Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta51117.12.20191

5661-2019 (10 02 03, 02 08 00)

Asemakaavanmuutoksen suunnittelualueen laajennus, Ferry Terminal Turku (8/2019)

Tiivistelmä:

Kaavanmuutosaluetta laajennetaan vähäisesti lisäämällä siihen Vapaavaraston länsipuolella oleva ranta-alue, osoitteessa Juhana Herttuan puistokatu 25-27 sijaitseva kortteli 5, puistoksi ja satama-alueeksi kaavoitetut alueet, jotka käytännössä kuuluvat kyseiseen kortteliin, Latokarinkatu sekä Tuontikadun lounaisosa.

Kylk § 511

Kaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Satu Tiainen 9.12.2019:

Kaavoituksessa on valmistunut muutettu osallistumis- ja arviointisuunnitelma:

Vaikutuksiltaan merkittävä asemakaavanmuutos Sataman, Pahaniemen ja Iso-Heikkilän kaupunginosiin satama-alueelle, liikennealueille, kortteliin 5, korttelin 15 tontille 3 sekä vesi-, katu-, rautatie- ja puistoalueille. Työnimeltään kaavanmuutos on Ferry Terminal Turku. Kaavan laadinnasta vastaa kaavoitusarkkitehti Satu Tiainen.

Kaavanmuutosaluetta laajennetaan vähäisesti lisäämällä siihen Vapaavaraston länsipuolella oleva ranta-alue, osoitteessa Juhana Herttuan puistokatu 25–27 sijaitseva kortteli 5, puistoksi ja satama-alueeksi kaavoitetut alueet, jotka käytännössä kuuluvat kyseiseen kortteliin, Latokarinkatu sekä Tuontikadun lounaisosa. Kortteli 5 otetaan mukaan kaava-alueeseen, jotta sitä voitaisiin hyödyntää sataman liikenteen ja pysäköinnin järjestämisessä. Muilla laajennuksilla mahdollistetaan liikenneyhteyksien ja rahtisataman kehittäminen. Kaavanmuutoksen yhteydessä tarkastellaan Ruissaloon johtavien reittien vaihtoehtoisia sijainteja sekä mahdollisuutta parantaa kulkuyhteyttä rahtisataman ja vapaavaraston välillä.

Tavoitteena on, että vuoden 2020 alussa käynnistetään kansainvälinen ideakilpailu Linnanniemen alueen suunnittelusta. Kilpailun tarkoituksena on löytää Turun linnan ympäristön ja Aurajokisuun länsirannan aluetta koskevia monipuolisia kehittämisvaihtoehtoja sekä kattava kokonaisidea, jonka pohjalta voidaan määrittää kaupunkikuvallisia ja sisällöllisiä tavoitteita jatkotoimenpiteille. Kilpailualue sijaitsee Ferry Terminal Turku -kaavanmuutosalueen eteläpuolella, ja siihen kuuluu myös osia kaavanmuutosalueesta. Kaavanmuutosalueen laajentaminen tukee Linnanniemen kehittämistä. Jos uuteen laivaterminaaliin liittyvää pysäköintiä sijoitetaan kortteliin 5, Linnanniemeen jää laajempi yhtenäinen alue uusille käyttötarkoituksille.

Kaavan tavoitteet

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kaavan tavoitteet 18.6.2019 § 284.

Asemakaavanmuutoksen tavoitteena on kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti, että satama-alueen toiminta kehittyy osana kehittyvää merellistä Turkua ja että uusi satamaterminaali osaltaan vahvistaa Turun logistista asemaa. Satamaterminaali kytkeytyy osaksi kansainvälistä TEN-T-liikenneverkkoa.

Kaavanmuutoksella mahdollistetaan uuden satamaterminaalin ja sen tarvitsemien rakennuksien, liikenneyhteyksien ja pysäköintijärjestelyjen toteuttaminen. Tavoitteena on uusin ratkaisuin saavuttaa kustannushyötyjä ja tehostaa laivaliikenteen toimintaa. Lisäksi uuden terminaalin toteutus tarjoaa luontevan mahdollisuuden ajanmukaiseen turvallisuuden kehittämiseen. Päämääränä on, että uusi terminaali liikenneyhteyksineen on käytössä vuonna 2025. Satamaterminaalihanke perustuu kaupungin, Turun Satama Oy:n, Tallink Silja Oy:n ja Viking Line Abp:n välisiin aiesopimuksiin, jotka kaupunginhallitus hyväksyi 20.8.2018 § 313 ja 17.12.2018 § 525.

Schauman Arkkitehdit Oy on laatinut esiselvitysvaiheessa Turun Satama Oy:lle alustavia suunnitelmia uudesta satamaterminaalista, sataman kenttäalueista ja katuyhteyksistä. Turun Satama Oy:n hallitus päätti 10.6.2019, että matkustajaterminaalialueen osalta siirrytään hankesuunnitteluvaiheeseen. Satamaterminaalissa on kaksi laivapaikkaa.

Lähtökohtana on, että varmistetaan sujuvat liikennejärjestelyt ja että terminaali on helposti saavutettavissa kaikilla liikennemuodoilla. Huomiota kiinnitetään erityisesti liikennehuippuihin: liikenne on lyhyen aikaa vilkkaimmillaan aamulla ja illalla, kun laivat saapuvat ja lähtevät. Kaavanmuutoksen tavoitteisiin kuuluvat liikenneyhteyksien selkeyttäminen ja sujuvoittaminen, liikenneturvallisuuden parantaminen sekä laivaan kulkevan matkustaja- ja rahtiliikenteen eriyttäminen muusta saatto- ja saapumisliikenteestä. On oleellista kasvattaa kestävien liikkumismuotojen kulkutapaosuutta myös ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.

Kaavanmuutoksen yhteydessä tarkastellaan satamaan johtavan henkilöliikenneraiteen uudelleenlinjausta ja nykyisen raiteen estevaikutusten poistamista. Lisäksi satama-alueen kehittämisellä tavoitellaan maankäytön muutoksia siten, että sataman toiminnan tehostuessa vapautuu uusia kiinnostavia alueita kaupunkikehitykseen etenkin Turun linnan ja Aurajoen väliseltä alueelta, mutta myös laajemmin Turun linnan ympäristöstä. Aurajokirannassa ja sataman suulla vapautuvien alueiden tulevaan käyttöön ei tässä asemakaavanmuutoksessa oteta kantaa, vaan niiden kehittäminen toteutetaan erillisinä kaupungin omina strategisina hankkeina, joille asetetaan erikseen tavoitteet.

Yhteys Ruissaloon turvataan myös jatkossa. Vapaavaraston ja Länsisataman alueilla huomioidaan rahtiliiketoimintaan liittyvät muutostarpeet ja -mahdollisuudet.

Lisäksi huomioidaan kulttuurihistorialliset ja maisemalliset arvot erityisesti Turun linnan ympäristössä sekä Ruissalon Natura 2000 - ja luonnonsuojelualueet.

Oheismateriaali 1Osallistumis- ja arviointisuunnitelma Ferry Terminal Turku

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi 9.12.2019 muutetun osallistumis- ja arviointisuunnitelman Ferry Terminal Turku.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Bergström ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Sihteerinä toimi Jyrki Lappi.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus