Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Nuorisolautakunta 41 22.04.2009 4
Nuorisolautakunta 52 06.05.2009 3

10701-2008 (041)

Nuorisolautakunnan lisätalousarvio vuodelle 2009 sekä muutokset taloussuunnitelmavuosiin 2010 ja 2011

Tiivistelmä: -

Nlk § 41

Osastopäällikkö Ritva Jykelä:

 

Nuorisolautakunta on käsitellyt 17.12.2008 § 146 kaupunginvaltuuston 17.11.2008 § 253 hyväksymät vuoden 2009 talousarvion ja vuosien 2010-2011 taloussuunnitelmat.

 

Talouden taantumasta johtuen Turun kaupungin verotulot tulevat ennusteiden mukaan alittumaan tämän vuoden talousarvioon merkitystä verokertymästä. Tulojen vajauksen johdosta kaupunginvaltuusto on 30.3.2009 § 97 päättänyt muuttaa vuoden 2009 talousarviota ja vuosien 2010 ja 2011 taloussuunnitelmaa. Kaupunginhallitus on päättänyt 6.4.2009 § 199 em. Kaupunginvaltuuston päätöksen toimeenpanosta. Kaupunginhallituksen pykälätekstissä mainitaan, että lautakunnan tulee muuttaa käyttösuunnitelma vastaamaan kaupunginvaltuuston tekemää päätöstä. Koska ei ole mahdollista löytää nopeita tuloja lisääviä toimenpiteitä, muutokset vaativat menojen pienentämistä. Virastopäälliköt velvoitetaan informoivaan sektorijohtoa tiiviisti siitä, miten säästötoimet hallintokunnissa tullaan käytännössä toteuttamaan.

 

Nuorisolautakunnan on 8.5.2009 mennessä muutettava määrärahojensa jaot vastaamaan kaupunginvaltuuston lisätalousarviossa annettua määrärahaa, tuloarviota ja toimintakatetta. Nuorisoasianasiainkeskuksen on huolehdittava siitä, että menoihin ja tuloihin tehtävät muutokset ilmoitetaan alamomenteittain ja organisaatioyksiköittäin talouspalvelukeskukselle lautakuntakäsittelyn jälkeen. Informaatioteknologiaan (it) varatut määrärahat tulee jättää muutosten ulkopuolelle, koska it –määrärahat siirretään vuoden aikana hallintokunnista keskitettyyn it –toimintaan.

 

Muutokset nuorisotoimen määrärahoihin

 

1 54 Nuorisolautakunta

 

Käyttötalousosa

 

 

TA 2009 (kv 17.11.08)

Muutos

lisäTA 2009 (kv 30.3.09)

Tuotot

1 333 650

- 24 000

1 309 650

Kulut

10 221 226

- 172 000

10 049 460

Toimintakate

8 887 576

- 148 000

8 739 810

 

 

TS 2010

Uusi TS 2010

TS 2011

Uusi TS 2011

Netto

8 887 000

8 677 000

8 887 000

8 677 000

 

 

2 54

Investointiosa

 

 

TA 2009

Muutos

Menot

185 000

 

Kulut

72 500

 

Netto

112 500

- enint. 112 500

 

Lisätalousarvion valmistelun yhteydessä nuorisotoimessa on valmistauduttu tarvittaessa 185 000 euron lisämuutoksiin, jolloin kokonaisvähennys olisi 332 766 euroa. Tarvittavan muutoksen toteutuminen mahdollistuu mm. seuraavin toimenpitein:

 

- Toimintojen karsiminen mm. ei osallistuta DBTL:ään eikä NRJ –konserttiin (-17 000 €) ja vähennetään mittavasti Seikkailupuiston kesäajan esityksiin varattua rahoitusta (-16 000 €),

- Aukioloaikojen vähentäminen mm. Vimma syksyllä viikonloput kiinni

(-11 000 €) ja alueelliset nuorisotalot syksyllä sunnuntaisin kiinni

(-30 000 €),

- Henkilöstömenojen pienentäminen mm. Seikkailupuistoon ei kesäksi tilapäistä henkilökuntaa (-33 000 €) , resurssitoiminnan yksiköiden henkilöstömäärärahojen vähennys (-30 000 €) ja talkoovapaiden suositteleminen

(-60 000 €),

- Luovutaan syksyn projektiavustuksista ja musiikkistipendeistä (-30 000 €),

- Hirvensalon nuorisotalon toimintaa ei siirretä tässä vaiheessa järjestölle

(-30 000 €),

- Luovutaan käyttöomaisuusinvestoinneista (-112 000 €).

 

Nuorisolautakunnalle tuodaan esitys käyttösuunnitelman muutoksista toukokuun kokoukseen.

 

Henkilöstön lomauttaminen

 

Kaupunginhallitus on 6.4.2009 § 200 päättänyt Henkilöstön lomautuksen valmistelun käynnistämistä koskevasta periaatepäätöksestä. Kaupunginhallitus päätti 16.3.2009 § 139, että viranhaltijan/työntekijän harkinnanvaraiset virka-/työvapaat(ns. talkoovapaat, khh 22.5.2007 § 175) otetaan hänen osaltaan huomioon häneen mahdollisesti kohdistuvaa lomautustarvetta harkittaessa/ lomautuspäätöstä tehtäessä sekä myös mahdollisessa lomarahojen vaihtamisessa vapaaksi. Jos viranhaltija/työntekijä pitää vuonna 2009 vähintään 10 talkoovapaapäivää, häntä ei lomauteta tänä vuonna. Vähennyksenä huomioidaan talkoovapaat, jotka on myönnetty 15.5.2009 mennessä. Viraston tulee löytää sellaiset järjestelyt, ettei sijaisia tarvitse palkata. Työnantajan ja henkilöstöjärjestöjen välillä on käynnistetty kunta-alan yhteistoimintalain 7 §:n mukainen taloudellisista syistä toimeenpantava lomauttamista koskeva yhteistoimintaneuvottelumenettely.

 

Kaupunginhallituksen päätöksen mukaan nuorisolautakunnan tulee todeta, että kaupunginvaltuuston 30.3.2009 § 97 hyväksymään lisätalousarvioon viitaten hallintosäännön 38 §:ssä tarkoitetut taloudelliset lomautusperusteet ovat olemassa. Nuorisoasiainkeskuksen tulee välittömästi ryhtyä valmistelemaan kaupunginvaltuuston hyväksymän lisätalousarvion edellyttämiä vähintään kahden viikon palkka- ja sivukulujen säästötavoitteen toteuttamiseen tähtääviä toimenpiteitä. Hallintokuntatasolla käytävien kunta-alan yt –lain (449/2007) edellyttämien neuvottelujen valmistelussa on selvitettävä mm. sitä, miten virastossa toteutettavaksi edellytetyt lomautukset voidaan toteuttaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisella ja toimintaa vähiten haittaavalla tavalla.

 

Nuorisotoimenjohtaja asettaa johdollaan toimivan virastossa toteutettavien lomautusten ohjaus- ja suunnitteluryhmän, joka suunnittelee ja ohjeistaa mm. lomautusaikataulut ja –jaksotukset sekä muut lomautusten menettelytavat.

 

Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio:

 

Ehdotus    Nuorisolautakunta päättää merkitä tietoonsa saatetuksi vuoden 2009 lisätalousarvion ja vuosien 2010-2011 taloussuunnitelmaluvut,

 

antaa nuorisoasiainkeskuksen tehtäväksi valmistella määrärahojen muutoksesta aiheutuvat käyttösuunnitelman päivitykset toukokuun 6. päivän kokoukseen,

 

että kaupunginvaltuuston 30.3.2009 § 97 hyväksymään lisätalousarvioon viitaten hallintosäännön 38 §:ssä tarkoitetut taloudelliset lomautusperusteet ovat olemassa.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Nlk § 52

Kehittämissuunnittelija Virpi Sandvik:

Lisätalousarvion laatimisen perusteet

Kaupunginhallitus täydensi 27.4.2009 § 236 aiempia 23.3.2009 § 178 ja 6.4.2009 § 200 päätöksiä henkilökunnan lomautuksista. Kaupunginhallitus päätti 23.3.2009 § 178 mm., että kaupunginhallitus päättää käynnistää valmistelun henkilöstön lomauttamiseksi vähintään kahdeksi viikoksi tai vastaavan suuruisen säästön aikaansaamiseksi henkilöstömenoissa. Kaupunginhallitus totesi 6.4.2009 § 200 kaupunginvaltuuston 30.3.2009 § 97 hyväksymääm lisätalousarvioon viitaten, että hallintosäännön 38 §:ssä tarkoitetut lomautusperusteet ovat olemassa ja että ne koskevat kaupungin koko organisaatiota.

Kaupunginhallitus päätti niin ikään 6.4.2009, että

-virastojen ja laitosten tulee välittömästi ryhtyä valmistelemaan vähintään kahden viikon palkka- ja työnantajasivukulujen säästötavoitteen toteuttamiseen tähtääviä toimenpiteitä sekä siinä tarkoituksessa selvittää ja suunnitella hallintokuntatasolla erikseen käytävien kunta-alan yt-lain (449/2007) edellyttämien neuvottelujen pohjaksi mm. sitä, millä tavoin virastossa/liikelaitoksessa toteutettavaksi edellytetyt lomautukset voidaan toteuttaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisella ja toimintaa vähiten haittaavalla tavalla ja jotta em. neuvottelussa on hallintokunnan osalta annettavissa muun muassa em. lain 5 §:n 1 momentin ja 7 §:n 2 momentin tarkoittamat käytettävissä olevat tiedot ja selvitykset,

- että kukin virastopäällikkö / liikelaitoksen johtaja asettaa johdollaan toimivan virastossa/liikelaitoksessa toteutettavien lomautusten ohjaus- ja suunnitteluryhmän, joka virasto- ja liikelaitoskohtaisesti suunnittelee ja ohjeistaa virastossa/liikelaitoksessa tehtävien lomautuspäätösten pohjaksi mm. lomautusaikataulut ja –jaksotukset sekä muut lomautusten menettelytavat siten, että lomautuksia toteutettaessa otetaan huomioon ao. viraston/liikelaitoksen palvelutoiminnan luonteeseen liittyvät piirteet, jotta lomautukset voidaan toteuttaa tarkoituksenmukaisella ja toimintaa vähiten haittaavalla tavalla,

- että viranhaltija- ja työntekijäkohtaisesti tarvittavan lomautusajan vähennyksenä otetaan viranhaltijan/työntekijän osalta huomioon hänen vuoden 2009 aikana pitämänsä talkoovapaat (Kaupunginhallitus 16.3.2009 § 139) siten, että kuukausipalkkaisella viranhaltijalla/työntekijällä 5 työpäivän pidettävä talkoovapaa vastaa 7 kalenteripäivän lomautusta ja tuntipalkkaisilla työntekijöillä (TTES) 4 työpäivän talkoovapaa 5 työpäivän lomautusta,

- että talkoovapaaksi katsotaan kaupunginhallituksen hallintojaoston 22.5.2007 § 175 hyväksymän ohjeen liitteen 1, kohdan 5.1 tarkoittamat edellytykset täyttävä harkinnanvaraisesti myönnetty/myönnettävä palkaton virka- tai työvapaa, jonka ajaksi ei palkata sijaista ja jonka ajalta ei synny muitakaan ylimääräisiä palkkakustannuksia,

- että lääkärisopimuksen (LS) yleisen osan 24 §:n mukaisesti pidettävät 5 lomarahapäivää, joiden ajalle ei palkata sijaista, vastaa 7 kalenteripäivän lomautusta,

- että, jos viranhaltija/työntekijä on pitänyt/pitää vuonna 2009 vähintään 10 työpäivää talkoovapaata (TTES vähintään 8 työpäivää) tai vähintään 10 lääkärisopimuksen mukaista lomarahapäivää, häntä ei lomauteta vuonna 2009 ja että vähennyksenä huomioidaan ennen viranhaltija- ja työntekijäkohtaista lomautuspäätöstä anotut ja vuoden 2009 aikana pidettäväksi hyväksytyt talkoovapaat/lomarahapäivät, jotka tulee olla myönnetty 15.5.2009 mennessä ja

- virastojen ja laitosten tulee kaikin käytettävissä olevin keinoin löytää järjestelyjä, joilla talkoovapaita voidaan käyttää niin, että välttämättömät toiminnot voidaan ylläpitää palkkaamatta sijaisia.

Täydentävässä päätöksessään 27.4.2009 § 236 kaupunginhallitus päätti, että

- että kunkin viraston ja liikelaitoksen henkilökunta lomautetaan siten, että viranhaltija- ja työntekijäkohtainen lomautusaika on virastoissa/liikelaitoksissa vähintään 14 kalenteripäivää / lomautettava (TTES 10 työpäivää),

- että toimielin voi työn luonteesta johtuen tai muusta perustellusta syystä kaupunginhallituksen luvalla poiketa eo. lomautusajoista alaspäin ja/tai jättää jotkut henkilöstöryhmät lomautusten ulkopuolelle. Esitykset tulee toimittaa 15.5.2009 mennessä sektorista vastaavalle apulaiskaupunginjohtajalle,

- että yhteenvedot virastossa / liikelaitoksessa päätetyistä talkoovapaista tulee toimittaa keskushallinnon henkilöstön vastuualueelle 18.5.2009 mennessä. Yhteenvedosta on ilmettävä kuinka moni (hlö) työntekijä/viranhaltija v. 2009 talkoovapaita käyttää, talkoovapaapäivien kokonaislukumäärä ja arvio palkka- ja työnantajasivuluissa talkoovapaiden johdosta v. 2009 syntyvistä säästöistä,

- että virastojen ja liikelaitosten tulee välittömästi käynnistää ja viivytyksettä käydä kunta-alan yhteistoimintalain edellyttämiä määräaikoja noudattaen mahdollisia lomautuksia edeltävä em. lain mukainen yhteistoimintamenettely mm. siitä, kuinka lomautukset ao. virastossa ja liikelaitoksessa toteutetaan,

- että viranhaltijoita/työntekijöitä, jotka kuluvana vuonna pysyvästi eläkkeelle jäädäkseen ovat irtisanoutuneet kaupungin palveluksesta ennen häntä koskevan lomautuspäätöksen antamista, tai jotka täyttävät vuoden 2009 aikana 68 vuotta, ei lomauteta ja

- että osa-aikaeläkeläisten osalta tulee aina ennen lomautuspäätöksen tekemistä selvittää, ettei 1) lomautus Kunnallisen eläkelain säännösten perusteella johda sellaiseen ansiotulojen vähenemiseen, jossa ansiot alittavat vuositasolla osa-aikaeläkkeen ansiorajan (osa-aikaeläkkeellä olevan tulee ansaita vuositasolla vähintään 35 % kokoaikatyön vakiintuneesta ansiotasosta), ja että 2) osa-aikatyön ansio on vähintään 273,38 €/kk.

Lisätalousarvio meno- ja tulolajeittain

Edellä mainitun kaupunginhallituksen 27.4.2009 § 236 perusteella ehdotus lisätalousarvioksi on rakennettu siten, että:

- palkka- ja työnantajasivukuluja on vähennetty kahden viikon palkkaa vastaavalta ajanjaksolta (menolajit 01 ja 02) yhteensä 141.637 euroa ja lisäksi

- palvelujen ostoista on vähennetty (menolaji 05) 19.950 euroa (osallistuminen Taikalamppu-projektiin ja NRJ-konserttiin, erinäiset hallinnon palvelumenot))

- sekä muista menoista (menolaji 21) 10.180 euroa

Ylläolevista kertyy kaupunginvaltuuston 30.3.2009 § 97 mukainen muutos 171.766 euroa.

Käyttötalousosasta tehtäviä säästöjä täydennetään tarvittaessa tekemällä lisäsäästöjä käyttötalouden menoista ja käyttöomaisuusinvestoinneista, jotta nuorisolautakunta pääsee sille ilmoitettuun säästötavoitteeseen, joka on 332.766 euroa,

- tuloista on vähennetty 24.000 euroa.

Tehtävät säästöt vaikuttavat palvelutarjontaan, mikä tulee näkymään kävijämäärissä. Kaupunginvaltuuston nuorisolautakunnalle talousarviossa ja -suunnitelmassa 2009-2011 asettama kokonaisasiakasmäärätavoite tuloskortissa Asiakkuuden hallinta ja palvelukyky on 405.000 vuosille 2009 ja 2010 ja 430.000 vuodelle 2011. Koska jo nyt on selvää, että tavoite on tässä tilanteessa mahdotonta saavuttaa, tulisi kaupunginvaltuustolle tehdä esitys tavoitetason laskemisesta tasolle 395.000.

Liite 1Talousarvio- ja suunnitelma 2009-2011

Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio:

EhdotusNuorisolautakunta päättää hyväksyä liitteen mukaisen ehdotuksen vuoden 2009 talousarvioksi (lisätalousarvio) sekä vuosien 2010 ja 2011 taloussuunnitelmaluvut, määrärahojen enimmäismäärät ja kerättävien tulojen vähimmäismäärät,

ja esittää Turun kaupunginvaltuustolle, että tasapainotetun tuloskortiston Asiakkuuden hallinta ja palvelukyky-kortissa asetettu kokonaisasiakasmäärätavoite lasketaan 405.000:sta 395.000:een.

 

 

 

 

 

 

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
esiKaupunginvaltuusto


Liitteet:

Nlk § 52
Liite 1:Talousarvio- ja suunnitelma 2009-2011