Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuurilautakunta9523.09.20201

13278-2012 (611, 065)

Lausunto Turun Yleiskaava 2029 -ehdotuksesta

Tiivistelmä: -

Kultlk § 95

Tutkijat Sanna Kupila, Kaarin Kurri, Tanja Ratilainen, Sanna Saunaluoma, hallinto- ja henkilöstöpäällikkö Päivi Ahvenainen:

Turun kaupungin kaupunkiympäristötoimialan kaavoitus on pyytänyt kulttuurilautakunnan lausuntoa 30.6.2020 päivätystä Turun yleiskaava 2029 -ehdotuksesta. Yleiskaavaehdotus on valmisteltu yleiskaavaluonnoksesta saadun palautteen sekä tehtyjen selvitysten perusteella.

Yleiskaavaehdotus koostuu kahdeksasta kartasta sekä kaavaselostuksesta. Yleiskaavan yhteydessä on laadittu keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelu. Ehdotus on valmisteltu vaihtoehdon ripeä muutos mukaisesti.

Lausuntojen jälkeen yleiskaavakaavaehdotus tulee julkisesti nähtäville syksyllä, jolloin kuntalaisilla ja muilla osallisilla on mahdollisuus tehdä muistutus kaavaehdotuksesta.

Yleiskaavakartat ovat nähtävänä Turun seudun karttapalvelussa:

https://opaskartta.turku.fi/ims

Kaavaselostus sekä kaavaan liittyvät selvitykset ja muut taustamateriaalit löytyvät Turun kaupungin sivuilta Yleiskaavan 2029 selvitykset ja vuorovaikutus, osoitteesta:

www.turku.fi/asuminen-ja-ymparisto/kaupunkisuunnittelu/yleiskaavoitus/yleiskaava-2029/yleiskaavan-2029

Yleiskaava 2029 korvaa voimaan tulleessaan nykyisen yleiskaavan sekä Yli-Maaria-Koskennurmen, Skanssin ja Linnakaupungin osayleiskaavat. Ratapiha-alueen, Ruissalon ja Linnakaupungin osayleiskaavat jäävät voimaan. Yleiskaava 2029 ei korvaa vireillä olevia (Hirvensalo, Satava-Kakskerta, Maaria-Ilmarinen sekä Lentoasema ja sen ympäristö) osayleiskaavoja eikä niiden tietoja sen vuoksi ole esitetty kaavakartalla. Uusi asuntorakentaminen sijoittuu pääasiassa kaupunkirakenteen sisään tukeutuen olemassa oleviin palveluihin. Työpaikka-alueet sijoittuvat pääosin olemassa oleviin työpaikkakeskittymien tai muun olemassa olevan rakenteen yhteyteen.

Vapaa-aikatoimialan lautakuntien yleiskaavaluonnoksesta antamassa lausunnossa (Kulttuuriltk 12.12.2018 §137) esille nostetuista puutteista ja virheellisyyksistä suurin osa on nyt korjattu ehdotusvaiheen yleiskaavaan.

Nuorisolautakunta ja liikuntalautakunta antavat oman lausuntonsa yleiskaavaehdotuksesta. Turun museokeskus on antanut yleiskaavaehdotuksesta oman lausuntonsa ja kulttuurilautakunnalle esitetään yhtymistä tähän jo annettuun lausuntoon:

Rakennettu kulttuuriperintö

Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet on esitetty teemakartassa 8, johon liittyy kohdeluettelo. Liitekartta ei sisällä enää luonnosvaiheessa mukana olleita kohteita, jotka on suojeltu asemakaavalla, rakennusperintölailla/rakennussuojelulailla, kirkkolailla ja/tai asetuksella 480/85. Tämä selkeyttää yleiskaavan kohdeluetteloa ja -karttaa, mutta vaikeuttaa tulkintaa siitä, mitkä rakennukset on tarkoitettu suojelun piiriin. Epäselvyyttä syntyy myös ristiriitaisista aineistoista, sillä Turun karttapalvelun yleiskaava-aineiston sähköisessä kartassa nro 8 oikeusvaikutteiset suojelukohteet ovat edelleen mukana turkoosinvihreällä merkinnällä. Karttojen tulisi olla yhdenmukaiset epäselvyyksien välttämiseksi.

Käytännössä usein tapahtuu kuitenkin tietokatkoja rakennusperintölailla/rakennussuojelulailla, kirkkolailla ja/tai asetuksella 480/85 suojeltujen kohteiden osalta. Näitä ei ole useinkaan merkitty mihinkään kaavatasoon, joten tieto näistä korkeastatuksen suojelupäätöksistä ei välity ja sen vuoksi olisi hyvä, että em. kohteet olisi listattu omaksi liitteeksi tekeillä olevaan yleiskaavaan.

Luonnosvaiheessa arvokkailla rakennetun ympäristön kohteilla oli eritasoisia kaavamerkintöjä; sr, sk, /s ja rky. Nyt teemakartalla (23.6.2020) kaavamerkintöjä on kolme: vihreä ruudukko- tai pistemerkintä, joilla on osoitettu arvokas rakennus tai rakennetun ympäristön kokonaisuus, ja musta viiva-piste-viiva -merkintä, joilla on osoitettu RKY-alueet. Sekä valtakunnallisesti merkittäviin RKY-alueisiin että rakennetun ympäristön aluekokonaisuuksiin sisältyy sekä oikeusvaikutteisia suojelukohteita että nk. inventoinneissa arvokkaiksi määritettyjä rakennuksia, joilla ei ole lain turvaa ja joita ei erikseen nosteta esiin kohdeluettelossa tai RKY-kuvauksissa. Koska ongelmaa ei avata eikä aluesuojeluun sisältyviä tavoitteita määritetä yksiselitteisesti yleiskaavan selostuksessa, säilyy nykyinen tilanne, jossa suojelun rajanvetoa käydään pahimmillaan oikeusasteissa. Museokeskus esittää harkittavan, voitaisiinko tällaiset kohteet mainita kohdekuvauksessa, tai ainakin todeta kaavaselostuksessa selkeästi, että kaikki arvoalueilla tapahtuvat toimenpiteet ja rakennushankkeet tulee arvioida myös rakennussuojelunäkökulmasta.

Teemakartan kohdeluettelossa on edelleen pieniä virheenomaisia epätarkkuuksia, jotka kaavoittajan on hyvä tarkistaa yhdessä museon kanssa.

Hyvä lisäys yleiskaavaehdotuksen suojelua koskevien kaavamerkintöjen yhteyteen on kaupunkia koskeva yleismääräys: Luvanvaraisten toimenpiteiden suunnitteluvaiheessa tulee selvittää rakennusinventointien ja suojelupäätösten ajantasaisuus. Teemakarttaan 8 olisi myös hyvä lisätä kaavaselostuksessa mainittu tieto, että teemakartta 8 noudattaa valmisteluhetkellä käytössä ollutta paikkatietoaineistoa. Uudemman päätöksen taikka teknisen tai siihen verrattavan muun virheen vuoksi mahdollisesti puuttuvaa tai virheellistä merkintää ei pidä tulkita ohjeeksi muuttaa lainvoimaista päätöstä.

Turun museokeskus kiinnitti yleiskaavaluonnoksesta antamassaan lausunnossa huomiota joihinkin kohteisiin, jotka olivat ristiriidassa museon suojelutavoitteiden kanssa. Osa niistä on nyt lisätty kohdeluetteloon, mutta edelleen sieltä puuttuvat mm. modernistisen arkkitehtuurin suojelukohteeksi esitetty Merenkulkuoppilaitos (Malminkatu 5, Elma ja Erik Lindroos 1964-1967) ja Martinsilta (Hannelius 1940). Ne kaavoittajan vastineessa todetaan poisjätetyiksi, mutta syytä ei ole perusteltu.

Rakennetun ympäristön suojelukohteiden valintaa on selvästi ohjannut tiedossa olevat intressiristiriidat. Koulukohteiden inventoinnissa 1. luokkaan arvotettiin monen muun koulun lisäksi myös Kupittaan, Pernon ja Riihikallion (ent. Turun lyseo) koulut, Ruiskadulla sijaitseva sairaanhoito-oppilaitos ja Hamppukadulla oleva Turun teknillinen ammattikoulu. Näistä jo Pernon koulu on purettu ja Riihikallion koulun purkua suunnitellaan. Vastineessa todetaan, että näitä ei ole merkitty suojelukohteiksi, mutta asiaa ei ole perusteltu. Ko. kouluilla on kulttuurihistoriallista merkitystä Turussa ja sen vuoksi ne tulisi huomioida kaavassa.

Kupittaan siirtolapuutarha on edelleen merkitty keskustatoimintojen alueeksi C. Tätä merkintää ovat vastustaneet useat ihmiset ja yhteisöt, kannanottoja alueen vehreyden säilyttämisen puolesta on luonnosvaiheessa annettu kaikkiaan 15. Kaupunkiympäristötoimiala on omassa vastineessaan todennut, että Siirtolapuutarha-alueen käyttötarkoituksen muuttaminen esim. asumiseen on perusteltavissa alueen keskeisellä sijainnilla kaupunkikehityksen kannalta. Museokeskus kuitenkin katsoo, että vaikka luonnosvaiheen jälkeen on jo tehty päätös uuden siirtolapuutarhan rakentamisesta Koroisiin, se ei poista Kupittaan, Turun vanhimman siirtolapuutarhan kulttuurihistoriallista arvoa ja merkittävyyttä omaleimaisena, keskustan lähellä olevana vehreänä keitaana. Alueelle tulee lisätä merkintä RP, siirtolapuutarha-alue, jotta alueen nykyinen käyttö ei muodostu yleiskaavan vahvistumisen jälkeen kaavanvastaiseksi toiminnaksi.

Arkeologinen kulttuuriperintö

Arkeologisen kulttuuriperinnön suojelussa olennaista on kiinteän muinaisjäännöksen tai muun kulttuuriperintökohteen sijainti ja rajaus. Merkittävä edistysaskel ehdotuksessa on, että joidenkin laaja-alaisten arkeologisten kohteiden rajaukset on merkitty yleiskaavaan. Myös seuraavat kohteet tulisi merkitä kaavaan aluerajauksin: Turun linna (mj-tunnus 1000019681), Turun linnan tiilisali (mj-tunnus 1000031174), Koroistenniemi (mj-tunnus 853010001) ja Koroisten tila (mj-tunnus 853010007), sekä Kuralan Kylämäki (mj-tunnus 853010010).

Lisäksi kaavaehdotuksesta puuttuvat kiinteät muinaisjäännökset Hakala (mj-tunnus 1000013501), Huilu (mj-tunnus 1000021152), Tätilä (mj-tunnus 1000021162), Frantsi (mj-tunnus 1000000391), ja Ratsumiehenpuisto (mj-tunnus 853000007) sekä muut kulttuuriperintökohteet Raunistulan koulu (mj-tunnus 1000031026), Pirunpesä (mj-tunnus 1000015889), Metsäkylä (mj-tunnus 1000023111), Uittamon louhos (mj-tunnus 1000038738), Halistenkoski (mj-tunnus 1000021184), Keskitalo (mj-tunnus 853000006) ja Saramäki Marttila (mj-tunnus 1000025829). Ko. kohteet tulee lisätä kaavaan.

Muinaisjäännöskohde Keetterinmäki (mj-tunnus 202010034) on Kaarinan kaupungin alueella ja tulee poistaa kaavasta.

Kaava-aineistossa kannattaa huomioida Museoviraston Valtakunnallisesti merkittävien arkeologisten kohteiden inventointihanke (VARK), jossa määritetään Suomen tärkeimmät arkeologiset kohteet. Hanke valmistuu vuonna 2022. Valtioneuvosto hyväksyy luettelon maankäyttö- ja rakennuslakiin perustuvien valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden tarkoittamaksi inventoinniksi. Nämä kohteet tulee jatkossa huomioida yhtenä alueidenkäytön suunnittelun lähtökohtana. VARK-kohteiden säilyminen pyritään turvaamaan kaikissa olosuhteissa, joten suojelumenettelyssä niillä on muita arkeologisia kulttuuriperintökohteita tarkemmat kriteerit. Kaava-alueella sijaitsee kuusi VARK-kohteiksi mahdollisesti valikoituvaa kiinteää muinaisjäännöstä: Patterinhaka, Turun linna, Turun kaupungin vanha asemakaava-alue, Koroistenniemi, Kylämäki, Virnamäki 1, ja Kotirinne.

Luonnosvaiheessa museo edellytti kaupunkiarkeologisen inventoinnin teettämistä, koska Turun keskustan inventointi vuodelta 1986 ei ole enää ajantasainen. Muinaisjäännöskohteiden päivityksen tarve on kirjattu asianmukaisesti kaavaselostukseen, mutta kyseistä selvitystä ei ole edelleenkään teetetty. Lisäksi kaavaselostuksessa on maininta, että museokeskuksella olisi rahoitushakemus inventointia varten vireillä. Rahoitusmahdollisuuksista on tiedusteltu Turun kaupunkitutkimusohjelmasta, mutta rahoitusta ei ole saatu. Väärinkäsitysten välttämiseksi selostuksesta tulee poistaa lause: Museokeskuksella on ollut vireillä hakemus selvityksen rahoittamiseksi.

Kohdeluettelon (Kartta 7, Liite 2) otsikko on epämääräinen: Muinaismuistokohteet ja muut kulttuuriperintökohteet. Kaava-kartassa on eritelty lain suojaamat muinaisjäännökset ja säilytettävät kulttuuriperintökohteet, mutta otsikko antaa ymmärtää, että muinaismuistot ovat kulttuuriperintökohteita. Tämä voi aiheuttaa sekaannusta. Ehdotamme otsikkoa: Kiinteät muinaisjäännökset, historialliset kylätontit ja muut kulttuuriperintökohteet.

Suojelulistaukset, niin arvokkaiden rakennetun ympäristön kohteiden kuin arkeologisten kohteiden listat, perustuvat aina oman aikansa näkemyksiin ja sen hetkiseen tietoon. Tarkemmissa suunnitteluissa onkin varauduttava aina päivittämään ja selvittämään kohteiden ja alueiden tietojen ajantasaisuus. Listauksista puuttuvat kohteet eivät aina ole vailla arvoa.

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta kiittää lausuntopyynnöstä ja tehdystä yleiskaavatyöstä ja antaa yllä esitetyn lausuntonaan Yleiskaava 2029 -ehdotuksesta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKaupunkiympäristötoimiala