Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta1817.03.20166

1909-2016 (231, 021)

Korkeimman hallinto-oikeuden päätökset Paimion, Salon ja Sauvon jätteenkuljetusten järjestämistä koskevissa asioissa

Tiivistelmä:

Korkein hallinto-oikeus ei muuttanut Turun hallinto-oikeuden päätöksiä 31.7.2014 (3 kpl), joiden mukaan jätehuoltolautakunnan päätökset 21.5.2013 Salon, Paimion ja Sauvon jätteenkuljetusjärjestelmistä ovat lainvastaisia. Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan jätehuoltolautakunnan päätökset jatkaa kiinteistönhaltijan järjestämää jätteenkuljetusta eivät ole perustuneet hallintolain 31 §:n tarkoittamalla tavalla riittäviin selvityksiin. Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen johdosta jätehuoltolautakunnan tulee päättää Paimion, Salon ja Sauvon jätteenkuljetusjärjestelmistä uudelleen.

Lsjhlk § 18

Jätehuoltoasiamies Satu Ojala 10.3.2016:

Kemiönsaaren, Paimion, Salon ja Sauvon jätehuoltolautakunta teki 21.5.2013 jätelain 37 §:n mukaisen päätöksen Paimion, Salon ja Sauvon jätteenkuljetuksen järjestämistavasta. Jätehuoltolautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen jatkaa kiinteistönhaltijan järjestämää jätteenkuljetusta kaikissa kolmessa kunnassa. Turun hallinto-oikeus kumosi jätehuoltolautakunnan päätökset lainvastaisina. Valitukset asiassa johtivat Korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti.

Käsittely Korkeimmassa hallinto-oikeudessa

Kustakin Turun hallinto-oikeuden ratkaisusta jätettiin neljä valitusta Korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Hylkäävissä päätöksissään Korkein hallinto-oikeus toteaa mm. seuraavaa:

Kunnan harkintavaltaa jätteenkuljetusjärjestelmää valittaessa on uudella jätelailla rajoitettu. Päätös jätteenkuljetuksen järjestämisestä kiinteistön haltijan järjestämänä jätteenkuljetuksena voidaan tehdä vain silloin, kun uuden jätelain 37 §:n 1 momentissa säädetyt edellytykset täyttyvät. Näiden edellytysten ja samalla kunnan päätöksen lainmukaisuuden arvioimiseksi on voitava varmistua siitä, että päätöstä tehdessä on ollut olemassa hallintolain 31 §:n 1 momentissa tarkoitetut asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset.

Jätehuoltolautakuntaa koskevan sopimuksen määräyksillä ei ole voitu syrjäyttää hallintolain mukaista selvitysvelvollisuutta ja niitä jätelain säännöksiä, joiden perusteella päätöksen lainmukaisuutta on arvioitava. Jotta jätelaissa säädettyjen oikeudellisten vähimmäisedellytysten täyttymistä voidaan arvioida, tulee päätöksenteon tueksi tehtävässä selvityksessä kuvata päätöksen kohteena olevia alueita riittävän yksityiskohtaisesti ja niin, että kysymyksessä oleviin jätelajeihin mahdollisesti liittyvät erityispiirteet otetaan huomioon. Selvityksessä on erityisesti kiinnitettävä huomiota niihin alueiden ominaisuuksiin, joilla on merkitystä jätteenkuljetuksen ja sen kustannusten tai toimivuuden kannalta, kuten asuinkiinteistöjen määrään ja tiheyteen, kuljetusmatkoihin tai alueen kuljetusoloihin muutoin. Samankaltaiset alueet voidaan tarkastelussa yhdistää, mutta kuljetusolojen kannalta erityyppisiä alueita, kuten esimerkiksi keskustaajamaa, hyvin harvaan asuttuja alueita ja saaristoalueita, on yleensä syytä tarkastella erikseen. Lain esitöissä on yhtenä arvioinnissa huomioon otettavana seikkana mainittu myös kuljetuspalveluista perittävät maksut.

Kunnan järjestämä paikkaava jätteenkuljetus

Korkein hallinto-oikeus kiinnittää huomiota siihen, ettei päätöksenteossa ole tarkasteltu kunnan järjestämän niin sanotun paikkaavan kuljetuksen merkitystä tai syitä sen laajuuteen. Paikkaavalla jätteenkuljetuksella tarkoitetaan kunnan järjestämää jätteenkuljetusta niille kiinteistöjenhaltijoille, jotka eivät ole solmineet jätteenkuljetussopimusta yksityisen jätteenkuljetusyrityksen kanssa. Syitä kiinteistön päätymiselle paikkaavan piiriin ovat yksityisten palvelujen puuttuminen tai vähäisyys alueella, kiinteistönhaltijan maksukyvyttömyys tai maksuhäiriöt tai kiinteistönhaltijan passiivisuus jätehuollon järjestämisessä.

Jätehuoltolautakunnan kumoon menneessä päätöksessä kunnan järjestämä paikkaava sekajätteenkuljetus määrättiin lakkautettavaksi tarpeettomana. Rouskis Oy ehti lakkauttaa sekajätteen aluekeräysjärjestelmänsä 31.12.2013, ennen hallinto-oikeuden ratkaisua 31.7.2014. Valmistelut kiinteistökohtaisen paikkaavan sekajätteenkuljetuksen lakkauttamiseksi vuoden 2014 loppuun mennessä oli aloitettu, mutta kuljetuksia ei lakkautettu Turun hallinto-oikeudesta heinäkuun 2014 lopulla annetun kumoavan päätöksen vuoksi.

Kunnan järjestämä paikkaava kiinteistökohtainen jätteenkuljetus toimii tällä hetkellä Salon Kiskossa, Paimiossa ja Sauvossa. Kiinteistökohtaisen paikkaavan keräyksen piiriin kuuluu yhteensä noin 2500 taloutta.

Koska KHO kumosi aikaisemmat Kemiönsaaren, Paimion, Salon ja Sauvon jätehuoltolautakunnan päätökset, Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan tulee päättää Paimion, Salon ja Sauvon jätteenkuljetusjärjestelmistä uudelleen.

Oheismateriaali 1Korkeimman hallinto-oikeuden päätös 18.2.2016

Vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki:

EhdotusLounais-Suomen jätehuoltolautakunta päättää merkitä Korkeimman hallinto-oikeuden päätökset tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.