Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus19612.05.20141
Kaupunginvaltuusto6319.05.20145

4039-2014 (041)

Vuoden 2014 talouden 1. osavuosikatsaus

Tiivistelmä:

Ensimmäisen talousennusteen mukaan tilikauden 2014 alijäämäksi muodostuu 19,7 milj. euroa. Ennustettu alijäämä on 14,6 milj. euroa budjetoitua suurempi. Keskeiset syyt ovat hyvinvointitoimialan nettomenojen ylittymisessä ja kiinteistöliikelaitoksen myyntivoittojen alittumisessa sekä verotulojen ja valtionosuustulojen alittumisessa.

Kh § 196

Talouden ja rahoituksen vastuualue, johtaja Jukka Laiho ja laskentapäällikkö Seija Liinoja 7.5.2014:

 

Tulosennuste

 

Ensimmäisen talousennusteen mukaan tilikauden alijäämäksi muodostuu 19,7 milj. euroa. Alijäämä tulee olemaan 14,6 milj. euroa suurempi kuin kaupunginvaltuuston hyväksymässä talousarviossa 2014 sallitaan. Keskeiset syyt ovat hyvinvointitoimialan nettomenojen ylittymisessä ja kiinteistöliikelaitoksen myyntivoittojen alittumisessa sekä verotulojen alittumisessa ja valtionosuustulojen alittumisessa.

 

Toimintatuottoja ennustetaan kertyvän yhteensä 490,9 milj. euroa. Toimintatuottoja kertyisi 5,3 milj. euroa budjetoitua enemmän. Toimintakulut nousevat 1 480,0 milj. euroon. Ylitystä talousarvion toimintamenoihin verrattuna tulee olemaan 14,0 milj. euroa.

 

Nyt tehdyn tilinpäätösennusteen mukaan kaupungin toimintakate on - 984,1 milj. euroa. Toimintakate toteutuu ennusteen mukaan 10,5 milj. euroa talousarviota heikompana. Tilinpäätösennusteen nettotoimintakulut (toimintakate) ovat 1,1 prosenttia suurempi kuin talousarvion 2014 nettotoimintakulut.

 

Mikäli talous toteutuu ennusteen mukaan, olisivat nettotoimintakulut (toimintakate) 4,5 prosenttia suuremmat kuin tilinpäätöksessä 2013. Toimintakulujen kasvun taustalla ovat lastensuojelun ostopalvelujen ja erikoissairaanhoidon ostopalvelujen kasvu. Heikko työllisyystilanne kasvattaa työmarkkinatuen kuntaosuuksia viime vuoteen verrattuna. Hyvinvointitoimialan toimintakulut kasvaisivat 3,0 prosenttia talousennusteen toteutuessa (nettomenojen kasvu 3,6 %). Sivistystoimialan toimintakulujen kasvuennuste on 2,4 prosenttia (nettomenojen kasvu 1,8 %).

 

Vuoden 2014 verotuloennuste on 707,8 milj. euroa. Ensimmäisen verotuloennusteen perusteella verotulot alittuisivat 2,7 milj. eurolla ja alitus aiheutuu kunnan tuloverosta. Kunnallisveron kasvuksi arvioitiin talousarviossa 4,6 %. Kuntaliitto on 24.2.2014 arvioinut Turun kunnallisveron kasvuksi 3,6 %. Ennustetta laadittaessa käytettävän tiedon perusteella kunnallisverotulo jäisin vähän vajaaksi ja kasvuksi jäisi 4,1 %. Yhteisöverotulo on alkuvuodesta toteutunut hyvin, mutta arviointia vaikeuttaa vuoden 2013 alkupuolelle ajoittuneet suuret yhteisöverojen ennakoiden palautukset.

 

Valtionosuustuloihin ennustetaan 2,8 milj. euron alitusta. Valtionosuusleikkaukset ovat oletettua suuremmat. Kunnan peruspalveluiden valtionosuus arvioidaan olevan 0,6 milj. euroa pienempi kuin talousarviota laadittaessa. Syynä on ikäryhmittäisten yksikköhintojen lasku ennakkotiedoista. Opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuus ennustetaan olevan 2,0 milj. euroa pienempi kuin talousarviossa. Syynä on lukion ja ammattiopetuksen yksikköhintojen aleneminen.

Nettorahoitustuottoja odotetaan kertyvän budjetoidusti 24,8 milj. euroa.

Tuloslaskelmaennusteen mukaan vuosikate on 21,3 milj. euroa. Vuosikate tulee ennusteen mukaan olemaan 16,0 milj. euroa budjetoitua heikompi. Vuosikate ei kata suunnitelman mukaisia poistoja, jotka ennusteen mukaan ovat 55,6 milj. euroa.

 

Ennusteen satunnaisiin tuottoihin sisältyy mm. kiinteistöjen välillisen omistamisen lisäämiseen sekä myyntiin liittyvät arvioidut myyntivoitot.

Tilikauden tulos on ennusteen mukaan 26,3 milj. euroa alijäämäinen.

 

Poistoeron, varausten ja rahastojen muutosten jälkeen tilikaudelta kertyy alijäämää 19,7 milj. euroa. Varausten muutoksiin sisältyy Suikkilantien parantamiseen tehdyn investointivarauksen tuloutus 10,5 milj. euroa tien valmistuttua. Vastaavan suuruinen poistoeron lisäys sisältyy poistoeron muutoksiin. Suikkilantien parantamiseen tehdyn investointivarauksen tuloutuksen ja siihen liittyvän poistoeron lisäyksen käsittely tarkentuu kun kohteen myynti Liikennevirastolle toteutuu.

 

Investoinnit ja omaisuuden luovutukset

 

Tilinpäätösennusteen mukaan investointimenot vuonna 2014 tulevat olemaan yhteensä 94,1 milj. euroa. Nyt tehdyn ennusteen mukaan investointimenot ovat 3,6 milj. euroa talousarviossa hyväksyttyä pienemmät. Omaisuuden luovutustuloja toteutuu ennusteen mukaan 52,7 milj. euroa. Omaisuuden luovutustulot alittuvat 3,7 milj. euroa. Nettoinvestoinnit tulevat olemaan 30,8 milj. euroa eli 0,2 milj. euroa budjetoitua suuremmat.

 

Peruskaupungin investoinnit ovat ennusteessa yhteensä 20,6 milj. euroa, josta noin 5,0 milj. euroa on kaupungin yhteisiä it-hankkeita ja 8,5 milj. euroa osakepääomasijoituksia kaupungin tytäryhtiöihin.

 

Kiinteistöliikelaitos ennustaa investointimenojen määräksi 62,4 milj. euroa, mikä alittaa 3,2 milj. euroa talousarviovuodelle 2014 suunnitellut investointimenot. Omaisuuden luovutustulojen 37,9 milj. euron tavoitteesta ennustetaan jäävän toteutumatta 3,8 milj. euroa. Kiinteistölaitoksen investointien nettokassavirta ylittyy nyt annetun ennusteen mukaan 0,5 milj. eurolla.

 

Vesiliikelaitoksen investoinnit toteutuvat budjetoidusti 11,0 milj. euron suuruisena.

 

Rahoitus

 

Varsinaisen toiminnan tulorahoituksesta kertyy ennusteen mukaan 21,3 milj. euroa ja satunnaisista eristä ennustetaan kertyvän 8,0 milj. euroa. Tulorahoituksen korjauserillä oikaistuna toiminnan rahavirta toteutuu 8,3 milj. euroa positiivisena.

 

Investointien nettokassavirta tulee olemaan 30,8 milj. euroa negatiivinen.

 

Toiminnan ja investointien rahavirta tulee tilinpäätösennusteen mukaan olemaan 22,5 milj. euroa negatiivinen, mikä on 10,2 milj. euroa budjetoitua enemmän. Kaupungin kassavarat vähenevät vastaavalla määrällä.

 

Pitkäaikaisia antolainoja myönnetään vuoden aikana 53,0 milj. euroa. Antolainaus toteutuisi budjetoidusti.

 

Ennusteessa kaupungin lainakannan kasvuksi on merkitty talousarvion mukaisesti 65,0 milj. euroa. Pitkäaikaista korollista lainaa nostetaan 100,0 milj. euroa. Pitkäaikaisia lainoja lyhennetään 40,0 milj. euroa ja lyhytaikaisia lainoja ennustetaan nostettavan 5,0 milj. euroa.

 

Tilinpäätösennusteen mukaan maksuvalmius heikkenee noin 10,2 milj. euroa. Rahoitusasemaa alkuperäisestä talousarviosta heikentää toimintamenojen ylittyminen 14,0 milj. eurolla ja verorahoituksen alittuminen 5,3 milj. eurolla. Toimintatulojen ylittyminen vaikuttaa positiivisesti maksuvalmiuteen ennusteen toteutuessa. Investointien nettokassavirta toteutuu lähes budjetoidusti.

 

Toimialojen ja liikelaitosten toteutumisennusteet

 

Kaupunginhallituksen ja konsernihallinto:

 

Kaupunginhallituksen toimintatuotot tulevat ennusteen mukaan ylittymää noin 0,6 milj. euroa

 

Kaupunginhallituksen toimintakulut alittuvat ennusteen mukaan noin 1,2 miljoonaa euroa.

 

Valmistus omaan käyttöön – erä alittuu 1,8 milj. euroa johtuen omana työnä toteutettavien hankkeiden siirtymisestä tai kustannussäästöistä. Toimintamenot oikaistuna Valmistus omaan käyttöön – erällä alittuu 0,6 milj. euroa. Kaupunginhallituksen nettomenot toteutuvat lähes budjetoidun mukaisena. Kaupunginhallituksen projektit ja hankkeet – määrärahoissa on 0,5 milj. euron varaus Eviva – hankkeelle. Se tulee toteutumaan muilla toimialoilla ja määrärahasiirtoa toimialoille ei ole vielä tehty.

 

Kaupunginhallituksen omarahoitusosuudet alittuvat vielä ensimmäisessä ennusteessa 3,8 milj. euroa. Kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksiin varatut työllistämismäärärahat 3,8 milj. euroa on ennustetta laadittaessa siirtämättä sosiaali- ja terveyslautakunnalle, mikä näkyy säästönä omarahoitusosuuksissa. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 29.4.2014 tehnyt esityksen työllistämismäärärahan siirtämisestä hyvinvointitoimialalle.

 

Hyvinvointitoimiala, toimialajohtaja Riitta Liuksa:

 

Sosiaali- ja terveyslautakunnan nettomenojen ylitys ilman työllistämismenojen toteutumista ovat 6,4 milj. euroa.

 

Keskeiset syyt määrärahaylityksille ovat sosiaalityön tulosalueen ostopalveluissa (nettoylitys noin 2 milj. euroa), Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuudessa (nettoylitys noin 4,8 milj. euroa) sekä työmarkkinatuen kuntaosuudessa ja vammaispalveluissa (Kuntoutumispalvelut, nettoylitys noin 3 milj. euroa ilman työllistämismäärärahaa). Muilla tulosalueilla syntyy nettokatetta tai talousarvio pysyy ennalta suunnitellussa.

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus (mm. ensihoito ja siirtoviive- ja sakkomaksut) on edelleen yli 5 prosentin kasvu-uralla eikä näytä todennäköiseltä että kasvu taittuisi v. 2014 aikana. Työttömyysaste on noussut ja työmarkkinatuen kuntaosuuden asiakkaiden määrä ja euromääräinen muutos ovat alkuvuoden perusteella noin 16 prosenttia korkeammat kuin v. 2013. Sosiaalityön asiakaspalveluiden ostot pysyvät korkealla tasolla mm. huostaanottojen suuren määrän johdosta sekä kasvavasta palvelutarpeesta mm. päihdehuollossa ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa. Vanhuspalveluiden kustannuskehitys on hyvin maltillista ja tulosalue alittanee budjettinsa. Perusterveydenhuollossa erityisesti hammashuollon hoitotakuu on vaarassa ja ennusteessa on huomioitu ostopalveluiden kasvava tarve. Erikoissairaanhoidossa psykiatrian hoitotakuu vaarantuu lääkäripulan vuoksi.

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 29.4.2014 § 130 käsitellyt talousennusteen ja esittänyt kaupunginhallitukselle, että työllistämismääräraha yhteensä 3.850.000 euroa siirretään hyvinvointitoimialalle. Lisäksi lautakunta päätti, että 20.5.2014 pidettävään kokoukseen tuodaan tulosaluetasolla täsmällinen selvitys niiden määrärahojen osalta, jotka uhkaavat ennusteen mukaan ylittyvän ja mihin toimenpiteisiin asian korjaamiseksi ryhdytään.

 

Sivistystoimiala, toimialajohtaja Timo Jalonen:

 

Sivistystoimiala näyttää ensimmäisen vuosineljänneksen mukaan varsin hyvin pysyvän talousarviossaan (toteutuma 23,4 % / 25,0 %). Tuottojen osalta suurin poikkeama (3,7 milj. €) on kohdassa tuet ja avustukset ja kokonaisuudessaan tuotoista on toteutunut jo kolmasosa. Suurin osa tästä on Opetus- ja kulttuuriministeriöltä saadut kehittämisrahoitukset perusopetukseen.

 

Menojen osalta on todettava, että henkilöstökulut ovat ylittämässä talousarvion ja muut kulut alittamassa talousarvion. On tosin syytä muistaa, että osa menoista toteutuu myöhäisen laskutuksen osalta vasta myöhemmin tai ei vielä näy kirjanpidossa (1,6 milj. €).

 

 

Henkilöstökuluissa suurimman poikkeaman muodostaa edellä mainitun ministeriön kehittämisrahoituksen käyttö perusopetuksessa. Henkilöstökuluissa lisäksi perusopetuksen ja lukiokoulutuksen eläkemaksuprosenttien todellinen kasvu on suurempi kuin talousarvion laadinnan ohjeiden yhteydessä annettu ja sen vaikutus sivistystoimialalla tulee olemaan noin 900.000 euroa vuositasolla.

 

Ensimmäisen ennusteen mukaan talousarvion nettomenot ylittyisivät 300.000 euroa (0,1 %), joka on määrällisesti varsin vaatimaton luku, sillä yhden työpäivän menot ovat runsaat 1,0 milj. euroa. Investointien arvioidaan toteutuvat talousarvion mukaisina.

 

Tulosalueista sivistystoimen yhteisen hallinnon, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen arvioidaan pysyvän talousarviossaan. Varhaiskasvatuksen ylitysennuste, noin 96.000 euroa, on henkilöstökuluissa, mutta lasten määrä kesäkuukausina tulee kuitenkin vähenemään alkuvuodesta ja helpottanee osaltaan ylityspaineita. Ruotsinkielisen kasvatuksen ja opetuksen talousarvioylityksen ennustetaan olevan noin 130.000 euroa ja ammatillisen koulutuksen noin 50.000 euroa. Aikuiskoulutuksen nettoylitys, noin 450.000 euroa euroa johtuu Turun kaupungille myönnetyistä lisäpaikoista, joiden toteuttamiseen ei ole varauduttu talousarviossa. Lomapalkkajaksotusten kirjaustavan muutos vaikuttaa talousarvion seurantaan tulosalueilla, sillä nämä erät on budjetoitu toimialan yhteisiin toimintoihin aikaisemman kirjauskäytännön mukaisesti. Sieltä ennustetaan näin säästyvän noin 430.000 euroa.

 

Valtuuston päättämä vähennys sivistystoimialan aine- ja tarvikemenoihin, yhteensä 212.000 euroa, on jaettu tulosalueille näiden menojen suhteessa ja ne on huomioitu ennusteessa.

 

Työvoiman käyttö on kasvanut vuoden 2013 vastaavaan tilanteeseen noin 46 henkilötyövuotta (3 885,7 htv) ja kasvu johtuu lähinnä perusopetuksessa OKM:n kehittämisrahoitukseen liittyen. Toimialajohtaja on ohjeistanut, että tilapäisten määräaikaisten määrää tulee vähentää ja vakituisten osuutta tulee kasvattaa syksyn rekrytointien yhteydessä. Sairauspoissaolojen määrä on 15 % pienempi kuin vuosi sitten, jolloin tilanne oli myös poikkeuksellisen hyvä.

 

Vapaa-aikatoimiala, toimialajohtaja Minna Sartes:

 

Vapaa-aikatoimialan toimintatuotot ylittyvät ennusteen mukaan 534 000 euroa ja toimintakulut ylittyvät 679 000 euroa. Ennusteessa näkyvä 1 179 000 euron toimintakuluylitys johtuu Eviva-hankkeen menoista, jota vastaava määräraha on vielä siirtämättä. Toimintakate ilman Evivaa on 145 000 euroa yli talousarvion. Ylitys johtuu liikuntalautakunnan ennustetusta ylityksestä. Liikuntalautakunnan toimintakatteen ylitys vuonna 2013 oli 514.613 euroa. Liikuntalautakunta päätti kokouksessaan 15.4.2014 talouden tasapainottamisesta, jotta edellisen vuoden 0,5 milj. euron toimintakatteen ylitykseltä vältyttäisiin vuonna 2014. Päätösten vaikutuksesta tulot kasvavat 589.000 euroa vuonna 2014. Toimintatuotot jäävät budjetoidusta edelleen noin 354.000 euroa. Tästä syystä lisätulojen ohella liikuntalautakunta päätti yhteensä 255.000 euroa menoleikkauksista. Toimenpiteistä ja päätöksistä huolimatta ennuste näyttää alkuvuoden perusteella ylittyvän 195 000 eurolla. Uusia päätöksiä liikuntalautakunnassa joudutaan tekemään vielä ennen syksyä.

 

Käyttöomaisuusinvestoinnit toteutuvat suunnitellusti.

 

Kiinteistötoimiala, toimialajohtaja Jouko Turto:

 

Kiinteistötoimialan toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen on edennyt tähän saakka suunnitelmien mukaisesti. Investointeihin on kohdistettu talousarviomuutos -3,0 milj. euroa. Investointimenot toteutuvat kokonaisuutena alle talousarvion. Käyttötalouden osalta ennusteessa on huomioitu Kiinteistötoimialalle kohdistunut -2,8 milj. euron toimintakulujen talousarviomuutos. Vähäluminen ja lämmin talvi on tuonut säästöä lumenkuljetuksissa ja lämmityskuluissa. Toisaalta lumenkaatopaikkatuloja on jäänyt saamatta.

 

Taloudellisten tavoitteiden osalta kiinteistöjen myyntien toteutuma jää budjetoitua pienemmäksi. Tonttikauppoja toteutuu vähän, koska uudistuotannon aloituksia ei juuri ole näköpiirissä. Taloustilanteen epävarmuudesta, asiakkaiden varovaisuudesta ja rahoituslaitosten tiukentuneesta lainanannosta johtuen asuntokauppa on hiljentynyt merkittävästi.

 

Ympäristötoimiala, toimialajohtaja Markku Toivonen:

 

Joukkoliikennetoimisto valmistelee ja toimeenpanee kuuden kunnan joukkoliikenneasiat. Henkilökunnan määrää ei ole kuitenkaan lisätty. Ainoastaan palvelutoimistoon on palkattu vähän enemmän sijaisia seudullisuudesta johtuen. Erittäin suuri työkuorma viivästyttää myös kaupungin strategisesti tärkeitä hankkeita kuten runkolinjaston valmistelua. Toiminta-alueen laajennuttua näin merkittävästi tulisi harkita lisähenkilökuntaa. Poikkeuksellisen lämmin talvi ja työttömyyden kasvu ovat johtaneet matkamäärän laskuun. Matkamäärä tammi – maaliskuussa 2014 on -5 % verrattuna edelliseen vuoteen. Vähennyksen vaikutusta ei vielä pysytä ennustamaan.

 

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan talouden ennustetaan toteutuvan suunnitelman mukaan. Henkilöstön määrän nousuun on vaikuttanut ulkopuolisella rahoituksella toimivan henkilökunnan määrän lisääntyminen sekä se, että osa-aikaisen henkilökunnan tilalle on palkattu kokoaikaista henkilökuntaa.

 

Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta, pelastusjohtaja Jari Sainio:

 

Palvelutasopäätöksen mukainen palvelutaso pystytään tuottamaan budjetin puitteissa. Raskaankaluston täysimääräisiin investointeihin liittyy epävarmuus, joka johtuu valtionavustusten poistumisesta sekä yleisestä hintojen noususta.

 

Ensihoidon palvelut pystytään tuottamaan sopimuksen mukaisesti, mutta tulevien muutosten vaikutusta (uusi palvelutasopäätös) ei ole tiedossa.

 

Vesiliikelaitos, liikelaitosjohtaja Irina Nordman:

 

Uusia asiakkaita on alkuvuodesta tullut aikaisempaa vähemmän ja myös liittymismaksukertymä on suunniteltua pienempi. Turun seudun puhdistamo Oy:ltä saatu palautus edellisvuoden laskutuksesta oli selvästi suurempi kuin tilinpäätöksessä tehty siirtosaamiskirjaus. Palautus jaksotetaan koko vuodelle. Runkovesijohdossa mahdollisesti pidempään ollut vuoto muuttui ilmivuodoksi maaliskuun alussa. Vuodon paikantaminen kesti sijaintipaikan vuoksi noin viikon. Vuotovesimäärä oli keston ja vuodon suuruuden vuoksi merkittävä ja vaikuttaa laskuttamattoman veden mittareihin.

 

Uudistamisohjelman toimenpiteiden seuranta

Uudistamisohjelman toimenpiteiden toteutuminen 1.1.–31.3.2014 on koottu liitteeseen 2 Uudistamisohjelman toimenpiteiden seuranta.

Liite 1 Osavuosikatsaus 1/2014

Liite 2 Uudistamisohjelman toimenpiteiden seuranta

 

Talouden vastuualue lähettää vuoden 2014 ensimmäisen osavuosikatsauksen kaupunginhallitukselle käsiteltäväksi.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell 7.4.2014:

Ensimmäinen tulosennuste osoittaa, että kaupungin taloudessa on edelleen vakavia ongelmia. Tilikaudelle asetettuja tulostavoitteita ei kokonaisuudessaan tulla saavuttamaan ilman korjaavia toimenpiteitä. Toiminnassa ja talouden toteutumisessa näkyy huolestuttavasti tekijöitä, joihin kaupungin omin toimenpitein ei nopealla aikavälillä voi vaikuttaa. Työllisyyden kehitys näkyy hyvinvointitoimialan toimintaan ja talousarvion toteutumiseen. Kasvava palvelutarve pitää asiakaspalvelujen ostot korkealla. Valtionosuuksien oletettua suuremmat leikkaukset pienentävät tulorahoitusta budjetoidusta. Verotulojen ja valtionosuuksien ennustettu alitus, yhteensä 5,5 milj. euroa edellyttää kuitenkin jo päätettyjen toimien lisäksi toimia ennustettujen menojen pienentämiseksi. Yhteistyötä sairaanhoitopiirin menojen kasvun ja kaupungin maksuosuuden kasvun taittamiseksi tulee jatkaa.

Kaupunginvaltuuston 7.4.2014 § 39 päätös toimintamenojen ja investointien vähentämiseksi alkuperäiseen talousarvion nähden näyttäytyy varsin perusteltuna, mutta sen riittävyys talousarviossa pysymiseksi edellyttää jatkoarviointia osana uudistamistyön jatkoa, erityisesti mikäli ylitysennuste ei olennaisesti muutu toisen ennusteen perusteella.

Uudistamisohjelman toimenpiteiden tavoitteeksi asetettiin vähentää vuosina 2015 – 2016 taloussuunnitelmaan nähden henkilöstökuluja 28,0 milj. euroa, palvelujen ostoja 17 milj. euroa, aineiden ja tarvikkeiden ostoja 3,2 milj. euroja ja muita toimintakuluja 2,7 milj. euroa. Nettomenojen kasvulle 2015 ja 2016 jää vain 0,4 prosenttia. Toimielinten taloudellisten tavoitteiden saavuttamiseksi on uudistamisohjelman toimenpiteille osoitettujen tavoitteiden saavuttaminen ensisijaisen tärkeää.

Uudistamisohjelman jatkovalmistelun ensimmäisenä toimenpiteenä on tarkastettu käynnissä olevien toimenpiteiden eteneminen ja päivitetty arvio riskeistä ja vaikutuksesta kaupungin taloudelliseen asemaan. Arvio taloudellista asemaa parantavasta vaikutuksesta on heikentynyt alkuperäiseen verrattuna 13,7 miljoonaa euroa (-18 %). Toimenpiteistä 69 % etenee suunnitellussa aikataulussa, mutta usean toimenpiteen osalta oli havaittu toiminnallista tai taloudellista riskiä. Asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi toimialojen tulee varmistaa ja tukea toimenpiteiden etenemistä nykyistä aktiivisemmin.

Lauta- ja johtokuntien tulee kuluvan vuoden ja suunnitelmakauden toiminnan ja talouden suunnittelussa ja toteutuksessa korostetusti huomioida uudistamisohjelman yhteydessä vahvistetut toimenpiteet ja kustannuslajikohtaiset tavoitteet kokonaismenotavoitteen toteuttamiseksi.

Lauta- ja johtokuntien tulee analysoida talousennusteen osoittamat talousarviopoikkeamat ja tehdä esitykset kaupunginhallitukselle toimenpiteistä talousarvion 2014 poikkeamien välttämiseksi ja talousarvion ja taloussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi.

Ennusteen johdosta tehtävät talousarvion muutokset/päätökset:

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 29.4.2014 § 130 käsitellyt talousennusteen ja esittänyt kaupunginhallitukselle, että työllistämismääräraha yhteensä 3.850.000 euroa siirretään hyvinvointitoimialalle.

Kaupunginhallitus on 9.12.2013 § 502 hyväksynyt sosiaali- ja terveyslautakunnan esityksen työllisyysmäärärahan käyttösuunnitelmaksi vuodelle 2014. Käyttösuunnitelman mukaan työllistämismenot ovat yhteensä 6.587.800 euroa ja valtionosuudet 2.737.800 euroa. Kaupungin osuus on 3.850.000 euroa.

Liite 1Osavuosikatsaus 1/2014

Liite 2Uudistamisohjelman toimenpiteiden seuranta

Oheismateriaali 1Sosiaali- ja terveyslautakunta 29.4.2014 § 130

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä osavuosikatsauksen 1/2014 ja uudistamisohjelman seurannan tiedokseen.

Kaupunginhallitus päättää,

-  että kaupunginhallituksen omarahoitusosuuksiin varattu 3.850.000 euron työllistämismääräraha siirretään sosiaali- ja terveyslautakunnalle ja

-  että lauta- ja johtokuntien tulee analysoida talousennusteen osoittamat talousarviopoikkeamat ja tehdä 17.6.2014 mennessä esitykset toimenpiteistä talousarvion 2014 poikkeamien välttämiseksi ja kaupunginhallitukselle taloussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi.

Samalla kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että osavuosikatsaus 1/2014 ja uudistamisohjelman seuranta merkitään tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kv § 63

Liite 1Osavuosikatsaus 1/2014

Liite 2Uudistamisohjelman toimenpiteiden seuranta

Oheismateriaali 1Sosiaali- ja terveyslautakunta 29.4.2014 § 130

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää, että osavuosikatsaus 1/2014 ja uudistamisohjelman seuranta merkitään tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKonsernihallinto, talous ja rahoitus


Liitteet:

Kh § 196
Liite 1:Osavuosikatsaus 1/2014
Liite 2:Uudistamisohjelman toimenpiteiden seuranta

Kv § 63
Liite 1:Osavuosikatsaus 1/2014
Liite 2:Uudistamisohjelman toimenpiteiden seuranta