Turun kaupunki                                       §                   Kokouspvm                       Asia

 

Tarkastuslautakunta 2009-2012             27                 09.04.2009                        3

 

 

 

 

11279-2008 (065)

 

Turun kaupungin tilintarkastajan valitseminen vuosiksi 2009-2012

 

Tlk2009- § 27

 

SALASSA PIDETTÄVÄ ASIA

Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta ja 7.2 §

 

 

Revisiotoimisto 2.4.2009:

 

Kuntalain 71 §:n mukaan valtuusto asettaa tarkastuslautakunnan toimikauttaan vastaavien vuosien hallinnon ja talouden tarkastamista varten ja tarkastuslautakunnan on valmisteltava valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat.

 

Tarkastuslautakunta valmistelee valtuustolle Turun kaupungin tilintarkastajien hankintaan liittyvät asiat. Voimassa olevassa hallinnon ja talouden tarkastuksen johtosäännössä (Kv 18.11.1996 § 281) todetaan, että valtuusto valitsee tarkastuslautakunnan esityksestä toimikauttaan vastaavien vuosien hallinnon ja talouden tarkastamisessa tarvittavat tilintarkastajat.

 

Käytännössä valtuustokauden 2009-2012 tilintarkastuksen kilpailutuksen valmistelu tapahtuu sekä vuosien 2005-2008 tarkastuslautakunnan että vuosien 2009-2012 tarkastuslautakunnan toimesta.

 

Toimikauden 2005-2008 tarkastuslautakunta on valmistellut tilintarkastuksen kilpailutuksen ja tehnyt tarvittavat valmistelua ja kilpailutusta koskevat päätökset. Tarkastuslautakunta on kokouksessaan 9.12.2008 § 167 päättänyt hyväksyä tarjouspyynnön. Tarjouspyyntö on sekä asianosaisille että yleisölle julkinen, kun se on tarkastuslautakunnan hyväksymisen jälkeen allekirjoitettu (JulkL 6 § 2 mom.).

 

Liite 1                                 Tarjouspyyntö 9.12.2008

 

Kuntalain mukaisen hallinnon ja talouden JHTT-tilintarkastuksen laajuus valtuustokaudella 2009-2012, josta tarjous on pyydetty ja jonka perusteella tarjoukset vertaillaan, on 130 tarkastuspäivää vuodessa (yhteensä 520 tarkastuspäivää valtuustokaudella).

 

Toimikaudelle 2009-2012 valittu tarkastuslautakunta tekee valtuustolle valintaehdotuksen tilintarkastajasta.

 

Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista annettua lakia ja soveltuvin osin Julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja (JYSE 1994, www.turku.fi/tarjouspyynnot).

 

Hankintailmoitus on lähetetty Hilma-palveluun julkaistavaksi EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa EU:n laajuisesti 12.12.2008.

 

Tarjouspyyntöasiakirjat ovat olleet saatavilla Turun kaupungin Internet -sivuilla osoitteessa www.turku.fi/tarjouspyynnot. Tarjouksia on pyydetty 30.1.2009, klo 12.00 mennessä.

 

Hankintaan liittyviä kysymyksiä sai esittää 8.1.2009 mennessä. Esitetystä kysymyksestä ja siihen annetusta vastauksesta laadittiin yhteenveto, joka julkaistiin osoitteessa www.turku.fi/tarjouspyynnot.

 

Liite 2                                 Esitetystä kysymyksestä ja siihen annetusta vastauksesta laadittu yhteenveto

 

Määräaikaan mennessä tarjouksen toimittivat:

KPMG Kunta Oy ja PwC Julkistarkastus Oy

 

Tarjousten arviointi ja vertailu on toteutettu tarjouspyynnössä esitetyn mukaisesti kolmessa vaiheessa:

 

1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja tarjouksen valinta

 

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

 

Kaikki tarjoajat täyttävät tarjoajalle asetetut kelpoisuusvaatimukset.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

 

Kaikille tarjoajille on lähetetty sähköpostitse selvityspyyntö 23.3.2009. Selvityspyynnön osiossa No 1 on pyydetty tarjoajilta selvityksiä tarjouslomakkeen 2 osiossa 2A pyydetystä tiedosta. Selvityspyynnön osiossa No 2 on pyydetty tarjoajilta selvityksiä tarjouslomakkeen 2 osiossa 2C pyydetystä tiedosta. Selvitykset on pyydetty lähettämään 30.3.2009 klo 15.00 mennessä. Selvityspyynnössä on todettu, että tarjoajalla ei ole oikeutta selvityksessään parantaa tarjoustaan (esim. vaihtaa tarkastusryhmään nimettyjä henkilöitä).

 

PwC Julkistarkastus Oy on toimittanut selvityksen sähköpostitse 30.3.2009 määräajan puitteissa.

 

KPMG Kunta Oy on toimittanut määräajan puitteissa sähköpostitse kolme (3) selvitystä. Lisäksi määräajan päättymisen jälkeen 31.3.2009 on toimitettu vielä kaksi (2) sähköpostitse lähetettyä samansisältöistä selvitystä. 31.3.2009 toimitetut selvitykset ovat täsmentäneet 30.3.2009 toimitettuja selvityksiä.

 

Selvitysten osalta on todettu, että tarjoajilta saadut selvitykset eivät ole parantaneet tarjoajien tarjouksia. KPMG Kunta Oy:n 31.3.2009 toimittamat lisäselvitykset eivät myöskään ole parantaneet tarjousta verrattuna 30.3.2009 toimitettuihin selvityksiin.

 

PwC Julkistarkastus Oy:n 30.3.2009 toimittama selvitys sekä KPMG Kunta Oy:n 30.3.2009 ja 31.3.2009 toimittamat selvitykset on otettu huomioon tarjousten tarjouspyynnön mukaisuutta arvioitaessa.

 

Saadut tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

 

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

 

Tarjoajan on tullut täyttää tarjouslomakkeet 1 ja 2.

 

Niistä tarjouksista, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjoukselle asetetut vaatimukset ja selvitykset, valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin, seuraavia kriteereitä käyttäen.

 

Arviointiperusteet ovat seuraavat:

 

1.Hinta yht. 54 % (max 54 pistettä) – tarjouslomake 1

 

1A) Kokonaishinta (max 45 pistettä.),

Halvimman kokonaishinnan tarjonnut saa lopulliseen vertailuun 45 vertailupistettä. Muiden tarjousten hintavertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = halvimman tarjouksen hinta jaetaan asianomaisen tarjouksen hinnalla ja kerrotaan luvulla 45.

 

Vuosittaisen kokonaishinnan on muodostuttava tarjouslomakkeessa 1 laskemalla yhteen vastuunalaisen JHTT-tilintarkastajan ja eri pätevyysluokkakohtaiset tarkastuspäivät kerrottuna niiden päivähinnoilla. Koko tarjouksen kokonaishinta muodostuu laskemalla em. vuosittaiset kokonaishinnat koko sopimuskaudelta 2009-2012.

 

1B) Erityisasiantuntijan päivähinta (max 9 pistettä)

 

Erityisasiantuntijan vuosittaiset päivähinnat lasketaan yhteen vuosilta 2009-2012 ilman arvonlisäveroa.

 

Halvimmat erityisasiantuntijan päivähinnat yhteensä sopimuskaudella (yhden päivän hinnat vuosilta 2009-2012 yhteenlaskettuna) tarjonnut saa lopulliseen vertailuun 9 vertailupistettä. Muiden tarjousten hintavertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = halvimmat erityisasiantuntijan päivähinnat yhteensä sopimuskaudella tarjonneen tarjouksen hinta jaetaan asianomaisen tarjouksen hinnalla ja kerrotaan luvulla 9.

 

2.Laatu yht. 46 % (max 46 pistettä) – tarjouslomake 2

 

2A) Vastuunalaiseksi nimetyn JHTT-tilintarkastajan työkokemus vastuunalaisena tilintarkastajana toimimisesta 1.1.2001 jälkeen yli 50000 asukkaan kunnissa. (max 13 pistettä).

 

Työkokemus ilmoitetaan 1.1.2001 - 31.12.2008 väliseltä ajanjaksolta kalenteripäivinä, joiden aikana ollut nimettynä yli 50000 asukkaan kunnan vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi. (Kalenteripäivien määrä on vuosittain 365 lukuun ottamatta karkausvuotta jolloin kalenteripäivien lukumäärä on 366.)

 

Maksimi 13 vertailupistettä tässä 2A) -osiossa saa se tarjoaja, jonka vastuunalaiseksi nimetyllä JHTT-tilintarkastajalla on eniten työkokemusta vastuunalaisena JHTT-tilintarkastajana toimimisesta laskettuna kalenteripäivinä 1.1.2001 - 31.12.2008 välisenä aikana. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan seuraavasti: asianomaisen tarjoajan ilmoittaman vastuunalaisen JHTT-tilintarkastajan työkokemus vastuunalaisena JHTT-tilintarkastajana ilmoitettuna kalenteripäivien määränä jaetaan ajallisesti eniten vastuunalaisena toimineen vastuunalaisen JHTT-tilintarkastajan kokemusta osoittavien kalenteripäivien määrällä ja kerrotaan luvulla 13.

 

2B) Tarkastusryhmän jäsenten auktorisoinnit / suoritetut tutkinnot (max. 13 pistettä)

 

Tarkastusryhmästä otetaan vertailussa huomioon tarjoajan nimeämä yksi henkilö/pätevyysluokka. Taulukkoon 2 pätevyysluokittain nimetyn henkilön kohdalla merkitään jokaisen auktorisoinnin ja suoritetun tutkinnon kohdalle arvo 1, jos henkilöllä on ko. auktorisointi tai suoritettu tutkinto. Muussa tapauksessa merkitään arvo 0. Vertailussa jokaisessa pätevyysluokassa nimetyn henkilön auktorisointeja ja suoritettuja tutkintoja painotetaan vertailulukuja laskettaessa seuraavasti:

-JHTT-lautakunnan hyväksymä julkishallinnon ja -talouden tilintarkastaja (JHTT), painokerroin 2

-Keskuskauppakauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja (KHT), painokerroin 1,5

-Kauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja (HTM), painokerroin 1

-Sisäiset tarkastajat ry:n järjestämän (pääjärjestö IIA Globalin valtuuttamana) CIA -tutkinto (Certified Internal Auditor) ja Isaca Finland eli Tietojärjestelmien tarkastus ja valvonta ry:n hyväksymä CISA -serfiointi/tutkinto (Certified Information Systems Auditor), painokerroin 1.

 

Pätevyysluokassa D erityisasiantuntijat vertailussa otetaan huomioon vain CIA ja CISA -tutkinnot.

 

Pätevyysluokittain painokertoimella laskettu auktorisointien ja tutkintojen lukumäärä kerrotaan luvulla, joka saadaan laskemalla lomakkeessa 1 sopimuskaudella kokonaishintaan tarjottujen ko. pätevyysluokan tarkastuspäivien yhteismäärä jaettuna luvulla 520 (sopimuskauden tarkastuspäivät yhteensä 130 pv * 4 vuotta = 520 pv). Tällä tavalla pätevyysluokittain saadut luvut lasketaan yhteen, joka on tarjouksen tämän osion (tarkastusryhmän pätevyysluokkakohtaisten jäsenten auktorisoinnit /suoritetut tutkinnot) vertailuluku.

 

Suurin vertailuluku saa 13 pistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = asianomaisen tarjouksen tämän osion vertailuluku jaetaan suurimmalla vertailuluvulla ja kerrotaan luvulla 13.

 

2C) Tarkastusryhmän vastuunalaisen JHTT- tilintarkastajan ja pätevyysluokkiin (A-E) nimettyjen jäsenten työkokemus tarkastuspäivinä eri kokoisissa kunnissa 1.1.2001 - 31.12.2008 välisenä aikana. (max. 20 pistettä)

 

Työkokemusta vertailtaessa tarkastusryhmästä otetaan huomioon tarjoajan nimeämä yksi henkilö/pätevyysluokka. Taulukkoon 2 pätevyysluokittain nimetyn henkilön kohdalla merkitään työkokemus tarkastuspäivinä (laskutetut päivät) alla olevien kuntakokoluokkien mukaan 1.1.2001 - 31.12.2008 väliseltä ajanjaksolta. Työkokemusta pätevyysluokittain painotetaan eri kokoisissa kunnissa seuraavasti:

a. alle 50.000 asukasta, painokerroin 1.

b. 50.000 - 100.000 asukasta, painokerroin 1,5.

c. yli 100.000 asukasta, painokerroin 2.

 

Pätevyysluokittain painokertoimella lasketut laskennalliset tarkastuspäivät kerrotaan luvulla, joka saadaan laskemalla sopimuskaudella kokonaishintaan lomakkeessa 1 tarjottujen ko. pätevyysluokan tarkastuspäivien yhteismäärä jaettuna luvulla 520 (sopimuskauden tarkastuspäivät yhteensä eli 520 pv). Tällä tavalla pätevyysluokittain saadut luvut lasketaan yhteen, joka on tarjouksen tämän osion (tarkastusryhmän pätevyysluokkakohtaisesti nimettyjen jäsenten työkokemus) vertailuluku.

 

Suurin vertailuluku saa 20 pistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = asianomaisen tarjouksen tämän osion vertailuluku jaetaan suurimmalla vertailuluvulla ja kerrotaan luvulla 20.

 

 

Tarjousten vertailu on suoritettava käyttäen tarjouspyynnössä mainittuja valintaperusteita. Tarjousten vertailun enimmäispistemäärä on 100 pistettä. Tarjousvertailu suoritettiin tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyllä tavalla.

 

Tarjousvertailun tulos vertailukohdittain:

 

1A) Kokonaishinta sopimuskaudella 2009-2012 (maksimi 45 pistettä)

KPMG Kunta Oy                                     45 pistettä

PwC Julkistarkastus Oy                         42,173 pistettä

 

1B) Erityisasiantuntijan päivähinta (maksimi 9 pistettä)

PwC Julkistarkastus Oy                         9 pistettä

KPMG Kunta Oy                                     8,654 pistettä

 

2A) Vastuunalaiseksi nimetyn JHTT-tilintarkastajan työkokemus vastuunalaisena tilintarkastajana toimimisesta 1.1.2001 jälkeen yli 50000 asukkaan kunnissa (maksimi 13 pistettä)

KPMG Kunta Oy                                     13 pistettä

PwC Julkistarkastus Oy                         11,252 pistettä

 

2B) Tarkastusryhmän jäsenten auktorisoinnit / suoritetut tutkinnot (maksimi 13 pistettä)

PwC Julkistarkastus Oy                         13 pistettä

KPMG Kunta Oy                                     10,113 pistettä

 

2C) Tarkastusryhmän vastuunalaisen JHTT-tilintarkastajan ja pätevyysluokkiin (A-E) nimettyjen jäsenten työkokemus tarkastuspäivinä eri kokoisissa kunnissa 1.1.2001 - 31.12.2008 välisenä aikana (maksimi 20 pistettä)

PwC Julkistarkastus Oy                         20 pistettä

KPMG Kunta Oy                                     15,557 pistettä

 

Kuten tarjouspyynnön liitteenä julkaistuissa kysymyksissä ja vastauksissa on todettu, vertailukohdassa KPMG Kunta Oy:n tarkastusryhmän jäsenen osalta ei ole huomioitu kunnan tilintarkastajana suoritettuna tähän tehtävään liittyvinä lakisääteisinä tilintarkastuksen tarkastuspäivinä Espoon kaupunginreviisorina suoritettuja tarkastuspäiviä.

 

Vertailun tulos:

PwC Julkistarkastus Oy                         95,425 pistettä

KPMG Kunta Oy                                     92,324 pistettä

 

Liite 3                                 Tarjousten vertailu
SALASSA PIDETTÄVÄ
JulkL 6 § 1 mom. kohta 3)
JulkL 7 § 2 mom.

 

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen toimitti PwC Julkistarkastus Oy saaden vertailussa 95,425 pistettä. KPMG Kunta Oy:n pistemäärä oli 92,324 pistettä.

 

 

Revisiotoimisto esittää tarkastuslautakunnalle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi, että Turun kaupungin tilintarkastajaksi valtuuston toimikautta 2009-2012 vastaaville vuosille valitaan PwC Julkistarkastus Oy.

 

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny valtuuston tekemällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella sopimuksella.

 

Kaupunginreviisori Kari Koivuluhta:

 

Ehdotus       Tarkastuslautakunta päättää esittää kaupunginvaltuustolle,

että Turun kaupungin tilintarkastajaksi vuosille 2009-2012 valitaan PwC Julkistarkastus Oy ja

että valtuusto oikeuttaa tarkastuslautakunnan kaupungin puolesta hyväksymään kaupungin ja valitun tilintarkastajan välillä tehtävän tilintarkastusta koskevan sopimuksen.

Lisäksi tarkastuslautakunta päättää, että pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan tässä kokouksessa.

 

Päätös         Ehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi tarkastuslautakunta päätti, että pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan tässä kokouksessa.

 

 

Jakelu

                     ilm Kaupunginhallitus

                     esi Kaupunginvaltuusto