Liite 1 § 190

 

                     Keskushallinto, talouden vastuualue 18.8.2009:

 

”Vuonna 2010 Turun kaupungin organisaatiossa toimii yhdeksän kunnallista liikelaitosta; Kiinteistöliikelaitos, Tilaliikelaitos, Kunnallistekniikkaliikelaitos, Viherliikelaitos, Kiinteistöpalveluliikelaitos, Talotoimiliikelaitos, Jätteenpolttoliikelaitos, Satamaliikelaitos ja Vesiliikelaitos.

 

Kuntalain 10 a luvun mukaisiksi liikelaitoksiksi perustettujen liikelaitosten toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet käsitellään kuntalain mukaisesti kaupungin talousarvion erillisinä osina. Liikelaitoksen johtokunnan esitys talousarvioksi liitetään osaksi kaupungin talousarvioesitykseen kaupunginvaltuustolle.

 

Kuntalain mukaan liikelaitosta sitoviksi eriksi, joista kaupunginvaltuusto päättää, voidaan asettaa korvaus kaupungin sijoittamasta pääomasta/ peruspääomasta, toiminta-avustus liikelaitokselle, pääomasijoitus liikelaitokseen tai liikelaitoksen pääoman palautus kunnalle. Näiden erien lisäksi liikelaitosta sitovina erinä voidaan esittää muita eriä, esim. yläraja investoinneille ja korot lainoista. Muilta osin johtokunta päättää itsenäisesti talousarviostaan ja -suunnitelmastaan. Näistä sitovista eristä tulisi kaupunginvaltuuston päättää ennen talousarvion lopullista laadintaa.

 

Talousarvion valmistelua koskevissa teknisissä ohjeissa on esitetty, että kaupunginvaltuusto päättäisi liikelaitoksia sitovista eristä jo 31.8.2009. Näin nämä erät olisivat jo tiedossa valmisteltaessa yksityiskohtaisemmin liikelaitosten ja koko kaupungin talousarviota. Valtuuston liikelaitoksien sitovien erien vaikutukset tulee ottaa huomioon liikelaitosten talousarvioita laadittaessa sekä tilaajaliikelaitosten että tuottajaliikelaitosten talousarvioissa. Tämä merkitsee alustavien sopimusneuvottelujen käynnistämistä välittömästi sen jälkeen kun sitovat erät ovat valtuustossa hyväksytty. Alustavien sopimusneuvottelujen perusteella liikelaitosten on tehtävä valtuustolle esitystään vuoden 2010 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi ja kyettävä antamaan esityksensä kaupunginhallitukselle 18.9.2009 mennessä. (Erityisesti alustavissa sopimusneuvotteluissa on luotava riittävät edellytykset tuottajaliikelaitosten talousarvion laadinnalle.)

 

Lopulliset tilaaja-tuottajamallin edellyttämät sopimukset voidaan solmia sen jälkeen kun valtuusto on hyväksynyt koko kaupungin talousarvion ja - suunnitelman marraskuussa. Valtuusto voi tarvittaessa vielä marraskuussa asettaa sitovia tavoitteita liikelaitoksille. Johtokunta päättää liikelaitoksen talousarviosta ja -suunnitelmasta lopullisesti vasta sen jälkeen, kun liikelaitosta koskevat sitovat erät on hyväksytty kunnan talousarviossa. Johtokunnan päätös seuraavan vuoden talousarviosta on kuitenkin tehtävä viimeistään vuoden loppuun mennessä.

 

Yleinen kansantalouden tila vaikuttaa kuntien taloudellisiin toimintaedellytyksiin ja taloudellisiin reunaehtoihin. Talouden laskusuhdanteesta johtuen verotulojen kehitys tulee todennäköisesti olemaan negatiivinen. Valtionosuusjärjestelmään esitetään muutoksia, joiden lopullinen vaikutus saadaan vasta vuoden 2009 loppupuolella tai 2010 alkupuolella. Tämän hetkisten tietojen mukaan uudistuksen tasausjärjestelmästä johtuen valtionosuuksien määrä pysynee vuoden 2008 tasolla.

 

Turun kaupunginvaltuusto on mm. 16.2.2009 § 55 ryhmien välisessä sopimuksessa huomioinut talouden kehityksen toteamalla, että kaupungin verot ja maksut pidetään kilpailukykyisellä tasolla paikallisesti ja suurten kaupunkien keskuudessa. Sopimuksessa todetaan, että kaikilla tasoilla etsitään aktiivisesti tuottavuutta ja toiminnan taloudellisuutta edistäviä kehittämistoimenpiteitä.

 

Kaupungin verotulojen ja valtionosuuksien määrät vaikuttavat kokonaisuutena kaupungin talousarvion ja taloussuunnitelman tasapainottamiseen siten, että palvelusektorin määrärahoja joudutaan vähentämään ja liikelaitoksille asettamaan haastavat sitovat tavoitteet. Kaupungin talousarvion ja taloussuunnitelman tasapainottamisessa on ensisijaisesti pyrittävä turvaamaan kaupungin lakisääteisten tehtävien hoitaminen.

 

Liikelaitoksien sitovia tavoitteita asetettaessa lähtökohtana on ollut tiedot aikaisempien vuosien liikeylijäämistä sekä kuntalain 10a luvun liiketoiminnallisuuden korostaminen. Aikaisempien vuosien ylijäämien kertymisen perusteella liikelaitoksille on asetettu taloudellisesti mahdolliset, mutta haastavat sitovat tavoitteet (korvaus peruspääomasta). Lisäksi on otettu huomioon, mitä pidetään yleensä kohtuullisina korvauksina omistajalle (kaupungille) tämän tyyppisessä liiketoiminnassa.

 

Liiketoiminnallisuuden korostaminen tarkoittaa, että kunnan talousarviossa ei liikelaitoksen menoihin ja tuloihin oteta määrärahaa eikä tuloarviota. Tämä muutos edellyttää liikelaitokselta liiketoiminnallisuuden korostumista siten, että liikelaitoksilta edellytetään edelleen taloudellisen tulosvastuun kehittymistä, toiminnan tuloksellisuutta, kustannustietoisuutta sekä valmistautumista jo nyt tuleviin organisaatiomuutoksiin (esim. yhtiöittämisiin). Liikelaitosten johtokuntien tehtävänä on hyväksyä liikelaitosten talousarviot ja johtokuntien tehtävänä on kehittää liikelaitoksen toimintaa valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden rajoissa.

 

Liiketoiminnallisuuden vahvistaminen liikelaitoksissa edellyttää myös muutoksia liikelaitosten investointivaltuuksiin. Talouden vastuualue esittää, että liikelaitoksien johtosääntöihin tehtäisiin seuraava muutos: ”Liikelaitoksen johtokunta päättää liikelaitoksen investoinneista ja muista pitkävaikutteisista menoista kaupunginvaltuuston päätöksien asettamissa rajoissa ja kaupunginvaltuuston hyväksymän talousarvion ja sen sitovuutta koskevien säännöksien ja määräysten mukaan”.

Liiketoiminnan ja muun liiketaloudellisten periaatteiden mukaisten tehtävien luonteeseen kuuluu ja yhtenä kriteerinä liikelaitoksen perustamiselle on, että toiminta ja investoinnit rahoitetaan tulorahoituksella ainakin pitkällä aikavälillä. Investoinnit voivat olla sekä uus- että korvausinvestointeja. Voimassa oleva johtosäännön pykälä rajaa investointien euromäärän yhden vuoden tulokseen/ylijäämään. Tuloksen ollessa alijäämäinen tai nollatasoa, rajaa pykälän mukainen määrittely investoinnit korvausinvestointitasolle (jos poistotaso vastaa korvausinvestointeja).

 

Muutosehdotuksen mukainen määrittely mahdollistaa myös aikaisempien vuosien kertyneiden rahavirtojen käyttämisen investointeihin ilman valtuustolta haettavaa erillistä investointivaltuutusta. Toisaalta ehdotetun määrittelyn mukaan kaupunginvaltuusto voi rajata investointien määrää vuosittain erillisellä talousarviopäätöksellä, jos kaupungin kokonaistarkastelussa kaupungin tulorahoitus ei riitä suunniteltuihin investointeihin ja kaupungin velkaantuminen siten voi lisääntyä.

 

Investointivaltuuksien muutokset tulee tehdä valtuuston päätöksellä liikelaitosten johtosääntöihin.

 

Yhteenvetona voidaan todeta, että tämä liiketoiminnallisempi toimintamalli edellyttää haastavaa sitovaa tavoitetta (korvaus peruspääomasta), mutta vastaavasti laajempia investointivaltuuksia liikelaitoksille.

 

Esitetty peruspääoman korvaustaso perustuu laskennallisen nykytason läpikäyntiin ja tavoitetason arviointiin maksimituloutuksesta yhdessä talouden vastuualueen ja ympäristötoimen sektorin kanssa.

 

Edellä mainituilla perusteilla talouden vastuualue esittää, että liikelaitoksille vahvistettaisiin ensisijaisesti sitovina erinä korvaus peruspääomalle vuosille 2010–2012 seuraavasti:

 

TOIMIELIN /1000 euroa

 

TP 2007

TP 2008

TA 2009

Vuosi

2010

Vuosi

2011

Vuosi

2012

LIIKELAITOKSET

 

 

 

 

 

 

1 70

Vesiliikelaitoksen johtokunta, Turun Vesiliikelaitos

korvaus peruspääomasta

 

 

 

 

6.198

 

 

 

6.198

 

 

 

6.198

6.198

 

6.198

 

6.198

 

1 74

Satamaliikelaitoksen johtokunta, Turun Satamaliikelaitos korvaus peruspääomasta

 

4.813

 

4.813

 

4.813

 

6.000

 

6.000

 

6.000

 

1 75

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta, Turun Kiinteistöliikelaitos korvaus peruspääomasta

 

2.295

 

2.295

 

2.295

 

4.500

 

4.500

 

4.500

 

1 77

Tilaliikelaitoksen johtokunta, Turun Tilaliikelaitos

korvaus peruspääomasta

 

13.370

 

13.664

 

13.678

 

13.678

 

13.678

 

13.678

 

1 78 Jätteenpolttoliikelaitoksen johtokunta, Turun Jätteenpolttoliikelaitos

9

9

106

800

800

800

1 81 Kunnallistekniikkaliike-laitoksen johtokunta, Turun Kunnallistekniikkaliikelaitos

 

 

116

50

50

50

1 82 Viherliikelaitoksen johtokunta, Turun Viherliikelaitos

 

 

30

30

30

30

1 83 Talotoimiliikelaitoksen johtokunta, Turun Talotoimiliikelaitos

 

 

30

30

30

30

1 84 Kiinteistöpalveluliike-laitoksen johtokunta, Turun Kiinteistöpalveluliikelaitos

 

 

10

30

30

30

Yhteensä

26.685

26.979

27.275

31.316

31.316

31.316

 

Lisäksi tilinpäätöksen yhteydessä valtuusto voi halutessaan vahvistaa lisätuloutuksen, jos liikelaitoksen ylijäämä ennen varauksia antaa siihen mahdollisuuden.

 

Liikelaitoksia sitoo samoin kuin muitakin kaupungin yksiköitä määräys, että sisäisten palveluiden hintoja ei koroteta vuonna 2010, jolloin liikevaihdon taso pysynee (erityisesti ns. sisäisillä liikelaitoksilla) kuluvan vuoden tasolla. Liikelaitosten on sopeutettava toimintamenonsa liikevaihtoon välttyäkseen alijäämäiseltä tulokselta. Liikelaitokset ovat osa Turun kaupungin organisaatiota ja taloutta ja ne otetaan mukaan kaupungin talouden kokonaistarkasteluun. Alijäämäiset tulokset heikentävät koko kaupungin tulosta.”

 

Kaupunginhallitus puoltaa talouden vastuualueen esitystä.

 

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää, että Turun kaupungin kunnallisille liikelaitoksille (Turun Vesiliikelaitos, Turun Satamaliikelaitos, Turun Kiinteistöliikelaitos, Turun Tilaliikelaitos, Turun Jätteenpolttoliikelaitos, Turun Kunnallistekniikkaliikelaitos, Turun Viherliikelaitos, Turun Talotoimiliikelaitos ja Turun Kiinteistöpalveluliikelaitos) vahvistetaan vuosille 2010 - 2012 sitovina erinä korvaus peruspääomalle seuraavasti:

TOIMIELIN /1000 euroa

 

TP 2007

TP 2008

TA 2009

Vuosi

2010

Vuosi

2011

Vuosi

2012

LIIKELAITOKSET

 

 

 

 

 

 

1 70

Vesiliikelaitoksen johtokunta, Turun Vesiliikelaitos

korvaus peruspääomasta

 

 

 

 

6.198

 

 

 

6.198

 

 

 

6.198

6.198

 

6.198

 

6.198

 

1 74

Satamaliikelaitoksen johtokunta, Turun Satamaliikelaitos korvaus peruspääomasta

 

4.813

 

4.813

 

4.813

 

6.000

 

6.000

 

6.000

 

1 75

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta, Turun Kiinteistöliikelaitos korvaus peruspääomasta

 

2.295

 

2.295

 

2.295

 

4.500

 

4.500

 

4.500

 

1 77

Tilaliikelaitoksen johtokunta, Turun Tilaliikelaitos

korvaus peruspääomasta

 

13.370

 

13.664

 

13.678

 

13.678

 

13.678

 

13.678

 

1 78 Jätteenpolttoliikelaitoksen johtokunta, Turun Jätteenpolttoliikelaitos

9

9

106

800

800

800

1 81 Kunnallistekniikkaliike-laitoksen johtokunta, Turun Kunnallistekniikkaliikelaitos

 

 

116

50

50

50

1 82 Viherliikelaitoksen johtokunta, Turun Viherliikelaitos

 

 

30

30

30

30

1 83 Talotoimiliikelaitoksen johtokunta, Turun Talotoimiliikelaitos

 

 

30

30

30

30

1 84 Kiinteistöpalveluliike-laitoksen johtokunta, Turun Kiinteistöpalveluliikelaitos

 

 

10

30

30

30

Yhteensä

26.685

26.979

27.275

31.316

31.316

31.316