STRATEGINEN SOPIMUS 2015 – 2018

Vihreä=kv osio

Punainen=kh osio

Musta (valkoinen) = informaatio

 

VAPAA-AIKATOIMIALA

1.SOPIMUSOSAPUOLET kh

Tämän sopimuksen osapuolia ovat Turun kaupunginhallitus ja Turun kulttuurilautakunta, Turun liikuntalautakunta ja Turun nuorisolautakunta.

 

2.SOPIMUKSEN TARKOITUS kh

Tällä sopimuksella kaupunginhallitus ja kulttuurilautakunta, kaupunginhallitus ja liikuntalautakunta sekä kaupunginhallitus ja nuorisolautakunta sopivat johtosäännössä määriteltyä vapaa-aikatoimialaa koskevista toiminnan lähtökohdista, kehittämistavoitteista ja resursseista.

 

3.LYHYT KUVAUS TOIMINNASTA kh

Laissa ja asetuksissa, kaupungin strategiassa ja ohjelmissa, hallintosäännössä sekä vapaa-aikatoimialan johtosäännössä säädetyllä tavalla vapaa-aikatoimiala ja sen lautakunnat edistävät asukkaiden ja asiakkaiden hyvinvointia ja aktiivisuutta sekä kaupungin kilpailukykyä ja kestävää kehitystä.

Kulttuurilautakunnan tehtäväalueena on kirjastolaissa (904/98), museolaisssa(729/92), kuntien kulttuuritoiminnasta annetussa laissa (728/92), teatteri- ja orkesterilaissa(739/82) ja taiteen perusopetuksesta annetussa laissa(633/98) säädetysti huolehtia kulttuuripalvelujen kehittämisestä ja järjestämisestä sekä edistää ja tukea kaupungissa harjoitettavaa kulttuuritoimintaa.

 

Toimialan, kulttuurilautakunnan alainen

kirjastopalvelut huolehtii tieto- ja kulttuurisisältöjen tarjoamisesta sekä niihin liittyvistä hakuvälineistä ja opastuspalveluista, ylläpitää kirjastoja sekä tarjoaa edellytyksiä asukkaiden oman tiedon ja kulttuurin tuottamiseen ja kansalaistoimintaan. Kirjastopalvelut johtaa Vaski –kirjastojen yhteistä palvelujärjestelmää ja toimii Varsinais- Suomen maakuntakirjastona opetus- ja kulttuuriministeriön määräämällä tavalla.

museopalvelut huolehtii kulttuuri- ja taideperinnön, luonnontieteellisen aineiston sekä niihin liittyvä tiedon keräämisestä, säilyttämisestä, välittämisestä ja tutkimuksesta. Museopalvelut toimii Varsinais-Suomen maakuntamuseona opetus- ja kulttuuriministeriön määräämällä tavalla.

Turun Kaupunginorkesteri (TFO) tehtävänä on musiikkikulttuurin vaaliminen, edistäminen ja julkisten konserttien järjestäminen (sekä mahdollistaa ulkopuolisten järjestäjien erilaiset esitykset ja tapahtumat tilavuokrauksen keinoin).

Yhtiöksi vuonna 2014 muuttuneen Turun kaupunginteatteri Oy:n tehtävänä on näyttämötaiteen tuottaminen, kehittäminen, edistäminen ja teatteriesitysten tuottaminen. Kulttuurilautakunta on solminut Turun kaupunginteatteri Oy:n kanssa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen, jonka ensimmäinen kausi on 1.1.2014 – 31.12.2016. Sopimuksessa on määritelty yhtiön teatteripalveluiden tavoitteet ja kaupungin osoittaman avustuksen suuruus, jotka vahvistetaan vuosittain.

 

Liikuntalautakunnan tehtäväalueena on liikuntalaissa (1054/98) säädetyllä tavalla edistää kaupungissa harjoitettavaa liikuntatoimintaa

Toimialan, liikuntalautakunnan alainen

Liikuntapalvelut luo edellytyksiä kuntalaisten liikunnalle kehittämällä paikallista ja alueellista yhteistyötä sekä terveyttä edistävää liikuntaa, tukemalla kansalaistoimintaa, tarjoamalla liikuntapaikkoja ja järjestämällä liikuntaa ottaen huomioon myös erityisryhmät.

 

Nuorisolautakunnan tehtäväalueena on nuorisolaissa (72/2006) säädetyllä tavalla huolehtia nuorisopalvelujen kehittämisestä ja järjestämisestä sekä edistää ja tukea kaupungissa harjoitettavaa nuorisotoimintaa. Lisäksi nuorisolautakunnan tehtäväalueena on toteuttaa lastensuojelulain (417/2007) 3 a §:ssä tarkoitettua tukea ja erityistä tukea sekä perusopetuslaissa (628/1998) ja perusopetuslain muuttamisesta annetussa laissa (1135/2003) tarkoitettua aamu- ja iltapäivätoimintaa.

 

Toimialan, nuorisolautakunnan alainen

Nuorisopalvelut -palvelualue tukee nuorten kasvua ja itsenäistymistä, edistää nuorten aktiivista kansalaisuutta ja sosiaalista vahvistamista sekä parantaa nuorten kasvu- ja elinoloja.

 

4.TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOSTEKIJÄT kh

Valtioneuvoston strategisessa toimeenpanosuunnitelmassa (VN 5.10.2011) todetaan mm., että syrjäytymistä vähennetään sekä sosiaalisten ja terveydellisten ongelmien syntyä ennaltaehkäistään mm. hyvinvointia ja osallisuutta edistämällä (nuorten osallisuuden kehittäminen, ennaltaehkäisevän toiminnan korostaminen, liikunnallisten ja kulttuuristen elämäntapojen vahvistaminen) ja estämällä asuinalueiden eriytyminen (poikkihallinnollinen ohjelma), ja että työn ja yrittämisen kilpailukykyä edistetään mm. nuorisotyöttömyyttä alentamalla ja luovien alojen mahdollisuuksia vahvistamalla (esim. kehittämällä taide- ja kulttuurilähtöisiä toimintamalleja). Nykyinen hallitus jatkaa työtä köyhyyden, syrjäytymisen ja eriarvoisuuden vähentämiseksi.

 

 

 

Museopalveluiden toimialaan kuuluvilta osin muutoksia toimintaan tulee kulttuuriympäristöstrategian toimeenpanovaiheessa. Valtioneuvosto hyväksyi kulttuuriympäristöstrategiaa koskevan periaatepäätöksen yleisistunnossaan 20.3.2014. Ympäristöministeriö on asettanut strategian toimeenpanoa valmistelevan työryhmän toimikaudelle 15.5.2014 - 31.1.2015.

Lastenkulttuuripoliittinen ohjelma 2014-2018 nostaa taide- ja taitoaineet keskeisiksi, sekä esittää ohjelmaehdotuksessa, että lasten ja nuorten kanssa tulisi suunnitella ja heille avata liikuntaan ja harrastamiseen innostavia tiloja.

 

Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialueella ei ole vireillä kulttuurilautakunnan palvelualueisiin liittyviä lainsäädäntöhankkeita. Kirjastoasetus uudistettiin vuonna 2013 ja sen henkilökunnan kelpoisuutta koskevan osuuden uudistaminen on vireillä. Ministeriön työryhmä on laatinut esityksen uudeksi liikuntalaiksi, jonka on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2015 alusta. Lain tarkoituksena on parantaa kunnan eri toimialojen yhteistyötä liikunnan edistämisessä. Lakiesitys on lausuntokierroksella. Nuorisolain uudistamistarpeita ovat mm. nuoren määritelmä, lapsi – ja nuorisopoliittisen kehittämisohjelman arviointi, kuntien valtionosuudet ja nuorten työpajatoiminnan rooli. Tavoite on, että uusi nuorisolaki astuu voimaan vuonna 2016.

 

Valtioneuvoston selonteossa kulttuurin tulevaisuudesta ”Kulttuuri vuonna 2035” nostetaan keskeisimmiksi mahdollisuuksiksi kestävä kulttuuri, kulttuurinen moninaisuus ja luovuus. Keskeisiksi toiminnan alueiksi kuvataan taide-, kulttuuriperintö – ja kirjastopolitiikka. Opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan vuoteen 2020 ulottuvassa kulttuuripolitiikan strategian vaikuttavuustavoitteet ovat:

kulttuurisen perustan vahvistaminen

luovan työn tekijöiden ja kulttuuripalvelujen tuottajien toimintaedellytysten parantaminen

kansalaisten kulttuuriin osallistumisen ja hyvinvoinnin edistäminen

kulttuurin taloudellisten vaikutusten vahvistaminen.

Palvelujen saatavuuden ja laadun takaamiseksi ministeriö kannustaa taide-, kulttuuri- ja kirjastolaitoksia uudistamaan palvelujen järjestämistapoja esim. lisäämällä seudullista yhteistyötä ja verkostoitumista muiden kulttuuritoimijoiden kanssa.Opetusministeriö on vuonna 2009 (2009:32) määritellyt yleisten kirjastojen painoalueeksi mm., että ”panostamalla niiden osaamistasojen nostamiseen ja palvelun laatuun varmistetaan kansalaisten sivistykselliset perusoikeidet verkottuneessa yhteiskunnassa.”

Valtioneuvoston periaatepäätöksessä Liikunnan edistämisen linjoista asetettiin tavoitteeksi suomalaisen liikuntakulttuurin edistäminen niin, että mm.

Lapset ja nuoret oppivat tarpeelliset liikuntataidot ja omaksuvat liikunnallisen elämäntavan.

Nuoret aikuiset ylläpitävät liikunnallista elämäntapaa itsenäistymisen ja opiskeluvaiheen aikana.

Työikäiset liikkuvat terveytensä kannalta riittävästi ja lisäävät omavastuuta liikunnastaan.

Ikääntyvät pitävät omatoimisuutta, toimintakykyä, henkistä vireyttä ja sosiaalisia suhteita päivittäisen liikunnan avulla.

Terveytensä kannalta riittävästi liikkuvien määrä kasvaa ja liikunnasta syrjäytyneiden määrä vähenee.

Erityistoimia vaativien väestöryhmien liikunta lisääntyy.

 

Valtioneuvoston nuorisolain mukaisessa Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmassa määritellään tavoitteet ja suuntaviivat kuntien nuorisopolitiikalle. Vuosien 2012 – 2015 ohjelman (VN 8.12.2011) painopisteitä ovat osallisuus, yhdenvertaisuus ja arjen hallinta.

Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman strategisia tavoitteita ovat mm. seuraavat:

Lapset ja nuoret kasvavat aktiivisiksi ja yhteisvastuuta kantaviksi kansalaisiksi.

Lapset ja nuoret voivat osallistua tasavertaisesti kulttuuri-, liikunta- ja vapaa-ajan toimintaan.

Nuoret työllistyvät ja nuorten työllisyysaste paranee.

Yhdenvertaisuus toteutuu.

Tytöillä ja pojilla on tasa-arvoiset oikeudet ja mahdollisuudet.

Ennaltaehkäisevillä toimilla ylläpidetään lasten ja nuorten hyvinvointia ja terveyttä.

 

Kuntaliiton sivistyspoliittista ohjelmaa ”Sivistyksen suunta” –asiakirjaa, jossa linjataan kulttuuri-, kirjasto-, liikunta- ja nuorisopolitiikkaa vuoteen 2020, päivitetään parhaillaan. Lähtökohtana vuonna 2011 hyväksytyssä edellisessä versiossa oli, että elinvoimaiset kunnat varmistavat jatkossakin nämä palvelut kuntalaisille.

Joulukuussa 2012 allekirjoitettuun valtuustoryhmien Turkusopimukseen vuosille 2013 – 2016 on kirjattu mm. että ” Ennaltaehkäisy on avainsana palveluiden järjestämisessä ja siihen panostetaan. Hyvinvointia edistävät yhtä lailla liikuntaan kannustava turvallinen ympäristö kuin luovuuteen ja toimeliaisuuteen innostavat kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut ( siinä missä oikea-aikaiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutkin).”.

Kaupungin strategiassa Turku 2029 - pohjoisen Itämeren kiinnostavin kaupunki (kv 23.6.2014 § 110) todetaan esim. ”Hyvinvoinnille keskeistä on aktiivinen elämäntapa, jonka edellytyksiä parannetaan.”Strategian visio on Suomen Turku on kiinnostava ja rohkeasti uudistuva eruroopplalainen yliopisto – ja kulttuurikaupunki, jossa on hyvä elää ja onnistua yhdessä. Kaupungin strategiakokonaisuuteen sisältyy kaupunkistrategian lisäksi Strategiset ohjelmat, Kilpailukyky ja kestävä kehitys sekä Hyvinvointi ja aktiivisuus. Strategian päämäärät ja tavoitteet puretaan toimialan strategisessa ja operatiivisessa sopimuksissa niin, että niistä voidaan johtaa käytännön toimintaa tavoitteellisesti ja kustannustehokkaasti.

Kahden strategisen ohjelman ”Hyvinvointi ja aktiivisuus” sekä ”Kilpailukyky ja kestävä kehitys” toimeenpanon mittarit syntyvät sopimusohjausprosessin tuloksena ja kuvaavat valittujen strategisten linjausten toteutumista.

 

5.TOIMINNAN KEHITTÄMISSUUNNITELMA JA STRATEGISET PAINOPISTEET kv

Vapaa-aikatoimiala toteuttaa kaupungin päästrategiasta erityisesti seuraavia kohtia: kaupunki pyrkii omalla toiminnallaan kaventamaan hyvinvointieroja, palveluiden kysyntää ennakoimalla palvelut kohdennetaan oikea-aikaisesti sinne, missä niiden vaikuttavuus on suurin sekä hyvinvoinnille keskeistä on aktiivinen elämäntapa, jonka edellytyksiä parannetaan.

Päästrategian lisäksi on kaksi strategista ohjelmaa. Hyvinvointi ja aktiivisuus –ohjelman pääteemat ovat: 1) Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen, 2) Osaava ja oppiva kaupunkilainen ja 3) Aktiivinen kaupunkilainen. Kilpailukyky ja kestävä kasvu –ohjelman pääteemat ovat : 1) Yrittävä ja osaava kaupunki, 2) Vaikuttava ja uudistuva kaupunki sekä 3) Rakentuva kaupunki ja ympäristö. Vapaa-aikatoimiala toteuttaa sopimuksissa eritellyillä tavoilla kummankin ohjelman linjauksia.

Aktiivinen kaupunkilainen –osioon on valittu seuraavat strategiset linjaukset:

Tuetaan aktiivista elämäntapaa luomalla edellytyksiä omatoimiselle aktiivisuudelle

Toteutetaan palveluja yhteistyöllä kansalais- ja järjestötoiminnan kanssa

Aktiivista elämäntapaa edistävät palvelut kohdennetaan hyödyntämällä paremmin asukas- ja asiakastietoa

Vahvistetaan aluenäkökulmaa asuinalueiden ominaispiirteitä hyödyntämällä

Osallisuutta lisätään ottamalla se osaksi suunnittelua, toteuttamista ja päätöksentekoa

Turun asemaa eurooppalaisena kulttuurikaupunkina ja kaupunkikulttuurin edelläkävijänä vahvistetaan kehittämällä uudenlaisia kulttuuriin osallistumisen muotoja

Hyvän elämän Turkua luodaan ottamalla aktiivisuus elämäntavaksi.

Toimiala toteuttaa em. linjauksia ja on määritellyt perustehtäväkseen ”Tarjoamme turkulaisten arkeen ja juhlaan iloa, elämyksiä, liikettä, tietoa ja taitoa” ja tahtotilakseen ”Hyvän elämän Turku.

Toimialan lautakunnat toteuttavat aktiivinen kaupunkilainen ohjelmaa perustehtävissään, tahtotiloissaan ja valituissa painopisteissään.

Kulttuurilautakunta

perustehtävä: Kulttuuri luo jokaiselle pysyvää pääomaa muuttuvassa ajassa

tahtotila: Kulttuuri on erottamaton osa turkulaisten elämää ja syy tulla Turkuun. Turku on kansainvälisesti korkeatasoinen ja ennakkoluuloton kulttuurikaupunki.

painopisteet: Kulttuuri kaikkien saataville, Ajassa elävät palvelut, Turkulaiset kulttuurin luojina, Huippuyksiköt ja magneettitapahtumat sekä Toimivat tilat.

 

Liikuntalautakunta

perustehtävä: Liikkuminen elämäntavaksi!

tahtotila: Turku liikuttaa – kaikkia!

painopisteet: Liikunnallinen ja yhteisöllinen elämä, Liikkuvat nuoret, Houkuttelevat liikkumisolosuhteet, Vireä seuratoiminta sekä Menestyvä urheilukulttuuri

 

Nuorisolautakunta

perustehtävä: Nuorisopalvelut mahdollistaa, tukee ja turvaa lasten ja nuorten kasvua, tasapainoista elämää sekä omaehtoista toimintaa.

tahtotila: Lapsilla ja nuorilla on hyvä olla ja luottamus tulevaisuuteensa.

painopisteet: Yhdenvertaisuuden edistäminen, Osallisuuden lisääminen, Nuoruuden arvostus, Monitoimitilat sekä Palvelut ja elämykset.

 

Kaupungin omat kulttuuripalvelut mahdollistavat kulttuurin perustarjonnan, jota vapaa kenttä täydentää. Matalan kynnyksen kulttuuripalvelujen lisäksi tarvitaan vetovoimaisia huipputuotantoja, jotka kasvattavat kaupungin matkailullista kiinnostavuutta ja kilpailukykyä. Liikuntapalvelut toteutetaan paikallisella ja alueellisella yhteistyöllä, luomalla terveyttä edistävän liikunnan mahdollisuuksia, tukemalla kansalalistoimintaa, tarjoamalla liikuntapaikkoja ja järjestämällä liikuntaa erityisesti passiivisille ja erityisryhmille. Lapsille ja nuorisolle tarjotaan mahdollisuuksia osallistua tasavertaisesti kulttuuri-, liikunta ja vapaa-ajan toimintaan sekä nuorisopalveluihin ja palveluiden suunnitteluun. Ennaltaehkäisevät palvelut ja virikkeellinen toiminta ylläpitävät lasten ja nuorten hyvinvointia ja terveyttä.

 

 

 

 

6.
TAVOITTEET

 

Toimielimen strategiset tavoitteet (ml. toimielimet ylittävät strategiset horisontaaliset tavoitteet) kv

 

 

 

 

 

Turku luo hyvinvointia ja aktivoi

 

Lähtötaso
/vuosi

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

TA 2015

TS 2016

TS2017

TS2018

Vähennetään ylipainoisuutta ja liikalihavuutta,

erityisesti huomioiden lapset ja nuoret

Ylipainoisten osuus 8 ja 9. luokan oppilaista

(THL, KTK)

 

 

13,5 %/

2009

 

 

14,8 %

 

 

 

 

 

 

 

Pitkäaikaistyöttömiä aktivoidaan

Pitkäaikaistyöttömien määrä

 

3467/

7/2013

 

3920

(7/2014)

 

 

 

 

 

Nuorisotyöttömyyttä vähennetään

Alle 25 –vuotiaat työttömät

 

2226/

7/2013

 

2509

(7/2014)

 

 

 

 

 

Tavoitetasot ja kunkin toimialan toimenpiteet tarkennetaan hyvinvoinnin ohjausryhmässä vuoden 2015 aikana.

 

 

 

Kulttuuri

 

Tuetaan aktiivista elämäntapaa luomalla

edellytyksiä omatoimiselle aktiivisuudelle. Kulttuuri tekee hyvää.

 

Lähtötaso
/Vuosi

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 2016

TS2017

TS2018

 

 

Kirjastoa viimeisen 12 kk:n aikana käyttäneet 18 -70 v. (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7

Toimenpiteet Vahvistetaan tietoyhteiskunnan perustaitoja kuten monilukutaito, lähtökohtana tiedon saatavuus.

73 %

/2012

 

 

 

 

 

 

73 %

 

73 %

 

73 %

 

73 %

 

 

Konsertissa viimeisen 12 kk:n aikana käyneet 18 – 70 v. (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7

Toimenpiteet Vahvistetaan Turkua taidemusiikin dynaamisena keskittymänä ja taiteilijavierailijoiden esiintymispaikkana sekä kiinnostavana yhteistyökumppanina musiikin alalla.

51 %/ 2012

 

 

 

 

 

51 %

 

51 %

 

51 %

 

51 %

 

 

 

Taidenäyttelyssä viimeisen 12 kk:n aikana käyneet 18 -70 v (FCG).

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7.

Toimenpiteet Tuotannot valmistellaan ja suunnitellaan koordinoidusti ja hyödynnetään yhteisesti kaupunkitasolla.

 

45 %/ 2012

 

 

 

 

 

 

45 %

 

 

45 %

 

 

45 %

 

 

45 %

 

 

 

Museossa viimeisen 12 kk:n aikana käyneet 18 -70 v. (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7.

Toimenpiteet Museotoimintaa uudistetaan kokemuksellisen perhe- ja matkailutoiminnan suuntaan

 

49 %/ 2012

 

 

 

 

 

49 %

 

 

49 %

 

 

49 %

 

 

49 %

 

 

 

Asukkaiden tyytyväisyys kirjastopalveluihin, asteikko 1 – 5 (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7.

Toimenpiteet Kasvatetaan kulttuuripalvelujen asiakaslähtöisyyttä

4,22

 

 

 

 

 

4, 3

 

4, 3

 

4,3

 

4,3

 

 

Asukkaiden tyytyväisyys museoihin,

asteikko 1 – 5 (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7.

Toimenpiteet Museopalveluissa viranomaistoiminnan palvelutasoa ja joustavuutta lisätään

4,14

 

 

 

 

 

4,1

 

4,1

 

4,1

 

4,1

 

 

Asukkaiden tyytyväisyys kulttuuripalveluihin (teatteri, musiikki ja taide), asteikko 1- 5 (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7.

Toimenpiteet Kasvatetaan kulttuuripalvelujen asiakaslähtöisyyttä

4,15

 

 

 

 

4,1

 

4,1

 

4,1

 

4,1

 

 

Liikunta

 

 

 

 

 

Tuetaan aktiivista elämäntapaa luomalla

edellytyksiä omatoimiselle aktiivisuudelle. Liikkuminen elämäntavaksi.

 

Lähtötaso
/Vuosi

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 2016

TS2017

TS2018

 

Uimahallia viimeisen 12 kk:n aikana käyttäneet 18 – 70 v. (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7

Toimenpiteet Edistetään liikuntamahdollisuuksia ja esteettömyyttä

38 %/ 2012

 

 

 

 

 

 

 

36 %

 

 

 

36 %

 

 

37 %

 

 

37 %

 

 

 

Kuntosalilla viimeisen 12 kk:n aikana käyneet 18 – 70 v. (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7

Toimenpiteet Kehitetään liikuntaolosuhteita

38 %/ 2012

 

 

 

 

 

 

38 %

 

 

38 %

 

 

39 %

 

 

39 %

 

 

 

Kuntalaisten (18 -70 v.) tyytyväisyys liikuntaolosuhteisiin (kentät,uimahallit, liikuntasalit, uimarannat, maauimalat, kuntoradat ja ulkoilureitit), keskiarvo asteikko 1 – 5 (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7

Toimenpiteet Kehitetään liikuntaolosuhteita

3,93/

2012

 

 

 

 

 

3,8

 

 

3,7

 

 

3,7

 

 

3,7

 

 

 

Kuntalaisten (18 -70 v.) tyytyväisyys liikuntapalveluista tiedottamiseen,

asteikko 1 – 5 (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7

Toimenpiteet

3,70/

2012

 

 

 

3,2

 

3,2

 

3,3

 

3,4

 

 

 

Nuoriso

 

 

 

 

Tuetaan aktiivista elämäntapaa luomalla

edellytyksiä omatoimiselle aktiivisuudelle.

Lasten ja nuorten kasvu tasapainoiseen

elämään.

 

Lähtötaso
/Vuosi

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 2016

TS2017

TS2018

Sosiaalisen vahvistamisen, Ohjaamon ja

etsivän nuorisotyön tavoittamat nuoret/vuosi

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7.

uusi

mittari, pohjatieto saadaan 2014

 

 

 

 

 

 

 

Toimenpiteet Varmistetaan, että nuori saa

tarvitessaan aikuisen tukea

 

 

 

 

Työpajojen (Fendari) onnistumisprosentti %

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.1. ja 2.3.7.

 

 

-

 

 

 

81 %

 

 

75 %

 

 

75 %

 

75 %

 

75 %

75 %

Toimenpide: Varmistetaan, että nuori

saa tarvitessaan aikuisen tukea

 

 

 

 

 

Toimielimen määrärahat ja käyttötalousinvestoinnit 1 000 €

 

 

Kulttuuri

 

 

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TS 2016

TS2017

TS2018

Toimintatulot

6 268

3 249

3 446

3 377

3 343

3 376

Valmistus omaan käyttöön

0

0

0

0

0

0

Toimintamenot

40 393

36 653

36 620

35 887

35 528

35 884

Toimintakate

-34 125

-33 404

-33 174

-32 510

-32 185

-32 508

Muutos-%

 

-2,2%

-0,7%

-2,0%

-1,0%

1,0%

Investointimenot

752

450

435

475

855

475

Rahoitusosuudet

0

0

0

0

100

0

Luovutustuotot

0

0

0

0

0

0

Investointien rahavirta

-752

-450

-435

-475

-755

-475

Muutos-%

 

-40,2%

-3,3%

14,9%

59%

-37%

 

Määrärahat palvelualueittain Kh

 

Palvelualue 1 000 €

TUOTOT

KULUT

KATE

Palvelualueet yhteensä

3 446

36 620

-33 174

Kirjastopalvelut

721

11 712

-10 991

Museopalvelut

1 788

8 998

-7 210

Turun kaupunginorkesteri

937

6 058

-5 121

Kaupunkikulttuuri

0

721

-721

Kulttuuria/avustukset

0

4 990

-4 990

Vapaa-aikatoimialan hallinto

0

4 141

-4 141

 

 

 

Liikunta

 

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TS 2016

TS2017

TS2018

Toimintatulot

3 439

4 364

4 073

3 991

3 951

3 991

Valmistus omaan käyttöön

0

0

0

0

0

0

Toimintamenot

21 694

22 411

21 940

21 501

21 286

21 499

Toimintakate

-18 255

-18 047

-17 867

-17 510

-17 335

-17 508

Muutos-%

 

-1,1%

-1,0%

-2,0%

-1,0%

1,0%

Investointimenot

131

150

300

370

600

300

Rahoitusosuudet

0

0

0

50

0

0

Luovutustuotot

0

0

0

0

0

0

Investointien rahavirta

-131

-150

-300

-320

-600

-300

Muutos-%

 

14,5%

100%

6,7%

87,5%

50%

 

Palvelualue, 1 000 €

TUOTOT

KULUT

KATE

Liikuntapalvelut

4 073

21 940

-17 867

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nuoriso

 

 

 

Palvelualue 1 000 €

TUOTOT

KULUT

KATE

Nuorisopalvelut

1 808

11 840

-10 032

 

 

 

 

Määrärahat palvelualueittain kh

 

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TS 2016

TS2017

TS2018

Toimintatulot

1 679

1 500

1 808

1 771

1 753

1 771

Valmistus omaan käyttöön

0

0

0

0

0

0

Toimintamenot

11 609

11 634

11 840

11 603

11 487

11 602

Toimintakate

-9 929

-10 134

-10 032

-9 832

-9 734

-9 831

Muutos-%

 

2,1%

.1,0%

-2,0%

1,0%

1,0%

Investointimenot

68

84

85

90

120

120

Rahoitusosuudet

0

0

 

0

0

0

Luovutustuotot

0

0

0

0

0

0

Investointien rahavirta

-68

-84

-85

-90

-120

-120

Muutos-%

 

23,5%

 

0,1%

 

5,9%

33,3%

0%


 

Henkilötyövuosien kehitys

 

 

Htv

 

 

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 2016

TS2017

TS2018

Kulttuurilautakunta

 

572,9

561

423

 

 

 

 

Liikuntalautakunta

 

103,4

97

95

 

 

 

 

Nuorisolautakunta

 

154,4

158

150

 

 

 

 

 

 

 

Toimielimen investoinnit kv

Kulttuuri

Sidotut määrärahat

 

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 2016

TS2017

TS2018

Tilainvestoinnit

 

 

 

 

 

 

 

Koneet ja kalusto

 

 

 

 

 

 

 

Muut investoinnit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liikunta

Sidotut määrärahat

 

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 2016

TS2017

TS2018

Tilainvestoinnit

 

 

 

 

 

 

 

Koneet ja kalusto

 

 

 

 

 

 

 

Muut investoinnit

 

 

 

 

 

 

 

 

Nuoriso

 

Sidotut määrärahat

 

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 2016

TS2017

TS2018

Tilainvestoinnit

 

 

 

 

 

 

 

Koneet ja kalusto

 

 

 

 

 

 

 

Muut investoinnit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Täydentävät strategiset tavoitteet kh

Henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatu

Vuoden 2015 tavoitteet painopistealueittain ovat:

 

Painopistealue

Alatavoite

Turussa jokaisen tulee voida kokea, että työ lisää hyvinvointia

Tehtävänkuvat (sis. perustehtävän määrittelyn) ja vastuualueet ovat selkeät – joka tehtävälle tulee löytyä tehtävänkuvaus

Aktiivinen osaamisen ennakointi

Resurssien sijoittuminen on tarpeita vastaavaa ja joustavaa. Tätä tuetaan yhteisen, kaikki toimialat kattavalla palkkausjärjestelmällä

Turku on vetovoimainen työnantaja

Vastuullinen työyhteisökäyttäytyminen ja motivoiva esimiestyö

 

 

 

Toimielimen alaisia palvelualueita koskevat keskeisimmät tavoitteet (soveltuvin osin) kh

Kulttuuri

 

 

 

 

Aktiivista elämäntapaa edistävät palvelut

kohdennetaan hyödyntämällä paremmin

asiakas- ja asukastietoa

 

Lähtötaso
/Vuosi

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 2016

TS2017

TS2018

 

Kirjaston käynnit

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3.

 

1,9 milj.

1,9 milj

 

1,9 milj

1,9 milj

1,9 milj

1,9 milj

Museoiden kävijämäärä

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3.

 

258 208

245000

 

250 000

250 000

250 000

250 000

Orkesterin kuulijat

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3.

 

65 182

63 000

 

68 000

68 000

70 000

70 000

Asukkaiden, joiden mielestä liian vähän

kirjastopalveluja tarjolla, osuus (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3

10 %/ 2012

 

 

 

10 %

10 %

10 %

10 %

Asukkaiden, joiden mielestä liian vähän

teatteripalveluja tarjolla, osuus (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3

3 %/ 2012

 

 

 

3 %

3 %

3 %

3 %

Asukkaiden, joiden mielestä liian vähän

konsertteja tarjolla, osuus (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3

16 %/ 2012

 

 

 

16 %

16 %

16 %

16 %

Asukkaiden, joiden mielestä liian vähän

taidenäyttelyitä tarjolla, osuus (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3

5 %/ 2012

 

 

 

5 %

5 %

5 %

5 %

Asukkaiden, joiden mielestä liian vähän

museopalveluja tarjolla, osuus (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3

4 %/ 2012

 

 

 

4 %

4 %

4 %

4 %

 

 

 

 

Liikunta

 

 

Aktiivista elämäntapaa edistävät palvelut

kohdennetaan hyödyntämällä paremmin

asiakas- ja asukastietoa

 

Lähtötaso
/Vuosi

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 2016

TS2017

TS2018

Uimalaitosten käyntikerrat

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3.

 

 

687 051

 

 

600 000

720 000

720 000

720 000

Parkin kentän kävijämäärä

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3.

 

45 225

 

 

41 000

41 000

41 000

41 000

Kupittaan urheiluhallin käyntikerrat

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3.

 

228 736

 

 

210 000

210 000

210 000

210 000

Aktivointiosaston ohjatun toiminnan käyntikerrat

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3.

 

87 202

 

 

90 000

90 000

90 000

90 000

Asukkaiden, joiden mielestä liian vähän

liikuntapalveluja tarjolla, osuus (FCG)

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3

 

15,5 %/ 2012

 

 

 

16 %

16 %

16 %

16 %

Avustuksia anoneiden urheiluseurojen

harrastajamäärä

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3.

 

59 250

 

 

59 250

59 250

59 250

59 250

 

Nuoriso

 

 

 

Aktiivista elämäntapaa edistävät palvelut

kohdennetaan hyödyntämällä paremmin

asiakas- ja asukastietoa

 

Lähtötaso
/Vuosi

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 2016

TS2017

TS2018

Alueellisten ja niihin rinnastettavien

*) nuorisotilojen käynnit

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3.

 

 

 

232 468

 

246468

 

 

220 000

 

200 000

 

200 000

 

200 000

Digitaalisten medioiden hyödyntäminen

vuorovaikutteisuuden kasvattamisessa,

kehittämishanke

Strategisen linjauksen tunnus: 2.3.3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*) Hirvensalo, Ilpoinen, Jyrkkälä, Kuuvuori, Lauste, Maaria, Moisio, Paattinen, Pansio, Runosmäkl, Teräsrautela, Varissuo, Vimma/oma toiminta, ruotsinkielinen toiminta, Auran Panimo, moottorihalli, Skeittihalli / 2014, päivitetään vuosittain.

 

 

 

 

Toiminnan kehittämishankkeet kh

 

 

 

Ohjelman teema, uudistamisohjelman 2,kohta,

muu viite

2015

2016

2017

2018

Toimialan toimenpide

 

 

 

 

 

Kaupungin omien vuokrattavien tilojen tehostettu vuokraus ja markkinointi

28

40 000

40 000

40 000

40 000

Kirjaston omatoimikäytön laajentaminen

29

30 000

30 000

30 000

30 000

Kumppanuus ja uudet yhteistyötavat kulttuuri-, liikunta- ja nuorisojärjestöjen kanssa palvelutuotannossa

30

20 000

20 000

20 000

20 000

Toimintaprosessien evaluointi ja yksinkertaistaminen

31

70 000

70 000

70 000

70 000

Vapaa-aikatoimialan yhteiset kohderyhmäkohtaiset esitteet, printtitutotteiden vähentäminen, järkiperäistäminen ja yhdistäminen. Kieliversioiden laajuuden päättäminen.

32

20 000

20 000

20 000

20 000

Maksuryhmien tarkistaminen toimialan palveluissa mm. lasten ja nuorten maksuryhmäikärajojen alentaminen

33

30 000

30 000

30 000

30 000

Palveluverkon muuttaminen/supistaminen (uimahalli-, kirjasto- ja nuorisotilaverkon tarkastelu)

34

160 000

160 000

160 000

160 000

Toimialakohtainen laite-, tila-, kuljetuskalusto- ja kunnossapitoasioiden tarkastelu

35

10 000

10 000

10 000

10 000

Tulopohjan laajentaminen ja maksujen korottaminenmm. 65+ maksujen korotus, pääsylippuhinnat, palvelumaksut (*

36

160 000

160 000

160 000

160 000

Seniorikortin hintaa nostetaan vuodelle 2015 tasolle 30 € /6kk ja 2016 se nostetaan Kimmoke-rannekkeen kanssa samalle tasolle (*

 

Kv:n muutos

40 000

40 000

40 000

40 000

Ulkoisen rahoituksen lisääminen

37

70 000

70 000

70 000

70 000

Turun Pualest -lehden paperiversiosta luopuminen ja samalla tarkistetaan kaikkien painettavien julkaisujen tarpeellisuus. Yhdistetään Turku-postiin kaupunkilaisille lähetettävät toimialojen asiakaslehdet.

 

Kv:n muutos

 

 

 

 

Aamu- ja iltapäivätoiminnan siirto Sivistystoimialaan

 

 

 

 

 

Nuorisopalvelujen organisaation uudistaminen. Toimintamallin toteuttamisen jatkaminen toimialalla.

Toimintamalliuudistus

25 000

50 000

50 000

50 000

 

 

 

 

 

 

Konsernihallinnon omistamat, koko kaupunkia koskettavat merkittävimmät strategiset kehittämishankkeet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muiden toimialojen strategiset hankkeet, joihin toimialan pitää varata resursseja

 

 

 

 

 

Kulttuurilautakunta:

 

 

 

 

 

Nuorisolautakunta:

 

 

 

 

 

Liikuntalautakunta:

 

 

 

 

 

 

 

6.TOIMIELINKOHTAISET TIEDOKSI ANNETTAVAT TUNNUSLUVUT kh

Kulttuuri

Tunnusluku

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Tuottavuus ja taloudellisuus

 

 

 

 

 

 

 

Kirjaston nettomenot/asukas

 

55,88

58,32

58,38

58,70

58,00

58,00

58,00

Museoiden netomenot/ asukas

 

 

38,23

39,38

 

39,98

39,00

39,00

39,00

Orkesterin ja konserttitalon nettomenot / asukas

 

26,09

28,31

27,35

27,00

27,00

27,00

Resurssien käyttö

 

 

 

 

 

 

 

Tilojen käyttö (m2)

 

 

 

51 625

51 625

51 469

51 469

 

 

 

 

 

 

 

 

Muut

 

 

 

 

 

 

 

Avustusten määrä / asukas

6,11

6,71

6,99

7,05

7,00

7,00

7,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liikunta

Tunnusluku

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Tuottavuus ja taloudellisuus

 

 

 

 

 

 

 

Liikunnan nettomenot / asukas

59,10

68,17

69,72

72,13

72,00

72,00

72,00

 

 

 

 

 

 

 

 

Resurssien käyttö

 

 

 

 

 

 

 

Tilojen käyttö (m2)

 

 

73 978

75 432

74 120

71 740

73 415

 

 

 

 

 

 

 

 

Muut

 

 

 

 

 

 

 

Avustusten määrä / asukas

8,73

8,03

8,08

7,94

8,00

8,00

8,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nuoriso

Tunnusluku

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Tuottavuus ja taloudellisuus

 

 

 

 

 

 

 

Nuorison nettomenot / alle 29 vuotiaat (laissa määritelty kohderyhmä, voi muuttua 2016)

Huom! iltapäivätoiminta ei sisälly.

 

122,45

125,46

123,07

125,00

124,00

121,00

 

 

 

 

 

 

 

 

Resurssien käyttö

 

 

 

 

 

 

 

Tilojen käyttö (m2)

 

 

 

17015

16941

16680

16315

 

 

 

 

 

 

 

 

Muut

 

 

 

 

 

 

 

Avustusten määrä / asukas

 

1,65

1,66

2,22

2,35

2,30

2,30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.RISKIENHALLINTA kh

Vapaa-aikatoimiala (kulttuuri, liikunta, nuoriso)

Riskienhallinta on osa sisäistä valvontaa ja sen tavoitteena on saada kohtuullinen varmuus toimialan tavoitteiden savuttamisesta sekä toiminnan jatkuvuudesta ja häiriöttömyydestä. Riskit voivat toteutuessaan vaikuttaa kunnan asemaan, talouteen, palvelukykyyn, työvoiman saatavuuteen ja yleiseen kilpailukykyyn asukkaista ja yrityksistä. Lautakuntien tulee seurata ja arvioida palvelualueiden toimintaa ja taloutta sekä varmistaa niihin liittyvien riskien tunnistamisen, arvioinnin ja hallinnan toteutuminen. Johtavien viranhaltijoiden pitää ohjata ja seurata alaistaan toimintaa ja henkilöstöä asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Viranhaltijoiden tulee toimeenpanna riittävät riskienhallintaa koskevat menettelytavat ja valvoa niiden toimivuutta. Vapaa-aikatoimialan toiminnot eivät kuulu elintärkeisiin tai kriittisiin toimintoihin kuten esim. kunnallistekniikka ja terveyspalvelut. Toimialan palvelujen estymisellä on kuitenkin kielteisiä seurauksia asiakkaille ja kuntalaisten hyvinvoinnille. Häiriötilanteissa vapaa-aikatoimintojen jatkuvuuden turvaaminen tukee kaupungin ja muiden julkisten palveluiden jatkumisen hallintaa. Vapaa-aikatoimiala arvioi omalta osaltaan kaupungille yhteiseksi sovitut toiminnalliset (henkilöstö-, tila-, tietojärjestelmä- jne.), vahinko- (omaisuus, vahingonkorvaus jne.) ja taloudelliset riskit.

 

Riski

Seuraukset

Toden-näköisyys

Vaikutus

Merkittävyys

Nykyinen
varautuminen

Toimenpiteet

Vastuuhlö/

aikataulutus

Huonot säät

Talous/Tulojen väheneminen.Asiakaskato (esim. kesällä maauimalat, ulkoilmatapahtumat ja talvella leirialueet)

4

2

8

Vaikeasti ennakoitavissa.

Tilojen ja alueiden kunnossapito. Tapauskohtaisesti esim. katokset jne.

Toiminnasta vastaavat, jatkuva

Tietojärjestelmät/ Vuorovarusohjelmien ja lipunmyynnin häiriöt tai toimimattomuus

Asiakkaat eivät voi tehdä varauksia eivätkä saa lippuja. Toimipisteet eivät saa päivitettyjä tietoja.

3

2

6

Yhteydenpito IT:n ja toimittajien kanssa.

Ohjelmien päivitys. Työntekijöiden koulutus.

Asiakaspalvelujen esimiehet,

jatkuva

Henkilöstö/ Osaamisen ylläpito

Palvelutason heikkeneminen

3

2

6

Rekrytointi ja seuranta

Perehdyttäminen. Kehityskeskustelut.

Esimiehet,

jatkuva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.MUUT KAUPUNKITASON OHJAUSASIAKIRJAT JA RESURSSIEN PITKÄN AIKAVÄLIN OHJAUS kh

 

Ohjausasiakirja

Ohjaustieto

Kulttuurilautakunta:

 

 

 

 

 

Liikuntalautakunta:

 

 

 

 

 

Nuorisolautakunta: