Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 372 | 01.10.2019 | 1 | |
Kaupunginhallitus | 378 | 07.10.2019 | 4 | |
Kaupunginvaltuusto | 151 | 14.10.2019 | 4 |
11055-2018 (00 01 02, 00 00 01)
Kaupungin johtamisjärjestelmän arviointiraportti
Tiivistelmä:
Turun kaupungin päätöksenteko- ja johtamisjärjestelmän tarkasteluun nimetty ohjausryhmä on päättänyt työskentelynsä. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se merkitsee ohjausryhmän raportin tiedoksi ja esittää sen edelleen kaupunginvaltuustolle tiedoksi merkittäväksi ja sen suositukset kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi linjauksiksi hallintosäännön jatkovalmistelulle.
Kh § 372
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Kattelus 27.9.2019:
Kaupunginhallitus päätti 8.10.2018 § 378 käynnistää Turun kaupungin päätöksenteko- ja johtamisjärjestelmän tarkastelun. Hankkeen ohjausryhmäksi nimettiin puheenjohtajatoimikunta täydennettynä kaupunginhallituksen varapuheenjohtajilla ja kaupunginhallituksen jäsen Johannes Yrttiaholla.
Edelleen kaupunginhallitus päätti, että ohjausryhmä laatii 31.3.2019 mennessä kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle ehdotuksen päätöksenteko- ja johtamismallista. Työskentelyn aikana ohjausryhmä totesi, että on perusteltua siirtää ehdotuksen laatimista syksyyn 2019, jotta ohjausryhmä voi hyödyntää täysimääräisesti muista suurista kaupungeista saadut kokemukset erilaisista johtamisjärjestelmistä.
Johtamisjärjestelmän arviointityö jaettiin seuraaviin kokonaisuuksiin:
1. Johtamismalli
2. Luottamushenkilöorganisaation rakenne
3. Strategisen johtamisen päälinjaukset
4. Viranhaltijaorganisaation muodostamisen päälinjaukset
5. Kaupunkeihin kohdistuvien ilmiöiden vaikutus johtamismalliin
Ohjausryhmän raportin rakenne noudattaa mainittuja kokonaisuuksia. Raportin tarkoitus on suosittaa kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston päätettäväksi linjaukset uuden hallintosäännön jatkovalmistelulle sekä toimeenpanolle niiltä osin, kuin ne eivät edellytä muutoksia hallintosääntöön.
Johtamismallin osalta ohjausryhmä on käsitellyt erilaisia malleja, joista raporttiin on kirjoitettu päätöksenteon tukemiseksi yksi ns. kaupunginjohtajamalli ja yksi pormestarimalli.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että valmistelussa ja päätöksenteossa edettäisiin raporttiin kirjatun pormestarimallin mukaisesti. Pormestarimallilla on muissa kaupungeissa tavoiteltu demokraattisen päätöksenteon ja sen vaikuttavuuden vahvistamista linkittämällä strategisten asioiden valmistelu vahvemmin päätöksentekoon. Toimintaympäristön muutos ja suuren kaupungin roolin muuttuminen edellyttävät poliittisen prosessin vahvistamista, ja muiden kaupunkien kokemusten perusteella pormestarimalli on onnistunut tuottamaan tavoiteltuja vaikutuksia.
Edelleen pormestarimalli antaa päätöksenteolle aiempaa selkeämmin kasvot. Malli vahvistaa demokratiaa antamalla kuntalaisille mahdollisuuden vaikuttaa merkittävästi aiempaa suoremmin kaupungin ylimmän poliittisen johdon valintaan edellyttäen, että pormestariehdokkaat ovat äänestäjien tiedossa ennen kuntavaaleja.
Hallintosäännön 120 §:n mukaan toimielin voi erityisestä syystä päättää, että asia käsitellään puheenjohtajan selostuksen pohjalta ilman viranhaltijan esittelyä. Tällöin puheenjohtajan ehdotus on käsittelyn pohjana. Ottaen huomioon käsiteltävänä olevan asian luonteen, katson, että on olemassa hallintosäännön 120 §:n mukaisia erityisiä syitä sille, että asia käsitellään kaupunginhallituksen puheenjohtajan esittelystä.
Liite 1Johtamisjärjestelmän arviointityön ohjausryhmän raportti
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Kattelus:
EhdotusKaupunginhallitus päättää, että asiassa on olemassa sellaisia erityisiä syitä, että asia käsitellään hallintosäännön 120 §:n perusteella kaupunginhallituksen puheenjohtajan selostuksen pohjalta.
Samalla kaupunginhallitus päättää merkitä ohjausryhmän raportin tiedoksi ja esittää kaupunginvaltuustolle, että se
PäätösAsia pantiin pöydälle Elon Aaltosen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kh § 378
Pöydältä 1.10.2019 § 372
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Lindforsin seuraavansisältöinen muutosehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:
”Hyväksytään kaupunginhallituksen päätösesitys siten muutettuna, että
johtamismallin jatkovalmistelu tehdään raportin vaihtoehdon 1 (ns. kaupunginjohtajamalli) mukaisesti kuitenkin niin, että
kaupunginjohtajan ja toimialajohtajan määräaikaisuus on neljä vuotta, päätoimisten palkallisten luottamushenkilöiden määrää ei lisätä eikä vaalikelpoisuutta toimielimen jäseneksi rajata siitä, mitä kuntalaki edellyttää.
Perustelut:
Kaupunginjohtajamalli ja koko ylimmän virkajohdon määräaikaisuus vahvistavat toimielinten kollektiivista valtaa.”
Miikkolan seuraavansisältöinen muutosehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa:
”Ehdotus hyväksytään siten muutettuna, että johtamismallin jatkovalmistelu tehdään raportin vaihtoehdon 1 (ns. kaupunginjohtajamalli) mukaisesti.”
Kv § 151
Liite 1Johtamisjärjestelmän arviointityön ohjausryhmän raportti
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää,
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian käsittely kokouksessa
Päätös asiassa tehtiin neljän äänestyksen jälkeen.
Tehty pöydällepanoehdotus ja sen käsittely
Yrttiaho Jouko Laakson kannattamana ehdotti, että asia jätetään pöydälle.
Keskustelun keskeydyttyä puheenjohtaja ilmoitti, että hallintosäännön 147 §:n mukaan asian ollessa ensimmäisen kerran valtuuston käsittelyssä, asian pöydällepano edellyttää vähintään 17 valtuutetun kannatuksen. Tämän jälkeen puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät "jaa", jos "ei" saa vähintään 17 ääntä, on Yrttiahon tekemä pöydällepanoehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 53 valtuutettua kannatti asian käsittelyn jatkamista ja 12 valtuutettua kannatti Yrttiahon tekemää pöydällepanoehdotusta, 2 tyhjää, joten asian käsittely jatkui.
Tehdyt muutosehdotukset (3 kpl)
Muutosehdotus 1
Yrttiaho Mäkipään kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”Kaupunginvaltuusto päättää, että johtamisjärjestelmän jatkovalmistelu tehdään raportin vaihtoehdon 1 (ns. kaupunginjohtajamalli) mukaisesti niin, että
- kaupunginjohtajan ja toimialajohtajien määräaikaisuus on 5-7 vuotta,
- päätoimisten palkallisten luottamushenkilöiden määrää ei lisätä,
- vaalikelpoisuutta toimielimen jäseneksi ei rajata siitä, mitä kuntalaki edellyttää,
- vapaa-aikatoimialan lautakuntarakenne pidetään nykyisenä.
Perustelu:
Kaupunginjohtajamalli ja koko ylimmän virkajohdon määräaikaisuus vahvistavat toimielinten kollektiivista valtaa.”
Muutosehdotus 2
Saarikko Kossilan kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”Hyväksytään kaupunginhallituksen päätösesitys siten muutettuna,
Muutosehdotus 3
Tavio Miikkolan kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:
”Ehdotus hyväksytään siten muutettuna, että johtamismallin jatkovalmistelu tehdään raportin vaihtoehdon 1 (ns. kaupunginjohtajamalli) mukaisesti.”
Muutosehdotusten käsittely
Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja esitti, että:
Käsittelyjärjestys hyväksyttiin.
Äänestys 1
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat Yrttiahon tekemää muutosehdotusta (muutosehdotus 1), äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Saarikon tekemä muutosehdotus (muutosehdotus 2) tullut tässä vaiheessa hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 11 valtuutettua kannatti Yrttiahon tekemää muutosehdotusta ja 28 valtuutettua kannatti Saarikon tekemää muutosehdotusta, 28 tyhjää, joten Saarikon muutosehdotus tuli tässä vaiheessa hyväksytyksi.
Äänestys 2
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat Tavion tekemää muutosehdotusta (muutosehdotus 3), äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on ensimmäisessä äänestyksessä voittanut Saarikon tekemä muutosehdotus (muutosehdotus 2) tullut tässä vaiheessa hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 10 valtuutettua kannatti Tavion tekemää muutosehdotusta ja 4 valtuutettua kannatti Saarikon tekemää muutosehdotusta, 53 tyhjää, joten Tavion muutosehdotus tuli tässä vaiheessa hyväksytyksi.
Äänestys 3
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on toisessa äänestyksessä voittanut Tavion tekemä muutosehdotus (muutosehdotus 3) tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa koneäänestyksessä 50 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 15 valtuutettua kannatti Tavion tekemää muutosehdotusta, 2 tyhjää, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.
Liite 2Äänestyslistat
Jakelu
tiedHyvinvointitoimiala
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKaupunkiympäristötoimiala
tiedKeskusvaalilautakunta
tpvKonsernihallinto
tiedKulttuurilautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedNuorisolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedSivistystoimiala
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTarkastuslautakunta 2017-2021
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tiedVapaa-aikatoimiala
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta
Liitteet:
Kh § 372
Liite 1:Johtamisjärjestelmän arviointityön ohjausryhmän raportti / Styrgruppens rapport om bedömning av ledningssystemet
Kh § 378
Liite 1:Johtamisjärjestelmän arviointityön ohjausryhmän raportti / Styrgruppens rapport om bedömning av ledningssystemet
Kv § 151
Liite 1:Johtamisjärjestelmän arviointityön ohjausryhmän raportti / Styrgruppens rapport om bedömning av ledningssystemet
Liite 2:Äänestyslistat/Omröstningsförteckningar