Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus1914.01.20196
Kaupunginvaltuusto828.01.20198

14827-2018 (00 01 02, 05 17 00)

Selvitys ja suunnitelma asunnottomuuden vähentämiseksi

Tiivistelmä:

Turun kaupunginvaltuustolle esitetään, että se hyväksyy toimeksiantamansa selvityksen ja suunnitelman asunnottomuuden vähentämiseksi. Suunnitelma huomioidaan toiminnan ja talouden suunnittelussa.

Kh § 19

Toimialajohtaja Minna Sartes, palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen ja kehittämispäällikkö Maarit Luukkaa 27.12.2018:

Kaupunginhallitus käsitteli esitystä selvitykseksi ja suunnitelmaksi asunnottomuuden vähentämiseksi 17.12.2018 § 520. Kaupunginhallitus palautti asian uudelleen valmisteltavaksi. Suunnitelma on tämän jälkeen täydennetty seurannan osalta ja sosiaalisen luototuksen ja hätämajoituksen tilanne on päivitetty.

Kaupunginvaltuusto antoi vuoden 2018 talousarviota hyväksyessään tehtäväksi laatia kartoituksen Turun asunnottomien tilanteesta ja suunnitelman asunnottomuuden vähentämiseksi. Selvitystä ja suunnitelman laatimista on ohjannut kaupungin hyvinvoinnin ohjausryhmä. Nykytilanteen kartoituksen ja suunnitelman fokuksessa ovat palvelutuotantoon liittyvät näkökulmat.

Turussa oli asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tilaston mukaan vuoden 2017 lopussa 452 asunnotonta eli 0,24% väestöstä. Edellisen vuoden lopusta asunnottomuuden lisäys oli 117 henkilöä. Lisäys on osin tilastollista eikä suoraan vertailukelpoinen edelliseen vuoteen nähden. Kaikki Turun asunnottomat ovat yksineläviä. Heistä 113 on pitkäaikaisasunnotonta, 98 naista, 107 nuorta ja 81 maahanmuuttajataustaista. Asunnottomia lapsiperheitä ei Turussa selvityksen mukaan ole.

Turun asuntomarkkinatilanne on kireä ja sen ennakoidaan kiristyvän entisestään. ARA:n asuntomarkkinakatsauksen mukaan Turun vuokra- asuntomarkkinat ovat nousseet ARA-indeksillä mitattuna vuonna 2017 ensimmäistä kertaa ”melko kireään” markkinaluokkaan. Turussa ARA-asuntojonossa oli 4 295 hakijaa vuonna 2017, joista 2 562 sai asunnon. Hakijoiden määrä kasvoi 8,9% kun taas asunnonsaajien määrä väheni 12%. ARA-asuntojen lukumäärä asukasluvun suhteessa on Turussa maan suurin Helsingin jälkeen. Turun asuntomarkkinoita kiristää kysyntään nähden vähäinen ARA-asuntojen rakentaminen. Turun vuokrataso on Oulua lukuun ottamatta kuutoskaupunkien alhaisin.

Asunnottomuuden ehkäisemiseksi ja asunnottomuuden aiheuttamien vaikutusten vähentämiseksi on Turussa tehty pitkän aikaa lukuisia toimenpiteitä. Asunnottomuus ei ole kuitenkaan hävinnyt yhteiskunnallisena ilmiönä. Sen ehkäisemiseen on edelleen panostettava, uusia toimenpiteitä on kehitettävä ja kokeiltava jo aikaisemmin vaikuttavaksi todettujen toimenpiteiden rinnalle. Asuntopolitiikan lähtökohtana on ehkäistä asunnottomuus rakentamalla riittävästi kohtuuhintaisia asuntoja ja ohjaamalla ja tukemalla asumiseensa tukea tarvitsevia henkilöitä pitämään asuntonsa.

Tämän suunnitelman painopiste on asunnottomuuden ennaltaehkäisyssä, sillä se on aina sekä inhimillisesti että taloudellisesti kannattavin ja vaikuttavin vaihtoehto.  Ongelmatiikan monimuotoisuudesta johtuen ennaltaehkäisy ei aina onnistu ja on turvauduttava korjaaviin toimenpiteisiin. Suunnitelma nostaa esille myös asunnottomuuteen vaikuttavat rakenteelliset seikat ja pitää tärkeänä huomion kiinnittämistä kaupungin edunvalvonnan näkökulmaan alueellisessa ja kansallisessa asuntopolitiikassa.  

Toimenpide-ehdotukset asunnottomuuden vähentämiseksi on ryhmitelty viiteen kokonaisuuteen, joiden keskeinen sisältö on seuraava:

1. Vuokra-asuminen

Pienten, edullisten ja kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tarjontaa lisätään osoittamalla tontteja yleishyödylliseen asuntotuotantoon.

2. Asunnottomuuden ennaltaehkäisy

Asunnottomuuden ennaltaehkäisyssä panostetaan asumisneuvontaan, hajautettuun erityisasumiseen, kokemusasiantuntijuuteen, talouskasvatukseen, järjestöyhteistyöhön ja erityisryhmille kohdennettuun asuinaluekohtaiseen yhteiskehittämiseen osana kaupungin aluetoimintaa.

3. Luottotiedottomuus

Kehitetään toimintamalleja vuokravelkojen ehkäisemiseksi.

4. Tilapäisasuminen

Tilapäisasumisen vaihtoehtoja kehitetään kumppaneiden kanssa pitkän tähtäimen tavoitteen ollessa monipalvelukeskuksen muodostaminen.

5. Edunvalvonta

Edunvalvonnassa Turku osallistuu alueelliseen ja kansalliseen asuntopoliittiseen yhteistyöhön tavoitteenaan asunnottomuuden poistaminen.

Suunnitelma on laadittu käynnissä olevan valtuustokauden loppuun saakka eli vuosille 2019-2021. Asunnottomuuden kehitystä seurataan ja suunnitelman etenemisestä raportoidaan kaupunginhallitukselle vuosittain. Asunnottomuuden tilannetta verrataan kuuden suurimman kaupungin tilanteeseen valtakunnallisen tilastoinnin aikataulussa. Suunnitelman toteutumista seurataan arvioimalla toimenpiteiden toteutumista sekä suunnitelmatason vaikuttavuusmittarein. Raportoinnista vastaa konsernihallinto.  

Liite 1 Selvitys ja suunnitelma asunnottomuuden vähentämiseksi

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää,

että liitteenä 1 oleva selvitys ja suunnitelma asunnottomuuden vähentämiseksi hyväksytään ja

että suunnitelma otetaan huomioon toiminnan ja talouden suunnittelussa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa olivat selvittämässä toimialajohtaja Riitta Liuksa ja kehittämispäällikkö Maarit Luukkaa.

Kv § 8

Liite 1Selvitys ja suunnitelma asunnottomuuden vähentämiseksi

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää,

että liitteenä 1 oleva selvitys ja suunnitelma asunnottomuuden vähentämiseksi hyväksytään ja

että suunnitelma otetaan huomioon toiminnan ja talouden suunnittelussa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian käsittely kokouksessa

Lindfors Yrttiahon kannattamana teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen:

”Lisätään suunnitelmaan asunnottomuuden vähentämiseksi tavoite kohtuuhintaisen vuokra-asuntotuotannon prosenttiosuuden nostamiseksi kaikesta uudistuotannosta.

Perustelut:

Turun kohtuuhintaisen asuntotuotannon alhainen toteuma, n. 17 prosenttia uudistuotannosta, nostaa Turussa asumisen hintoja ja edistää Turun alueiden eriytymistä. Lisäämällä kohtuuhintaista vuokra-asuntotuotantoa vähennetään asunnottomuutta ja pienennetään asumisen kustannuksia.”

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne valtuutetut, jotka kannattavat kaupunginhallituksen ehdotusta, äänestävät "jaa", jos "ei" voittaa, on Lindforsin tekemä muutosehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa koneäänestyksessä 55 valtuutettua kannatti kaupunginhallituksen ehdotusta ja 10 valtuutettua kannatti Lindforsin tekemää muutosehdotusta, 2 poissa, joten kaupunginhallituksen ehdotus tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Liite 2Äänestyslista

Jakelu

tiedHenkilöstöasioiden palvelukeskus
tpvHyvinvoinnin ohjausryhmä
tiedHyvinvointitoimiala
tiedIT-palvelut
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, ruotsinkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKaupunkiympäristötoimiala
tiedKeskusvaalilautakunta
tiedKonsernihallinto
tiedKulttuurilautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedMatkailun palvelukeskus
tiedNuorisolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedRevisiotoimisto
tiedSivistystoimiala
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTarkastuslautakunta 2017-2021
tiedTilapalvelukeskus
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tiedTurun Työterveystalo
tiedTyöllisyyspalvelukeskus
tiedVapaa-aikatoimiala
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta


Liitteet:

Kh § 19
Liite 1:Selvitys ja suunnitelma asunnottomuuden vähentämiseksi / Utredning och plan för att minska bostadslösheten

Kv § 8
Liite 1:Selvitys ja suunnitelma asunnottomuuden vähentämiseksi / Utredning och plan för att minska bostadslösheten
Liite 2:Äänestyslista / Omröstningsförteckning