NUORISOLAUTAKUNTA
Tilivelvollinen viranhaltija: |
Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio |
STRATEGINEN KEHYS
Toiminta-ajatus: |
Lasten ja nuorten myönteisen kasvun tukeminen
|
Visio: |
Turku on lapselle ja nuorelle paras paikka kasvaa ja toteuttaa unelmia
|
Ryhmien välisen sopimuksen keskeisiä haasteita hallintokunnalle: | |
Asukkaiden hyvinvointi | |
|
·Vahvistetaan ennalta ehkäisevää työtä lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisäämiseksi |
| |
|
·Yhteistyön kehittäminen lasten ja nuorten monipuolisten palveluiden ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksien turvaamiseksi. |
| |
|
|
Resurssien tasapainoinen ohjaus | |
·Ennaltaehkäisevä työ on valittu painopisteeksi palvelutuotannon kehittämisessä. Nuorisotyö on ennaltaehkäisevää työtä – miten painopiste näkyy määrärahoissa? | |
Vetovoimaisuus ja kilpailukyky | |
·Lasten ja nuorten näkökulman huomioiminen kaikissa kaupungin palveluissa. | |
TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET
Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset: | |
|
Turussa on laadittu lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma 2009- 2012. Ohjelma on laadittu nuorisolain (72/2006) 4§:n ja 8 §:n sekä lastensuojelulain (417/2007) 3 §:n pohjalta.
Opetusministeriön monialainen viranomaistyöryhmä esittää nuorisolakia muutettavaksi 1.1.2010 alkaen. Tavoitteena on parantaa nuorten mahdollisuuksia saada tarvitsemansa julkiset palvelut. Laissa säädettäisiin etsivästä nuorisotyöstä. Kunnan tulisi nimetä etsivän nuorisotyön toimeenpanosta vastaava nuorisotoimen viranomainen. Kuntiin koottaisiin lisäksi nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, johon kuuluisivat opetus-, sosiaali- ja terveys-, nuorisotoimen sekä työ-, poliisi- ja puolustushallinnon edustajat, tehtävänään tietojen kokoaminen nuorten kasvu- ja elinoloista sekä tilanteen arvioiminen paikallisen päätöksenteon ja suunnitelmien tueksi.
Opetusministeriön 2009 tekemän koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa koskevassa selvityksessä esitetään kehittämiskohteiksi aamu- ja iltapäivätoiminnan mahdollistamista sitä tarvitseville pienille koululaisille kaikissa kunnissa, ohjaajien työsuhteiden lisäämistä sekä erityisoppilaiden ja muiden erityistä tukea tarvitsevien lasten toiminnan kehittämiseen. Myös palveluntuottajien mahdollisuuksia toiminnan pitkäjänteiseen järjestämiseen on selvityksen mukaan parannettava.
|
TAVOITTEET
Ryhmien välisestä sopimuksesta tai laadituista ohjelmista johdetut hallintokunnan toiminnalliset tavoitteet taloussuunnitelmakaudelle: | |
|
Lasten ja nuorten tarpeiden mukaiset palvelut ja vapaa-ajanviettomahdollisuudet. |
|
|
Tavoitteiden toteutumista |
Toteutumat |
Ta |
Taloussuunnitelman |
||||
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Kokonaisasiakasmäärä/ |
452.482 |
457.047 |
423.582 |
395.000 |
385.000 |
385.000 |
385.000 |
Nuorisotoimen brutto- |
144,46€ |
136,91€ |
148,08 * |
|
|
|
|
Vuokrat/nuori |
19,54 € |
19,94 € |
26,06 * |
|
|
|
|
Henkilöstömenot + |
97,56 € |
95,61 € |
100,29 * |
|
|
|
|
Huoneisto m2 |
16 656 |
16 015 |
16 067 |
|
|
|
|
* Laskennassa on käytetty 0-29-vuotiaiden määrää v. 2007 tilanteen mukaan, koska vuoden 2008 tiedot eivät ole vielä saatavissa |
|
|
|
|
|
|
|
TYÖVOIMA
Hallintokunnan talousarvioehdotukseen liitetään selvitys työvoimasta ja sen tavoitetasoista. Taulukossa on esitetty hallintokunnan työvoima henkilötyövuosina vuoden 2008 tilanteen mukaan sekä kaupunginhallituksen hallintojaosten päättämä tavoitetaso vuodelle 2009. Kaupunginhallituksen hallintojaoston odotetaan antavat hallintokunnille ohjeelliset työvoiman tavoitetasot. Taulukkoon merkitään lisäksi informaationa laskennallisen eläkeiän saavuttavan henkilökunnan määrä.
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Työvoima |
163,3 |
154 |
154 |
154 |
154 |
Eläkkeellelähtöennuste, vakinaiset |
|
1 |
1 |
2 |
0 |
Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.
TOIMITILAT
Tilaliikelaitos on tiedustellut hallintokuntien tilojen muutostarpeita jo aikaisemmin erikseen keväällä
Nuorisotoimi on mukana useissa yhteistyöhankkeissa muiden hallintokuntien kanssa. Hankkeiden toteutumisesta ei ole vielä yksityiskohtaista tietoa. Tavoitteena on aina talousarvion ohjeluvun sisällä pysyminen huolimatta toimitiloissa mahdollisesti tapahtuvista muutoksista.
YHTEENVETO
Nuorisotoimen talousarvioehdotus on tehty annettuun ohjelukuun. Mitään toimintoja ei lopeteta kokonaan, mutta niiden laajuuteen joudutaan tekemään supistuksia. Esimerkiksi nuorisotaloissa voidaan toimintaa järjestää neljänä päivänä viikossa (lisäksi yksi ns. palaveri- ja suunnittelupäivä), kun aukiolopäiviä on viisi vuonna 2009. Taloja voidaan pitää auki 13 sunnuntaina (vrt. 16 vuonna 2009). Myös Skeittihallin, Seikkailupuiston, nuorten taide- ja toimintatalo Vimman ja Auran Panimon palveluihin on tehty supistuksia. Toiminnot järjestetään vakituisen henkilökunnan toimesta, eikä määräaikaisia työntekijöitä palkata muuta kuin joihinkin hankkeisiin.