VUOKRASOPIMUS         xx.2018

 

1. Sopijapuolet

 

Vuokranantaja

Turun Päiväkodit Oy

Käsityöläiskatu 3

20100 Turku

Y-tunnus 2810676-3

 

Vuokranantajan yhteyshenkilö hankkeen toteuttamiseen liittyvissä asioissa:

Kiinteistöpäällikkö Lasse Lähdemäki

Puh. 02 262 2096

Sähköposti: lasse.lahdemaki@tvt.fi

 

Vuokranantajan yhteyshenkilö vuokrasopimukseen liittyvissä asioissa:

Kiinteistöpäällikkö Lasse Lähdemäki

Puh. 02 262 2096

Sähköposti: lasse.lahdemaki@tvt.fi

 

Vuokralainen   

Turun kaupunki, Tilapalvelukeskus (jäljempänä: ”kaupunki”)

Y-tunnus: 0204819-8

Käyntiosoite: Puutarhakatu 1, 20100 Turku

Laskutusosoite:

 

Laskuttaminen tapahtuu verkkolaskutuksena. Lisätiedot verkkolaskutuksesta www.turku.fi/laskuttaminen.

 

Vuokralaisen yhteyshenkilö vuokrasopimukseen liittyvissä asioissa:

Vuokrauspäällikkö Tiina Aaltonen

Puh. (02) 2624 329 / 050 558 9329

Sähköposti: tiina.aaltonen@turku.fi

 

2. Sopimuksen peruste

 

Sopimus perustuu Turun kaupunginvaltuuston päätökseen xx

 

3. Vuokrauksen kohde

 

Vuokrauksen kohteena ovat varhaiskasvatuksen päivähoitotilat oheistiloineen ja piha-alueineen toteutettuna Sofiankadun päiväkodin tontille osoitteessa Sofiankatu 7. Yhtiö ostaa tai vuokraa kyseisen tontin myöhemmin sovittavien ehtojen mukaisesti. Liite 1 asemapiirros.

 

Vuokrakohde on osoitettu liitteenä 2 olevissa piirustuksissa.

 

Vuokrattavat tilat vuokrataan valmiiksi rakennettuina liitteenä 3 olevan hankesuunnitelman mukaan.

 

Vuokrasopimuksen kohteena olevien tilojen huoneistoala on noin 1680 m2. Huoneistoalatieto täsmennetään hankkeen asiakirjojen valmistuttua.

 

Vuokrakohde sisältää myös vuokrakohteen kiinteistöllä sijaitsevat pysäköintipaikat sekä rakennettu ulkoilupiha-alue.

 

Vuokrahinta ei ole pinta-alaperusteinen.

 

Vuokranantaja vuokraa tilat valmiina käyttöönotettavaksi sopimuskohdan 4 mukaiseen käyttötarkoitukseen.

 

Vuokralainen tulee osallistumaan tilojen jatkosuunnitteluun ja tutustuu perusteellisesti vuokrauksen kohteena olevien tilojen rakennussuunnitelmiin ja rakennustapaselostukseen, joiden mukaisesti rakennustyö suoritetaan. Vuokralainen hyväksyy valmiit suunnitelmat.

 

Vuokrattavat tilat tulevat Turun kaupungin sivistystoimialan varhaiskasvatuksen arvonlisäveropalautukseen oikeuttavaan käyttöön.

 

4. Käyttötarkoitus

 

Tilat vuokrataan valmiina käyttöönotettaviksi käyttötarkoituksenaan päivähoitotilat.

 

Vuokrattavien tilojen tulee olla tässä mainitun käyttötarkoituksen mukaiset, ja niiden tulee täyttää käyttötarkoituksen mukaiselle toiminnalle asetetut, kulloinkin voimassa olevat viranomaismääräykset ja laatuvaatimukset. Tilojen tulee täyttää myös kaikki esteettömyydelle asetetut vaatimukset.

 

Vuokralainen ei saa muuttaa vuokrattujen tilojen käyttötarkoitusta ilman vuokranantajan kirjallista lupaa. Vuokranantajalle mahdollisesti tilojen käyttötarkoituksen muutoksesta aiheutuvat kustannukset tulevat vuokralaisen maksettaviksi.

 

5. Vuokra-aika

 

Sofiankatu 7 päiväkodin vuokra-aika alkaa viimeistään 1.8.2021. Vuokralaiselle tulee ilmoittaa tilojen käyttöönottopäivä 3 kuukautta ennen vuokrakauden alkua. Vuokrasopimus on voimassa määräaikaisena 20 vuotta. Määräajan jälkeen vuokralaisella on mahdollisuus jatkaa sopimusta toistaiseksi voimassaolevana 6 kuukauden irtisanomisajalla, ostaa vuokrauksen kohde osapuolten sopimaan hintaan tai olla käyttämättä edellä mainittuja oikeuksiaan.

 

Vuokrattavien tilojen hallinta luovutetaan vuokralaiselle vuokra-ajan alkaessa. Tilat luovutetaan valmiina käyttöönotettaviksi.

 

6. Vuokran määrä

 

Kokonaisvuokra koostuu pääomavuokrasta ja ylläpitovuokrasta.

 

Kokonaisvuokra on enintään 38 296 € per kuukausi, alv 0 %.

 

Vuosi- ja kuukausivuokra määritellään uudelleen, kun kohteen toteutuneet pääomakustannukset ovat tiedossa. Kohteen valmistuttua Vuokranantaja toimittaa Vuokralaiselle vuokralaskelman, joka perustuu toteutuneisiin kustannuksiin.

 

Kokonaisvuokra sisältää pääomakustannukset, pääoman erilliskustannukset (esim. kiinteistöveron ja kiinteistövakuutuksen), sekä kiinteistönhoito- ja ylläpitopalveluista, kunnossapitopalveluista, peruskorjauksista, isännöinnistä ja lämmityksestä aiheutuvat kulut ja maanvuokran.

 

Vuokralaisesta johtuvat rakennusaikaiset toiminnalliset lisätyöt eivät sisälly tähän vuokrasopimuksen, vaan niiden vaikutuksesta vuokraan sovitaan etukäteen erikseen, ja niistä tehdään erilliset päätökset.

 

Kokonaisvuokra on ns. bruttovuokra. Vuokralainen ei maksa vuokranantajalle muita maksuja tilan käytöstä. Kokonaisvuokra ei kuitenkaan sisällä vuokralaisen yksinomaisessa käytössä olevien tilojen siivousta eikä vuokralaisen käyttöveden tai käyttösähkön kustannuksia.

 

7. Erilliskorvaukset

 

Vuokralainen tekee sähkösopimuksen omiin nimiinsä ja vastaa käyttösähkön kulutuksesta aiheutuvista kustannuksista. Sähköliittymän hankkii kuitenkin vuokranantaja kustannuksellaan. Keittiön sähkö tulee voida mitata erikseen.

 

Vuokralainen tekee myös käyttövedestä sopimuksen tuottajan kanssa ja vastaa käyttöveden kustannuksista.

 

Lämmityksen kustannukset sisältyvät kokonaisvuokraan. Lämmitysenergian kulutus vuokrakohteessa tulee antaa vuokralaiselle kalenterivuosittain tiedoksi.

 

Normaali jätehuolto kuuluu vuokraan.

 

Vuokralainen vastaa edellä mainittujen velvoitteiden lisäksi kustannuksellaan toimintansa aiheuttamista muista hoitokuluista kuten hallinnassaan olevien tilojen siivous- ja ongelmajäte- ym. vastaavista kuluista.

 

8. Arvonlisävero

 

Vuokraan lisätään kulloinkin voimassaolevan verokannan mukainen arvonlisävero.

 

Vuokranantaja on hakeutunut kiinteistön käyttöoikeuden luovutuksesta alv-velvolliseksi. Vuokralainen sitoutuu käyttämään vuokrauksen kohdetta kuntapalautukseen tai alv-vähennykseen oikeuttavaan toimintaan koko vuokrasuhteen ajan.

 

Mikäli vuokranantaja joutuu vuokralaisen toimenpiteiden tai laiminlyöntien johdosta maksamaan palautuksia tekemistään arvonlisäverovähennyksistä tai ei saa vuokrauksen kohteeseen liittyvien maksujen arvonlisäveroja täysimääräisesti vähennettyä vuokrauksen kohteena olevien tilojen osalta, on vuokralainen velvollinen korvaamaan vuokranantajalle aiheuttamansa vahingon.

 

Viranomaisten tämän sopimuksen tekemisen jälkeen määräämät mahdolliset uudet verot ja maksut voidaan vuokranantajan ilmoituksesta lisätä vuokraan.

 

9. Vuokran maksu

 

Kokonaisvuokra maksetaan kuukausittain etukäteen vuokranantajan toimittaman laskun mukaisesti. Vuokran eräpäivä on kunkin kuukauden toinen (4.) arkipäivä.

 

Laskuttaminen tapahtuu verkkolaskutuksena. Lisätiedot verkkolaskutuksesta www.turku.fi/laskuttaminen.

 

Vuokranmaksun tai erilliskorvausten maksun viivästyessä viivästyskorko on enintään korkolain 4a §:n 1 mom. mukainen.

 

Laskutus- tai vastaavia lisiä ei hyväksytä.

 

10. Vuokran tarkistaminen

 

10.1 Indeksitarkistus

 

Vuokrankorotus on sidottu elinkustannusindeksiin. Perusindeksi on xx elinkustannusindeksin pisteluku. Vuokra tarkistetaan vuokrauksen alkaessa lokakuun 20xx indeksin mukaan ja siitä eteenpäin säännöllisesti vuosittain. Tarkistusindeksinä on kunkin vuoden lokakuun pisteluku. Indeksin muutos otetaan huomioon tarkistusajankohtaa seuraavan tammikuun alusta lukien.

 

Vuokran vuosittainen tarkistus on kuitenkin aina vähintään 3 %. Sopimuksen mukainen kuukausivuokra on laskettu XX tasoon.

 

Mikäli elinkustannusindeksiä ei voida soveltaa tai niiden laskeminen lopetetaan, sidotaan vuokra kuluttajahintaindeksiin tai vastaavaan indeksiin käyttäen perusindeksinä vuokra-ajan alkamishetkellä viimeisintä tiedossa olevaa elinkustannusindeksin pistelukua ja noudattaen soveltuvin osin vuokrantarkistuksen laskennassa edellä mainittuja periaatteita.

 

10.2 Muut vuokranlisäykset

 

Jos lainsäädännöllä tai julkishallinnon toimenpitein kohdistetaan uusi vero tai maksu vuokrasuhteeseen, voi vuokranantaja lisätä tästä aiheutuvat välittömät lisäkustannukset vuokralaiselta perittävän vuokran määrään.

 

Mikäli vuokrattavien tilojen käyttötarkoituksen mukaiselle toiminnalle asetetaan uusia viranomaismääräyksiä tai laatuvaatimuksia, vuokranantajalla on oikeus lisätä tällaisten vaatimusten täyttämisestä aiheutuvat kustannukset vuokralaiselta perittävän vuokran määrään, tästä kuitenkin sovitaan tapauskohtaisesti kirjallisesti erikseen.

 

10.3 Vakuus

 

Osapuolet ovat sopineet, että vuokralainen ei luovuta erillistä vakuutta vuokrasuhteesta aiheutuvien velvoitteidensa täyttämisestä.

 

11. Jälleenvuokraus ja alivuokraus

 

Vuokralaisella on oikeus vuokrata tiloja edelleen alivuokralaiselle ilmoitettuaan siitä etukäteen kirjallisesti vuokranantajalle. Alivuokraussuhde ei saa kuitenkaan aiheuttaa haittaa vuokranantajalle tai sen harjoittamalle liiketoiminnalle. Ali- ja edelleenvuokraustilanteessa vuokralainen on kuitenkin edelleen vastuussa tämän sopimuksen velvoitteista myös alivuokraamiensa tilojen osalta.

 

12. Vuokrasopimuksen siirto

 

Vuokralaisella ei ole oikeutta siirtää sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman vuokranantajan hyväksyntää. Vuokranantaja ei kuitenkaan voi vastustaa sopimuksen siirtoa ilman perusteltua syytä. Perusteltuna syynä voidaan pitää mm. riskiprofiilin muutosta. Sopimuksen mahdollisesta siirrosta tulee ilmoittaa etukäteen kirjallisesti vuokranantajalle.

 

Tämä koskee myös liikkeen luovutustilannetta.

 

13. Käyttökustannukset, tilojen käyttö

 

Tilojen irtokalustuksesta vastaa vuokralainen omalla kustannuksellaan. Vuokralainen hankkii ja asentaa toimintansa edellyttämät hankintaraja- ja vastuunjakotaulukossa vuokralaisen vastuulle nimetyt koneet ja laitteet sekä huolehtii niiden asianmukaisesta huollosta, ylläpidosta ja uusimisesta.

 

Vuokranantaja huoltaa, ylläpitää sekä uusii vastuunrajataulukossa vuokranantajan vastuulle nimetyt koneet ja laitteet. Vuokralainen hankkii ja asentaa kaikki toimintansa edellyttämät muut kuin rakennustapaselostuksessa mainitut koneet ja laitteet sekä huolehtii niiden asianmukaisesta huollosta ja ylläpidosta.

 

Vuokralainen huolehtii kustannuksellaan omaisuutensa ja toimintansa vakuuttamisesta ja vartiointitarpeesta.

 

Vuokranantaja huolehtii kustannuksellaan tavanomaisesta jätehuollosta. Vuokralainen vastaa toiminnassaan syntyneiden ongelma- ja muiden kuin tavanmukaisten jätteiden säilyttämisestä ja poiskuljettamisesta jätelain ja viranomaisten sen nojalla antamien määräysten edellyttämällä tavalla.

 

Vuokralainen vastaa siitä, että hänen vuokratiloissa harjoittamansa toiminta täyttää lakien, asetusten ja viranomaismääräysten säännökset ja että vuokralaisella on toimintaansa varten tarvittavat luvat.

 

Tupakointi vuokratiloissa on kielletty.

 

14. Vuokrakohteen hoito, ylläpito ja korjausrakentaminen

 

14.1 Hoidon ja ylläpidon yhteyshenkilöt

 

Vuokranantaja ja Vuokralainen nimeävät vuokrakohteen hoidon ja ylläpidon yhteyshenkilöt, jotka ovat sopimusosapuolien ensisijaiset yhteyshenkilöt vuokrakohteen hoitoon ja ylläpitoon liittyvissä kysymyksissä. TVT:n yhteyshenkilönä toimii isännöitsijä.

 

14.2 Hankintaraja- ja vastuunjakotaulukko

 

Kustannusten ja palveluiden vastuunjako on esitetty vuokranantajan ja vuokralaisen välillä tehdyssä hankintaraja- ja vastuunjakotaulukossa, joka on liitteenä 4.

 

14.3 Vuokranantajan velvollisuudet

 

Vuokranantaja vastaa kustannuksellaan kohteen isännöinnistä sekä kiinteistönhoito- ja ylläpitopalvelujen hankkimisesta.

 

Vuokranantaja vastaa kustannuksellaan vuokrattavan kohteen vaipan, rakenteiden, tilapintojen sekä rakennuksiin liittyvien LVI- ja sähkölaitteistojen hoidosta, ylläpidosta ja peruskorjauksista.

 

Vuokranantaja vastaa tilojen paloturvallisuuden ylläpidosta viranomaisten ja palovakuutusyhtiön edellyttämällä tavalla sekä mahdollisista uusista viranomaismääräyksistä.

 

Lisäksi vuokranantajan vastuulle kuuluu ulkoalueiden hoito sisältäen muun muassa ulkoalueiden puhtaanapidon, lumityöt, liukkauden torjunnan ja kasvityöt. Vuokranantajan vastuulla on myös ulkoalueilla mahdollisesti olevien vuokrakohdetta palvelevien rakennelmien hoito, ylläpito ja korjausrakentaminen.

 

Em. ja muut vuokranantajan vastuulla olevat työt sisältävät myös kiireelliset korjaus- ja huoltotyöt. Jos em. töiden todetaan johtuvan vuokralaisen tahallisesta laiminlyönnistä tai muusta huolimattomuudesta, vuokralaisella on korvausvelvollisuus.

 

Vuokranantajan tulee reagoida vuokrakohteesta tuleviin vika- ja hälytysilmoituksiin viipymättä.

 

Kiinteistönhoitotehtäviä hoidettaessa on noudatettava hyvää kiinteistönhoitotapaa.

 

Vuokranantaja sitoutuu ylläpitämään vuokrakohteen ja sen käyttöä palvelevien muiden tilojen kunnon hyvällä tasolla koko vuokrakauden ajan. Vuokranantajan vastuulla on myös normaalista kulumisesta aiheutuvien korjaustöiden suorittaminen siten, että kohteen kunto säilyy hyvällä tasolla.

 

Kohteen ulkoalueiden ylläpidon hoitoluokan on oltava kiinteistöpalvelujen yleisten laatuvaatimusten (KiinteistöRYL 2009) mukaisesti A2 pääsisäänkäynnin ympäristössä ja kulkuväylillä, sekä muualla kiinteistöllä A3.

 

Kohteen sisäilmaston on koko vuokrakauden ajan täytettävä sisäilmastoluokan S2 mukaiset vaatimukset (liite 5).

 

14.4 Vuokralaisen velvollisuudet

 

Vuokralainen vastaa kohteeseen liittyvistä toiminnallisista käyttökustannuksista kuten vuokralaisen yksinomaisessa käytössä olevien tilojen sisäosien siivouspalveluista ja kohteen mahdollisesta vartioinnista.

 

Vuokralainen vastaa hankkimiensa koneiden, kalusteiden ja laitteiden ylläpidosta ja huollosta sekä siitä, etteivät vuokralaisen tiloihin sijoittamat laitteet ja varusteet vahingoita huoneistoa.

 

Vuokranantaja hankkii palvelukeittiön koneet ja laitteet kustannuksellaan. Koneiden ja laitteiden huollosta, ylläpidosta ja uusimisesta vastaa vuokralainen.

 

Vuokranantaja vastaa pihalla sijaitsevien leikkialueiden lain edellyttämistä vaatimuksista kuten tarkastuksista, huolloista ja kunnossapidosta sekä näiden kustannuksista.

 

Vuokralainen vastaa oman toimintansa vuokrahuoneistolle aiheuttamasta normaalia merkittävämmästä kulutuksesta, rasituksesta ja korjaustarpeesta. Tarvittaessa normaali kuluminen voidaan arvioida vertaamalla tiloja Turun kaupungin päivähoitoyksiköiden käytössä olevien vastaavan ikäisiin tiloihin.

 

Vuokralainen on velvollinen hoitamaan kohdetta huolellisesti ja huolehtimaan siitä, että kohteen käyttäjät noudattavat kohteen järjestysmääräyksiä ja muita kohteen käyttöön liittyviä määräyksiä sekä mitä muuten terveyden, siisteyden ja järjestyksen säilyttämiseksi on säädetty tai määrätty.

 

Vuokralainen on velvollinen ilmoittamaan viipymättä vuokranantajalle havaitsemistaan vioista ja puutteista.

 

14.5 Toimenpiteet vahingon- tai hengenvaaran aiheuttavien vikojen ja puutteiden johdosta

 

Sopijapuolet ovat velvollisia välittömästi ilmoittamaan toiselle osapuolelle kiinteistöllä havaitsemansa viat ja puutteet, jotka saattavat aiheuttaa haittaa tai vahingonvaaraa rakennukselle, sitä käyttäville tai siellä olevalle omaisuudelle. Vian havainneen sopijapuolen on välittömästi ryhdyttävä toimenpiteisiin kohteen käyttäjien turvallisuuden suojaamiseksi. Vuokranantajalla on velvollisuus ryhtyä korjaustöihin välittömästi edellä mainittujen vikojen tai puutteiden korjaamiseksi.

 

14.6 Ylläpidon seurantaryhmä

 

Vuokranantaja sitoutuu yhteistoiminnan kehittämiseen ja laadunhallinnan parantamiseen vuokralaisen ja kiinteistön käyttäjien kanssa.

 

Kohteen käyttäjä, vuokralainen ja vuokranantaja nimeävät edustajansa ylläpidon seurantaryhmään, joka kokoontuu vähintään kerran vuodessa ja tarpeen vaatiessa useamminkin. Seurantaryhmä järjestäytyy vuokrakauden alussa pidettävässä aloituskokouksessa. Seurantaryhmän kutsuu koolle vuokranantajan edustaja.

 

Seurantaryhmän kokouksiin voidaan kutsua myös muita osallistujia, kuten asiantuntijatahoja.

 

Seurantaryhmä määrittelee vuokrakohteen yllä- ja kunnossapitotarpeet PTS-muodossa sekä määrittelee seuraavan vuoden aikana tarpeelliset kunnossapito-, peruskorjaus- ja vastaavat työt. Seurantaryhmä kokoontuu tarvittaessa keskustelemaan myös kiinteistönhoidossa, ylläpidossa ja korjausrakentamisessa todetuista puutteista sekä niistä toimenpiteistä, joihin puutteiden korjaamiseksi on tarpeen ryhtyä.

 

Seurantaryhmän jäsenille annetaan käyttöoikeus huoltokirjaan (Tampuuri tai vastaava), josta voi halutessa seurata huoltotoimenpiteiden toteutumista.

 

Seurantaryhmän kokouksista laaditaan pöytäkirja, jonka allekirjoittavat sekä vuokralaisen että vuokranantajan edustaja.

 

Seurantaryhmän kokouksista tai kokouksiin osallistumisesta aiheutuvista matkakuluista eivät sopijapuolet suorita toisilleen erillistä palkkiota tai korvausta.

 

14.7 Poikkeamien ja reklamaatioiden hoitaminen

 

Vuokralaisen tai käyttäjäasiakkaiden havaitsemat virheet tai poikkeamat vuokrakohteen tai sen ylläpito- ja kiinteistönhoito- tai korjausrakentamistöiden laadussa tulee vuokranantajan korjata viivytyksettä ja oma-aloitteisesti.

 

Reklamaatioita ja poikkeamia vuokralainen pystyy valvomaan ja seuraamaan sähköisestä huoltokirjasta (esim. Tampuuri).

 

Reklamaatio poikkeamasta tai virheestä voidaan tehdä huoltokirjaan sähköisesti tai esimerkiksi sähköpostilla vuokranantajan nimeämälle henkilölle.

 

15. Vuokralaisen muutostyöt

 

Vuokralainen ei saa suorittaa muutos- tai parannustöitä ilman vuokranantajan kirjallista lupaa.

 

Vuokralainen vastaa suorittamiensa toiminnallisten lisä- ja muutostöiden kustannuksista sekä niihin mahdollisesti tarvittavien viranomaislupien hakemisesta ja kustannuksista. Mikäli muuta ei ole sovittu, vuokralaisen tekemät lisä- ja muutostyöt jäävät kiinteiltä osiltaan vuokranantajan omaisuudeksi vuokra-ajan päätyttyä eikä vuokralaisella ole oikeutta saada niistä korvausta. Jos vuokralainen on asentanut tiloihin koneita tai laitteita, vuokralaisen on vuokra-ajan päätyttyä vuokranantajan pyynnöstä poistettava ne.

 

Vuokralaisella on oikeus kiinnittää rakennukseen mainoskilpiä saatuaan siihen tarvittavat viranomaisluvat. Vuokra-ajan päätyttyä vuokralainen on velvollinen poistamaan asentamansa mainoslaitteet ja -valot.

 

Laitteiden kiinnittämisessä on noudatettava vuokranantajan ohjeita.

 

16. Vuokranantajan korjaus- ja muutostyöt sekä uudisrakentaminen

 

Korjaus- ja muutostyöt

 

Vuokranantaja on oikeutettu teettämään vuokrasuhteen aikana vuokratiloissa tavanmukaisia korjaus- ja muutostöitä ilman, että vuokralainen saa korvausta siltä ajalta, mikä näihin töihin kuluu. Vuokranantaja saa tehdä korjauksia ja muutoksia vuokratuissa tiloissa ilmoitettuaan töistä etukäteen vuokralaiselle kaksi (2) viikkoa ennen töihin ryhtymistä. Vuokranantajan on pyrittävä tavanmukaisten kunnossapitotöiden suorittamiseen ajankohtana, josta aiheutuu vähiten vuokralaisen toiminnalle haittaa ja häiriötä. Kunnossapitotyöt on suoritettava yhteisesti sovittuna ajankohtana. Poikkeuksena ovat kiireellistä korjausta vaativat työt, joihin voidaan ryhtyä välittömästi. Olennaista haittaa huoneiston käytölle aiheuttavista korjauksista on ilmoitettava kuusi (6) kuukautta ennen töihin ryhtymistä. Mikäli huoneiston käyttö estyy korjauksen johdosta, vuokralaisella ei ole velvollisuutta maksaa vuokraa siltä ajalta ja niiltä osin, kuin huoneisto ei ole käytettävissä.

 

Vuokrauksen kohteena oleviin tiloihin vuokralaisen pyynnöstä vuokranantajan toimesta mahdollisesti suoritettavat toiminnalliset muutostyöt suoritetaan vuokralaisen kustannuksella. Huoneistossa tehtävät muutostyöt eivät oikeuta vuokralaista saamaan vuokranalennusta eikä vuokralaisella niiden takia ole sopimuksen purkuoikeutta.

 

17. Vahingot

 

Sopijapuolella on oikeus saada vahingonkorvausta toisen sopijapuolen sopimusrikkomuksesta aiheutuneesta välittömästä vahingosta. Jos osapuolet eivät pääse yksimielisyyteen siitä, onko sopimusvelvoite täytetty, on sopimusrikkomukseen vetoavalla näyttövelvollisuus siitä, että sopimusvelvollisuutta ei ole täytetty.

 

Vuokralainen on velvollinen korvaamaan vuokranantajalle myös vahingon, jonka vuokralaisen alivuokralainen tahallisesti taikka laiminlyönnillään tai muulla huolimattomuudellaan aiheuttaa vuokrauksen kohteelle.

 

Jos sopimusrikkomus on seurausta osapuolen tahallisuudesta tai törkeästä tuottamuksesta, vastaa rikkonut osapuoli myös toisen osapuolen muista välillisistä ja epäsuorista vahingoista.

 

18. Jakeluhäiriöt ja -katkokset

 

Tilapäiset häiriöt vesi-, viemäri-, lämpö- kaapelitelevisio-, puhelin-, tietoliikenne- ja sähkölaitteissa tai vastaavissa laitteissa tai kiinteistön hoidon kannalta tarpeelliset katkokset vastaavissa jakelulaitteissa eivät oikeuta vuokralaista korvauksen saantiin tai vuokran alennukseen. Vuokranantaja ei ole velvollinen korvaamaan vuokralaisen omaisuudelle tai toiminnalle syntyneitä vahinkoja, jotka aiheutuvat em. häiriöistä. Vuokranantaja ei vastaa GSM -puhelimien kuuluvuudesta.

 

19. Vakuutukset

 

Vuokralainen vastaa toimintaansa liittyvistä omaisuus- ja vastuuriskeistä sekä vuokrakohteessa olevan omaisuutensa vakuuttamisesta.

 

Vuokranantaja vastaa kiinteistövakuutuksen sekä muiden omaan toimintaansa liittyvien vakuutusten ottamisesta.

 

20. Ilkivalta

 

Vuokranantaja vastaa ilkivallasta aiheutuneista kuluista. Vuokralaisen hallinnassa olevissa sisätiloissa tapahtuneesta ilkivallasta vastaa kuitenkin vuokralainen. Mikäli vuokranantaja korjaa vuokralaisen vastuulle kuuluvia ilkivallan jälkiä, on vuokranantajan hyväksytettävä korjausten kustannukset vuokralaisella etukäteen.

 

21. Tilat vuokrasuhteen päättyessä

 

Vuokrasuhteen päättyessä on vuokralaisen luovutettava tilat vuokranantajan hallintaan luonnollista kulumista lukuun ottamatta siinä kunnossa kuin ne olivat vuokrasuhteen alkaessa, ellei toisin sovita tai ole muutos- ja lisätöiden osalta toisin sovittu.

 

Vuokra-ajan päättyessä pidetään tiloissa yhteinen katselmus. Katselmuksessa mahdollisesti todetut sellaiset puutteellisuudet ja viat, jotka eivät johdu luonnollisesta kulumisesta, on vuokralaisen korjattava.

 

Vuokranantaja on oikeutettu vuokralaisen kustannuksella suorittamaan vaadittavat puhdistus- ja korjaustyöt, jotka ovat aiheutuneet tavanomaisen kulumisen ylittävien jälkien poistamisesta, mikäli vuokralainen laiminlyö mainitut työsuoritukset.

 

22. Ympäristövastuut

 

Sopijapuolet sitoutuvat toiminnassaan noudattamaan voimassa olevia ympäristönsuojeluun liittyviä säännöksiä sekä toimimaan kiinteistönpidossa ja huoneistoa käyttäessään kestävän kehityksen periaatteet ja ympäristön huomioon ottavalla tavalla.

 

Mikäli vuokralaisen toiminnasta aiheutunutta saastumista ilmenee, suoritetaan puhdistus viranomaisten vaatimassa laajuudessa vuokralaisen kustannuksella.

 

23. Sopimuksen muuttaminen

 

Sopimusosapuolet voivat muuttaa tätä sopimusta kirjallisesti, muut muutokset ovat mitättömiä. Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat sopimusosapuolet ovat ne asianmukaisesti hyväksyneet ja allekirjoittaneet sopimusosapuolten toimivaltaisten edustajien toimesta.

 

24. Sovellettava laki ja erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Ellei sopimuksen ehdoista ole muuta sovittu, sopimukseen sovelletaan lakia liikehuoneiston vuokrauksesta (LHVL 482/95).

 

Tähän sopimukseen sovellettava kieli on suomen kieli.

 

Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia.

 

Sopimuksesta johtuvat erimielisyydet pyritään ensi sijassa ratkaisemaan sopijapuolten välisin neuvotteluin. Sopimuksesta johtuva riita, jota ei pystytä ratkaisemaan neuvotteluteitse, ratkaistaan ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.

 

25. Sopimuksen liitteet

 

Tähän sopimukseen kuuluvat varsinaisen sopimuslomakkeen lisäksi seuraavat liitteet:

 

1.   Asemapiirros, täydennetään kun on valmis

2.   Arkkitehtipiirustukset, täydennetään kun on valmis

3.   Hankesuunnitelma, hyväksytty Turun kaupunginvaltuuston päätöksellä xx

 

4.   Hankintaraja- ja vastuunjakotaulukko, luonnos jota täydennetään

5.   Sisäilmastoluokitus 2008 (RT 07-10946)

 

Sopijapuolet hyväksyvät, että sopimukseen sovelletaan liitteenä 8 Sisäilmastoluokitusta 2008 (RT-10946), vaikka asiakirjaa ei ole liitetty tämän sopimuslomakkeen liitteeksi

 

26. Päiväys ja allekirjoitukset

 

Tätä vuokrasopimusta on tehty kaksi (2) yhtäpitävää kappaletta, yksi kummallekin osapuolelle.

 

 

Turussa

 

 

TURUN KAUPUNKI,    Turun Päiväkodit Oy

Tilapalvelukeskus

 

 

___________________      ____________________

Tuomas Koskiniemi      xxx

Tilapalvelujohtaja      Hallituksen puheenjohtaja

 

HYRESAVTAL

 

1. Avtalsparter

 

Hyresvärd

Turun Päiväkodit Oy

Hantverkaregatan 3

20100 Åbo

FO-nummer 2810676-3

 

Hyresvärdens kontaktperson i ärenden som gäller genomförandet av projektet:

Fastighetschef Lasse Lähdemäki

Tfn 02 262 2096

e-post: lasse.lahdemaki@tvt.fi

 

Hyresvärdens kontaktperson i ärenden som gäller hyresavtalet:

Fastighetschef Lasse Lähdemäki

Tfn 02 262 2096

e-post: lasse.lahdemaki@tvt.fi

 

Hyresgäst   

Åbo stad, Lokalservicecentralen (nedan ”staden”)

FO-nummer: 0204819-8

Besöksadress: Trädgårdsgatan 1, 20100 Åbo

Faktureringsadress:

 

Faktureringen sker genom e-fakturering. Mer information om e-fakturering www.turku.fi/laskuttaminen.

 

Hyresgästens kontaktperson i ärenden som gäller hyresavtalet:

Uthyrningschef Tiina Aaltonen

Tfn (02) 2624 329 / 050 558 9329

E-post: tiina.aaltonen@turku.fi

 

2. Avtalsgrund

 

Avtalet bygger på beslut xx av Åbo stadsfullmäktige.

 

3. Hyresobjekt

 

Hyresobjektet är dagvårdslokaler för småbarnspedagogik med kompletterande lokaler och gårdsområden som byggs på tomten för Sofiegatans daghem på adressen Sofiegatan 7. Bolaget köper eller arrenderar tomten i fråga på villkor som avtalas senare. Bilaga 1 planritning.

 

Hyresobjektet anges på de ritningar som medföljer som bilaga 2.

 

Lokalerna hyrs ut färdigt byggda i enlighet med den projektplan som medföljer som bilaga 3.

 

De lokaler som hyresavtalet gäller har en lägenhetsyta på cirka 1 680 m2. Uppgiften om lägenhetsytan preciseras när projektets handlingar blivit färdiga.

 

Hyresobjektet omfattar parkeringsplatserna på fastigheten samt en projekterad uteplan.

 

Hyran baseras inte på arealen.

 

Hyresvärden hyr ut lokalerna färdiga att tas i bruk för det ändamål som preciseras i avtalspunkt 4.

 

Hyresgästen kommer att delta i den fortsatta planeringen av lokalerna och bekanta sig grundligt med byggnadsplanerna och byggbeskrivningen enligt vilka det objekt som ska hyras ut ska byggas. Hyresgästen godkänner de färdiga planerna.

 

De lokaler som hyrs ut kommer att användas för småbarnpedagogik inom bildningssektorn i Åbo stad. Verksamheten berättigar till momsåterbäring.

 

4. Ändamål

 

Lokalerna hyrs ut färdiga att tas i bruk. Deras användningsändamål är dagvård.

 

De lokaler som ska hyras ut ska motsvara det användningsändamål som nämns här och de ska alltid uppfylla de myndighetsföreskrifter och kvalitetskrav som gäller verksamhet i enlighet med detta användningsändamål. Lokalerna ska också uppfylla alla de krav som ställs på deras tillgänglighet.

 

Hyresgästen får inte ändra på de uthyrda lokalernas användningsändamål utan hyresvärdens skriftliga samtycke. Om det uppstår kostnader för hyresvärden med anledning av att lokalernas användningsändamål ändras ska de betalas av hyresgästen.

 

5. Hyrestid

 

Hyrestiden för daghemmet på Sofiegatan 7 börjar senast den 1 augusti 2021. Hyresgästen ska informeras om datumet för när lokalerna tas i bruk 3 månader före hyrestidens början. Hyresavtalet är tidsbestämt och gäller i 20 år. Efter att den tidsbestämda hyrestiden gått ut har hyresgästen möjlighet att förlänga avtalet så att det gäller tills vidare med en uppsägningstid på 6 månader, att köpa hyresobjektet till ett pris som parterna avtalar om eller att låta bli att utnyttja de rättigheter som nämns ovan.

 

Besittningen av de lokaler som ska hyras ut överlåts till hyresgästen när hyrestiden börjar. Lokalerna överlåts färdiga att tas i bruk.

 

6. Hyresbeloppet

 

Den totala hyran består av kapitalhyra och underhållshyra.

 

Den totala hyran är högst 38 296 € per månad, moms 0 %.

 

Års- och månadshyran fastställs på nytt när utfallet av kapitalkostnaderna för objektet är kända. Efter att objektet blivit färdigt lämnar Hyresvärden en hyresberäkning som bygger på de faktiska kostnaderna till Hyresgästen.

 

I den totala hyran ingår kapitalkostnader, separata kostnader för kapitalet (t.ex. fastighetsskatt och fastighetsförsäkring), kostnader för förvaltning, drift och underhåll av fastigheten, grundlig renovering, disponentservice och uppvärmning samt arrende.

 

Verksamhetsrelaterade extra arbeten som föranleds av hyresgästen och utförs under byggnadstiden omfattas inte av detta hyresavtal, utan parterna avtalar separat om deras inverkan på hyran. Om dessa utfärdas separata beslut.

 

Den totala hyran är en s.k. bruttohyra. Hyresgästen betalar inga andra avgifter till hyresvärden för användningen av lokalerna. Den totala hyran omfattar dock inte städning av de lokaler som uteslutande står till hyresgästens förfogande, inte heller kostnader för hyresgästens förbrukning av tappvatten eller el.

 

7. Separata ersättningar

 

Hyresgästen ingår ett elavtal i sitt eget namn och betalar kostnaderna för sin elförbrukning. Det är dock hyresvärden som skaffar elanslutningen på sin egen bekostnad. Det ska vara möjligt att mäta elförbrukningen i köket separat.

 

Hyresgästen ingår också avtal om tappvattnet med producenten och betalar kostnaderna för tappvattnet.

 

Uppvärmningskostnaderna ingår i den totala hyran. Hyresgästen ska delges förbrukningen av värmeenergi i hyresobjektet kalenderårsvis.

 

Normal avfallshantering ingår i hyran.

 

Utöver de skyldigheter som nämns ovan ansvarar hyresgästen för andra kostnader för fastighetens skötsel som orsakas av hyresgästens verksamhet, såsom för kostnaderna för städning och hantering av farligt avfall och andra motsvarande kostnader som gäller de lokaler som hyresgästen har i sin besittning.

 

8. Mervärdesskatt

 

På hyran tillkommer mervärdesskatt enligt den gällande skattesatsen.

 

Hyresvärden har ansökt om skattskyldighet för mervärdesskatt vid upplåtelse av användningsrätten till fastigheten. Hyresgästen förbinder sig att använda hyresobjektet för verksamhet som berättigar till kommunåterbäring eller momsavdrag under hela hyresförhållandet.

 

Om hyresvärden på grund av hyresgästens åtgärder eller försummelser måste återbetala momsavdrag som hyresvärden gjort eller om hyresvärden inte får göra avdrag till fullt belopp på mervärdesskatterna på betalningar som gäller hyresobjektet, är hyresgästen skyldig att ersätta hyresvärden för den skada som hyresgästen förorsakat.

 

Eventuella nya skatter och avgifter som myndigheterna påför efter att detta avtal ingåtts kan läggas till på hyran på hyresvärdens meddelande.

 

9. Betalning av hyran

 

Den totala hyran betalas varje månad på förhand i enlighet med den räkning som hyresvärden skickar. Hyrans förfallodag är den andra (4) vardagen i varje månad.

 

Faktureringen sker genom e-fakturering. Mer information om e-fakturering www.turku.fi/laskuttaminen.

 

Vi dröjsmål av betalning av hyran eller separata ersättningar debiteras dröjsmålsränta som är högst den dröjsmålsränta som meddelas i 4a § 1 mom. i räntelagen.

 

Faktureringstillägg eller motsvarande tillägg godkänns inte.

 

10. Justering av hyran

 

10.1 Indexjustering

 

Höjningen av hyran är bunden till levnadskostnadsindexet. Basindexet är xx poängtalet för levnadskostnadsindexet. Hyran justeras när uthyrningen börjar enligt indexet för oktober 20xx och därefter regelbundet varje år. Som justeringsindex används poängtalet för oktober månad varje år. Förändringar i indexet beaktas från och med början av den januari månad som följer på justeringstidpunkten.

 

Den årliga justeringen av hyran är dock alltid minst 3 procent. Månadshyran enligt avtalet har beräknats till nivån för XX.

 

Om levnadskostnadsindexet inte kan tillämpas eller om beräkningen av detta index slutar, binds hyran till konsumentprisindexet eller motsvarande index. I detta fall används det senaste poängtalet för levnadskostnadsindexet som är känt när hyrestiden börjar som basindex. Vid beräkningen av hyresjusteringen tillämpas de principer som nämns ovan till tillämpliga delar.

 

10.2 Övriga tillägg till hyran

 

Om en ny skatt eller avgift påförs hyresförhållandet genom lagstiftning eller den offentliga förvaltningens åtgärder kan hyresvärden lägga de direkta tilläggskostnader som medförs av detta till det hyresbelopp som tas ut av hyresgästen.

 

Om nya myndighetsföreskrifter eller kvalitetskrav som gäller den verksamhet som motsvarar de uthyrda lokalernas användningsändamål införs har hyresvärden rätt att lägga de kostnader som orsakas av fullföljandet av sådana krav till det hyresbelopp som tas ut av hyresgästen. Om sådana förhöjningar ingås dock separat skriftligt avtal i varje specifikt fall.

 

10.3 Säkerhet

 

Parterna har avtalat om att hyresgästen inte ställer en separat säkerhet för fullföljandet av de skyldigheter som hyresförhållandet medför.

 

11. Återuthyrning och underuthyrning

 

Hyresgästen har rätt att hyra ut lokalerna till en underhyresgäst efter att på förhand ha underrättat hyresvärden skriftligen om detta. Underhyresförhållandet får dock inte medföra olägenhet för hyresvärden eller för den affärsverksamhet som hyresvärden bedriver. Vid under- och återuthyrning är hyresgästen emellertid fortfarande ansvarig för de skyldigheter som detta avtal medför också i fråga om de lokaler som hyresgästen hyrt ut till underhyresgästen.

 

12. Överföring av hyresavtalet

 

Hyresgästen har inte rätt att överföra avtalet på en tredjepart utan hyresvärdens godkännande. Hyresvärden kan dock inte motsätta sig överföring av avtalet utan grundad anledning. Som grundad anledning kan betraktas bl.a. en förändring av riskprofilen. Hyresvärden ska underrättas skriftligen på förhand om eventuell överföring av hyresavtalet.

 

Detta gäller också överlåtelse av rörelse.

 

13. Driftskostnader, användning av lokalerna

 

Hyresgästen ansvarar för de fristående möblerna i lokalerna på sin egen bekostnad. Hyresgästen anskaffar och installerar de maskiner och anordningar som hyresgästen ansvarar för i enlighet med upphandlingsgräns- och ansvarsfördelningstabellen samt ser till att de underhålls, drivs och förnyas på ett behörigt sätt.

 

Hyresvärden underhåller, driver och förnyar de maskiner och anordningar som hyresvärden ansvarar för i enlighet med ansvarsfördelningstabellen. Hyresgästen anskaffar och installerar alla de övriga maskiner och anordningar som hyresgästens verksamhet kräver utom de maskiner och anordningar som nämns i byggbeskrivningen samt ser till att de underhålls och drivs på ett behörigt sätt.

 

Hyresgästen sköter om att försäkra sin egendom och verksamhet och anskaffa de nödvändiga väktartjänsterna på sin bekostnad.

 

Hyresvärden sköter om den sedvanliga avfallshanteringen på sin bekostnad. Hyresgästen ansvarar för förvaringen och borttransporten av farligt avfall och annat avfall än sedvanligt avfall som uppkommer i hyresgästens verksamhet på det sätt som avfallslagen och de föreskrifter som myndigheter utfärdat med stöd av avfallslagen förutsätter.

 

Hyresgästen ansvarar för att den verksamhet som hyresgästen bedriver i hyreslokalerna är förenlig med lagar, förordningar och myndighetsföreskrifter samt för att hyresgästen har de nödvändiga tillstånden för sin verksamhet.

 

Rökning är förbjuden i hyreslokalerna.

 

14. Skötsel och underhåll av hyresobjektet samt reparationsbyggande i hyresobjektet

 

14.1 Kontaktpersoner för skötsel och underhåll

 

Hyresvärden och Hyresgästen utser kontaktpersoner för skötseln och underhållet av hyresobjektet. Dessa personer är avtalsparternas primära kontaktpersoner i frågor som gäller skötseln och underhållet av hyresobjektet. Disponenten fungerar som TVT:s kontaktperson.

 

14.2 Upphandlingsgräns- och ansvarsfördelningstabellen

 

Ansvarsfördelningen för kostnaderna och tjänsterna presenteras i upphandlingsgräns- och ansvarsfördelningstabellen som upprättats för hyresvärden och hyresgästen. Tabellen medföljer avtalet som bilaga 4.

 

14.3 Hyresvärdens skyldigheter

 

Hyresvärden ansvarar för objektets disponenttjänster samt för anskaffningen av tjänster för underhåll och drift av fastigheten på sin bekostnad.

 

Hyresvärden ansvarar för skötsel, drift och grundlig renovering av det uthyrda objektets mantel, konstruktioner, lokalernas ytor och de VVS- och elanordningar som anknyter till byggnaderna.

 

Hyresvärden ansvarar för upprätthållandet av lokalernas brandsäkerhet på det sätt som myndigheternas och brandförsäkringsbolaget förutsätter och för fullföljandet av kraven i eventuella nya myndighetsföreskrifter.

 

Hyresvärden ansvarar dessutom för skötseln av utomhusområdena, bland annat renhållningen, snöröjningen, halkbekämpningen och skötseln av växterna på utomhusområdena. Hyresvärden ansvarar också för skötseln, driften och reparationsbyggandet av eventuella konstruktioner som finns på utomhusområdena och som betjänar hyresobjektet.

 

De arbeten som nämns ovan och andra arbeten som ligger på hyresvärdens ansvar omfattar också brådskande reparations- och underhållsarbeten. Om det konstateras att de arbeten som nämns ovan förorsakats av hyresgästens uppsåtliga försummelse eller annan vårdslöshet, är hyresgästen ersättningsskyldig.

 

Hyresvärden ska utan dröjsmål vidta åtgärder med anledning av fel- och larmmeddelanden från hyresobjektet.

 

När fastighetsunderhåll utförs ska god fastighetsunderhållssed iakttas.

 

Hyresvärden förbinder sig att hålla hyresobjektets skick och skicket av de lokaler som betjänar användningen av hyresobjektet på en god nivå under hela hyrestiden. Hyresvärden ansvarar också för utförandet av reparationsarbeten som orsakas av normalt slitage på ett sådant sätt att objektets skick är på en god nivå.

 

Underhållet av objektets utomhusområden ska motsvara underhållsklass A2 i enlighet med de allmänna kvalitetskraven på fastighetsservice (KiinteistöRYL 2009) i området kring huvudentrén och längs passagerna samt A3 i den övriga fastigheten.

 

Objektets inomhusklimat ska uppfylla kraven för inomhusklimatklass S2 under hela hyresperioden (bilaga 5).

 

14.4 Hyresgästens skyldigheter

 

Hyresgästen ansvarar för de verksamhetsrelaterade driftskostnaderna i anslutning till objektet, till exempel för kostnaderna för städning av de inomhuslokaler som är uteslutande i hyresgästens bruk samt för eventuell bevakning av objektet.

 

Hyresgästen ansvarar för driften och underhållet av de maskiner, möbler och anordningar som hyresgästen anskaffat och för att de anordningar och utrustningar som hyresgästen placerat i lokalerna inte skadar lokalerna.

 

Hyresvärden anskaffar maskinerna och anordningarna till serviceköket på sin bekostnad. Hyresgästen ansvarar för underhållet, driften och förnyandet av maskinerna och anordningarna.

 

Hyresvärden ansvarar för att fullfölja de lagstadgade krav som gäller lekområdena på gården, till exempel för kontrollen och underhållet av lekområdena och för de kostnader som dessa åtgärder medför.

 

Hyresgästen ansvarar för slitage, belastning och reparationsbehov som är större än sedvanligt och som orsakas av hyresgästens verksamhet. Vid behov kan sedvanligt slitage bedömas genom att jämföra lokalerna med lokaler av motsvarande ålder som används av enheter inom dagvården i Åbo stad.

 

Hyresgästen är skyldig att sköta om objektet omsorgsfullt och att sörja för att objektets användare iakttar objektets ordningsregler och andra föreskrifter som gäller användningen av objektet, tillsammans med de övriga bestämmelser och föreskrifter som utfärdats för att hålla lokalerna hälsosamma, snygga och städade och för att upprätthålla ordningen.

 

Hyresgästen är skyldig att utan dröjsmål underrätta hyresvärden för fel och brister som hyresgästen observerar.

 

14.5 Åtgärder som ska vidas med anledning av fel och brister som orsakar fara för skada eller livsfara

 

Avtalsparterna är skyldiga att omedelbart underrätta den andra parten om fel och brister som de observerat i fastigheten och som kan orsaka olägenhet eller fara för skada på byggnaden, för personer som använder byggnaden eller för egendom som finns i den. Den avtalspart som observerat felet ska omedelbart vidta åtgärder för att trygga objektets användares säkerhet. Hyresvärden är skyldig att omedelbart inleda reparationsarbeten för att åtgärda sådana fel eller brister som nämns ovan.

 

14.6 Uppföljningsgrupp för underhållet

 

Hyresvärden förbinder sig att utveckla samarbetet och förbättra kvalitetshanteringen tillsammans med hyresgästen och fastighetens användare.

 

Objektets användare, hyresgästen och hyresvärden utser sina företrädare till uppföljningsgruppen för underhållet som sammanträder minst en gång om året och vid behov oftare. Uppföljningsgruppen organiserar sig vid det inledande mötet som ordnas i början av hyrestiden. Uppföljningsgruppen sammankallas av hyresvärdens företrädare.

 

Till uppföljningsgruppens möten kan också kallas andra deltagare, såsom experter.

 

Uppföljningsgruppen upprättar en långsiktig plan över drifts- och underhållsbehoven i hyresobjektet och slår fast de underhålls- och reparationsarbeten och motsvarande arbeten som behövs under det följande året. Vid behov sammanträder uppföljningsgruppen också för att diskutera brister som gäller underhållet, driften och reparationsbyggandet av fastigheten och de åtgärder som ska vidtas för att avlägsna bristerna.

 

Uppföljningsgruppens medlemmar ges åtkomst till en underhållsjournal (Tampuuri eller motsvarande), där de kan följa upp hur underhållsåtgärderna genomförs.

 

Uppföljningsgruppens möten protokollförs. Protokollet undertecknas av både hyresgästens och hyresvärdens företrädare.

 

Avtalsparterna betalar inga separata arvoden eller ersättningar till varandra för uppföljningsgruppens möten eller för de resekostnader som förorsakas av deltagandet i mötena.

 

14.7 Hantering av avvikelser och reklamationer

 

Hyresvärden ska utan dröjsmål och på eget initiativ rätta till fel eller avvikelser som hyresgästen eller användarkunderna observerar i hyresobjektets kvalitet eller i drifts-, underhålls- eller reparationsbyggnadsarbetenas kvalitet.

 

Hyresgästen kan övervaka reklamationerna och avvikelserna i den elektroniska underhållsjournalen (t.ex. Tampuuri).

 

En reklamation om en avvikelse eller ett fel kan göras elektroniskt i underhållsjournalen eller till exempel per e-post till en person som hyresvärden utsett.

 

15. Ändringsarbeten som utförs av hyresgästen

 

Hyresgästen får inte utföra ändrings- eller förbättringsarbeten utan skriftligt samtycke från hyresvärden.

 

Hyresgästen betalar kostnaderna för de verksamhetsrelaterade extra arbeten och ändringsarbeten som hyresgästen låter göra samt ansöker om de myndighetstillstånd som eventuellt behövs och betalar kostnaderna för tillstånden. Om inte annat har avtalats blir de fasta delarna av de extra arbeten och ändringsarbeten som hyresgästen låter göra hyresvärdens egendom efter att hyrestiden gått ut, och hyresgästen har inte rätt att få ersättning för dem. Om hyresgästen har installerat maskiner eller anordningar i lokalerna, ska hyresgästen avlägsna dem efter att hyrestiden gått ut, om hyresvärden begär detta.

 

Hyresgästen har rätt att fästa reklamskyltar på byggnaden efter att ha fått de myndighetstillstånd som detta förutsätter. Efter att hyrestiden gått ut är hyresgästen skyldig att avlägsna de reklamanordningar och -ljus som hyresgästen installerat.

 

Hyresvärdens anvisningar ska iakttas vid monteringen av anordningarna.

 

16. Hyresvärdens reparations- och ändringsarbeten samt nybyggnad

 

Reparations- och ändringsarbeten

 

Hyresvärden har rätt att låta göra sedvanliga reparations- och ändringsarbeten i hyreslokalerna under hyresförhållandet utan att hyresgästen får ersättning för den tid som dessa arbeten tar i anspråk. Hyresvärden får göra reparationer och ändringar i de uthyrda lokalerna efter att ha underrättat hyresgästen om arbeten två (2) veckor innan arbetena inleds. Hyresvärden ska sträva efter att utföra sedvanliga underhållsarbeten under sådana tider att arbetena medför så lite olägenheter och störningar i hyresgästens verksamhet som möjligt. Underhållsarbeten ska utföras på tidpunkter som överenskoms gemensamt. Undantaget är arbeten som kräver brådskande reparationer. De kan inledas omedelbart. Reparationer som medför väsentlig olägenhet för användningen av lokalerna ska anmälas sex (6) månader innan arbetena inleds. Om en reparation förhindrar användningen av lokalerna är hyresgästen inte skyldig att betala hyra för den tid och till de delar som lokalerna inte står till hyresgästens förfogande.

 

Eventuella verksamhetsrelaterade ändringsarbeten som hyresvärden gör i de lokaler som uthyrningen gäller på hyresgästens begäran utförs på hyresgästens bekostnad. Ändringsarbeten som görs i lokalerna ger inte hyresgästen rätt att få nedsättning av hyran och hyresgästen har inte rätt att häva avtalet på grund av dem.

 

17. Skador

 

En avtalspart har rätt att få skadeersättning på grund av omedelbar skada som orsakats av att den andra avtalsparten brutit mot avtalet. Om avtalsparterna inte uppnår enighet om huruvida en avtalsbaserad skyldighet har fullföljts är den som åberopar avtalsbrott skyldig att visa att den avtalsbaserade skyldigheten inte har fullföljts.

 

Hyresgästen är också skyldig att betala ersättning till hyresvärden för en skada som en underhyresgäst till hyresgästen uppsåtligt eller genom försummelse eller annan vårdslöshet orsakar hyresobjektet.

 

Om ett avtalsbrott är en följd av att en avtalspart gjort sig skyldig till uppsåtlighet eller grovt vållande, ansvarar den brytande parten också för den andra partens övriga medelbara och indirekta skador.

 

18. Distributionsstörningar och -avbrott

 

Tillfälliga störningar i vatten-, avlopps-, kabel-tv-, telefon-, IT- och elanordningar eller motsvarande anordningar och för fastighetsunderhållet nödvändiga avbrott i motsvarande distributionsanordningar ger inte hyresgästen rätt att få ersättning eller nedsättning av hyran. Hyresvärden är inte skyldig att ersätta skador som vållas hyresgästens egendom eller verksamhet på grund av de störningar som nämns ovan. Hyresvärden ansvarar inte för mobiltelefonernas hörbarhet.

 

19. Försäkringar

 

Hyresgästen ansvarar för de egendoms- och ansvarsrisker som förknippas med hyresgästens verksamhet samt för försäkring av sin egendom som finns i hyresobjektet.

 

Hyresvärden ansvarar för att ta fastighetsförsäkringen och andra försäkringar som förknippas med hyresvärdens verksamhet.

 

20. Vandalism

 

Hyresvärden ansvarar för kostnader som förorsakas av vandalism. Hyresgästen ansvarar dock för kostnader som förorsakats av vandalism som skett i de inomhuslokaler som är i hyresgästens besittning. Om hyresvärden reparerar spår efter vandalism som är på hyresgästens ansvar, ska hyresvärden lägga fram kostnaderna för reparationerna hyresgästens godkännande på förhand.

 

21. Lokalerna när hyresförhållandet upphör

 

När hyresförhållandet upphör ska hyresgästen överlåta besittningen av lokalerna till hyresvärden i det skick som lokalerna var i när hyresförhållandet började, med undantag av normalt slitage, om inte annat överenskoms eller har överenskommits i fråga om ändringsarbeten och extra arbeten.

 

När hyrestiden går ut, ordnas en gemensam besiktning i lokalerna. Om det vid besiktningen konstateras brister som inte har orsakats av normalt slitage, ska hyresgästen reparera dem.

 

Hyresvärden har rätt att på hyresgästens bekostnad utföra nödvändiga rengörings- och reparationsarbeten som orsakats av avlägsnandet av spår som överskrider normalt slitage, om hyresgästen försummar dessa arbetsprestationer.

 

22. Miljöansvar

 

Avtalsparterna förbinder sig att iaktta de gällande bestämmelserna om miljöskydd i sin verksamhet samt att ta hänsyn till principerna för hållbar utveckling och till miljön när de utför fastighetsunderhållet och använder lokalerna.

 

Om hyresgästens verksamhet leder till förorening, utförs rengöringen i den omfattning som myndigheterna kräver på hyresgästens bekostnad.

 

23. Ändring av avtalet

 

Avtalsparterna kan ändra på detta avtal skriftligen. Andra ändringar är ogiltiga. Ändringarna träder i kraft när de båda avtalsparterna har godkänt dem på påkallat sätt och när behöriga företrädare för avtalsparterna undertecknat dem.

 

24. Tillämplig lag och avgörande av meningsskiljaktigheter

 

Om inte annat har avtalats om avtalsvillkoren, tillämpas lagen om hyra av affärslokal (482/1995) på avtalet.

 

På detta avtal tillämpas finska språket.

 

På detta avtal tillämpas Finlands lag.

 

Meningsskiljaktigheter som gäller avtalet ska i första hand lösas genom förhandlingar mellan avtalsparterna. Om en tvist som gäller avtalet inte kan avgöras genom förhandlingar, avgörs tvisten i Egentliga Finlands tingsrätt som första rättsinstans.

 

25. Avtalsbilagor

 

Till detta avtal hör utöver det ordinarie avtalsformuläret också följande bilagor:

 

1.   Planritning, kompletteras när den är färdig

2.   Arkitektritningar, kompletteras när de är färdiga

3.Projektplanen, som antagits genom stadsfullmäktiges beslut xx

 

4.Upphandlingsgräns- och ansvarsfördelningstabell, utkast som kompletteras

5.   Inomhusluftklassificeringen 2008 (RT 07-10946)

 

Avtalsparterna godkänner att Inomhusluftklassificeringen 2008 (RT-10946) tillämpas på avtalet som bilaga 8, även om handlingen inte bifogats detta avtalsformulär som bilaga.

 

26. Datum och underskrifter

 

Två (2) likalydande exemplar har uppgjorts av detta hyresavtal, ett till vardera part.

 

 

i Åbo

 

 

ÅBO STAD,    Turun Päiväkodit Oy

Lokalservicecentralen

 

 

___________________      ____________________

Tuomas Koskiniemi      xxx

Lokalservicedirektör      Styrelsens ordförande