Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta31406.08.201910

8150-2019 (10 03 01)

Hännikönkadun väli Pyynkatu - Korpinkatu katusuunnitelma

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Hännikönkadun väli Pyynkatu - Korpinkatu katusuunnitelma. Katu päällystetään asfaltilla ja hulevesiä ohjataan reunakivillä. Asfaltoinnista johtuen kadun ylläpitotarve vähenee olennaisesti. Kadun korkeusasema noudattaa nykyistä. Liikennejärjestelyihin ei tule muutosta.

Kylk § 314

Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski, 1.8.2019:

Katusuunnitelman laadinta on käynnistetty sorapäällysteisen kadun ylläpitotarpeen vähentämiseksi. Alueen muita sorakatuja on asfaltoitu jo aikaisemmin.

Nykyinen suunnitelmatilanne

Kiinteistö- ja rakennustoimen lautakunta on hyväksynyt kadulle kadunrakennussuunnitelman 28.4.1993 § 650. Hyväksytty suunnitelma vastaa nykyisin katusuunnitelmaa. Kadulle on laadittu vuonna 2014 voimassa olleen katusuunnitelmatilanteen perusteella rakennussuunnitelma, jossa katualueen hulevesien hallintaa on parannettu uusilla hulevesikaivoilla. Suunnitelmassa kadun ajorata on säilytetty Kiinteistö- ja rakennustoimen lautakunnan hyväksymän suunnitelman mukaisesti edelleen sorapäällysteisenä.

Katusuunnittelu

Katusuunnitelman laadinnan käynnistymisestä ja suunnittelun tavoitteista on kirjallisesti tiedotettu kadun varren tontinomistajia kesäkuussa. Kannanottoja on tullut yhteensä kolme. Kannanotoissa on puututtu kesäaikaiseen pölyhaittaan ja kuoppaisuuteen, kadulle on haluttu hidasteita sekä liikennevaloja Hännikönkadun ja Littoistentien liittymään. Lisäksi on puututtu muutamaan rakennussuunnitteluun liittyvään yksityiskohtaan.

Laaditussa katusuunnitelmassa kadun ajorata, jonka leveys on 5,50 metriä, asfaltoidaan ja varustetaan reunakivillä. Kadun tasaus eli korkeusasema säilyy likimain nykyisellään siten, että tonttiliittymät ja maanpinnan korkeus katualueen rajalla ovat sovitettavissa nykyiseen.

Kadun asfaltointi alentaa kunnossapitokustannuksia ja varustaminen reunakivillä parantaa entisestään katualueen hulevesien hallintaa. Päällystäminen ei muuta katujen liikennejärjestelyperiaatteita. Jalankulun tai pyöräilyn erotteluun autoliikenteestä ei ole tarvetta, myöskään hidasteiden rakentamiseen asetetut kriteerit eivät alueella täyty.

Aikaisemman kadunrakennussuunnitelman toteuttamisen yhteydessä hulevesien hallintaa on parannettu rakentamalla uusia hulevesikaivoja. Tässä yhteydessä kuivatusta parannetaan ohjaamalla hulevesien kulkua liimattavilla betonireunakivillä. Lisäksi hulevesikaivojen paikkoja tulee tarkistettavaksi maastossa.

Hankkeen alustava kustannusarvio on 145.000 euroa (alv 0 %).

Katusuunnitelma on ollut nähtävillä 15.7. – 29.7.2019. Suunnitelmasta on jätetty kolme muistutusta.

Muistutuksessa 1 asfaltointia ei ole pidetty vanhan omakotialueen maisemaan sopivana ja esitetty osittaista reunakiveystä. Muistutuksessa 2 on esitetty kadulle pysäköintikieltoa ja kyseenalaistettu reunakiven tarpeellisuus sekä puututtu reuna-alueen hoitoon. Muistutus 3 liittyy hulevesijärjestelyihin tonttiliittymässä.

Saapuneisiin muistutuksiin kaupunkiympäristötoimiala vastaa seuraavasti:

Kunnossapitosyistä ajoradan asfaltointi on tarpeen ja hulevesien ohjaamiseksi kadun molemminpuoliset reunakivet koko kadun matkalle ovat tarpeen. Kadun liikennejärjestelyiden muuttamiseen ei ole suunnittelun yhteydessä havaittu tarvetta. Mahdolliseen pysäköintikieltoon voidaan palata myöhemmin. Hulevesijärjestelyihin ja muihin muistutuksissa esitettyihin yksityiskohtiin liittyvät yksityiskohtaiset seikat otetaan huomioon kadunrakennussuunnitelmassa.

Liite 1Katusuunnitelma K 5889 034, 2.7.2019

Oheismateriaali 1Muistutus 1

Oheismateriaali 2Muistutus 2

Oheismateriaali 3Muistutus 3

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan katusuunnitelman.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aomuistutuksen tekijät
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 314
Liite 1:Katusuunnitelma K 5889 034, 2.7.2019