NUORISOLAUTAKUNTA

 

TAVOITTEET

 

Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2009–2011:

 

ASIAKKUUDEN HALLINTA JA PALVELUKYKY

Nuorten elämänhallinnan ja osallistumisen vahvistaminen monipuolisella toiminnalla

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

Ennuste

2005

2006

2007

2008

2009

31.7.2009

31.12.2009

Kokonaisasiakasmäärä/
Nuorisotoimen eri palvelui
ta ja palvelumuotoja käyttä-
neiden määrä

 

 

457.047

423.582

405.000

233.405

398.000

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

Nuorisolautakunta päätti esittää Turun kaupunginvaltuustolle, että tavoitetaso lasketaan 395.000:een. Talouden vastuualue puolsi esitystä edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi ja esitti lisäksi nuorisotoimen määrärahaa korotettavaksi 40.000 euroa nuorisotilojen viikonloppuaukiolojen turvaamiseksi. Kaupunginhallitus päätti 8.6.2009 § 333 määrärahan korotuksesta, mutta ei tavoitetason laskemisesta. Syksyn toiminta järjestetään minimiin vähennetyn henkilöstön voimin (esim. Vimman ja Seikkailupuiston kurssi- ja harrastepajat järjestetään ainoastaan oman henkilökunnan voimin ilman tuntipalkattuja kurssien vetäjiä). Toiminta on lisäksi hyvin haavoittuvaista tilanteessa, jossa talkoovapaiden ja lomautusten läpivienti asettavat omat reunaehtonsa. Näin ollen on hyvin todennäköistä, että asetettuun tavoitetasoon ei päästä.

 

 

TALOUS

Ennuste 31.12.2009

1000 €

 

Tilinpäätös 2008

Talousarvio

2009

Muutokset

Talousarvio

muutoksin

Ennuste

31.12.2009

Ero

Nuorisolautakunta

1 54

T

1.270

1.334

-24

1.310

1.390

+ 80

 

 

 

M

9.741

10.221

-132

10.089

10.170

- 81

 

 

 

N

- 8.471

- 8.888

108

-8.780

-8 780

0

 

Investoinnit

2 54

M

35

185

0

185

182

+ 3

 

 

 

T

12

72

0

73

69

- 4

 

 

 

N

- 23

- 113

0

-113

113

0

 

Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta:

Nuorisotoimi pysyy tämänhetkisen näkemyksen mukaan taloudellisesti tiukasta tilanteesta huolimatta talousarviossaan. Jo useiden vuosien tapaan voidaan useita palveluja tarjota kuntalaisille ulkopuolisen rahoituksen turvin. Tämä selittää menopuolen ylityksen, mikä näkyy vastaavasti tulojen ylityksenä. Investoinnit eivät toteutune täysimääräisinä, mikä vähentää myös saatavaa valtionosuutta.

Kustannusten hallinta

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

Ennuste

2005

2006

2007

2008

2009

31.7.2009

31.12.2009

Nuorisotoimen brutto-
kustannukset/nuori

 

144,46 €

136,91 €

148,08

 

Vuositason mittari

153,37 €

Vuokrat/nuori

 

19,54 €

19,94 €

26,06

 

Vuositason mittari

27,50 €

Henkilöstömenot +
ostopalvelut/nuori

 

97,56 €

95,61 €

100,29

 

Vuositason mittari

101,82 €

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

 

 

 

Kv:

Taulukossa esitettyjen toimenpiteiden toteutumista seurataan raportoinnin yhteydessä.

 

TALOUSOHJELMA

Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin

Nuoriso-lautakunta

Toimenpide

Taloudellinen vaikutus

(1000 €)

Vaikutus henkilötyövuosiin

Vaikutus tilojen

käyttöön, m2

TA 2009

Ennuste 31.12.

2009

TA 2009

Ennuste 31.12.

2009

TA 2009

Ennuste 31.12.

2009

1. Palveluverkko

Virtuaalinen nuorisotila ja muut sähköisesti toteutetut palvelut. (huom. Virtuaalinen nuorisotila tavoittaa nuoria, jotka viettävät suuren osan vapaa-ajasta internetissä. Työmuoto tarjoaa mahdollisuuden ennaltaehkäisevään työhön myös näiden nuorten osalta. )

- 15

-12

 

 

 

 

2. Toimitilat

Toimintatiloja nuorille (kaupungin/ hallintokunnan/seurakunnan/järjestön, muun tahon)joka lähiössä (lähipalvelu) (huom. Nuorilla on turvallinen paikka vapaa-ajanviettoon lähellä kotia sekä aikuisen läsnäolo. Säästö edellyttää, että NuortenTurkupiste siirtyy Vimmaan v.2009 ja Ilpoisten ja Varissuon nuorisotilat siirtyvät lähikirjaston yhteyteen v.2010.)

10

0

 

 

- 42

0

3. Henkilöstö

Vakiintuneessa toiminnassa vakituinen perushenkilöstö (huom. Henkilökunta voi ja jaksaa paremmin vakinaisessa työsuhteessa. Nuorisotoimen ei tarvitse palkata yhtä paljon määräaikaista henkilökuntaa kesäksi kuin ennen.)

- 20

-10

- 12,5

-10

 

 

 

Määräaikaisia ja tuntipalkkaisia vain avustavissa tehtävissä ja yksittäisten tilaisuuksien ja tapahtumien toteuttamisessa sekä kurssi- ja harrastustoiminnassa (huom. Säännöllinen, vakiintunut toiminta järjestetään oman, vakinaisen henkilökunnan toimesta. Määräaikaisin työsuhtein järjestetään ainoastaan lyhytkestoiset, vaihtuvat palvelut.)

20

+ 20

 

 

 

 

4. Tuotantotavat

Nuorisotyötä tuotetaan laajassa ja toimivassa yhteistyössä, joissa rooli ja tehtävät ovat selkeät. (huom. Nuorisolain § 67 sisällön toteuttamisesta vastataan yhdessä muiden hallintokuntien ja palveluntuottajien kanssa.)

7

0

 

 

 

 

 

Virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta:

1.Palveluverkko: Nuorisoasiainkeskus osallistuu valtakunnallisen virtuaalisen nuorisotilan, Netarin, toimintaan. Netarissa ollaan mukana 8 h/vko.

2.Toimitilat: Nuorten Turku-tiedotuspiste siirtyi taide- ja toimintatalo Vimmaan vuoden 2009 alusta. Nuorisoasiainkeskus jatkaa toimintaansa kaupunginkirjastossa tiedotuspisteen tiloissa tarjoamalla nuorille mahdollisuuden tutustua vaihtuvien teemojen ansiolista monipuolisesti hallintokunnan eri palveluihin.

Nuorisolautakunta päätti 26.3.2009 § 28, että Jyrkkälän ja Lausteen alueiden kirjastot voivat muuttaa

po. alueiden nuorisotaloihin, ja että niistä muodostetaan kirjaston ja nuorisoasiainkeskuksen yhteisiä

palvelupisteitä.

Nuorisolautakunta päätti 17.6.2009 § 74, että Ilpoisten nuorisotila siirretään Ilpoisten kirjaston yhtey-

teen.

Varissuon nuorisotilan siirtyminen alueen kirjaston tiloihin ei toteudu.

3.Määräaikaisia työntekijöitä on palkattu vain pienin mahdollinen määrä. Kesätoiminnot toteutettiin oman vakinaisen henkilöstön voimin. Ostopalveluina toteutettiin osa Seikkailupuiston kesäajan esityksistä yms. Ostopalveluiden määrässä supistettiin kuitenkin 12.000 e vuoden 2008 kesään verrattuna. Seikkailupuiston henkilöstömenoissa säästettiin n. 33.000 e.

Kaupunginhallituksen hallintojaosto hyväksyi 7.4.2009 § 124 kymmenen ohjaajan toimen perustamisen

aamu- ja iltapäivätoimintaan. Ehtoina on, että määräaikaisesti palkattuja ohjaajia otetaan perustettaviin

toimiin, ja että täyttäminen on mahdollista nuorisoasiainkeskukselle asetettavan työvoiman käytön tavoi-

tetason, talousarvion sekä kaupunginhallituksen, sen hallintojaoston sekä kaupunginjohtajan virastoille ja

laitoksille antamien muiden ohjeiden puitteissa. Määräaikaisina ohjaajat on palkattu 10 kuukaudeksi.

Kahden kuukauden lisäpalkka vuodessa sivukuluineen on n. 40.000 €/v.Koska ohjaajat voivat olla kesäl-

lä työssä Seikkailupuistossa, vähenee kesätyöntekijöiden tarve noin puolella. Vakinaistamisen nettokus-

tannusvaikutus on siten n. 20.000 €/v.

 

 

Kv:

toimintakulut

– 152 euroa

 

toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussäästö

– 7.424 euroa

 

sisältää talouspalvelukeskuksen palveluveloituksen muutoksen

 

 

Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta:

 

Vähennykset on huomioitu käyttötalousosassa.

 

Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta:

Ks. kohta ”Asiakkuuden hallinta ja palvelukyky”.