Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta7105.03.20249

1262-2023 (02 02 02)

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2023 tilinpäätös

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi ja edelleen kaupunginhallitukselle lähetettäväksi kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2023 tilinpäätös. Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy tilinpäätöksen osaltaan. Kaupunkiympäristön tulos oli 9,8 milj. euroa talousarviota parempi. Kaupunginhallituksen omaisuusyksikössä olevien kaupunkiympäristön rakennuttamisen, toimitilojen rakennuttamisen sekä kiinteän omaisuuden hankintojen investoinnit alittivat talousarvion 30,6 milj. eurolla ja myyntitulot 1,6 milj. eurolla. Kaupunginhallituksen asettama tulostavoite ylittyi 3,6 milj. euroa.

Kylk § 71

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi, Konsernihallinto, yhteiset palvelut, talouspalvelut, talouspäällikkö Johanna Korpikoski ja kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari 29.2.2024:

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2023 toimintasuunnitelmien noudattamista ja täytäntöönpanoa koskevien määräysten yhteydessä päättänyt talousarvion sitovuudesta. Tilinpäätöksessä raportoidaan valtuuston sitoviksi asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden sekä henkilöstötavoitteiden toteutuminen 1.1.–31.12.2023. Tilinpäätöksessä raportoidaan myös kaupunginvaltuuston kullekin toimielimelle talousarvion yhteydessä päättämät päätöslauselmat/lausekkeet.

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

Yleiskaava 2029 hyväksyttiin 13.2.2023 ja Satava-Kakskerran osayleiskaava kuulutettiin voimaan 9.12.2023. Kaupungin ensimmäinen liikenneturvallisuusohjelma hyväksyttiin kesäkuussa ja raitiotien toteutussuunnitteluvaiheeseen siirryttiin syksyllä. Luonnon monimuotoisuusohjelma hyväksyttiin kesäkuussa ja Itämerihaasteen uusi toimenpideohjelma loppuvuodesta.

Keskustan kehittämisen ja Tiedepuiston kärkihankkeiden kaupunkiympäristön toimenpiteet ovat edenneet pääosin suunnitellusti. Musiikkitalo Fuugan rakentaminen käynnistyi syksyllä. Kupittaa-Turku (KUTU) -hankkeen toimenpiteet Turun ratapihalla ovat käynnissä. Areena- ja elämyskeskuksen toteuttamisen mahdollistama kaava sai lainvoiman. Ferry Terminal Turku asemakaava kuulutettiin voimaan 16.12.2023. Allianssisopimus Terävin kärki -ryhmän kanssa allekirjoitettiin 27.3.2023 ja Kupittaan kärjen asemakaavanmuutoksen tavoitteet hyväksyttiin kaupunginhallituksessa 2.10.2023. Yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja asuinalueiden tasapainoisen kehityksen kärkihanke on edennyt suunnitelmien mukaan.

Asuinkerrostalotonttien kaavavarantoa on kasvatettu edelleen. Asemakaavojen sisältämä asuinkerrostalojen kerrosalan lisäys oli 232.596 k-m2, noin 72 % tavoitetta suurempi. Sen sijaan pien- ja rivitalojen tonttireservi on niukka, eikä näiden tonttien kaavavarantoa kyetty kasvattamaan vuonna 2023. Pientaloasumiseen kaavoitettu kerrosala oli 34.952 k-m2, tavoitteesta jäätiin 13 %. Pientalokaavoja ei ole saatu luovutuskuntoon halutussa aikataulussa mm. kaavavalitusten ja maankäyttösopimusneuvotteluiden viivästymisten takia. Pientalotonttitarjonnan kasvattamiseen tähtäävä täydennysrakentamisselvitys jatkotoimenpiteineen hyväksyttiin syyskuussa.

Asetettuja tavoitteita konserniyhtiöille kaavoitettavasta asuinkerrosalasta ja luovutettavasta rakennusoikeudesta ei saavutettu. Konserniyhtiöille luovutettavaa rakennusoikeutta on valmisteilla kaupungin isoissa kaavahankkeissa erityisesti Tiedepuiston ja Linnakaupungin alueilla. Konserniyhtiöiden omistamille alueille kaavahankkeita oli käynnissä Mooriankunnaksessa, Pryssinkujalla, Kuralankadulla, Markulantiellä sekä Liinahaankadulla, mutta hankkeet eivät ole vuoden aikana edenneet hyväksymiskäsittelyyn asti.​

Elinkeinoelämälle kaavoitettu kerrosala oli 151 490 k-m2, noin 137 % tavoitetta suurempi. Edellisinä vuosina kerrosalaa on syntynyt merkittävästi tavoitteita enemmän ja tällä hetkellä tontteja erilaisiin elinkeinoelämän tarpeisiin on kohtuullisesti tarjolla.

Kaavoituksen sujuvoittamistoimet ja palvelulupaukset hyväksyttiin helmikuussa. Niiden toimeenpano on edennyt suotuisasti.

Vuonna 2023 rakennusvalvonnassa tehtiin 1 243 lupapäätöstä, joka oli 465 päätöstä vähemmän kuin vuonna 2022. Vireille jätettyjä hakemuksia oli viime vuonna 1​ 329 kappaletta, joka oli 10 % vähemmän kuin vuonna 2022. Lupia uusille asuinkerrostaloille myönnettiin 21 kappaletta (sisältäen 34 asuinkerrostaloa). Uusiin asuinkerrostaloihin myönnettiin luvat 1 794 asunnolle. Lupia uusille omakoti- ja paritaloille myönnettiin 64 kappaletta, 40 kappaletta vähemmän kuin vuonna 2022. Kaiken kaikkiaan vuonna 2023 rakennuslupa myönnettiin Turussa 173 uudelle rakennukselle. Kaikkien rakennuslupien käsittelyaika oli 58 vrk (mediaani) ja alitti siten vuodelle 2023 asetetun tavoitteen.

Kaupunkiympäristö on panostanut merkittävästi kestävän liikkumisen edistämiseen. Kestävän kaupunkiliikkumisen ohjelman (SUMP) valmistelu käynnistyi. Kävelyn ja oleilun kehittämisohjelma sekä keskustan pyöräilyn tavoiteverkko hyväksyttiin keväällä. Itäisen Pitkäkadun ja Lemminkäisenkadun hankesuunnitelmat hyväksyttiin syksyllä. Ensimmäinen osuus Itäisen Rantakadun saneerauksesta valmistui ja yksisuuntaiset pyörätiet otettiin käyttöön 22.12.2023.Turun keskustaan on asennettu 281 uutta pyörätelinettä, joissa yhteensä 562 uutta pysäköintipaikkaa. Lisäksi Kupittaalle avattiin siirrettävä pyörätalli, jossa pyöriä voi myös huoltaa ja ladata.

Kaupunkipyörien, eli Fölläreiden kausi 2023 oli onnistunut ja käyttö on kasvanut erittäin paljon vuodesta 2022. Pyörillä ajettiin kauden aikana yhteensä noin 544.000 kilometriä ja matkoja niillä tehtiin yli 364.000. Yhdellä pyörällä ajettiin keskimäärin 2,3 ajoa per päivä kauden aikana. Käyttäjäien asiakastyytyväisyys oli korkea (4,5/5,0).

Joukkoliikenteen matkamäärä kasvoi 16 % vuoteen 2022 verrattuna (25,4 milj. matkaa), mutta oli vielä noin 3 % vähemmän kuin normaalivuonna (vuosi 2019). Matkustus on kasvanut joka kuukausi. Jalankulun liikennemäärä on laskenut ja pyöräilyn noussut verrattuna vuoden 2022 liikennemääriin. Autoliikenteen liikennemäärä on laskenut vuodesta 2022. Vähähiilisen liikenteen osuutta Turun joukkoliikenteessä on kasvatettu 49 prosenttiin (vuonna 2022 28 % ajetuista kilometreistä).

Käyttötalous

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden tilinpäätöksen toimintakate vuonna 2023 oli -36,1 milj. euroa (TAM -46,0), mikä tarkoittaa 9,8 milj. euroa annettua suunnittelutasoa parempaa tulosta. Merkittävänä talouden toteumaa parantavana tekijänä olivat joukkoliikenteen lipputulojen ylitys 4,9 milj. euroa. Valtiolta saadut joukkoliikenteen tuet ylittyivät noin 1 milj. eurolla.

Kaupunkiympäristön toimintatuotot olivat 88,0 milj. euroa ja ylitystä talousarvioon nähden oli 7,4 milj. euroa (TA 80,6).

Valmistus omaan käyttöön toteutui talousarvion mukaan ollen 1,6 milj. euroa (TA 1,6 milj. euroa).

Kaupunkiympäristön toimintamenot olivat 125,8 milj. euroa ja alittivat talousarvion 2,3 milj. eurolla (TAM 128,1).

Palvelualuekohtaisesti talous toteutui vuonna 2023 seuraavasti:

- kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus: Tuotot ylittyivät 2,5 milj. euroa ja kulut alittuivat 0,8 milj. euroa. Nettovaikutus +3,3 milj. euroa. Tuottojen kasvussa merkittävimpänä tekijänä oli vuokratuottojen toteutuminen 2,1 milj. euroa talousarviota suurempana (TA 26,1 milj. euroa) johtuen elinkustannusindeksin 6 % kasvusta (aiemmin keskimäärin 3,5 %). Kuluja vähensivät palvelujen ostot, jotka alittivat talousarvion 0,9 milj. eurolla (TAM 3,9 milj. euroa). Tämä johtui ennen kaikkea purkutöiden siirtymisestä.

- kaupunkirakentaminen: Tuotot ylittyivät 1,1 milj. euroa ja kulut 1,7 milj. euroa. Valmistus omaan käyttöön -kirjaus toteutui talousarvion mukaan. Tuottojen ylitys johtui ennen kaikkea katulupatulojen 0,6 milj. euroa, puun myyntitulojen (0,1 milj. euroa) ja katulämmitystulojen (0,15 milj. euroa) talousarviota suuremmasta määrästä. Infran kunnossapidon menot ylittyivät n. 2,3 milj. euroa (TAM 29,9 milj. euroa). Perustuotteet ylittyivät 1,7 milj. euroa, erillistuotteet ylittyivät 0,1 milj. euroa, erityistuotteet alittuivat 0,4 milj. euroa. Suurimmat erät olivat toiminnan sopimuksien​ mukaiset indeksikorotukset ym. (n.1,3 milj. euroa), alueiden lämmityskulut (n. 0,7 milj. euroa),

- paikkatieto ja kaupunkimittaus: Tuotot alittuivat 0,1 milj. euroa ja kulut alittuivat 0,3 milj. euroa, nettovaikutus +0,2 milj. euroa. Kulujen alituksen suurin syy johtui suunniteltua vähäisemmistä palvelujen ostoista,

- luvat ja valvonta: Tuotot alittuivat 1,4 milj. euroa ja kulut 0,3 milj. euroa. Nettovaikutus -1,1 milj. euroa. Pysäköintimaksutulot alittuivat 0,2 milj. euroa (TA 4,5 milj. euroa) ja pysäköinninvalvonnan tulot 0,5 milj. euroa (TA 2,5 milj. euroa). Osittain syynä pysäköintimaksutulojen alittumiselle oli maksullisen pysäköinnin laajentuminen arvioitua hitaammin ja osittain myös ihmisten liikkumiskäyttäytyminen on muuttunut etätöiden myötä ennakoitua pysyvämmin. Ympäristöterveydenhuollon tulot ylittyivät 0,2 milj. euroa (TA 0,9 milj. euroa). Ympäristönsuojelun talous toteutui talousarvion mukaisesti. Rakennusvalvonnan tulot alittuivat 0,8 milj. euroa (TA 3,7 milj. euroa). Erityisesti asuntorakentamisen hiljentyminen vuoden 2023 keväästä lähtien on vähentänyt rakennusvalvonnan tuloja.

- liikkumispalvelut/ Kaupunkiliikkumisen ratkaisut: Tuotot alittuivat 0,5 milj. euroa (TA 1,4 milj. euroa), kulut alittuivat 0,7 milj. euroa (TAM 2,2 milj. euroa), nettovaikutus +0,3 milj. euroa. Kulujen alituksen suurin syy oli hankkeisiin liittyvien ostojen toteutuminen alle talousarvion,

- liikkumispalvelut/ Seudullinen joukkoliikenne: Tuotot ylittyivät 5,8 milj. euroa (TA 36,6 milj. euroa) ja kulut alittuivat 1,3 milj. euroa (TAM 62,7 milj. euroa). Nettovaikutus +7,0 milj. euroa. Matkamäärä oli 3 % pienempi kuin normaalina vuotena 2019. Tulojen lisäys johtuu matkamäärän​ lisääntymisestä ja joukkoliikenteen arvonlisäprosentin alentamisesta 0 %:iin tammi-huhtikuun ajaksi. Toimintatuotot liikennöinnin osalta (Turku) + 6,0 milj. euroa, josta suurten kaupunkien joukkoliikennetuki ylittyi 0,1 milj. euroa ja ilmastoperusteinen tuki 0,9 milj. euroa. Lipputulot ylittyivät 4,9 milj. euroa ja Kelan koulumatkatuki 0,1 milj. euroa. Toimintakulut liikennöinnin osalta (Turku) - 1,1 milj. euroa ja joukkoliikenteen järjestämiskustannukset (Turku) + 0,3 milj. euroa, ja

- palvelukokonaisuuden yhteiset toiminnot: Kulut alittuivat 0,7 milj. euroa (TAM - 7,6 milj. euroa), nettovaikutus +0,7 milj. euroa. Merkittävin osuus alituksesta (0,5 milj. euroa) johtuu henkilöstökuluissa syntyneistä säästöistä. Projekteihin ja hankkeisiin varattuja määrärahoja jäi käyttämättä 0,1 milj. euroa.

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden työvoiman käyttö vuonna 2023 oli 347,7 henkilötyövuotta, mikä alitti talousarviossa määritellyn tason 36,3 henkilötyövuodella (TAM 384 htv). Palkkojen ja palkkioiden toteuma oli 18,4 milj. euroa (TAM 19,7 milj. euroa). Poikkeamat johtuvat rekrytointien viivästymisistä, joihin ovat syynä osaavan henkilöstön saatavuusongelmat.

Lautakuntakohtaiset suunnittelulukujen toteumat ovat seuraavat:

-​ Kaupunkiympäristölautakunta -17,0 milj. euroa (TAM -19,7 milj. euroa),

-​​ Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta -19,1 milj. euroa (TAM -26,1 milj. euroa),

-​​ Rakennus- ja lupalautakunta -0,1 milj. euroa (TAM -0,1 milj. euroa), ja

-​​ Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta 0 milj. euroa (TAM 0 milj. euroa).

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden talouden ja toiminnan toteutuminen on raportoitu liitteessä 1 Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen 2023, kaavoitusohjelman seuranta 31.12.2023 liitteessä 2, kiinteistökehitysohjelman seuranta 31.12.2023 liitteessä 3 ja kaavoituksen palvelulupausten seuranta liitteessä 4. Palvelusuunnitelman seuranta 31.12.2023 on oheismateriaalissa 1.

Omaisuuden myyntivoitot ja saadut korvaukset sekä investointiosan toteutuminen

Kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksikölle on varattu investointiosaan ja käyttötalousosaan talousarviomäärärahat (1602 KH/Maaomaisuus, 1603 KH/Tilaomaisuus, 1604 KH/Infraomaisuus) investointiohjelmien ja kiinteän omaisuuden myyntitavoitteiden toteutusta varten. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa edellä mainittujen kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista.

Kaupunkiympäristölle asetettu euromääräinen tulostavoite ylitettiin 3,6 milj. eurolla (Kh TAM 26,2 milj. euroa). Toimintatuotot toteutuivat 2,7 milj. euroa tavoitetta suurempana ja toimintakulut 0,9 milj. euroa pienempänä. Maaomaisuuden myynnistä saadut myyntivoitot 20,0 milj. euroa toteutuivat 2,0 milj. euroa tavoitetta suurempana. Myytyjen kohteiden hankintameno on ollut arvioitua pienempi, mikä on vaikuttanut myyntivoiton osuuden kasvuun. Maankäyttösopimustuloja kirjattiin 8,2 milj. euroa, joka ylittyi 1,2 milj. euroa tavoitteeseen verrattuna. Taloudellisesti merkittävä maankäyttösopimus solmittiin Senaatti-kiinteistöjen kanssa maaliskuussa 2022 Pihlajaniemen alueesta. Samalla allekirjoitettiin maakauppojen esisopimukset Lauttarannasta ja Pihlajaniemen määräaloista. Asemakaavan saatua lainvoiman marraskuussa 2023 toteutettiin arvojen siirrot 4,3 milj. euroa kirjanpitoon joulukuussa 2023 maankäyttösopimusta vastaan. Jäljelle jäänyt 26,5 milj. euron sopimuskorvaus maksetaan jaksotetusti ja siitä ensimmäinen erä 10,0 milj. euroa vuonna 2024. Ruoppausmassojen vastaanottomaksut toteutuivat 0,5 milj. euroa tavoitetta pienempänä ja vastaavat käyttökulut alittuivat 0,5 milj. euroa. Pilaantuneiden maa-alueiden puhdistuskustannukset toteutuivat 0,4 milj. euroa arvioitua pienempänä.

Omaisuuden myynneistä saadut investointitulojen toteutuma oli yhteensä 20,4 milj. euroa. Luovutustulot alittivat tavoitteen 1,6 milj. euroa (Kh TA 22,0 milj. euroa). Investointihankkeiden rahoitusosuuksien toteutuma 10,1 milj. euroa alitti tavoitteen 0,4 milj. euroa (Kh TA 10,5 milj. euroa), mutta kasvoi edellisen vuoden tilinpäätökseen verrattuna 6,9 milj. euroa. Euroopan Unionin CEF Liikenne -rahoitustukea kirjattiin Turun ratapihat ja Kupittaan kaksoisraide -hankkeelle vuonna 2023 yhteensä 6,2 milj. euroa. Traficomin kävelyn ja pyöräilyn investointitukea kirjattiin yhteensä 2,7 milj. euroa, josta merkittävimmät tukikohteet olivat Turun Kauppatorin uudistaminen ja sen osana tehdyt muutokset Yliopistonkadulle ja Kauppiaskadulle sekä Itäisen Rantakadun nykyisen jalankulku- ja pyöräväylän laadun parantaminen. Aran infra-avustusta kaava-alueiden kunnallistekniikan rakentamiseen kirjattiin yhteensä 0,8 milj. euroa ja aluehallintoviraston avustusta ulkoliikuntapaikkahankkeille yhteensä 0,3 milj. euroa.

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen ja toimitilojen rakennuttamisen investointimenojen toteutuma oli yhteensä 110,3 milj. euroa (Kh TAM 188,8milj. euroa), poikkeama tavoitteesta 78,5 milj. euroa. Maaomaisuuden hankintameno oli yhteensä 51,4 milj. euroa, joka ylitti talousarvion 47,9 milj. euroa (Kh TA 3,5 milj. euroa). Merkittävin kiinteistöhankinta oli ratapiha-alue VR-Yhtymä Oy:ltä 42,5 milj. euroa (kv 19.6.2023 § 129).

Vuonna 2023 suurimmat edelleen jatkuvat rakennuttamiskohteet olivat Turun ratapihat ja Kupittaan kaksoisraide sekä Turun musiikkitalo Fuuga -hankkeet. Muita mittavia infran rakennuttamiskohteita olivat Kirstinpuiston, Herttuankulman ja Pukkilan kaava-alueiden katu- ja puistoalueet sekä Itäisen Rantakadun jalankulku- ja pyöräväylien parantaminen mm. välillä Rettiginkatu-Sotalaisenkatu. Merkittäviä tilainvestointikohteita olivat Suikkilan koulu ja Talinkorven päiväkoti -uudisrakennushanke, Sirkkalan koulun uudisrakennus ja saneeraushanke, Pääskyvuoren koulun laajennus ja osittainen peruskorjaus sekä Nummen koulutalon tekninen peruskorjaus. Hyvän rakentamisen yleisöäänestyksen voittajapalkinto myönnettiin Sirkkalan koulu -hankkeelle.

Infran rakennuttamisen osalta investointimenojen toteutuma oli yhteensä 64,7 milj. euroa, joka alitti 53,7 milj. euroa talousarviomäärärahan. Infrainvestointiohjelman merkittävimmät poikkeamat olivat strategisissa kohteissa ja kiinteistökehityskohteissa. Merkittävimmät infran rakennuttamisen strategiset kohteet, joissa määrärahaa jäi käyttämättä vuonna 2023 olivat:

-​ Kupittaa 3-kentän rakentaminen 2,8 milj. euroa, hankkeen toteuttaminen siirtyi vuodelle 2024,

-​​ Aurajoen rantaväylä väli: Agricolankatu – Tehtaankatu 2,9 milj. euroa, toteutussuunnittelu on vasta alkamassa,

-​​ Ferry Terminal Turku 2,7 milj. euroa, suunnittelu käynnistynyt vuonna 2023 ja etenee aikataulussa,

-​​ Kulttuurijokilautta 1,4 milj. euroa, kaavavalitus, suunnittelu kesken,

-​​ Aurajoen rantamuuri, Manillalaituri 2,4 milj. euroa, suunnittelu kesken,

-​​ Itäinen Rantakatu kevyen liikenteen väylä: Kirjastosilta – Sotalaistenkatu 2,6 milj. euroa, suunnittelun viivästymisen takia, rakentamisen aloitus on viivästynyt,

-​​ Kupittaan kärjen kumppanuushanke 12,9 milj. euroa, vuonna 2023 käynnissä vain kehitysvaihe, ja

-​ Voimakatu 1,0 milj. euroa, kaavoitus on kesken.

Merkittävimmät infran rakennuttamisen kiinteistökehityskohteet, joissa määrärahaa jäi käyttämättä vuonna 2023 olivat:

-​​ Kirstinpuiston kaava-alue 1,3 milj. euroa, vastaanotto siirtynyt, maksueriä jää vuoteen 2024 maksettavaksi,

-​​ Itä-Skanssi 1,3 milj. euroa, kaavamuutoksen viivästymisen takia suunnittelu on osin kesken (kaava kuulutettiin voimaan 25.3.2023),

-​​ Skanssin keskuspuisto 1,5 milj. euroa, Itä-Skanssin viivästyminen on vaikuttanut myös keskuspuisto -hankkeeseen,

-​​ Karhunahde 1,65 milj. euroa, kaava on tullut voimaan vasta alkuvuonna 2023, jonka takia suunnittelu ja rakentamisen aloitus viivästynyt,

-​​ Kaupunginpuutarhan alue 1,96 milj. euroa, kaavoitus on kesken,

-​​ Topinojan kiertotalouspuisto -kaava-alue 2,8 milj. euroa, suunnittelu valmistunut, urakan uudelleenkilpailutus kesken,

-​​ Pihlajaniemi 1,0 milj. euroa, kaava kuulutettu voimaan vuoden 2023 lopussa. Suunnittelu aikataulussa,

-​​ Kylänkulma kaava-alue 1,5 milj. euroa, suunnittelu viivästynyt,

-​​ Fabriikin alue (VR-konepaja) 1,75 milj. euroa, ajoituksen muutos,

-​​ Raunistulan silta ja pyörätie -kaavan joukkoliikennekatu 1,0 milj. euroa, suunnitelmat valmiit, urakan kilpailutus alkuvuodesta 2024, ja

-​​ Raunistulan silta ja pyörätie 6,7 milj. euroa, hankkeen hankintamenettely jouduttiin keskeyttämään ja aloittamaan uudelleen, jonka vuoksi sillan valmistuminen v. 2023 aikana ei ollut enää mahdollista ja näin ollen kohteen tukirahoitus olisi jäänyt saamatta. Traficomin rahoituksen määräajan jatko vuodelle 2024 varmistui 16.11.2023.

Toimitilojen rakennuttamisen osalta investointimenojen toteutuma oli yhteensä 45,5 milj. euroa, ja se alitti talousarviomäärärahan yhteensä noin 24,7 milj. euroa. Merkittävimmät toimitilarakennuttamisen kohteet, joissa määrärahaa jäi käyttämättä vuonna 2023 olivat:

-​​ Sirkkalan koulun uudisrakennus ja saneeraus 2,3 milj. euroa, hanke valmistuu lopullisesti vasta 2024 vuoden aikana,

-​​ Pääskyvuoren koulun laajennus ja osittainen peruskorjaus 1,0 milj. euroa, hanke valmistuu lopullisesti vasta 2024 vuoden aikana,

-​ Kaupungintalon pihapiiri 1,4 milj. euroa, hankesuunnitelmatarkennuksia ja piha-alueen selvityksiä tehty, hankkeen kumppanien kilpailutus alkaa keväällä 2024,

-​​ Turun Musiikkitalo, 5 milj. euroa, ajoituksen muutos, hankkeen toteutus alkanut lokakuussa 2023. Rahan käyttö ennakoitua vähäisempää,

-​​ Raunistulan koulu, tekninen peruskorjaus, 3,8 milj. euroa, ajoituksen muutos, työt alkoivat vasta lokakuussa 2023,

-​​ Wäinö Aaltosen koulu, Ylikylän korvaava uudisrakennus, 1 milj. euroa, rahankäyttö ollut vuoden 2023 aikana ennakoitua vähäisempää, ja

-​​ Pienet investointihankkeet -kokonaisuus alittaa ennusteen yhteensä 6,3 milj. euroa. Suurin yksittäisen poikkeaman hanke pienet listalla on Puropellon​ koulun keittiön peruskorjaus 1,6 milj. euroa. Ajoituksen muutos, hankkeen aloitus siirtynyt lokakuulle 2023.

Mikäli suunniteltujen investointihankkeiden toteuttaminen siirtyy aikataulultaan seuraavalle vuodelle ja siirtyvä rahoitustarve on selvinnyt seuraavan vuoden talousarvioehdotuksen käsittelyn jälkeen, palvelukokonaisuus voi tehdä määrärahan korotusesityksen kuluvalle talousarviovuodelle, mikäli investointiohjelman sitovuustaso muuten ylittyisi, osavuosikatsauksen yhteydessä.

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden omien investointien toteuma vuonna 2023 oli yhteensä 0,4 milj. euroa (TA 0,9 milj. euroa), mikä tarkoittaa 0,5 milj. euron alitusta talousarvioon nähden. Keskeisin syy alitukseen olivat muihin investointeihin kuten ohjelmistoihin tehdyn määrärahavarauksen arvioitua pienempi toteuma 0,1 milj. euroa (TA 0,4 milj. euroa). Joukkoliikenteen investointien toteuma oli 0,3 milj. euroa (TA 0,5 milj. euroa). Joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän rahoitusosuuden kirjaus siirtyi vuodelle 2024 (TA 0,2 milj. euroa).

Investointien toteutumat ja selvitys poikkeamista on esitetty toiminnan ja talouden seurantaraportissa (liite 1), Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiraportti 12 2023 (liite 5), Toimitilojen rakennuttaminen investointiraportti 12 2023 (liite 6), Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 12 2023 (liite 7) ja toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 12 2023 (liite 8).

Yhteenveto

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus saavutti vuonna 2023 sille asetetun sitovan suunnittelulukutavoitteen toteuman muodostuessa 9,8 milj. euroa talousarviossa määriteltyä tasoa paremmaksi.

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksikön tila-, infra- ja maaomaisuuden kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista. Toimintatuottojen ylittyessä yhteensä 2,7 milj. euroa ja toimintakulujen alittuessa suunnitellusta 0,9 milj. euroa, toteutuma muodostui 3,6 milj. euroa tavoitetta paremmaksi. Lopputulosta paransivat merkittävästi maaomaisuuden myyntivoitot ja maankäyttösopimuskorvaukset.

Investointien osalta tavoitteita (kh-omaisuusyksikkö) ei saavutettu. Investointimenot alittuivat yhteensä 30,6 milj. euroa. Infran strategiset ja kiinteistökehitys hankkeet ja osa toimitilahankkeista ei käynnistynyt tai edennyt arvioidussa aikataulussa. Infra- ja toimitilarakennuttamisen investointimenot alittuivat yhteensä 78,5 milj. euroa. Maaomaisuuden hankintameno ylittyi 47,9 milj. euroa. Rahoitusosuuksia investointimenoihin kirjattiin 10,1 milj. euroa, mikä alittui tavoitteeseen nähden 0,4 milj. euroa, mutta kasvoi edelliseen tilinpäätökseen verrattuna 6,9 milj. euroa.

Asuinkerrostalotonttien kaavavarantoa on kasvatettu edelleen. Myös pien- ja rivitalojen tonttien kaavavarantoa on kyetty kasvattamaan vuonna 2023. Asetettuja tavoitteita konserniyhtiöille kaavoitettavasta asuinkerrosalasta ja luovutettavasta rakennusoikeudesta ei saavutettu.

Vähähiilisen liikkumisen tavoitteet eivät täysin toteutuneet, mutta vähähiilisen liikenteen osuutta Turun joukkoliikenteessä on kasvatettu 49 prosenttiin.

Kärkihankkeiden kaupunkiympäristölle asetetut toimenpiteet ovat edenneet suunnitelmien mukaan.

Liite 1​Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen 2023

Liite 2​Kaavoitusohjelman seuranta 31.12.2023

Liite 3​Kiinteistökehitysohjelman seuranta 31.12.2023

Liite 4​Kaavoituksen palvelulupausten seuranta 31.12.2023

Liite 5​Kaupunkiympäristön rakennuttaminen tilinpäätösraportti 31.12.2023

Liite 6​Toimitilojen rakennuttaminen tilinpäätösraportti 31.12.2023

Liite 7​Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 12 2023

Liite 8​Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 12 2023

Oheismateriaali 1​Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden palvelusuunnitelman seuranta 31.12.2023

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää:

-​ osaltaan hyväksyä kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2023 tilinpäätöksen ja liitteet 1-8 sekä lähettää ne edelleen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi, ja

-​​ merkitä tiedoksi oheismateriaalina 1 olevan kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden palvelusuunnitelman raportin.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus


Liitteet:

Kylk § 71
Liite 1:Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen 2023
Liite 2:Kaavoitusohjelman seuranta 31.12.2023
Liite 3:Kiinteistökehitysohjelman seuranta 31.12.2023
Liite 4:Kaavoituksen palvelulupausten seuranta 31.12.2023
Liite 5:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen tilinpäätösraportti 31.12.2023
Liite 6:Toimitilojen rakennuttaminen tilinpäätösraportti 31.12.2023
Liite 7:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 12 2023
Liite 8:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 12 2023