Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta31130.08.202213

1730-2022 (02 02 02)

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2022 talouden 2. osavuosikatsaus

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus tuo kaupunkiympäristölautakunnalle tiedoksi toisen osavuosikatsauksen raportointijaksolta 1.1.- 30.6.2022. Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle sekä tarkastuslautakunnalle annettava osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen toiminnallisten, taloudellisten ja henkilötyövoiman tavoitteiden toteutumisesta. Lisäksi kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle raportoidaan hankkeiden kustannusarviomuutokset ja vaikutukset vuositason rahoitukseen sekä talousarviolausekkeiden, sopeuttamisohjelman ja pormestariohjelman toimenpiteiden tilanne. Kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle esitetään talousarviomuutosta yhteensä 1,2 milj. euron rahoituksen lisäämiseksi kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden kaupunkirakentamisen kunnossapitoon ja toteutussuunnitteluun.

Kylk § 311

Yhteiset palvelut, talouspalvelut, talouspäällikkö Johanna Korpikoski ja kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari 25.8.2022:

 

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

 

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vastuulla olevat pormestariohjelman toimenpiteet etenevät pääosin suotuisasti. Samoin sopeuttamisohjelman ja valtuuston hyväksymien talousarviolausekkeiden toteuttamien etenee myönteisesti. Myös keskustan kehittämisen ja Turun Tiedepuiston kärkihankkeiden kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle asetetut toimenpiteet etenevät suunnitelmien mukaan.

 

Kauppatorin paviljongit ovat käytössä, avajaisia vietetään syyskuussa, joukkoliikenne palaa Aurakadulle ja Eerikinkadulle lokakuun lopulla, keskustan väliaikaiset liikennejärjestelyt päättyvät ja viimeistelytöitä tehdään vielä ensi vuonna. Kauppahallin korttelin kehittäminen etenee innovaatiokumppanuusyhteistyön pohjalta. Tunnin junan edellyttämä kaksoisraide Kupittaan aseman ja päärautatieaseman välillä sekä uusi ratasilta ja ratapihan muutostyöt ovat käynnissä, myös Aurajoen ylittävän uuden jalankulku- ja pyöräilysillan toteutus etenee Väyläviraston hankinnan yhteydessä. Aninkaisten konserttitalon tontinluovutuskilpailun ratkaisu tuodaan päätöksentekoon viimeistään samaan aikaan Musiikkitalon hankesuunnitelman kanssa. Kupittaan kärjen kumppanuushankkeen allianssikumppani valitaan loppuvuodesta, jonka jälkeen alueen kaavoitus ja Taito-kampuksen suunnittelu etenee allianssiryhmittymän kanssa. Elämyskeskuksen osalta odotetaan hankeyhtiön ratkaisua. Linnanniemessä alueen kehittämisen edellyttämä kaavoitus etenee satamaraidelinjauksen pohjalta. Mm. Linnakaupungissa Herttuankulman ja Kirstinpuiston isojen asuinalueiden toteuttamien etenee suunnitellusti.

 

Joukkoliikenteen matkamäärä on alkanut taas nousta alkuvuoden aikana koronapandemian hellittäessä ja polttoainehintojen kallistuessa. Tammi-kesäkuun matkamäärä oli 10,28 miljoonaa. Tämä on 35 % enemmän kuin kevätkaudella 2021 ja 23 % vähemmän, kuin normaalivuoden 2019 kevätkaudella. Vähähiilisen liikenteen osuus joukkoliikenteestä on kasvanut 50 %:iin. Jalankulkijamäärät Aurajoen silloilla toukokuussa ovat kasvaneet kahdesta edellisestä vuodesta, mutta ovat pienempiä kuin ennen pandemiaa. Pyöräilijöiden määrä toukokuussa Aurajoen silloilla on v2020 ja v2021 välissä ja myös alhaisempi kuin ennen pandemiaa.

 

Asemakaavoituksen tavoitteet kerrosalan lisäykselle ennustetaan merkittävästi ylittyvän kerrostalotonttien (ennuste 422.400 k-m2, TA 134.900 k-m2), elinkeinotonttien (ennuste 71.450 k-m2, TA 64.000 k-m2) sekä pien- ja rivitalotonttien osalta (ennuste 48.750 k-m2, TA 40.000 k-m2). Pientalotonttitarjonnan merkittävään lisäämiseen tähtäävä täydennysrakentamisselvitys on valmisteilla ja etenee päätöksentekoon jatkotoimenpiteineen ensi keväänä.

 

Kaupunginhallitukselle esitetään kaavahankkeen Pukkila 2.0 priorisointia siten, että kaavahanke lisätään kaavoitusohjelmaan ja asemakaavanmuutos käynnistetään vielä tämän vuoden puolella. Kaupunkiympäristölautakunta päätti 21.6.2022 § 263, että kaavoitus tehdään hakijan kanssa kumppanuuskaavoituksena, koska tarkoituksena on mahdollistaa vaaralliseksi osoittautuneen massalaitoksen purku mahdollisemman nopeasti.

 

Kiinteistöomaisuuden kehittäminen etenee, joskin hieman asetettuja tavoitteita hitaammin. Muutamissa kaavahankkeissa on viivästystä. Merkittävin viivästyneistä kaavoista Turku Ratapiha, joka odottaa kiinteistökehitysyhtiön päätöksiä hankkeen etenemisestä. Kaavoituksen viivästymiset aiheuttavat myös vastaavia viivästyksiä investointeihin.

 

Rakennusvalvonnan luparuuhkaa ei saada täysin purettua (vireillä olevien hakemusten määrätavoite 400 hakemusta) elokuun loppuun mennessä, mutta vireillä olevien hakemusten määrä on kääntynyt vuoden 2022 aikana merkittävään laskuun. Vireillä olevien hakemusten määrä oli 627 kesäkuun lopulla.  Ruuhkan purkuun vaikuttaa myös se, että kaikkia uusia virkoja ei ole saatu täytettyä.

 

Kaavoituksen sujuvoittamiseen tähtäävät toimenpiteet ovat valmisteilla, joskin aikataulussa hieman myöhässä. Myös ruuhkan purku on käynnissä. Kaavoituksessa suunnittelun ohjaukseen ja kehittämiseen rekrytoidaan lisää henkilökuntaa, lisäksi kaavoituksessa on edelleen avoinna täyttämättömiä vakansseja.

 

Rakennusvalvonnan ja kaavoituksen asiakastyytyväisyystutkimuksen teko on valmisteilla apulaispormestarin toimesta.

 

Käyttötalouden ennuste

 

Kaupunkiympäristö tulee tämänhetkisen ennusteen mukaan ylittämään sille asetetun suunnitteluluvun 4,6 milj. eurolla ennusteen ollessa -43,5 milj. euroa (TA -38,9 milj. euroa).

 

Nyt käsiteltävänä olevassa vuoden 2022 toisessa osavuosikatsauksessa talouden toteutumiseen ennustetut muutokset ovat seuraavat:

 

Kaupunkiympäristön toimintatuottojen ennustetaan alittavan talousarvion 1,9 milj. eurolla ennusteen ollessa 71,7 milj. euroa (TA 73,6 milj. euroa). Merkittävin poikkeama:

 

-       Liikkumispalvelut/ Seudullinen joukkoliikenne: Joukkoliikenteen toimintatuottojen ennustetaan alittavan budjetin 2,0 milj. eurolla ennusteen ollessa 32,7 milj. euroa (TA 34,7 milj. euroa), ja

 

Kaupunkiympäristön toimintakulujen tason ennustetaan ylittävän talousarvion 2,8 milj. eurolla ennusteen ollessa 116,9 milj. euroa (TA 114,1 milj. euroa). Merkittävimmät poikkeamat:

 

-        Kaupunkirakentaminen: Alueiden rakentamis- ja kunnossapitopalvelujen lisäys 0,95 milj. euroa (lumenkuljetus, ta-muutos ovk2/2022) ja 0,25 milj euroa (toteutussuunnittelu, ta-muutos ovk2/2022), ja

 

-        Liikkumispalvelut/ Seudullinen joukkoliikenne: Palvelujen ostojen ylitys 1,0 milj. euroa (TA 55,9 milj. euroa).

 

-        Henkilöstömenot: Kaupunkiympäristön henkilöstökulujen ennustetaan ylittävän talousarvion 0,3 milj. eurolla (TA 21,4 milj. euroa). Henkilöstön lisäresurssoinnilla tavoitellaan mm. rakennusvalvonnan ruuhkien purkua, kaupungin kasvuedellytysten luomista sekä pormestariohjelman tavoitteiden saavuttamista. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2022 arvioitu henkilötyövuosien käyttö on kesäkuun raportointihetkellä 356,0.

 

Lautakuntakohtaisten suunnittelulukujen toteumaennusteet ovat seuraavat:

 

-        kaupunkiympäristölautakunta -17,7 milj. euroa (TA -16,1 milj. euroa),

 

-        Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta -25,7 milj. euroa (TA -22,7 milj. euroa),

 

-        rakennus- ja lupalautakunta -0,1 milj. euroa (TA -0,1 milj. euroa), ja

 

-        Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta 0 milj. euroa (TA 0 milj. euroa).

 

Talouden ja toiminnan toteutuminen sekä työvoiman käyttö on esitetty liitteessä 1 Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 6 2022.

 

Sopeuttamisohjelman, talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman toimenpiteiden tilanne

 

Vuoden 2020 talousarvion hyväksymisen yhteydessä kaupunginvaltuusto hyväksyi sopeuttamisohjelman toimenpiteet, joiden avulla pyritään tasapainottamaan taloudellista asemaa taloussuunnitelmakauden aikana. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden 27 toimenpiteellä haetaan 6,2 milj. euron sopeuttamista vuosina 2020-2023. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on edistänyt sopeuttamistoimenpiteitä aktiivisesti ja toteuttaminen etenee pääosin suunnitellusti. Pysäköinnin muutoksista tavoiteltavat lisätulot ovat viivästyneet koronan ja keskustan väliaikaisten liikennejärjestelyjen vuoksi.

 

Kaupunkiympäristölautakunta päätti 4.5.2021 § 140 esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kaupunkiympäristötoimialalle osoitettujen sopeuttamisohjelman toimenpiteiden tilanne 31.3.2021 ja että sopeuttamistoimenpiteistä #65 (Kiinteistön vastuulla olevien jalkakäytävien talvihoitovelvoitteen palauttaminen pientalovaltaisilla alueilla) ja #66 (Tonttivuokriin 1986 tehdyn valtuuston päätöksen kumoaminen) luovutaan.

 

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle asetettujen 16 talousarviolausekkeen toteutus on edennyt pääosin suunnitelmien mukaisesti. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle asetettujen pormestariohjelman toimenpiteiden toteutus on edennyt pääosin suunnitelmien mukaan.

 

Tässä kohtaa vuotta ennustetaan, että talousarviolausekkeet ja pormestariohjelman toimenpeet toteutuvat pääosin suunnitellusti vuoden 2022 aikana. Hyvinvointialueen palveluverkon tonttitarpeiden sijaintitarkastelu on jäänyt odottamaan hyvinvointialueen organisoitumista. Pientalotonttitarjonnan merkittävää lisäämiseen tähtäävä täydennysrakentamisselvitystyö on käynnissä, mutta sen hyväksyminen siirtyy ensi vuoteen. Pienten kaavahankkeiden uudenlaisen toimintamallin valmistelutyö on edennyt vasta luonnosvaiheeseen.

 

Investoinnit, maanhankinnat, myynnit ja maankäyttösopimuskorvaukset sekä pilaantuneiden maa-alueiden puhdistuskustannukset

 

Kaupunkiympäristön omien investointien ennustetaan toteutuvan 0,1 milj. euroa alle talousarvion (TA 0,9 milj. euroa). Joukkoliikenteen investointien ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 0,5 milj. euroa).

 

Kaupunginhallituksen palvelutilaus pitää sisällään maaomaisuuden, tilaomaisuuden ja infraomaisuuden toteutusta varten talousarviomäärärahan kohdistamisen kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksiköiltä (1602 KH/Maaomaisuus, 1603 KH/Tilaomaisuus, 1604 KH/Infraomaisuus) kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa edellä mainittujen kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista.

 

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen, toimitilojen rakennuttamisen sekä kiinteän omaisuuden hankintojen (KH/Yhteiset, omaisuudenhallinta) investointimäärärahojen (TAM 137,3 milj. euroa) ennustetaan toteutuvan 32,2 milj. euroa talousarviota pienempänä. Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointihankkeiden ennustettu toteuma on 69,9 milj. euroa (TA 89,8 milj. euroa) ja toimitilojen rakennuttamisen investointien ennuste on 31,8 milj. euroa (TA 44,1 milj. euroa). Kiinteän omaisuuden hankintojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 3,5 milj. euroa).

 

Kupittaan jalkapallostadionin kenttä -hankkeen suunnittelua ja käynnistämistä varten on myönnetty talousarviomääräraha 0,5 milj. euroa vuodelle 2022 (Kh 20.12.2021 § 588) osavuosikatsauksen yhteydessä lisättäväksi. Infrainvestointien määrärahaennusteen alituksen perusteella kaupunkiympäristölautakunta ei esitetä lisämäärärahaa infrainvestointien kokonaisuuteen. Määräraha esitetään siirrettäväksi investointiohjelman sisällä tulosyksiköltä 1604 Kh/Infraomaisuus budjettiprojektilta Strategiset kärkihankkeet I-1002-101430 budjettiprojektille I-1002-101435 Asukasviihtyvyyttä tukevat.

 

Liitteissä 5 ja 6 on raportoitu kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen investointiohjelmien tilanne kohdekohtaisesti.

 

Tarvittavat hankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä. Liitteissä 7 ja 8 on esitetty kaupunginhallitukseen nähden sitovien investointiohjelman tasojen poikkeamat vuositason rahoituksessa, kustannusarvioissa ja aikatauluissa. Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 7 ja 8 mukaiset kustannusarvio- ja vuosittaiset rahankäytön muutokset.

 

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointihankkeiden ennustettu toteuma on 69,9 milj. euroa (TA 89,8 milj. euroa). Kärkihankkeiden osalta määrärahoja arvioidaan jäävän käyttämättä kuluvana vuonna 1,9 milj. euroa. Itäisen Rantakadun pyöräteiden, Manillalaiturin, Aurajoen rantaväylän Agricolankadun kohdalla ja Kulttuurijokilautan suunnitelmien valmistuminen on siirtynyt loppuvuoteen ja käyttämättä jäävät määrärahat esitetään siirrettävän vuonna 2023 käytettäväksi. Kiinteistökehityskohteiden osalta määrärahoja arvioidaan jäävän käyttämättä 13,6 milj. euroa vuoden 2022 osalta. Kirstinpuiston, Herttuankulman, Pihlajaniemen ja Pukkilan toteuttamisen painopiste siirtyy arvioitua enemmän tuleville vuosille ja se huomioidaan vuoden 2023 talousarvion laadinnan yhteydessä. Pihlajaniemen asemakaavan hyväksymispäätöksestä on valitettu hallinto-oikeuteen, mutta infran suunnittelu ja suunnittelunohjaus etenee konsulttivoimin. Maanläjitysalueet-kokonaisuuden määrärahasta jää käyttämättä 1,4 milj. euroa vuonna 2022, koska Lauttarannan läjitysalueen määrärahavaraus on arvioitu tämän vuoden tarvetta suuremmaksi. Rahan tarvetta siirtyy ensi vuoteen.

 

Toimitilojen rakennuttamisen investointien ennuste on 31,8 milj. euroa (TA 44,1 milj. euroa). Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset heijastuvat materiaalien saatavuuteen ja hintaan. Hinnat ovat nousseet voimakkaasti viimeisen vuoden ja erityisen jyrkästi viimeisimmän vuosineljänneksen aikana. Urakkahinnat ovat kohonneet ja osin tarjouksia ei saada lainkaan, koska tarjoajat eivät uskalla sitoutua hintoihin. Materiaalihinnat saattavat vaihdella muutaman tunnin aikavälillä urakoitsijoiden kertoman mukaan. Toimitilojen rakennuttamisen osalta osa hankkeista jää toteuttamatta, koska tarjouksia ei saada. Kilpailutuksia on vielä käynnissä ja käynnistymässä. Osassa kohteita työt on pakko tehdä ja joudutaan hankkimaan tekijöitä suorahankintamenettelyllä, kun tarjouksia ei saada. Ensi vuoden töiden osalta pyritään ennakoimaan kohteita ja nostamaan uusia suunnittelukohteita työn alle. Pienten hankkeiden rahan käyttö alittaa talousarvion 2,4 milj. eurolla (TAM 9 milj. euroa).

 

Vuoden 2022 maan myyntitulojen ennustetaan tällä hetkellä toteutuvan talousarvion mukaisesti (TAM 38,0 milj. euroa). Myyntituloissa on mukana Kiinteistö Oy Nunnankatu 4 rakennusten ja tontin kauppa, jotka kaupunki hankki perustettavan yhtiön lukuun joulukuussa 2021 ja joiden omistus siirtyi yhtiön perustamisen ja rahoitusjärjestelyjen jälkeen maaliskuussa 2022. Omistuksen siirrolla ei ollut tulosvaikutusta. Myyntivoittojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaan (TA 21,5 milj. euroa).

 

Maankäyttösopimustuloja ennustetaan kertyvän talousarvion mukaisesti (TAM 11,5 milj. euroa). Vuonna 2021 maksetut maankäyttösopimuskorvaukset ylittivät viime vuoden talousarvion yli 20 milj. eurolla ja etupainotteisesti suoritetut maksut heijastuvat tämän vuoden maankäyttösopimuskorvauksien määrään.

 

Pilaantuneiden maa-alueiden puhdistuskustannusten ennuste ylittyy 1,0 milj. eurolla talousarviosta (TA 2,4 milj. euroa). Ylitykseen sisältyy Topinojan ympäristövastuuvaraus 0,5 milj. euroa ja yleisten alueiden pilaantuneiden maiden puhdistuskuluihin varautuminen, joista ei ole ollut etukäteistietoa maaperän mahdollisesta pilaantumisesta.

 

Käyttötalouteen ja investointiosaan esitettävät talousarviomuutokset

 

Palvelujen ostoihin esitetään vuodelle 2022 seuraavia muutoksia:

 

-        Kaupunkirakentaminen: Lumitilanne aiheuttaa talousarvion ylityksen, jonka rahoitustarve vuodelle 2022 on 0,7 milj. euroa menoja lisäävä (kustannuspaikka 40126 KY/Lumenkuormaus ja kuljetus, pääkirjatili 442100 Muut kuljetuspalvelut). Kustannusten ylitystä ei voida kompensoida muilla säästöillä tai tuloilla. Kaupunkiympäristön kunnossapidon kustannukset tulevat tämän hetkisen tiedon mukaan edelleen lisäämään rahoitustarvetta loppuvuodelle. Tämä raportoidaan tarkemmin osavuosikatsaus 3:ssa.

 

-        toteutetut kesäkadun ja pop up -leikkipaikan kustannukset eivät ole huomioituna kaupunkiympäristön kunnossapidon talousarviossa. Niiden tarjousten mukainen hinta ja rahoitustarve on 0,25 milj. euroa (kesäkatu: kustannuspaikka 40121 KY/ Liikennealueiden kunnossapito 0,14 milj. euroa ja pop up -leikkipaikka: kustannuspaikka 40130 KY/Leikkipaikkojen ylläpito 0,11 milj. euroa, pääkirjatili 439100 Alueiden kunnossapito), ja

 

-       hankesuunnitelmien (mm. maastomallit, esiselvitykset ja kuntotutkimukset) laatimisen kustannukset kohdennetaan tarkennetun rajauksen mukaisesti infran toteutussuunnittelun käyttötalouteen. Infran käyttötalouteen ei kuitenkaan ole varattu rahaa tätä varten, koska aikaisemmin on katsottu hankesuunnitelmien laatimisen kuuluvan investointiin. Hankesuunnitelmien laatimisen mahdollistamiseksi infran toteutussuunnittelun käyttökuluihin lisätään 0,25 milj. euroa investointien aikaistetusta toteutussuunnittelusta (kustannuspaikka 40080 KY/Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, pääkirjatili 434000 Asiantuntijapalvelut). Investointimäärärahoista vähennetään infran aikaistettu toteutussuunnittelua vastaava summa 0,25 milj. euroa tulosyksiköltä 1604 KH/Infraomaisuus budjettiprojektilta I-1002-101436 Aikaistettu toteutussuunnittelu.

 

- kustannuspaikalle 16020 KH/Maaomaisuus esitetään lisättäväksi 0,5 milj. euroa Topinojan ympäristövastuuvarausta varten ja kustannuspaikalle 16040 KH/Infraomaisuus esitetään lisättäväksi 0,5 milj. euroa yleisten alueiden (kadut ja puistot) pilaantuneiden maiden puhdistuskuluihin,

 

-        investointimäärärahoista vähennetään infran aikaistettu toteutussuunnittelua vastaava summa 0,25 milj. euroa tulosyksiköltä 1604 KH/Infraomaisuus budjettiprojektilta I-1002-101436 Aikaistettu toteutussuunnittelu, ja

 

-        Kupittaan jalkapallostadionin kenttä -hankkeen suunnittelua ja käynnistämistä varten on myönnetty talousarviomääräraha 0,5 milj. euroa vuodelle 2022 (Kh 20.12.2021 § 588) osavuosikatsauksen yhteydessä lisättäväksi. Infrainvestointien määrärahaennusteen alituksen perusteella kaupunkiympäristölautakunta ei esitetä lisämäärärahaa infrainvestointien kokonaisuuteen. Määräraha esitetään siirrettäväksi investointiohjelman sisällä tulosyksiköltä 1604 Kh/Infraomaisuus budjettiprojektilta Strategiset kärkihankkeet I-1002-101430 budjettiprojektille I-1002-101435 Asukasviihtyvyyttä tukevat.

 

Kustannusarvioiden muutokset

 

Topinojan kiertotalouspuiston asemakaavasuunnitelman yhteydessä alueen toteuttamisen karkean hankeosatason (HOLA) kustannusarvio on tarkentunut rakennussuunnitelmien laadinnan yhteydessä 2,65 milj. euroon Turun kaupungin alueen osalta. Topinojankaaren kustannusarviota esitetään tarkennettavaksi tältä osin.

 

Raunistulan silta ja pyörätien asemakaava-alueen Raunistulantien kehittämisen osan kohdalla kustannusarvio on tarkentunut suunnitelmien tarkentumisen myötä. Raunistulan silta ja pyörätie asemakaavaa hyväksyttäessä karkea hankeosatasoinen (HOLA) kustannusarvio oli Lyylintien osalta 0,5-0,7 milj. euroa ja muiden kaava-alueen ulkopuolisten töiden osalta 0,3 miljoonaa euroa sisältäen hankevarauksen 20 %. Rakennussuunnitelman laadinnan yhteydessä tarkentunut rakennusosatasoinen (ROLA) kustannusarvio Lyylintien ja kaava-alueen ulkopuolisten töiden osalta on yhteensä 2,10 milj. euroa sisältäen hankevarauksen 20 %. Kustannusarviota esitetään tarkennettavaksi tältä osin. Samalla kaava-alueella toteutuu KUTU-hankkeen yhteydessä myös Raunistulan silta ja siihen liittyvät yhteydet viheralueineen. Tämän, saman kaava-alueen toisen osan hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 14.3.2022 § 47, eikä sen osalta ole tarvetta muutoksiin.

 

Yhteenveto

 

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus jää tämänhetkisen ennusteen perusteella sille asetetusta sitovasta tulostavoitteesta 4,6 milj. euroa. Kaupunkiympäristölautakunnan talouden toteumaennuste ylittää 1,6 milj. eurolla ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan toteumaennuste 3,0 milj. eurolla valtuuston toimielimille hyväksymät suunnitteluluvut.

 

Kiinteistöjen myyntitulojen (TAM 38,0 miljoonaa euroa) ja myyntivoittojen (TAM 21,5 milj. euroa) ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaan

 

Maankäyttösopimustulojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaan (TA 11,5 milj. euroa).

 

Kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen investointien ennustetaan toteutuvan 32,2 milj. euroa talousarviota pienempänä.

 

Kaupunkiympäristön omien investointien ennustetaan toteutuvan 0,1 milj. euroa alle talousarvion (TA 0,9 milj. euroa).

 

Suuri osa sopeuttamistoimenpiteistä on edennyt tavoitteiden mukaisesti, mutta osassa toimeenpano on viivästynyt. Talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman toimenpiteiden ennustetaan toteutuvan pääosin suunnitellusti vuoden 2022 aikana.

 

Liite 1                                  Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 6 2022

 

Liite 2                                  Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelman seurantaraportti 6 2022

 

Liite 3                                  Kaavoitusohjelma 6 2022

 

Liite 4                                  Kiinteistökehitysohjelma 6 2022

 

Liite 5                                  Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 06 2022

 

Liite 6                                  Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 06 2022

 

Liite 7                                  Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 06 2022

 

Liite 8                                  Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 06 2022

 

Oheismateriaali 1               Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelman seurantaraportti 6 2022

 

Oheismateriaali 2               Kaupunkiympäristön määrärahojen seurantaraportti 6 2022

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää

 

-       merkitä tiedoksi kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2022 toisen osavuosikatsauksen liitteineen ja lähettää ne kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi,

 

-        esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 7 ja 8 mukaiset kustannusarvio- ja vuosittaiset rahankäytön muutokset,

 

-        esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle osoitettujen liitteen 2 mukaiset sopeuttamisohjelman, talousarviolausekkeiden ja pormestariohjelman toimenpiteiden tilanteen 6 2022,

 

-        esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kustannuspaikalle 40126 KY/Lumenkuormaus ja kuljetus, pääkirjatili 442100 Muut kuljetuspalvelut, lisättäväksi 0,7 milj. euroa lumikuluja varten ja kustannuspaikalle 40080 KY/Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, pääkirjatili 434000 Asiantuntijapalvelut, esitetään lisättäväksi 0,25 milj. euroa hankesuunnitelmien laatimisen mahdollistamiseksi investointien aikaistetusta toteutussuunnittelusta,

 

-        esittää kaupunginhallitukselle, että Investointimäärärahoista vähennetään infran aikaistettu toteutussuunnittelua vastaava summa 0,25 milj. euroa tulosyksiköltä 1604 KH/Infraomaisuus budjettiprojektilta I-1002-101436 Aikaistettu toteutussuunnittelu,

 

-        esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kustannuspaikalle 40121 KY/Liikennealueiden kunnossapito kesäkatu-hankkeeseen 0,14 milj. euroa ja kustannuspaikka 40130 KY/Leikkipaikkojen ylläpito pop up -leikkipaikalle 0,11 milj. euroa, pääkirjatili 439100 Alueiden kunnossapito,

 

-        esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kustannuspaikalle 16020 KH/Maaomaisuus esitetään lisättäväksi 0,5 milj. euroa Topinojan ympäristövastuuvarausta varten ja kustannuspaikalle 16040 KH/Infraomaisuus esitetään lisättäväksi 0,5 milj. euroa yleisten alueiden (kadut ja puistot) pilaantuneiden maiden puhdistuskuluihin,

 

-       esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi Topinojan kiertotalouspuiston asemakaavan infran rakennussuunnitelmien laadinnan yhteydessä tarkentuneen kustannusarvion 2,65 milj. euroa Turun kaupungin alueen osalta hyväksyttäväksi,

 

-        esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi Raunistulan silta ja pyörätie kaava-alueen Raunistulantien kehittämisen osan kohdalla rakennussuunnitelman laadinnan yhteydessä tarkentuneen kustannusarvion Lyylintien ja kaava-alueen ulkopuolisten töiden osalta on yhteensä 2,10 milj. euroa,

 

-        esittää kaupunginhallitukselle, että infrainvestointiohjelman sisällä siirrettään budjettiprojektilta Strategiset kärkihankkeet I-1002-101430 budjettiprojektille I-1002-101435 Asukasviihtyvyyttä tukevat määräraha 0,5 milj. euroa Kupittaan jalkapallostadionin kenttä -hankkeen suunnittelua ja käynnistämistä varten, ja

 

-       esittää kaupunginhallitukselle kaavahankkeen Pukkila 2.0 priorisointia siten, että kaavahanke lisätään kaavoitusohjelmaan ja asemakaavanmuutos käynnistetään kumppanuushankkeena vielä tämän vuoden aikana.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus


Liitteet:

Kylk § 311
Liite 1:Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 6 2022
Liite 2:Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 6 2022
Liite 3:Kaavoitusohjelma 6 2022
Liite 4:Kiinteistökehitysohjelma 6 2022
Liite 5:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 06 2022
Liite 6:Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 06 2022
Liite 7:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 06 2022
Liite 8:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 06 2022