Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus2423.01.20173
Kaupunginvaltuusto830.01.20177

1149-2013 (041, 650)

Hyvinvointitoimialan vanhuspalvelun ympärivuorokautisen hoidon hankkeiden (Kulkurin valssi ja Vuokkokoti) jatkaminen

Tiivistelmä: -

Kh § 24

Vs. tilajohtaja Tuomas Koskiniemi 4.1.2017:

Hyvinvointitoimialan vanhuspalvelun ympärivuorokautisen hoidon tuotantosuunnitelma, jonka mukaiseen toimintamalliin siirtyminen tarkoittaa vanhuspalvelun pienten yksiköiden korvaamista n. 120 paikkaisilla yksiköillä, hyväksyttiin sosiaali- ja terveyslautakunnassa 6.3.2013. Sen lähtökohtana olivat vanhuspalvelulaki (28.10.2012/980) sekä laatusuositusten linjaukset (yksiportaisuus ja tehostettu palveluasuminen) sekä toisaalta nykyisen toimipisteverkon hajanaisuus ja huono kunto.

Tuotantosuunnitelman pohjalta tehtiin vanhuspalvelun ympärivuorokautisen hoidon tilatarveselvitys (kh 24.6.2014 § 289) ja edelleen kaksi erillistä tilahankkeen hankesuunnitelmaa - Kulkurin valssi (osoite Kuralankatu 2) sekä Vuokkokoti (Murkionkatu 10).

Vanhuspalvelun ympärivuorokautisen hoidon hankesuunnitelmat esittivät, että molemmat hankkeet toteutetaan yhteistyönä Turun palvelutilat Oy:n (myöhemmin TPT) kanssa siten, että TPT toimii hankkeiden toteuttajana ja kaupunki vuokraa tilat kokonaisuudessaan TPT:ltä sekä vuokraa asunnot edelleen asukkaille.

Hankesuunnitelmien hyväksymisen yhteydessä hankkeiden vuokrakattohinnaksi päätettiin Kulkurin valssin kohdalla 1,120 M€ vuodessa ja Vuokkokodin kohdalla 1,080 M€ vuodessa. Asukkailta saataviksi vuokratuotoiksi arvioitiin 0,720 M€ vuodessa ja siten kaupungin kohdekohtaiseksi nettovuokraksi noin 0,4 M€ vuodessa.

TPT haki molemmille hankkeille Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselta (Ara) investointitukea ja korkotukea. Ara myönsi hankkeille 40 % avustusvarauksen 22.1.2015.

Molemmat hankesuunnitelmat hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 20.4.2015 § 67. TPT:n ja kaupungin välille tehtiin hankkeiden toteuttamisesta esisopimus, joka hyväksyttiin Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 2.3.2016 § 98. Esisopimuksen liitteenä ovat kohteiden vuokrasopimusluonnokset.

Hankkeiden tilanne

Turun Palvelutilat Oy on Turun kaupungin pyynnöstä toimittanut sille selvitykset (oheismateriaali 1 - 3), jossa se kertoo hankkeiden tilanteen niin vuokra- ja kustannusarvion, aikataulun sekä ARA-avustuksen suhteen.

Kulkurin valssi

Kustannus- ja vuokra-arvio sekä aikataulu

Hankkeen jatkosuunnittelussa paikkamäärää on onnistuttu nostamaan hankesuunnitelman hyväksymisajankohdan tilanteen mukaisesta 103:sta lähelle tavoitteena ollutta 120 ja nyt toteutuva paikkamäärä on 118. Johtuen paikkamäärän kasvattamisesta, kiristyneistä rakentamismääräyksistä, rakennusalan kuumenevasta markkinatilanteesta ja tilaajan toiveista, ovat arvioidut kustannukset nousseet hankesuunnitelmassa esitetystä tasosta. Kulkurin Valssi -hankkeen kustannukset vanhuspalveluhankkeen tilojen osalta ovat selvityksen mukaan 21,530 M€, kun alkuperäisen hankesuunnitelman kustannusarvio oli 17,076 M€ (alv 0 %).

Vuokramääritykseen vaikuttavat keskeisimmin korkotaso ja kohteen rakennuskustannukset. TPT:n mukaan alhaisen korkotason ansioista kohteen vuokrataso on saatu pidettyä maltillisena. TPT esittämän tämän hetkisen arvion mukaan kohteen vuokra on 1,210 M€ vuodessa (vrt. hankesuunnitelmassa esitetty 1,120 M€). Rakennusalan suhdannetilanne on muuttunut hankkeen aikana, eikä TPT selvityksensä mukaan pysty arvioimaan suhdannetilanteen muutoksen vaikutusta kustannustasoon ja lopulliset toteutus- ja siten vuokrakustannukset muodostuvat rakennushankkeen aikana.

Hankkeessa toteutuvan asuntomäärän (118 kpl) voidaan arvioida tuovan kaupungille vuokratuottoja täydellä vuokrausasteella noin 0,860 M€ vuodessa (laskentaperusteena Kelan eläkkeensaajan asumistuen hyväksyttävä enimmäismäärä vuoden 2016 tasoisena suuruudeltaan 609,4 €/kk ). Tämä tarkoittaa, että kaupungin maksettavaksi tuleva nettovuokra on noin 0,35 M€, mikä on vähemmän kuin hyväksytyssä hankesuunnitelmassa esitetty noin 0,4 M€ vuodessa.

TPT:n mukaan hankkeen jatkosuunnittelu ja kilpailutus on tehty erityisellä huolellisuudella ja osittain tästä syytä kohteen jatkovalmisteluun on mennyt alun perin arvioitua enemmän aikaa. Hankkeen arvioitu valmistumisajan kohta on TPT esittämän arvion mukaan maaliskuussa 2019. Hankesuunnitelmassa tavoiteltiin hankkeen valmistumista vuoden 2017 loppuun mennessä.

TPT haki ARA:n osapäätöstä hankkeelle heti urakkakilpailun jälkeen keväällä 2016. ARA:lta tammikuussa 2017 tulleen tiedoksiannon mukaan kohteen investointiavustuksen määräksi on tarkentunut 6,120 M€, eli 36 % hankkeen hyväksytyistä korkotuki- ja investointiavusteisista 17,004 M€:n kustannuksista.

Kohteeseen hankkeen yhteydessä toteutettavat muut tilat

Turun Palvelutilat Oy toimittamassa selvityksessä mainitaan, että Kulkurin Valssi -hankkeen jatkosuunnittelun yhteydessä paikkamäärän kasvattamisen mahdollistamiseksi se on hankkinut lisäksi omistukseensa kohteen pohjakerroksesta tilaa, jotka eivät tule itse vanhuspalveluhankkeen käyttöön. Näiden tilojen kustannusarvio on 1,523 M€ ja ne huomioiden hankkeen kokonaiskustannus on 23,053 M€. Kohteen pohjakerroksen liiketiloihin ei ole vielä vuokralaisia.

Koska hanke toteutetaan pääasiallisesti kaupungin käyttöön, Turun Palvelutilat Oy:n näkemyksen mukaan myös vastuu liiketilojen vuokrauksesta on yhteinen. TPT esittää neuvottelujen aloittamista liiketiloista kaupungin kanssa, jos tiloihin ei löydetä rakentamisaikana ulkopuolista vuokralaista. Jos liiketiloihin ei rakentamisaikana löydy vuokralaisia, voi tästä aiheutua omistajalle taloudellista haittaa. Vapaata tilaa arvioidaan olevan noin 1.300 m2.

Hankkeen rahoitus ja vakuudet

Kaupunginvaltuusto päätti hankesuunnitelmat hyväksyessään, että kullekin hankkeelle voidaan myöntää lainaa enintään 2,250 M€ ARA-kustannukset ylivään osaan. Tämän lisäksi hankkeille myönnettiin 5 M€:n tililimiitti hankkeiden käynnistämiskustannuksiin, mm. rakennuspaikan hankintaan ja suunnittelun käynnistämiseen.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) on vahvistanut Kulkurin Valssin rakennussuunnitelmat ja kustannukset 27.9.2016. Hankkeen korkotuki- ja investointiavustuskelpoiset kustannukset ovat noin 17,004 M€ (alv 0 %). Hankkeen toteutukseen sisältyy ARA-hankkeen ylittäviä kustannuksia, joiden arvioidaan tällä hetkellä olevan noin 6,049 M€ (kaupungin käyttöön tukevat tilat 4,526 M€ + liiketilat 1,523 M€). Koska kyseessä on peruskorjaushanke, kaikkia kustannuksia ei tässä vaiheessa pystytä arvioimaan tarkasti. Turun Palvelutilat Oy pyytää kaupungilta rahoitusta Koy Kulkurin Valssille ARA-hankkeen ylittäviin kustannuksiin.

Rahoituspäällikkö Kari Pentti:

Koy Turun Kulkurin Valssi on keskinäinen kiinteistöyhtiö, joka on perustettu vuoden 2016 alussa 2.500 €:n osakepääomalla. Yhtiö on TVT Asunnot Oy konsernin kautta 100 %:n tytäryhtiö. Hanke on saanut n. 10,9 M€ korkotukilainan ja n. 6,1 M€:n avustuksen. Noin 6 M€:n osuuteen investoinnista tarvitaan kaupungin rahoitusta.

Koy Turun Kulkurin Valssin pankkitili tulee liittää kaupungin konsernitiliin. Rakennusaikana kaupunki rahoittaisi yhtiötä konsernitilin limiitin kautta (arviolta 6 M€). Konsernitilin limiitin korko olisi yhden kuukauden euribor + 0,35 % (vähintään 0,35 %), joka ylittää kaupungin lyhytaikaisen velan kustannukset ja on vastaavan yhtiön saaman pankkirahoituksen hintainen. Rakennus-aikaisen limiitin korkokustannukset aktivoidaan investointikustannuksiin. Päätökset konsernitilin limiitistä tehdään kaupunginhallituksen johtosäännön mukaisesti. Kaupunginhallituksen johtosäännön mukaan talous- ja strategiaryhmän johtajan toimivaltaan kuuluu lyhyt- ja pitkäaikaisten lainojen myöntäminen kaupungin määräysvallassa olevalle yhteisölle kaupunginvaltuuston hyväksymissä rajoissa.

Myöhemmin 6 M€ pitkäaikainen antolaina varattaisiin vuoden 2019 kaupungin talousarvioon, jolla konvertoidaan rakennusaikainen rahoitus.

Pitkäaikaisen antolainan laina-aika voisi olla 25 vuotta, josta 10 vuotta ensimmäistä vuotta olisi kiinteä 1,40 %:n korolla. Korko sisältään n. 0,70 %:n marginaalin. Korkokustannus on tämän tyyppisissä kohteissa sama kuin vastaavassa pankkirahoituksessa. Lyhennykset olisivat 4 %:a lainan määrästä ja ylimääräiset lyhennykset olisivat mahdollisia. Markkinahintainen korko tulee olla määritetty jo tässä vaiheessa, että kaupungin maksama vuokra voidaan myös vahvistaa yhtiön puolelta, jolloin kaupungin käyttötalouskustannukset säilyvät ennustettavina.

ARAn kohteissa kiinteistövakuudet tulevat yleensä korkotukilainan vakuudeksi valtion täytetakauksen lisäksi. Yleisesti kohteen panttikirjoja vaaditaan korkotukilainan vakuudeksi 1,2 kertaa lainamäärä. Kaupungin on mahdollista saada tämän jälkeen kiinteistöön kiinnitettyjä panttikirjoja tai yhtiön osakkeita kaupungin lainan vakuudeksi, mikäli se tarpeelliseksi. Vakuusasiassa huomioidaan uuden kuntalain asettamat vaatimukset. Päätösvallan esitetään tässä asiassa olevan talous- ja strategiaryhmän johtajalla.

Johtava kaupunginlakimies Laura Klami:

Kuntalain (410/2015) 129 §:n mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla. Hallituksen esityksen (HE 268/2014) mukaan merkittävänä taloudellisena riskinä voitaisiin pitää esimerkiksi tilannetta, jossa takausvastuun realisoituminen vaarantaisi kunnan koko toiminnan tai vastaisi suuruudeltaan muutoin huomattavaa osaa kunnan talousarviosta. Edellytysten täyttyminen tulisi arvioida jokaisen toimenpiteen osalta erikseen. Toimenpiteitä tehtäessä kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla. Tällä tarkoitetaan sitä, ettei vaadittavien vastavakuuksien tarvitse kattaa koko takaukseen liittyvää riskiä, vaan kunnan riskien hallinnan näkökulmasta riittävän osan.

Kunnan on lisäksi otettava huomioon, mitä Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklassa säädetään.

Lainan ehtojen tulee noudattaa markkinataloussijoittajaperiaatetta ja päätöksestä tulee käydä ilmi lainan olennaiset ehdot. Markkinataloussijoittajaperiaatteen soveltumisen tarkastelemiseksi tulee arvioida, voisiko Yhtiö saada ehdotetun korkoehdon mukaista lainaa tavanomaisesti markkinoilla sovellettavien ehtojen mukaan ja normaaleissa kilpailuolosuhteissa. Lainan antamiselle on asetettava riittävät vastavakuudet ja vakuuden antamisen on kuuluttava kunnan toimialaan. Kunnan on itse määritettävä vaadittavien vastavakuuksien suuruus ottaen huomioon olemassa olevan riskin todennäköisyys ja laajuus. Vanhuspalvelulain (980/2012) 2 §:n mukaan kunnalla on velvollisuus huolehtia ikääntyneen väestönsä hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemisesta sekä iäkkäiden henkilöiden tarvitsemien sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamisesta kunnassa. Ottaen huomioon, että vanhuspalveluiden tarjoamisen lisäksi ko. kiinteistöyhtiö harjoittaa myös liiketilojen vuokraustoimintaa, tulee lainanannon perustua puhtaasti markkinataloussijoittajaperiaatteeseen, jotta sitä ei tulkittaisi Euroopan unionin toiminnasta annetun sopimuksen 107 (1) artiklassa määritellyksi kielletyksi valtiontueksi.

Vuokkokoti

Kohteen toteutus on TPT:n mukaan kilpailutettu KVR-urakkana ja tarjousten viimeinen jättöpäivä on 15.12.2016. Hintatason voidaan alustavasti arvioida vastaavan Kulkurin Valssista saatuja tarjouksia. Tämän kohteen osalta vuokrataso ja aikataulu tarkentuvat myöhemmin.

Kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaista rajoittamista koskeva laki

Kaupunginlakimies Riikka Lehtimäki:

Kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaista rajoittamista (548/2016) koskevan lain (myöhemmin myös rajoituslaki) mukaan kunta ei saa tehdä sosiaali- ja terveydenhuollon rakennuksiin kohdistuvia investointeja koskevia sitoumuksia, joiden kokonaiskustannukset ylittävät viisi miljoonaa. Mikäli kunta haluaa toteuttaa edellä kuvatun investoinnin, sen täytyy hakea sosiaali- ja terveysministeriöltä poikkeuslupaa investoinnin toteuttamiseksi. Ministeriö voi myöntää poikkeusluvan, jos investointi on perusteltu palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja investointi on alueen palvelurakenteen kannalta tarpeellinen. Rajoituslaki koskee ainoastaan järjestelyitä, jotka on aloitettu lain voimaantulon jälkeen. Mikäli sitova sopimus on syntynyt ennen lain voimaantuloa, ei poikkeuslupaa tarvita. Lisäksi sopimusehto on sisällytettävä myös ennen lain voimaantuloa yksityisen palvelun tuottajan kanssa tehtyihin sopimuksiin, ja rakennusten ja toimitilojen vuokra- tai muuta käyttöoikeutta koskeviin sopimuksiin, jos niitä olennaisilta osin muutetaan tämän lain voimaantulon jälkeen.

Vuokkokoti ja Kulkurin Valssi -hankkeita koskeva sitova esisopimus, jonka liitteenä on tilojen vuokrasopimus, on solmittu ennen rajoituslain voimaantuloa (hyväksytty kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 2.3.2016). Lain voimassaoloaikana tehtävistä olennaisista sopimusmuutoksista johtuen rajoituslaki soveltuu molempiin hankkeisiin. Hankkeiden taloudellisen merkittävyyden ja esisopimuksessa arvioidun vuokratason nousun takia kaupunki on 13.9.2016 saapuneella hakemuksella pyytänyt sosiaali- ja terveysministeriöltä poikkeuslupaa molempiin vanhuspalveluhankkeisiin.

Turun kaupunki on saanut sosiaali- ja terveysministeriön 27.10.2016 päivätyt päätökset (STM/3389/2016 ja STM/3390/2016) tiedoksi. Päätöksillä ministeriö on myöntänyt kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien rajoittamisesta annetun lain 4 §:n mukaisen investointiluvan Turun kaupungin Vuokkokoti ja Kulkurin Valssi -nimisille hankkeille.

Päätöksissään ministeriö kuitenkin toteaa, ettei lupamenettelyllä ole tarkoitus sitovasti ennakoida sitä, miten tulevassa sote-lainsäädännössä omaisuusjärjestelyistä säännellään, miten tuleva maakunta tai valtio sote-palvelujen rahoittajana päättää kyseisistä investoinneista tai niiden rahoituksesta tai mikä on tulevan maakunnan palvelu- ja toimipisteverkko uudistuksen voimaantultua 1.1.2019. Riski investoinnin kustannuksista suhteessa sote-uudistuksen omaisuusjärjestelyihin liittyviin tuleviin ratkaisuihin taikka maakunnan tai valtion tulevaan päätöksentekoon jää lain sääntelystä ja sen sisältämästä lupamenettelystä huolimatta edelleen kunnille ja kuntayhtymille. Päätös perustuu ministeriön asiasta 5.7.2016 antamaan ohjeeseen.

Ministeriön ohjeen mukaan vaikka poikkeuslupa olisi myönteinen, kantaa kunta tai kuntayhtymä riskin siitä, miten tulevassa sote-uudistuksessa säännellään näistä sitoumuksista ja onko kyseisellä toimitilalla maakunnan näkemyksen mukaan käyttöä tulevaisuudessa.

Edellä mainituilla perusteilla juridista estettä investoinnin tekemiseen ei ole. Kaupungin riskiksi jää kuitenkin edelleen se, mitä tulevassa sote-uudistuksessa säännellään sitoumuksista ja onko kyseisellä toimitilalla maankunnan näkemyksen mukaan käyttöä tulevaisuudessa.

Hankkeiden tilanteesta pyydetyt lausunnot

Strateginen tilojen ohjaus -vastuualue pyysi sosiaali- ja terveyslautakunnalta sekä Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalta lausuntoa hyvinvointitoimialan vanhuspalvelun ympärivuorokautisen hoidon tilanteesta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta käsitteli asiaa 29.11.2016 § 234. Lautakunta toteaa lausunnossaan, että kohteen varustelu tai laatutaso ei poikkea merkittävästi esimerkiksi Liinahaan vanhainkodin peruskorjauksen yhteydessä toteutetuista muutoksista, joilla vanhainkoti peruskorjattiin tehostetun palveluasumisen yksiköksi. Lautakunta toteaa lausunnossaan, että kokonaisuudessaan hankkeet mahdollistavat vanhuspalveluiden rakennemuutoksen toteuttamisen ja, että uusien yksiköiden valmistumisen viivästyminen on huomioitava tehostetun palveluasumisen talousarviossa.

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta käsitteli asiaa 13.12.2016 § 495. Se toteaa lausuntonaan, että esisopimuksen liitteenä olevan prosessimallin mukaisesti hankkeiden suunnitteluryhmään ovat osallistuneet käyttäjien ja Kiinteistöliikelaitoksen edustajat. Kaupungin edustajien velvoitteena on ollut varmistua, että hankesuunnitelman mukaiset tilat ja tilavaatimukset toteutuvat.

Hankesuunnitelmassa esitetty vuokrataso kaupunkikonsernin tasolla laskee Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan lausunnon mukaan 53.000 euroa.

Hankkeiden jatkaminen

Kulkurin Valssi -hankkeessa eteneminen edellyttää Turun kaupungin päätöstä asiasta, sillä hankkeessa tehtävän vuokrasitoumuksen määrä (€/vuosi) on noussut hyväksytyssä hankesuunnitelmassa esitetystä ja hankkeen aikataulu on viivästynyt.

Turun kaupungin tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeistuksen mukaan hankesuunnitelma tulee tuoda sen hyväksyneen päätöksentekoelimen käsiteltäväksi, mikäli kustannus- tai vuokrataso nousee yli 5 % hankesuunnitelmassa hyväksytystä.

Hankkeen vuosivuokra on noussut 1,120 M€:stä 1,210 M€:on vuodessa, eli noin 8 %. Huomioitaessa kaupungille tulevat vuokratuotot, on sen maksettavaksi tuleva nettovuokra kuitenkin noin 0,350 M€ vuodessa, mikä on vähemmän kuin hyväksytyssä hankesuunnitelmassa esitetty 0,4 M€ vuodessa.

Eteneminen hankkeessa edellyttää myös päätöstä KOy Turun Kulkurin Valssin rahoittamista investoinnin ARA-kustannukset ylittävälle osalle, eli jo päätetyn lainoituksen lisäämistä 2,250 M€:sta 6,049 M€:on. Kaupungin antolainalle tarvittavasta riittävästä vakuudesta voidaan päättää erikseen myöhemmin lainaa myönnettäessä.

Turun Palvelutilat Oy:n näkemyksen mukaan myös vastuu hankkeen yhteydessä toteutettavien liiketilojen vuokrauksesta on yhteinen ja se esittää kaupungille neuvottelujen aloittamista ko. tilojen vuokrauksesta, jos tiloihin ei löydetä rakentamisaikana ulkopuolista vuokralaista.

Mikäli kaupunki päättää, että hanketta jatketaan, käynnistyy rakentaminen alkuvuonna 2017 ja kohde valmistuu keväällä 2019.

Vuokkokoti-hankkeen tilanne tuodaan myöhemmin käsiteltäväksi, kun urakkakilpailussa saadut tarjoukset on analysoitu.

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 12.1.2017:

Sosiaali- ja terveysministeriö on 27.10.2016 päivätyillä päätöksillä myöntänyt kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien rajoittamisesta annetun lain 4 §:n mukaisen investointiluvan Turun kaupungin Vuokkokoti ja Kulkurin Valssi- nimisille hankkeille. Rajoituslakiin perustuvaa juridista estettä investoinnin tekemiseen ei ole, mutta kaupungin riskiksi jää edelleen se, mitä tulevassa sote-uudistuksessa säännellään sitoumuksista ja onko kyseisellä toimitilalla maankunnan näkemyksen mukaan käyttöä tulevaisuudessa.

Käsittelyssä olevalla hankkeella korvataan ensisijaisesti olemassa olevia huonokuntoisia vanhuspalveluiden käytössä olevia tiloja, jollain kysymyksessä ei ole uuden lisäkapasiteetin tuotanto.  Vanhusten ympärivuorokautisen hoidon järjestämiseksi tarvitaan Turussa vanhuspalvelulain mukaisia tiloja myös tulevaisuudessa ja riski tilojen jäämisestä tyhjilleen on vähäinen.

TPT selvityksen mukaan kaupungin tulee olla osaltaan ratkaisemassa hankkeen jatkovalmistelun yhteydessä hankittujen lisätilojen vuokrausta. Turun kaupungin palveluverkko muuttuu jatkuvasti ja em. hankkeen yhteydessä hankittua tilaa voidaan tarkastella myöhemmin vaihtoehtona tilantarpeiden ratkaisuissa, mikäli se on hankittavan tilan sijainnin ja toiminnallisuuden näkökulmasta tarkoituksenmukaista.

Oheismateriaali 1Turun palvelutilat Oy:n kirje kaupungille 15.11.2016 (salassa pidettävä, JulkL 24 §:n 1 mom. 20 kohta)

Oheismateriaali 2Turun palvelutilat Oy:n täydennys 15.11.2016 päivättyyn kirjeeseen (salassa pidettävä, JulkL 24 §:n 1 mom. 20 kohta)

Oheismateriaali 3Turun palvelutilat Oy:n kirje kaupungille 1.12.2016 (salassa pidettävä, JulkL 24 §:n 1 mom. 20 kohta)

Oheismateriaali 4Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto 29.11.2016 § 234

Oheismateriaali 5Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan lausunto 13.12.2016 § 495

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus merkitsee tiedokseen Turun Palvelutilat Oy:n antamat selvitykset hankkeiden tilanteesta.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle,

että Kulkurin Valssi -hankkeen vuosivuokraksi hyväksytään 1,21 M€,

että kiinteistötoimialan toimialajohtaja valtuutetaan allekirjoittamaan hankkeeseen liittyvä vuokrasopimus,

että kaupunki rahoittaa KOy Turun Kulkurin Valssia rakennusaikana konsernitilin limiitin kautta esittelytekstistä ilmenevin ehdoin,

että kaupunki myöntää kohteen valmistuttua pitkäaikaisen 6,049 M€ antolainan esittelytekstistä ilmenevin ehdoin yhtiölle kaupunginhallituksen päättämillä lainaehdoilla ja

että talous- ja strategiaryhmän johtaja oikeutetaan hyväksymään myönnettävälle lainalle kuntalain edellyttämä riittävä vastavakuus.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Manni ja Eklund ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Puheenjohtajana tämän asian kohdalla toimi 2. varapuheenjohtaja Rantanen.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä TVT Asunnot Oy:n toimitusjohtaja Teppo Forss.

Kv § 8

Oheismateriaali 1Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto 29.11.2016 § 234

Oheismateriaali 2Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan lausunto 13.12.2016 § 495

Turun palvelutilat Oy:n kirje kaupungille 15.11.2016, Turun palvelutilat Oy:n täydennys 15.11.2016 päivättyyn kirjeeseen ja Turun palvelutilat Oy:n kirje kaupungille 1.12.2016 ovat nähtävänä kokouksessa valtuuston sihteerillä.

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää,

että Kulkurin Valssi -hankkeen vuosivuokraksi hyväksytään 1,21 M€,

että kiinteistötoimialan toimialajohtaja valtuutetaan allekirjoittamaan hankkeeseen liittyvä vuokrasopimus,

että kaupunki rahoittaa KOy Turun Kulkurin Valssia rakennusaikana konsernitilin limiitin kautta esittelytekstistä ilmenevin ehdoin,

että kaupunki myöntää kohteen valmistuttua pitkäaikaisen 6,049 M€ antolainan esittelytekstistä ilmenevin ehdoin yhtiölle kaupunginhallituksen päättämillä lainaehdoilla ja

että talous- ja strategiaryhmän johtaja oikeutetaan hyväksymään myönnettävälle lainalle kuntalain edellyttämä riittävä vastavakuus.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKiinteistö Oy Turun Kulkurin Valssi
tiedTurun Palvelutilat Oy
tiedHyvinvointitoimiala
tpvKiinteistötoimiala
tiedKonsernihallinto, strateginen tilojen ohjaus
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus