Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta414.02.20194

12602-2018 (02 05 00)

Lausunto Turun hallinto-oikeudelle jätetaksaa koskevista valituksista

Tiivistelmä:

Turun hallinto-oikeus pyytää Lounais-Suomen jätehuoltolautakuntaa antamaan lausunnon valituksista, jotka ovat jätetty Turun hallinto-oikeuteen lautakunnan jätetaksaa koskevasta päätöksestä 4.12.2018 § 70. Valitukset koskevat sako- ja umpikaivolietteen vastaanotto- ja käsittelymaksuja, jotka päätettiin asettaa samansuuruisiksi koko toimialueella 1.1.2020 alkaen. Lautakunnan on jätettävä lausuntonsa hallinto-oikeudelle 22.2.2019 mennessä.

Lsjhlk § 4

Jätehuoltoasiamies Satu Ojala 6.2.2019:

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta päätti 4.12.2018 (§70) jätetaksasta 1.1.2019 alkaen. Taksa sisältää ensimmäistä kertaa vastaanotto- ja käsittelymaksut myös kunnan jätehuoltovastuulle kuuluville sako- ja umpikaivolietteelle. Lietteen vastaanotto- ja käsittelymaksut päätettiin asettaa samansuuruisiksi koko toimialueella. Sako- ja umpikaivolieteen vastaanottoa- ja käsittelyä koskevat maksut tulevat taksan mukaan voimaan 1.1.2020.

Salon Imuautot Oy, RTV-Laskenta Ky, Henri Tiainen ja Ritva Viitanen-Tiainen ovat jättäneet Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan jätetaksaa koskevasta päätöksestä kunnallisvalituksen Turun hallinto-oikeuteen. Valitus koskee sako- ja umpikaivolietteen vastaanoton maksuja, joita valittajat pitävät kohtuuttomina. Valittajat vaativat päätöksen kumoamista lainvastaisena ja puutteellisesti valmisteltuna ja vaativat asian palauttamista lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. Valittajat vaativat myös jätelaskutuksen uudelleen käsittelemistä.

Myös Salon kaupunki on jättänyt valituksen jätetaksaa koskevasta päätöksestä 4.12.2018 § 70. Salon kaupungin mukaan sako- ja umpikaivolietteitä koskevia maksua ei voi laatia yhteneväisin perustein, koska se todennäköisesti merkitsisi Salon vastaanottopisteen maksujen huomattavaa nousua. Sako- ja umpikaivolietteitä koskevien maksujen korotus ei tue Salon kaupungin mukaan alueen vesiensuojelullisia tavoitetta eikä vastaisi enää kunnan tarjoamaa palvelutasoa eikä kannustaisi jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

Turun hallinto-oikeus pyytää valituksen johdosta lausuntoa 22.2.2019 mennessä. Lausuntoon on liitettävä asian käsittelyssä kertyneet tai siihen liittyvät asiakirjat sekä luetteloitava lausuntoon liitettävät asiakirjat.

Ehdotus annettavaksi lausunnoksi

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta toimii jätelain 23 § mukaisena jätehuoltoviranomaisena 17 kunnan alueella, jotka ovat sopineet jätehuollon palvelutehtävien siirtämisestä jätelain 43 §:n mukaisesti Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:lle. Jätetaksasta ja – maksuista päättäminen kuuluu jätehuoltoviranomaisen eli Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan toimivaltaan.

Valituksenalaisessa taksapäätöksessä Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta on ensi kertaa päättänyt lain edellyttämällä tavalla koko Lounais-Suomen jätehuollon yhteistoiminta-alueen sako- ja umpikaivolietteiden käsittelymaksujen perusteista. Päätöksen mukaan lietteiden käsittelymaksujen perusteet ovat samat kuin muillakin taksan mukaisilla jätejakeilla, eli maksujen perusteena ovat jätteen laji ja määrä. Maksut ovat suuruudeltaan samat koko toimialueella ja kaikille jätehuollon asiakkaille riippumatta siitä, missä jätteet syntyvät ja missä ne käsitellään.

Jätehuollon yhteistyökunnat Salon kaupunki mukaan lukien ovat sopineet jätelain 43 §:n mukaisten kuntien vastuulle kuuluvien kunnan jätehuollon palvelutehtävien siirtämisestä yhteisesti omistamalleen Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:lle (LSJH). LSJH:n tehtäviin kuuluu muun muassa järjestää kunnan vastuulle kuuluvien jätteiden vastaanotto- ja käsittelypalvelut sekä laskuttaa jätetaksan mukaiset maksut, joilla se ylläpitää palveluita omistajakuntiensa asukkaille. LSJH vastaa siis myös kunnan jätehuoltovastuulle kuuluvasta sako- ja umpikaivolietteen vastaanoton ja käsittelyn järjestämisestä. LSJH on myös vastuussa vastaanottopaikalle, että vastaanottoon tuotu sako- ja umpikaivoliete on laadultaan vastaanottoon sopivaa. Kuljettajat vastaavat lietteen laadusta LSJH:lle ja jätteenhaltijat, eli kuljetuksen tilaajat kuljettajille.

LSJH laskuttaa sako- ja umpikaivolietteeseen liittyvät taksanmukaiset jätemaksut. Taksanmukaisten jätemaksujen laskutus sisältyy jätehuollon palvelutehtäviin, jotka yhteistyökunnat ovat määränneet omistamalleen LSJH:lle. Jätehuoltolautakunnalla ei toisin sanoen ole toimivaltaa päättää jätemaksujen laskutuksen siirtämisestä LSJH:lle tai muulle toimijalle, eikä valituksenalaisessa päätöksessä ole tällaisesta siirrosta myöskään päätetty.

Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n vastaanotto- ja käsittelyvastuulle kuuluvia kymmeniä eri jätejakeita kuljetetaan useisiin eri käsittelylaitoksiin, joiden kanssa LSJH on sopinut käsittelyn hinnoista ja muista jätteenkäsittelyyn liittyvistä käytännön seikoista. Jätteen käsittelyssä sekä muissa jätehuollon palveluiden tuottamisessa syntyneet kustannukset on katettava jätelain 78 § mukaan jätemaksuilla, joiden perusteet määrätään kunnan jätetaksassa (jätelaki 79 §).

Jätetaksan tarkoituksena on turvata eri alueiden asukkaille tasapuolinen kohtelu jätemaksujen suhteen alueellisista kustannuseroista ja jätteiden lopullisista käsittelypaikoista riippumatta. Jätelain perustelujen mukaan jätemaksujen tulee olla palvelutasoon nähden tasapuolisia ja kohtuullisia, eikä eri asiakkaita, asiakasryhmiä tai eri alueita tule asettaa perusteettomasti toisistaan poikkeavaan asemaan jätemaksujen suhteen. LSJH:n järjestämä lietteiden käsittelypalvelu on kaikille kunnan jätehuollon asiakkaille palvelutasoltaan samanlaista alueesta riippumatta. Kunnan jätehuollon asiakkailla ei ole käytännössä myöskään mahdollisuutta vaikuttaa käsittelyn palvelutasoon tai siihen missä lietteet käsitellään, koska jätehuoltomääräysten mukaan LSJH myös osoittaa paikat, joihin liete on kultakin alueelta toimitettava käsiteltäväksi.  Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta on noudattanut jätelaissa määrättyjä edellytyksiä jätetaksasta ja -maksuista päättäessään.

Asian valmistelussa tutkittiin myös sako- ja umpikaivolietteiden vastaanottopaikkakohtaisia maksuja taulukossa, joka on lausunnon liitteenä. Taulukko oli jätehuoltolautakunnan käytettävissä päästöstä tehdessä. Taulukon vastaanottopaikkakohteiset maksut perustuivat kunkin vastaanottopaikan hinnoitteluun ja maksut koskivat vastaanottopaikan toiminta-aluetta. Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta ei kuitenkaan katsonut vastaanottopaikkojen erisuuruisia käsittelykustannuksia riittäväksi perusteeksi määrätä lietteen vastaanottomaksut vastaanottopaikkojen ns. toiminta-alueiden mukaan. Kaikkien vastaanottopaikkojen toiminta-alueet eivät ole myöskään yhteneväiset kuntarajojen kanssa, mikä aiheuttaisi eri vastaanottomaksuja saman kunnan sisällä (Pöytyä).

Valituksissa viitataan, että taksanmukainen sako- ja umpikaivolietteen vastaanottomaksu olisi ylikatteinen, koska Liikelaitos Salon Veden jätevedenpuhdistamon nykyiset huomattavasti alemmat maksut kattavat jo kustannukset ja tuovat jopa voittoa. Ylikatetta ei kuitenkaan synny, sillä taksanmukaisten maksujen on laskettu kattavan koko toimialueella syntyvät yhteenlasketut kustannukset.

Valituksissa on esitetty, että huomattava sako- ja umpikaivolietteen vastaanottomaksujen korotus Salossa on riski alueen vesistöjensuojelulle. Korkea vastaanottomaksu saattaa ohjata lietekaivojen tyhjentämättömyyteen tai siihen, että liettä ei tuoda enää vastaanottopaikkaan, vaan se lasketaan luontoon puhdistamattomana. Tämä valituksissa esitetty ongelma koskee koko jätehuollon yhteistyöaluetta maksujen ollessa yhtä suuria kaikille. Tasamaksujen käyttö myös laskee maksuja sellaisilla alueilla, missä ne nykyisin ovat keskimääräistä korkeammat.  

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta päätti, että sako- ja umpikaivolietettä koskevat maksut tulevat voimaan 1.1.2020, eli noin vuoden siirtymäajalla. Siirtymäaikana ne kunnat ja vastaanottopaikat, joissa lietteen vastaanottomaksu nousee tasamaksujen johdosta huomattavasti, voivat valmistautua tasamaksujen voimaantuloon ja vaikutuksiin vuoden ajan.

Jos lietteen vastaanoton kustannukset muuttuvat siirtymäaikana tai sen jälkeen merkittävästi, jätehuoltolautakunnan on tarkistettava jätetaksan vastaanottomaksuja kustannustason mukaisesti.

Lausuntoon liitetään kuulemisajan puitteissa saapuneet kannanotot (2 kpl), Salon kaupungin kannanotto 7.5.2018. sekä jätehuollon palvelutasokuvaus vuodelle 2019 ja taulukko vastaanottopaikkakohtaisista sako- ja umpikaivolietteiden vastaanotto- ja käsittelymaksuista.

Oheismateriaali 1Salon Imuautot Oy ym. valitus

Oheismateriaali 2Salon kaupungin valitus

Oheismateriaali 3Lausuntopyyntö 23.1.2019, Turun hallinto-oikeus

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

EhdotusLounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle edellä esitetyn ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösAsia pantiin pöydälle Rautasen Salmisen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Ennen pöydällepanoa Havia teki Tammen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:

Esitän, että Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta toteaa lausuntonaan Turun hallinto-oikeudelle, että valittajien vaatimukset ovat oikeutettuja ja siksi Turun hallinto-oikeuden tulee hyväksyä valitukset, kumota valituksenalainen päätös ja palauttaa päätös jätehuoltolautakunnalle uudelleen valmisteltavaksi.

Kuten valituksistakin ilmenee, tasataksa asettaa kuntalaisia erityisesti Salon alueella perusteettomasti eriarvoiseen asemaan riippuen siitä kuuluuko heidän kiinteistönsä kunnalliseen viemäriverkostoon vai ei. Tosiasiallisia muutoksia palvelutarjonnassa, joilla voitaisiin perustella kiinteistönomistajien kohtuuton kustannusten nousu, ei taksapäätöksestä aiheudu.