Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Liikuntalautakunta 173 15.09.2009 12

962-2008 (630, 633)

Liikuntalautakunnan lausunto Turun seudun joukkoliikenne 2020 -raportista

Tiivistelmä: -

Liiklk § 173

Liikuntasuunnittelija Kristiina Karppi:

Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvitys on erittäin hyvin tehty: se valaisee tulevaisuuden joukkoliikennettä koskevia ratkaisuvaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia monipuolisesti. Raportissa myös esitellään käytettyjen erittelymenetelmien vahvuuksia ja heikkouksia hyvin sekä pohditaan moniulotteisten ennusteiden haasteellisuutta kiitettävästi. Liikuntalautakunnalla ei ole mitään erityistä huomauttamista raportista.

Liikunnan kannalta joukkoliikenteen edistäminen on tarpeellista useammastakin syystä: Joukkoliikenteeseen liittyy lähes aina kevyesti liikuttuja liityntämatkoja pysäkeille ja edelleen lopulliseen määränpäähän. Joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvaessa henkilöautopainotteinen ruuhkautuminen vähenee pitkällä tähtäimellä, ja tämä puolestaan tekee kevyestä liikenteestä houkuttelevampaa. Toimivat joukkoliikenneyhteydet myös tiivistävät osaltaan maankäyttöä ja edistävät sikäli kaikkien ikäryhmien, mutta erityisesti lasten ja vanhusten, päivittäistä hyötyliikuntaa arkiaskareissaan. Lisäksi hyvin toimivat joukkoliikenneyhteydet parantavat kaupungin liikuntapaikkojen ja –tilojen saavutettavuutta ja lisäävät sikäli osaltaan myös kuntoliikunnan harrastamista eritoten lasten, nuorten, vanhusten ja autottomien osalta.

Liikunnan näkökulmasta myös raportin johtopäätökset ovat harkittuja: Turun seudun joukkoliikennettä kehitetään runkobussivaihtoehdon pohjalta niin, että myös pikaraitiotie säilytetään tulevaisuuden kehittämismahdollisuutena tarvittavin tila- ja aluevarauksin. Tämän linjauksen mukaisesti joukkoliikennettä edistetään tällä hetkellä käytössä olevin mahdollisin keinoin. Kuten raportissa eritellään, olisi pikaraitiotievaihtoehto toki liikunnankin näkökulmasta valinnoista ehdottomasti parhain ajatellen muun muassa sen houkuttelevuutta, nopeutta ja täsmällisyyttä sekä tiivistävää vaikutusta maankäyttöön (esim. palvelujen saavutettavuutena) ja kiinteistöjen arvonnousuun. Kustannus-hyötylaskelmien vuoksi raportti päätyy kuitenkin suosittamaan runkobussivaihtoehdon työstämistä ensi vaiheessa ja maankäytöllisten pikaraitiotiemahdollisuuksien varaamista myöhempää kehittämistä varten. Niin kutsutun Yhtali-mallin mukaisella laskelmalla runkobussivaihtoehdolle on saatu hyöty-kustannussuhde 3,8 ja pikaraitiotievaihtoehdolle puolestaan vain 0,7. Yhteiskuntataloudellisen kannattavuuden raja on mallissa 1. Runkobussivaihtoehto lieneekin reaalipoliittisesti kestävin vaihtoehto, vaikka se perustuu pitkälti vain keskipitkän tähtäimen taloudellisiin arvioihin sekä siihen, että maankäytön yhteiskuntataloudellisia kokonaisvaikutuksia ei huomioida riittävän monipuolisesti – eli suuriin avoimiin arvokysymyksiin, joita pohditaan raportissa itsessäänkin hyvin.

Liikuntajohtaja Arto Sinkkonen:

EhdotusLiikuntalautakunta hyväksyy osaltaan Turun seudun joukkoliikenne 2020 –raportin johtopäätöksineen ja suosituksineen ja tähdentää erityisesti suosituksen 8.2.4. tärkeyttä eli pikaraitiotien maankäyttövision laatimista seudullisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Liikuntasuunnittelija poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 18:10.

Jakelu

lausKaupunginhallitus
lausYmpäristö- ja kaavoitusvirasto