Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta1609.01.201816

8731-2015 (613, 627)

Asemakaavanmuutos- ja tonttijako/tonttijaonmuutosehdotus; "Kakolan torni", (VIII) 8. kaupunginosa (os. Graniittilinnankatu, Kakolankatu, Lohrmanninkatu, Tiililinnankatu) (2/2016)

Tiivistelmä:

Keskusvankilan ja lääninvankilan tonteilla mahdollistetaan asuminen kaikissa rakennuksissa. Keskusvankilan tontin luoteiskulmaan esitetään samankorkuinen uudisrakennus kuin viereinen, Lohrmanninkadun varrella oleva suojeltu rakennus. Kaikki kaava-alueella olevat suojellut rakennukset ja rakennelmat säilyvät suojeltuina. Kivimäenpuisto säilyy ehyenä, Kakolankadun ja Lohrmanninaukion välinen katu poistetaan liikenneverkon kannalta tarpeettomana. Kivimäenpuistossa esitetään asuin- ja liikerakentamista pysäköintitalon Tiililinnankadun puoleiselle sivulle. Kivimäenpuiston läpi sallitaan vain mahdollinen joukkoliikenne.

Kylk § 16

Kaupunkisuunnittelu, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Thomas Hagström 7.12.2017:

Asemakaavanmuutos laaditaan VIII kaupunginosan, kortteleihin 33 ja 35, Kivimäen (osa), Korkeavuoren (osa) ja Eerikinrinteen puistoalueille sekä Graniittilinnankadun, Lohrmanninaukion, Tiililinnankadun sekä Kakolankadun (osa) katualueille.

Alueen pinta-ala on n. 6,8 ha.

Asemakaavan kuvaus

Asemakaavan muuttaminen perustuu yksityisen maanomistajan aloitteeseen asemakaavan muuttamiseksi. Tavoitteena on lisätä alueen vetovoimaa ja edistää alueen toteutumista. Asemakaavassa on tutkittu erilaisia täydennysrakentamis- ja liikenneverkkovaihtoehtoja valtakunnallisesti merkittävälle entiselle vankila-alueelle. Asemakaavaprosessissa on selvitetty alueen soveltuminen uudelle näköalapaikalle. Tavoitteena on myös Kivimäenpuiston säilyttäminen ehjänä kokonaisuutena, monipuolisten jalankulku- ja pyöräily-yhteyksien säilyttäminen, mahdollisen palvelulinjan reitin turvaaminen sekä muun läpiajoliikenteen estäminen.

Kaavaprosessin vaiheet

Asemakaavanmuutos perustuu 24.8.2015 ja 29.12.2015 päivättyihin asemakaavanmuutosanomuksiin.

Ilmoitus asemakaavanmuutoksen vireilletulosta on lähetetty kirjeitse osallisille (sis. 1.8.2017 päivätty osallistumis- ja arviointisuunnitelma) ja siitä on tiedotettu kaavoituskatsauksessa 2016. Kaavanmuutosaluetta on kaavoitusprosessin aikana laajennettu kahteen otteeseen, ja osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa on muutettu sen mukaan. Osallistumis- ja arviointisuunnitelman ensimmäinen versio on päivätty 17.5.2016.

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta on hyväksynyt kaavaluonnoksen 7.3.2017 § 76. Kaupunginhallitus päätti 3.4.2017 § 146 kantanaan, että valmistelua voidaan jatkaa kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan 7.3.2017 § 76 hyväksymän asemakaavanmuutosluonnoksen pohjalta ilman näkötorni-vaihtoehtoa. Luonnoksen pohjalta valmisteltiin asemakaavaehdotus, joka vietiin viranomaisten lausuntokierrokselle, samalla se asetettiin julkisesti nähtäville.

Lausuntoja tuli yhteensä yhdeksän. Aluepelastuslaitos esitti, että maanalaisten tilojen kaavamääräyksissä tulee huomioida raskaan pelastusajoneuvon kuormitus. Rakennusvalvonta halusi tarkennuksia joidenkin alueiden rakennusoikeuksiin ja niihin liittyviin määräyksiin. Museokeskus ja Museovirasto esittivät tarkennuksia suojelumääräyksiin. ELY-keskus edellytti niin ikään tarkennuksia suojelumääräyksiin sekä täydennystä kaavan vaikutusten arvioon RKY-tavoitteiden osalta. Turun Vesihuolto Oy nosti esille Tiililinnankadun hulevesien huomioimisen katusuunnittelussa. Ympäristönsuojelu ehdotti täydennyksiä viheralueiden kaavamääräyksiin sekä mahdollisesti pilaantuneita maita koskevaa määräystä. Lisäksi ympäristönsuojelu suositteli viherkattoja ja aurinkopaneeleita.

Lausuntojen johdosta kaavaan on lisätty pelastusajoneuvon vaatimukset, tarkennettu rakennusoikeuksia ja niihin liittyviä määräyksiä, tarkennettu suojelumääräyksiä, täydennetty kaavan vaikutusten arviota sekä lisätty ympäristönsuojelun ehdottamat viheralueita ja pilaantuneita maita koskevat määräykset. Kattojen osalta kaupunkisuunnittelu katsoo, että viherkatot ovat tämän kaltaisessa historiallisessa ympäristössä vieras elementti, joten niitä suosivaa määräystä ei ole lisätty kaavaan.

Lausunnot vastineineen on kuvattu tarkemmin selostuksen kohdassa 4.2.3 osallistuminen ja vuorovaikutusmenettelyt.

Kaavaehdotus oli julkisesti nähtävillä 16.10. – 14.11.2017. Ehdotuksesta ei tullut yhtään muistutusta.

Seuraava vaihe

Kaavaehdotus etenee kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksymiskäsittelyyn kun tarvittava maankäyttösopimus kaupungin ja yksityisen maanomistajan välillä on allekirjoitettu.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.

Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 31 §, 32 § ja 32a §.

Liite 1Selostus "Kakolan torni"

Liite 2Tilastolomake "Kakolan torni"

Liite 3Kartta "Kakolan torni"

Liite 4Vuorovaikutusraportti 10.10.2017

Oheismateriaali 1Luonnosvaiheen liikenneselvitys 21.2.2017

Oheismateriaali 2OAS- ja luonnosvaiheen mielipiteet

Oheismateriaali 3Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että 10.10.2017 päivätty ja 27.11.2017 lausuntojen perusteella muutettu asemakaavanmuutosehdotus ”Kakolan torni” esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi. Asemakaavanmuutoksen yhteydessä hyväksytään sitovat tonttijaot/ tonttijaonmuutokset: 008 (VIII) 7.-11 ja 43.-1.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kylk § 16
Liite 1:Selostus "Kakolan torni"
Liite 2:Tilastolomake "Kakolan torni"
Liite 3:Kartta "Kakolan torni"
Liite 4:Vuorovaikutusraportti 10.10.2017