättämä tavoitetaso vuodelle 2009. Kaupunginhallituksen hallintojaoston odotetaan antavat hallintokunnille ohjeelliset työvoiman tavoitetasot. Taulukkoon merkitään lisäksi informaationa laskennallisen eläkeiän saavuttavan henkilökunnan määrä.

 

 

 

2008
(toteutuma)

2009
(tavoitetaso)

2010
(tavoitetaso)

2011
(tavoitetaso)

2012
(tavoitetaso)

Työvoima

163,3

154

154

154

154

Eläkkeellelähtöennuste, vakinaiset

 

1

1

2

0

 

Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.

 

TOIMITILAT

 

Tilaliikelaitos on tiedustellut hallintokuntien tilojen muutostarpeita jo aikaisemmin erikseen keväällä

 

Nuorisotoimi on mukana useissa yhteistyöhankkeissa muiden hallintokuntien kanssa. Hankkeiden toteutumisesta ei ole vielä yksityiskohtaista tietoa. Tavoitteena on aina talousarvion ohjeluvun sisällä pysyminen huolimatta toimitiloissa mahdollisesti tapahtuvista muutoksista.

 

YHTEENVETO

 

Nuorisotoimen talousarvioehdotus on tehty annettuun ohjelukuun. Mitään toimintoja ei lopeteta kokonaan, mutta niiden laajuuteen joudutaan tekemään supistuksia. Esimerkiksi nuorisotaloissa voidaan toimintaa järjestää neljänä päivänä viikossa (lisäksi yksi ns. palaveri- ja suunnittelupäivä), kun aukiolopäiviä on viisi vuonna 2009. Taloja voidaan pitää auki 13 sunnuntaina (vrt. 16 vuonna 2009). Myös Skeittihallin, Seikkailupuiston, nuorten taide- ja toimintatalo Vimman ja Auran Panimon palveluihin on tehty supistuksia. Toiminnot järjestetään vakituisen henkilökunnan toimesta, eikä määräaikaisia työntekijöitä palkata muuta kuin joihinkin hankkeisiin.