Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuurilautakunta6416.06.20218

5076-2021 (01 01 00)

Vastaus kulttuurilautakunnan jäsen Esa Silanderin aloitteeseen

Tiivistelmä: -

Kultlk § 64

Vapaa-aikajohtaja Minna Sartes, kehittämispäällikkö Heini Parkkunen ja kulttuurisihteeri Niina Niemi-Nagy:

Kulttuurilautakunnan jäsen Esa Silander on jättänyt kulttuurilautakunnan kokouksessa 21.4.2021 § 46 aloitteen kulttuurisektorin intendentin viran perustamiseksi.

Aloite käsittelee tärkeää sekä ajankohtaista aihetta kulttuurin vapaan sektorin toimijoiden toimintaedellytysten parantamisesta. Covid-19 pandemian myötä keskustelu kulttuurin merkityksestä ihmisten elämässä sekä ymmärrys kulttuurin ammattilaisten toimeentulosta on voimistunut. Monipuolinen kulttuuri on yksi kaupunkien veto- ja pitovoimatekijöistä. Kulttuuri on noussut yhä tärkeämpään rooliin myös taiteilijoiden ja muiden kulttuuritoimijoiden elinkeinona.

Turun kaupunki on kehittänyt yhteistyötä vapaan kentän kanssa monin eri tavoin. Olennaisin vapaan kentän toimintaedellytyksiä parantava elementti on rahallinen tuki suoraan toimijoille. Valtuustokaudella 2017 - 2021 kulttuurilautakunta sai korotettua vuosittaista avustusmäärärahaa sopimuksen tehneille 300.000 eurolla.

Lisäksi kulttuurilautakunnan sopimuskumppaneiden markkinointi- ja viestintäyhteistyöhön lisättiin Visit Turku markkinointipaketti, joka on laajentanut toimijoiden verkkonäkyvyyttä ja luonut paremmat mahdollisuudet kaupunkilaisten sekä matkailijoiden saavuttamiseen. Kaupunki aloitti vuonna 2019 sopimuskumppaneiden kanssa myös tarvelähtöisen koulutusyhteistyön, jolla halutaan tukea toiminnan kehittymistä. Koulutustarjonta on ollut avointa kaikille avustusten saajille. Kolmannen sektorin verkko-osaamisen vahvistaminen -koulutussarjalla haluttiin antaa työkaluja kolmannen sektorin toimijoiden verkkopalvelujen tuotantoon sekä saavutettavuuden kehittämiseen pandemian sulkiessa toimijoiden perustoiminnan. Koulutussarja rakennettiin toimijoiden tarpeiden pohjalta ja siihen sisältyi mahdollisuus tuottaa striimaus tai tallenne ammattikuvaustiimin kanssa. 

Kulttuurin vapaan kentän toimijoiden ja kaupungin yhteistyöstä, avustusasioiden valmistelusta ja esimerkiksi edellä kuvatuista koulutuksista huolehtii kulttuurisihteeri. Hän toimii myös osaltaan yhteyshenkilönä tila-asioiden valmistelussa ja osallistuu yhteistyöfoorumien toimintaan.

Kaupunki on tukenut kulttuurialan toimijoita pandemian aikana suuntaamalla lisäavustuksia eri rahastoista. Tänä vuonna Turku 2029 -säätiö jakoi kulttuuripääkaupunkijuhlavuoden sisältöjen toteuttamiseen sekä kaupungin ja vapaan kentän välisen yhteistyön vahvistamiseen 410 000 euroa, josta jaettiin avustushaun perusteella: 340 000 euroa ammattitaitelijoiden kulttuuri- ja taideprojekteille sekä 70 000 euroa yhdistysten, yhteisöjen ja työryhmien sisältöihin.

Keväällä 2020 Turku 2029-säätiö myönsi koronatukiavustuksena 119 968 euroa ammattilaistaiteilijoiden poikkeusajan digitaalisiin tuotantoihin.

Turun kaupungin kaunistamisrahaston tuotosta jaettiin visuaalisten taiteen alojen ammattilaisille kohdistetussa ideakilpailussa vuonna 2021 kokonaisuudessaan 100 000 euroa. Tuella halutaan paitsi lisätä keskustan ja lähiöiden viihtyisyyttä, myös parantaa visuaalisten alojen huonoa työtilannetta pitkittyneen poikkeustilanteen vuoksi. Ideakilpailu visuaalisen taiteen ammattilaisille avattiin koronaepidemian vuoksi ensimmäistä kertaa vuonna 2020. Tällöin toteutukseen valituille taiteilijoille jaettiin 50 000 euron erityisrahoitusosuus. 

Turun kaupungin kuolinpesien säästörahaston ja sosiaalirahaston tuottovaroja myönnettiin vuonna 2021 kaupunkilaisten hyvinvoinnin edistämiseen 300 000 euroa. Haku avattiin keväällä 2020 ensimmäistä kertaa myös kolmannelle sektorille. Varoja jaettiin tuolloin poikkeuksellisesti yhteensä 500 000 euroa kahdella kierroksella. 

Organisaatiouudistuksen myötä Turun kaupungin avustamisen kokonaisuus on osa järjestämisen toimintoa. Keskeiset näkökulmat järjestämisessä ovat kaupungin palveluverkon, palvelujen saatavuuden ja palvelujen hallinnan kokonaisvaltainen järjestäminen. Tavoitteena on vahvempi asukaslähtöisyys ja tiedolla johtaminen. Näin kulttuurilautakunnalle tulee ajan myötä entistä paremmat mahdollisuudet saada analysoitua tietoa päätöksenteon tueksi avustuksista päätettäessä.

Uuden organisaatiomallin myötä vapaa-ajan järjestämisen roolin kasvaessa tuotanto jaetaan entistä selvemmin oman tuotannon (palvelualueet) j ohtamiseen ja ulkoisen tuotannon (avustuksilla ja ostopalveluilla tuettu toiminta) järjestämiseen. Kulttuurisihteerin toimi sijoittuu uudessa organisaatiossa järjestämiseen, jolloin on mahdollista vielä tiivistää yhteistyötä vapaan kentän kanssa mm. palvelujen saatavuuden parantamisessa.

Lautakunta päättää oman ja ulkoisen palvelutuotannon asioista toimivaltansa mukaan. Omaan palvelutuotantoon kuuluvat palvelualueet ovat osa kaupungin organisaatiota ja kullakin palvelualueella on oma vastuullinen johtajansa, jonka tehtävänä on huolehtia oman organisaationsa talouden ja toiminnan suunnittelusta, toteutumisesta sekä tuloksellisuudesta kaupungin päätöksentekoelimissä eri tasoilla asetettujen tavoitteiden mukaan.

Kulttuurin vapaata kenttää tuetaan avustuksin, ja toiminnasta sovitaan sopimuksen tehneiden avustuksensaajien osalta yleisluonteisilla kolmen vuoden sopimuksilla sekä niihin liittyvillä toimintaa kuvaavilla palvelutuotekorteilla. Muille avustuksensaajille avustukset sekä taideapurahat myönnetään vuosittain samoin hakemusten perusteella harkinnanvaraisesti. Avustuksen ja taideapurahojen saajien suhde raportoinnissa toiminnan osarahoittajaan eli kaupunkiin on erilainen kuin kaupungin oman palvelutuotannon. Raportointi tapahtuu sähköiseen hakujärjestelmään, jonka lisäksi avustuksen saajien kanssa järjestetään tarvittaessa tapaamisia sekä keskustellaan mahdollisista ongelmista tai toiminnan kehittämisen tarpeista. Koska kyseessä on avustus, eikä kaupungin oma palvelu tai esimerkiksi ostopalvelu, kaupunki ei linjaa tuotantojen sisältöjä tai tavoitteita.

Oman palvelutuotantonsa lisäksi vapaa-aikapalvelukokonaisuus hankkii kulttuurin vapaan kentän toimijoilta palveluita ostopalveluina muun muassa koulujen ja päiväkotien taidekerhoihin, museoiden ja nuorisotilojen työpajoihin sekä esityksiin. Ostopalveluilla on merkittävä rooli taiteen ja kulttuurin ammattilaisten työllistämisessä.

Vapaa-aikapalvelukokonaisuutta johtaa vapaa-aikajohtaja, ja hänen vastuullaan on varmistaa, että lautakunta saa kaikista osa-alueista riittävät tiedot sekä oman että ulkoisen tuotannon osalta. Lautakunnan toivomuksen mukaan vapaan kentän asioita voidaan ottaa käsiteltäväksi ja edustajia kuultavaksi kulttuurilautakuntaan tarkoituksenmukaisina ja kulloinkin ajankohtaisina asiakokonaisuuksina.

Kulttuurin vapaa kenttä koostuu hyvin moninaisesta toimijajoukosta ja tarpeet ovat hyvinkin erilaisia. Koska suurin tarve on kentän toimijoiden avustusten kasvattamiseen, on tarkoituksenmukaista pyrkiä kasvattamaan kulttuurin vapaalle kentälle suunnattavaa tukea ja tehostaa yhteistyötä olemassa olevin henkilöresurssein.

Oheismateriaali 1Aloite

Vapaa-aikajohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta merkitsee vastauksen tiedoksi ja aloitteen käsitellyksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.