Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta18207.05.20196

10431-2018 (10 03 01, 00 01 02)

Selvitys Logomon sillan rakentamishankkeen etenemisestä ja kustannusten ylittymisestä

Tiivistelmä:

Esitetään lautakunnalle, kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle selvitys Logomon sillan rakentamishankkeen etenemisestä ja kustannusten ylittymisestä. Lisäksi kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle esitetään, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 16,044 miljoonaa euroa.

Kylk § 182

Kaupunkiympäristötoimiala, rakennuttamispäällikkö Jukka Mäenpää

2.5.2019:

 

Taustaa

 

Kaupunginvaltuusto on 15.10.2018 § 191 päättänyt, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 13,5 miljoonaa euroa sisältäen 200.000 euron suuruisen varauksen keskeneräisten suunnitelmien viivekustannuksista, ja että investointimäärärahan tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2019.

 

Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että siltahankkeen osalta selvitetään hankkeen valmistelu- ja päätöksentekoprosessi sekä arvioidaan tarve virkamiesoikeudellisiin toimenpiteisiin. Tämän lisäksi infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeita tulee muuttaa siten, että pientenkin hankkeiden valmistelua ja päätöksentekoa toimielintasolla lisätään. Ensin mainittu asiakokonaisuus käsiteltiin kaupunginhallituksessa 29.4.2019 § 183 ja infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen päivitys tulee kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi kesäkuussa.

 

Kun kaupunginvaltuusto päätti Logomon sillan kustannusarviosta lokakuussa 2018, arvio hankkeen valmistumisesta oli heinäkuu 2019. Tuolloin suunnittelutyön toteuttajan eli VR Trackin suunnitelmat olivat myöhässä sopimuksenmukaisesta aikataulusta noin vuoden ja kolme kuukautta.

 

Suunnittelun tilanne

 

Sillan tukitornien ja pääkannattimen suunnitelmiin tuli loppuvuodesta 2018 ulkoisen tarkastuksen seurauksena merkittäviä muutoksia ja pääkannattimen asennukseen liittyviä suunnitelmia joudutaan osin kehittämään edelleen.

 

Suunnitelma-aineistolle on saatu ulkoisen tarkastuksen ja Väyläviraston hyväksyntä (osin ehdollisena) 1.2.2019 eli lähes viisi kuukautta edellisessä selvityksessä arvioitua ajankohtaa myöhemmin. Suunnitelmien on 8.3.2019 katsottu valmistuneen sellaiseen valmiusasteeseen, että sillan pääkannattimen teräsosien tilausvalmistelu on voitu aloittaa, ja suunnitelmapuutteet eivät enää aiheuttaisi viivästystä konepajatöiden etenemiselle.

 

Urakan eteneminen ja aikataulu

 

Sillan rakennusurakan aikataulu on 25.3.2019 päivitetty vastaamaan toteutunutta suunnitelmatilannetta. Päivitetyn aikataulun mukaan sillan rakentamisen urakka-aikaa joudutaan jatkamaan 4.9.2020 asti. Sillan rakennusurakoitsijan tavoitteellisen aikataulun mukaan sillan rakenteet valmistuvat kuitenkin kesäkuussa 2020.

 

Sillan tukien (T2-T4) perustusten vahvistustyöt ovat valmistuneet helmikuun alussa 2019, jonka jälkeen rakennustyöt työmaalla olivat pysähdyksissä huhtikuun 23. päivään asti, jolloin tukitornien pystytystyöt käynnistyivät.  

 

Kuten edellä on todettu, ulkoinen tarkastus edellytti muutoksia suunnitelmiin, minkä johdosta jo valmistettuja tukitorneja jouduttiin osittain purkamaan sekä tekemään niihin merkittäviä muutoksia. Tukitornit muutostöineen ovat nyt valmistuneet ja yhtä lukuun ottamatta ne on asennettu paikoilleen. Viimeinen tukitorni asennetaan viikonlopun aikana.

 

Suunnitelmien edelleen viivästyttyä, on pääurakoitsijalle, ja osittain myös pääurakoitsijan alihankkijana toimivalle konepajalle aiheutunut lisää viivekustannuksia 1.10.2018 jälkeen. Pääurakoitsijalle maksettavat viivekustannukset päättyvät päivitetyn aikataulun mukaan syyskuussa 2019, kun pääkannattimen nostotyöt voivat alkaa.

 

Edelleen suunnitelmamuutoksista aiheutuu teräsmäärien kasvua alkuperäiseen suunnitelmaan verrattuna. Alkuperäisten rakennesuunnitelmien mukaiset teräsmäärät eivät suunnittelijan eikä ulkoisen tarkastuksen näkemyksen mukaan olleet riittäviä siihen, että rakenteen lujuus ja kestävyysvaatimukset olisi voitu saavuttaa. Rakenteellinen kestävyys siltarakenteessa on saavutettava kaikissa ääriolosuhteissa.

 

Merkittävin aikatauluun vaikuttava tekijä suunnittelutyön myöhästymisen lisäksi on sillan pääkannattimen teräsosien toimitusaika. Siltarakenne sisältää betoniperustusten lisäksi noin 1000 tonnia teräsrakenteita. Pääkannattimen suunnitelmaan on sillan poikkeuksellisen rakenteen vuoksi jouduttu laatimaan yli 800 osasuunnitelmaa mitoituksineen ja lujuuslaskelmineen. Kaikki nämä suunnitelmat on tarkastettu ensin suunnittelijan sisäisessä laadunvalvonnassa ja tämän jälkeen tilaajan kahden eri tarkastajatahon toimesta. Aiemmin eli urakkahankintahetkellä suunnitelmat sisälsivät osasuunnitelmia noin 200 kappaletta.

 

Alla kulkevan junaliikenteen ja ratapihan vuoksi sillan kestävyyttä tai toimivuutta ei ole turvallisuussyistä voitu millään tavalla vaarantaa. Siksi suunnittelua on jouduttu jatkamaan niin kauan, kunnes riittävän lujuuden, toimivuuden ja asennettavuuden takaava suunnitteluratkaisu on varmasti löydetty. Vasta tämän jälkeen teräsosien tilaukset on voitu tehdä.

 

Pääkannattimen konepajavalmistuksen ja asennuksen jälkeen syksyllä 2019 urakka työmaalla jatkuu kävelykannen, julkisivujen, talotekniikan, portaiden ja hissien asennuksilla.

 

Kustannukset

 

Vuoden 2018 syyskuussa tilanne Logomon sillan kustannusten muodostumisen osalta oli seuraava:

 

Suunnittelu

745.000 €

* muutostyöt

156.000 €

* työmaapalvelu

49.000 €

Rakennuttaminen, valvonta,

ulkoinen tarkastus ja maavuokra

 

500.000 €

Rakennusurakka

8.540.000 €

* muutos- ja lisätyöt

1.400.000 €

* viivekustannukset

331.580 €

 

11.721.000 €

 

Arviot urakoitsijan viivekustannuksista ajalta

1.1.2018 - 31.7.2018

576.527 €

1.8.2018 - 31.9.2018

200.000 €

Suunnitelmamuutosten lopullinen

vaikutus

 

800.000 €

 

1.576.000 €

 

 

Arvio lopullisista kustannuksista

13.297.000 €

 

 

 

Tuolloin kaupunginhallitukselle ja kaupunkiympäristölautakunnalle annetussa selvityksessä todettiin, että suunnitelmamuutosten lopulliset kustannusvaikutukset saadaan laskettua vasta suunnitelmien valmistuttua. Arviolaskelmassa ei myöskään otettu huomioon sillan rakennussuunnittelijalle muun muassa suunnitelmien viivästymisen takia mahdollisesti muodostuvan korvausvelvollisuuden määrää.

 

Sillan kustannusarvio 16.4.2019

Logomon sillan kokonaiskustannuksien muodostuminen:

Suunnittelu

745.000 €

* muutostyöt   

156.000 €

* työmaapalvelu

49.000 €

 

 

Rakennuttaminen, valvonta,

ulkoinen tarkastus ja maavuokra

 

535.000 €

Rakennusurakka

8.540.000 €

* muutos- ja lisätyöt (arvio)   

3.342.000 €

* viivekustannukset (1.10.2019 asti)

1.952.000 €

* määrämuutokset (arvio)   

725.000 €

 

16.044.000 €   

 

Arviolaskelmassa ei edelleenkään ole otettu huomioon sillan rakennussuunnittelijalta muun muassa suunnitelmien viivästymisen takia vaadittavien korvausten määrää, eikä toisaalta sillan rakennussuunnittelijan esittämiä lisätyövaatimusten määrää. Suunnitelmat, jotka eivät vieläkään ole täysin valmiita, ovat tällä hetkellä myöhässä sovitusta noin 18-19 kuukautta. Kaupunki on reklamoinut suunnittelijaa suunnittelupuutteista ja -viiveistä ja neuvottelut tämän osalta ovat kesken.

 

Hankkeen jo toteutuneet kustannukset ja pääurakkasopimukseen sekä sen alihankintaketjuun sidotut tulevat kustannukset ovat selvästi yli kymmenen miljoonaa euroa. Kustannukset olisivat todennäköisesti kuitenkin lähempänä kaupunginvaltuustonvaltuuston hyväksymää 13,5 miljoonaa euroa, mikäli hanke päätettäisiin keskeyttää ja sopimukset jouduttaisiin tässä vaiheessa purkamaan.

 

 

Konsernihallinto, talouden ja rahoituksen vastuualue, controller Johanna Korpikoski 2.5.2019:

 

Toimialan antaman selvityksen mukaan strategisen maankäytön hankkeisiin kuuluvan Logomon silta -hankkeen lopullisiksi kustannuksiksi arvioidaan 16.044.000 euroa. Siltahankkeen käynnistyessä kaupungilla ei vielä ollut kaupunginvaltuuston 26.2.2018 § 36 hyväksymää infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjetta vaan kaikkiin infrahankkeisiin varattiin talousarviossa vuosittain määrärahaa, joka vastaa arvioitua rahankäyttöä taloussuunnitelmakaudella.

 

Alla olevassa taulukossa on esitetty hankkeelle talousarvioon varatut määrärahat vuosille 2016 – 2020, vuotuinen toteutunut rahankäyttö 2016 – 2018, ennustettu rahankäyttö 2019 sekä arvioitu rahankäyttö 2020.

 

Taulukko 1 Logomon silta -hankkeen vuosittaiset määrärahat ja rahankäyttö.

Vuoden 2018 tilinpäätöksessä Logomon silta -hankkeen kumulatiiviset toteutuneet kustannukset ovat 7,6 milj. euroa, johon sisältyy yllä olevassa taulukossa esitettyjen kustannusten lisäksi hankkeelle vuosilta 2014 ja 2015 kohdennettuja kustannuksia 0,083 milj. euroa. Toimialan antama tämän hetken rahankäyttöennuste vuodelle 2019 on 4,6 milj. euroa. Vuoden 2019 talousarviossa hankkeelle varattu määräraha tulee alittumaan noin 1,0 milj. euroa, koska suunnittelun viivästymisen vuoksi hankkeen loppuun rakentaminen siirtyy vuodelle 2020.

 

Selvityksen mukaan arvioitu kokonaiskustannus on 16.044 milj. euroa. Esityksen mukaan silta saataneen kokonaisuudessaan käyttökuntoon syyskuussa 2020, jolloin esitettyyn kokonaiskustannusarvioon perustuen vuoden 2020 määrärahan tarve on noin 4 milj. euroa.

 

Talousarvion noudattamista koskevien ohjeiden mukaan hankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset rahoitukseen raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle osavuosikatsausten ja tilinpäätösten yhteydessä. Koska kaupunginvaltuusto on 15.10.2018 § 191 päättänyt, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 13,5 miljoonaa euroa sisältäen 200.000 euron suuruisen varauksen keskeneräisten suunnitelmien viivekustannuksineen, edellä kuvattu kokonaisrakennuskustannusten ylitysarvio 2,544 milj. euroa tulee saattaa erikseen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

 

Toimialajohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Logomon sillan kokonaisrakennuskustannukseksi vahvistetaan 16.044 miljoonaa euroa, ja että investointimäärän tarkistus huomioidaan kaupungin talousarviossa 2020 edellä esitetyllä tavalla.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 11-2.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemän hylkäysehdotuksen välillä.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Peltonen, Lintunen, Anttila, Muurinen, Laukkanen, van Ooik, Wirén, Rantanen, Palmunen, Manni ja Ilvessalo.

Sandelinin hylkäysehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Lähteenmäki.

Esittelijän ehdotus hyväksyttiin äänin 11-2.

Sandelinin hylkäysehdotuksen perustelut:

"Toistuvat rakennuskustannuksien ylitysten hyväksymiset johtavat taas seuraaviin ylityksiin. Silta tulee toteuttaa aiemmin hyväksytyn kustannusraamin puitteissa, esimerkiksi hanketta karsien ja viivekustannuksista säästäen."

Jakelu

esiKaupunginhallitus