NUORISOLAUTAKUNTA
TAVOITTEET
Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2009–2011:
ASIAKKUUDEN HALLINTA JA PALVELUKYKY | ||||||||
Nuorten elämänhallinnan ja osallistumisen vahvistaminen monipuolisella toiminnalla | ||||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
Ennuste |
||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
31.7.2009 |
31.12.2009 |
||
Kokonaisasiakasmäärä/ |
|
|
457.047 |
423.582 |
405.000 |
233.405 |
398.000 |
|
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu: Nuorisolautakunta päätti esittää Turun kaupunginvaltuustolle, että tavoitetaso lasketaan 395.000:een. Talouden vastuualue puolsi esitystä edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi ja esitti lisäksi nuorisotoimen määrärahaa korotettavaksi 40.000 euroa nuorisotilojen viikonloppuaukiolojen turvaamiseksi. Kaupunginhallitus päätti 8.6.2009 § 333 määrärahan korotuksesta, mutta ei tavoitetason laskemisesta. Syksyn toiminta järjestetään minimiin vähennetyn henkilöstön voimin (esim. Vimman ja Seikkailupuiston kurssi- ja harrastepajat järjestetään ainoastaan oman henkilökunnan voimin ilman tuntipalkattuja kurssien vetäjiä). Toiminta on lisäksi hyvin haavoittuvaista tilanteessa, jossa talkoovapaiden ja lomautusten läpivienti asettavat omat reunaehtonsa. Näin ollen on hyvin todennäköistä, että asetettuun tavoitetasoon ei päästä. | ||||||||
TALOUS | |||||||||||||
Ennuste 31.12.2009 | |||||||||||||
1000 € |
|
Tilinpäätös 2008 |
Talousarvio 2009 |
Muutokset |
Talousarvio muutoksin |
Ennuste 31.12.2009 |
Ero |
||||||
Nuorisolautakunta | |||||||||||||
1 54 |
T |
1.270 |
1.334 |
-24 |
1.310 |
1.390 |
+ 80 |
|
|||||
| |||||||||||||
|
M |
9.741 |
10.221 |
-132 |
10.089 |
10.170 |
- 81 |
|
|||||
| |||||||||||||
|
N |
- 8.471 |
- 8.888 |
108 |
-8.780 |
-8 780 |
0 |
|
|||||
Investoinnit | |||||||||||||
2 54 |
M |
35 |
185 |
0 |
185 |
182 |
+ 3 |
|
|||||
| |||||||||||||
|
T |
12 |
72 |
0 |
73 |
69 |
- 4 |
|
|||||
| |||||||||||||
|
N |
- 23 |
- 113 |
0 |
-113 |
113 |
0 |
|
|||||
Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta: Nuorisotoimi pysyy tämänhetkisen näkemyksen mukaan taloudellisesti tiukasta tilanteesta huolimatta talousarviossaan. Jo useiden vuosien tapaan voidaan useita palveluja tarjota kuntalaisille ulkopuolisen rahoituksen turvin. Tämä selittää menopuolen ylityksen, mikä näkyy vastaavasti tulojen ylityksenä. Investoinnit eivät toteutune täysimääräisinä, mikä vähentää myös saatavaa valtionosuutta. | |||||||||||||
Kustannusten hallinta | |||||||||||||
Arviointikriteerit ja |
Toteutumat |
Tavoite |
Toteutunut |
Ennuste |
|||||||||
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
31.7.2009 |
31.12.2009 |
|||||||
Nuorisotoimen brutto- |
|
144,46 € |
136,91 € |
148,08 € |
|
Vuositason mittari |
153,37 € |
||||||
Vuokrat/nuori |
|
19,54 € |
19,94 € |
26,06 € |
|
Vuositason mittari |
27,50 € |
||||||
Henkilöstömenot + |
|
97,56 € |
95,61 € |
100,29 € |
|
Vuositason mittari |
101,82 € |
||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
| |||||||||||||
Kv: |
Taulukossa esitettyjen toimenpiteiden toteutumista seurataan raportoinnin yhteydessä. |
TALOUSOHJELMA | |||||||
Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin | |||||||
Nuoriso-lautakunta |
Toimenpide |
Taloudellinen vaikutus (1000 €) |
Vaikutus henkilötyövuosiin |
Vaikutus tilojen käyttöön, m2 |
|||
TA 2009 |
Ennuste 31.12. 2009 |
TA 2009 |
Ennuste 31.12. 2009 |
TA 2009 |
Ennuste 31.12. 2009 |
||
1. Palveluverkko |
Virtuaalinen nuorisotila ja muut sähköisesti toteutetut palvelut. (huom. Virtuaalinen nuorisotila tavoittaa nuoria, jotka viettävät suuren osan vapaa-ajasta internetissä. Työmuoto tarjoaa mahdollisuuden ennaltaehkäisevään työhön myös näiden nuorten osalta. ) |
- 15 |
-12 |
|
|
|
|
2. Toimitilat |
Toimintatiloja nuorille (kaupungin/ hallintokunnan/seurakunnan/järjestön, muun tahon)joka lähiössä (lähipalvelu) (huom. Nuorilla on turvallinen paikka vapaa-ajanviettoon lähellä kotia sekä aikuisen läsnäolo. Säästö edellyttää, että NuortenTurkupiste siirtyy Vimmaan v.2009 ja Ilpoisten ja Varissuon nuorisotilat siirtyvät lähikirjaston yhteyteen v.2010.) |
10 |
0 |
|
|
- 42 |
0 |
3. Henkilöstö |
Vakiintuneessa toiminnassa vakituinen perushenkilöstö (huom. Henkilökunta voi ja jaksaa paremmin vakinaisessa työsuhteessa. Nuorisotoimen ei tarvitse palkata yhtä paljon määräaikaista henkilökuntaa kesäksi kuin ennen.) |
- 20 |
-10 |
- 12,5 |
-10 |
|
|
|
Määräaikaisia ja tuntipalkkaisia vain avustavissa tehtävissä ja yksittäisten tilaisuuksien ja tapahtumien toteuttamisessa sekä kurssi- ja harrastustoiminnassa (huom. Säännöllinen, vakiintunut toiminta järjestetään oman, vakinaisen henkilökunnan toimesta. Määräaikaisin työsuhtein järjestetään ainoastaan lyhytkestoiset, vaihtuvat palvelut.) |
20 |
+ 20 |
|
|
|
|
4. Tuotantotavat |
Nuorisotyötä tuotetaan laajassa ja toimivassa yhteistyössä, joissa rooli ja tehtävät ovat selkeät. (huom. Nuorisolain § 67 sisällön toteuttamisesta vastataan yhdessä muiden hallintokuntien ja palveluntuottajien kanssa.) |
7 |
0 |
|
|
|
|
Virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta: 1.Palveluverkko: Nuorisoasiainkeskus osallistuu valtakunnallisen virtuaalisen nuorisotilan, Netarin, toimintaan. Netarissa ollaan mukana 8 h/vko. 2.Toimitilat: Nuorten Turku-tiedotuspiste siirtyi taide- ja toimintatalo Vimmaan vuoden 2009 alusta. Nuorisoasiainkeskus jatkaa toimintaansa kaupunginkirjastossa tiedotuspisteen tiloissa tarjoamalla nuorille mahdollisuuden tutustua vaihtuvien teemojen ansiolista monipuolisesti hallintokunnan eri palveluihin. |
Nuorisolautakunta päätti 26.3.2009 § 28, että Jyrkkälän ja Lausteen alueiden kirjastot voivat muuttaa
po. alueiden nuorisotaloihin, ja että niistä muodostetaan kirjaston ja nuorisoasiainkeskuksen yhteisiä
palvelupisteitä.
Nuorisolautakunta päätti 17.6.2009 § 74, että Ilpoisten nuorisotila siirretään Ilpoisten kirjaston yhtey-
teen.
Varissuon nuorisotilan siirtyminen alueen kirjaston tiloihin ei toteudu.
3.Määräaikaisia työntekijöitä on palkattu vain pienin mahdollinen määrä. Kesätoiminnot toteutettiin oman vakinaisen henkilöstön voimin. Ostopalveluina toteutettiin osa Seikkailupuiston kesäajan esityksistä yms. Ostopalveluiden määrässä supistettiin kuitenkin 12.000 e vuoden 2008 kesään verrattuna. Seikkailupuiston henkilöstömenoissa säästettiin n. 33.000 e.
Kaupunginhallituksen hallintojaosto hyväksyi 7.4.2009 § 124 kymmenen ohjaajan toimen perustamisen
aamu- ja iltapäivätoimintaan. Ehtoina on, että määräaikaisesti palkattuja ohjaajia otetaan perustettaviin
toimiin, ja että täyttäminen on mahdollista nuorisoasiainkeskukselle asetettavan työvoiman käytön tavoi-
tetason, talousarvion sekä kaupunginhallituksen, sen hallintojaoston sekä kaupunginjohtajan virastoille ja
laitoksille antamien muiden ohjeiden puitteissa. Määräaikaisina ohjaajat on palkattu 10 kuukaudeksi.
Kahden kuukauden lisäpalkka vuodessa sivukuluineen on n. 40.000 €/v.Koska ohjaajat voivat olla kesäl-
lä työssä Seikkailupuistossa, vähenee kesätyöntekijöiden tarve noin puolella. Vakinaistamisen nettokus-
tannusvaikutus on siten n. 20.000 €/v.
Kv: |
toimintakulut |
– 152 euroa |
|
toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussäästö |
– 7.424 euroa |
|
sisältää talouspalvelukeskuksen palveluveloituksen muutoksen |
|
Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta:
|
Vähennykset on huomioitu käyttötalousosassa.
Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta: Ks. kohta ”Asiakkuuden hallinta ja palvelukyky”. |