Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta45519.11.20194

8257-2019 (08 00 00)

Pysäköinnin linjaukset

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristötoimiala on laatinut pysäköinnin linjaukset, jotka sisältävät periaatteet pysäköinnin hallinnasta Turussa. Luonnos linjauksista ja niitä täydentävät luonnokset pysäköintinormista ja lupapysäköinnin kehittämisselvityksestä olivat nähtävillä kesäkuusta syyskuuhun 2019. Linjauksista saatiin yhteensä 20 lausuntoa tai kannanottoa. Pysäköinnin linjaukset on viimeistelty ja niitä esitetään kaupunginhallituksen hyväksyttäviksi.

Kylk § 455

Kaupunkiympäristötoimiala, toimialajohtaja Christina Hovi ja liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 14.11.2019:

Johdanto

Pysäköintipolitiikka on olennainen osa kaupunkikehitystä ja sen edistäminen on keskeistä niin kaupunkikuvallisesti kuin taloudellisestikin. Pysäköintipolitiikalla voidaan vaikuttaa sekä ihmisten liikkumiseen kaupungissa että kaupunkirakenteeseen. Pysäköintipolitiikalla on suuri merkitys siinä, miten sujuvaksi kuntalaisten arki muodostuu, ja se vaikuttaa sitä kautta myös kaupungin vetovoimaan ja elinvoimaisuuteen.

Turussa pysäköintipolitiikalla eli pysäköinnin linjauksilla halutaan edistää kestävää liikkumista ja tukea keskustan kehittämistä ja elinvoimaisuutta. Pysäköinnin linjauksilla halutaan mahdollistaa resurssiviisas pysäköinti nyt ja tulevaisuudessa. Nämä tavoitteet ovat Ilmastosuunnitelman 2029 ja keskustan kehittämistavoitteiden mukaisia.

Turun kaupungin pysäköinnin linjaukset pitävät sisällään yleisiä periaatteita pysäköinnin hallinnan keinoista, kuten kadunvarsipysäköinnin maksullisuudesta, maksujen huojennusperusteista, lupapysäköinnistä, pysäköintinormista ja kaupungin roolista keskitetyissä pysäköintiratkaisuissa. Pysäköintinormilla määritetään, kuinka paljon tulevissa asemakaavoissa vaaditaan rakentamaan pysäköintipaikkoja autoille ja pyörille. Lupapysäköinnillä tarkoitetaan järjestelmää, jossa tietyn alueen asukkaat ja yritykset voivat ostaa luvan, jolla voi pysäköidä erikseen alueelle merkityillä pysäköintipaikoilla ilman eri maksua ja aikarajoitusta.

Pysäköinnin linjaukset toteuttavat myös kaupunginvaltuuston 11.11.2019 § 161 osana talousarviota vuodelle 2020 ja taloussuunnitelmaa vuosille 2021-2023 hyväksymää sopeuttamisohjelman toimenpidettä Pysäköinnin muutokset, jolla tavoitellaan yhteensä 3,1 miljoonan euron tulojen lisäystä seuraavan neljän vuoden aikana.

Vuorovaikutus

Kaupunkiympäristötoimiala laati pysäköinnin linjauksista luonnoksen, joka oli nähtävillä ja lausunnoilla 26.6.–16.9.2019. Linjausten ohella nähtävillä oli kaksi linjauksia tarkentavaa ja toteuttavaa asiakirjaa: pysäköintinormin luonnos 11.6.2019 ja selvitysluonnos lupapysäköinnin kehittämisestä 2019. Nähtävillä ollut aineisto on toistaiseksi edelleen esillä täällä.

Lisäksi nähtävillä olleessa materiaalissa viitattiin Pysäköinti 2.0 -hankkeeseen, johon Turun kaupunki on osallistunut viiden muun kaupungin, kuntaliiton ja valtion viranomaisten kanssa. Hankkeessa on selvitetty pysäköinnin nykytilaa, pysäköinnin tulevaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja hyviä käytäntöjä Suomessa ja Euroopassa. Hankkeen raportti toimi nähtävänä olevien linjausten ja selvitysten tausta-aineistona (www.pysakointi20.com) .

Pysäköinnin linjausten luonnoksesta ja tarkentavista asiakirjoista saapui liikennesuunnitteluyksikköön nähtävilläoloaikana yhteensä 9 lausuntoa ja 11 kannanottoa. Tiivistelmä näistä on oheismateriaalissa 1. Lausujina olivat Turun vapaa-aikatoimiala, Turun kaupungin pysäköinninvalvonta, Kaarinan kaupunki, Raision kaupunki, Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Ruissalo-yhdistys ry, Talonrakennusteollisuus ry:n Turun aluetoimisto, Turun Polkupyöräilijät ry ja Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi ry. Kannanottoja pysäköinnin linjauksiin esittivät yksittäiset kansalaiset, Itäharjun Omakotiyhdistys ry, Finnpark Oy, Kansallis-yhtiöt, Turkuseura - Åbosamfundet ry, Asukasyhdistys Kerttuli ry, Turun kaupungin Smart and Wise -hankkeen tiimi ja kaupungin kaupunkikehitysryhmän kaupunkisuunnittelujohtaja.

Useammassa kannanotossa ja lausunnossa pysäköinnin linjausten katsottiin olevan ajan hengen mukaisia ja tukevan hiilineutraaliutta ja kestävää liikkumista kaupungin Ilmastosuunnitelman 2029 mukaisesti. Katutilan käytön priorisointia kannatettiin, ja korostettiin katutilan laadun merkitystä kaupungin houkuttelevuudelle ja viihtyvyydelle. Kadunvarsipysäköinnin maksullisuuden lisäämistä ja kysynnän mukaan muuttuvia pysäköintimaksuja kannatettiin. Asukasyhdistykset ja asukkaat näkevät kadunvarsipysäköinnin maksullisuuden ja asukaspysäköinnin lisäämisen tarpeellisina keinoina työmatkaliikenteen ja -pysäköinnin haittojen rajoittamisessa. Myös virkistysmatkoihin liittyvä liikenne ja paikoitus nähdään paikoitellen ongelmana, johon pitäisi puuttua pysäköinnin hallinnalla. Pysäköintimaksuista myönnettäviä alennuksia eivät kaikki kannanotot pitäneet tarpeellisina, koska sekä sähköautojen että yhteiskäyttöautojen suosimisen pysäköintimaksuissa katsottiin lisäävän liikennettä.

Liityntäpysäköinnin mukanaoloa linjauksissa pidettiin kannanotoissa tärkeänä ja autojen liityntäpysäköintipaikkojen määrittelyä kiirehdittiin. Keskitettyjen pysäköintiratkaisujen selvittäminen ja kaupungin roolin määrittely niissä sai myös kannatusta.

Suuri osa pysäköintinormiin annetuista kannanotoista liittyi normin yksityiskohtaiseen sisältöön, mitkä käsitellään pysäköintinormin yksityiskohtia koskevan päätöksenteon yhteydessä. Yleisemmällä tasolla todettiin mm., että pysäköinnin tarjonnan tulee olla joustavaa ja sen pitää sopeutua muuttuviin tarpeisiin. Kadunvarsipysäköinnin ja kiinteistöillä olevan pysäköinnin muistutettiin vaikuttavan toisiinsa. Osassa kannanotoista pidettiin tärkeänä, että pysäköintipaikkoja vaaditaan rakentamaan kiinteistöille runsaasti, mutta myös sääntelyn vähentämistä ja markkinaehtoisuuden lisäämistä esitettiin.

Nähtävillä olleet pysäköinnin linjaukset tarkentavine asiakirjoineen ja tausta-aineistoineen muodostivat laajan ja monitasoisen kokonaisuuden. Aineistossa esiteltiin tulevaisuuden näkymiä pysäköinnissä, pysäköinnin hallinnan tavoitteita ja keinoja sekä yksityiskohtaisempia toimenpiteitä. Myös linjausten rakenteen selkeyttämistä ja tiivistämistä toivottiin.

Pysäköinnin linjaukset

Nähtävilläolon jälkeen pysäköinnin linjauksia on tiivistetty ja niiden sisältöä on tarkistettu siten, että linjaukset ovat johdonmukaisemmin periaatetasoisia. Asiakirjasta on karsittu pois suurin osa asiaa taustoittavasta materiaalista, jotta päätettävät linjaukset erottuvat selkeämmin. Lisäksi esitetään luettelo jatkotoimenpiteistä ja linjausten vaikutuksia.

Pysäköinnin linjaukset jakautuvat seitsemään osa-alueeseen:

1.   Katutilan käyttö­− Katutilan käyttötarkoitukselle määritetään tärkeysjärjestys sekä liikkumisen ja pysäköinnin kesken että eri pysäköintitarpeiden kesken.

2.   Pysäköinnin maksullisuus ­− Määritellään maksullisuuden tavoite ja aluetyypit, joilla maksullisuus on tarpeen. Todetaan periaatteet, joilla maksuista ja muista pysäköintirajoituksista voidaan myöntää huojennuksia.

3.   Lupapysäköint i − Määritellään asukaspysäköinnin tarkoitus ja aluetyypit, joilla lupapysäköintiä käytetään.

4.   Pysäköintinormi− Määritellään periaatteet vyöhykkeistä, joille on oma pysäköintinorminsa autoille ja pyörille. Todetaan periaatteet, joilla normeista voidaan myöntää huojennuksia.

5.   Keskitetty pysäköinti − Todetaan keskitettyjen pysäköintiratkaisujen tärkeys ja kaupungin rooli niiden toteuttamisessa.

6.   Liityntäpysäköinti− Priorisoidaan liityntäpysäköinti kulkumuodoittain ja todetaan tärkeimmät jatkotoimenpiteet.

7.   Pysäköinnin kustannusvastaavuus − Asetetaan tavoite sille, mikä taho vastaa pysäköinnin kustannuksista ja todetaan tärkeimmät jatkotoimenpiteet.

Nyt päätettäväksi esitettävät pysäköinnin linjaukset on esitetty kokonaisuudessaan liitteessä 1.

Vaikutukset

Pysäköinnin hallinta ohjaa ihmisten kulkutapavalintoja kestävämpään suuntaan. Pysäköinnin keskittäminen laitoksiin vapauttaa katutilaa ihmisille ja priorisoitaville liikkumismuodoille sekä vähentää pysäköintipaikan hakuliikennettä. Samalla pysäköinnin resurssiviisas järjestäminen tehostaa pysäköintipaikkojen käyttöä. Pysäköintipaikkavaatimusten keventäminen vähentää pysäköinnin tilantarvetta tonteilla ja edistää etenkin keskustan täydennysrakentamista. Pitkällä aikavälillä paikoituksen vaatiman tilan pienentäminen mahdollistaa tiiviimmän kaupunkirakenteen.

Päätöksenteko

Pysäköinnin linjaukset tuodaan kaupunginhallituksen päätettäväksi, koska kaupunginhallitus johtaa kaupunkikehittämistä, kaavoitusta ja maankäyttöä sekä ohjaa kaupungin kärkihankkeita, kuten keskustan kehittämistä, johon pysäköinnin linjaukset olennaisena osana sisältyvät.

Pysäköinnin linjauksissa esitetty pysäköintinormi tuodaan päätettäväksi kaupunginhallitukseen ja normin ottamisesta osaksi rakennusjärjestystä päätetään tulevan rakennusjärjestyksen päivityksen yhteydessä valtuustotasolla. Muut asiakokonaisuudet, kuten pysäköinnin maksullisuutta ja lupapysäköintiä koskevat yksityiskohtaiset päätökset valmistellaan linjausten hyväksymisen jälkeen omina päätösehdotuksinaan kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäviksi hallintosäännön toimivaltojen mukaisesti.

Liite 1Pysäköinnin linjaukset

Oheismateriaali 1Yhteenveto lausunnoista ja kannanotoista

Toimialajohtaja Christina Hovi

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että liitteessä 1 esitetyt pysäköinnin linjaukset ja niiden edellyttämät toimenpiteet hyväksytään jatkovalmistelun pohjaksi.

PäätösAsia pantiin pöydälle Mannin Lintusen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.


Liitteet:

Kylk § 455
Liite 1:Pysäköinnin linjaukset