Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuurilautakunta4510.04.20194

5557-2018 (02 02 00)

Kulttuurilautakunnan talousarviomuutos

Tiivistelmä:

Vuoden 2018 tilinpäätöstietojen perusteella esitetään, että kulttuurilautakunnan vuoden 2019 talousarvion toimintamenoja korotetaan yhteensä 724 796 euroa.

Kultlk § 45

Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen 4.4.2019:

Kaupunginvaltuusto päätti 29.3.2010 § 63, että museokeskuksen, kaupunginorkesterin ja kaupunginteatterin taloussuunnitteluun ja talouden tasapainottamiseen hyväksytään periaatepäätöksenä kolmen vuoden taloussuunnittelumalli. Valtuusto päätti edelleen, että talousarvion positiivinen nettopoikkeama siirretään määrärahankorotuksena kulttuurilaitokselle tilinpäätöstä seuraavana vuonna ja että talousarvion negatiivinen nettopoikkeama katetaan seuraavan talousarviovuoden toimintakatteen muutoksella tai viimeistään taloussuunnittelukauden aikana kulttuurilautakunnan esityksen mukaisesti.

Kaupunginvaltuusto päätti 17.6.2013 § 152, että kaupunginorkesterin ja museopalveluiden kolmen vuoden taloussuunnittelumallia jatketaan 1.1.2014 ja mallia kehitetään siten, että kulttuurilautakunta vastaa toimielimen kaikkien yksiköiden talouden tasapainottamisesta.

Kaupunginvaltuusto päätti 16.6.2014 § 95 vuoden 2013 nettopoikkeaman siirrosta museopalveluille ja kaupunginorkesterille vuoden 2014 talousarvioon. Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että kaupunginorkesterin ja museopalvelujen ns. kolmen vuoden taloussuunnittelumallia ja sen kehittäminen arvioidaan talousarvioprosessissa. Asian käsittelyn yhteydessä päätökseen kirjattiin seuraava ponsiesitys:

”Turun museopalvelujen ja kaupunginorkesterin nettobudjetointimenettelyn jatkaminen

Turun museopalvelujen ja kaupunginorkesterin nettobudjetointikäytännön jatkoa on tarkoitus tarkastella uudelleen. Nykyinen käytäntö on osoittautunut erittäin motivoivaksi toiminnan tuloksellisuuden ja tarkan taloudenpidon suhteen. Keskeinen perustelu käytännölle on toiminnan luonne; toimintaa pitää suunnitella 2-3 vuotta eteenpäin esim. kysyttyjen vierailevien solistien tai muusikoiden kiinnittämiseksi, isojen näyttelyjen varaamiseksi ja esisopimusten tekemiseksi. Syntynyttä ylijäämää voidaan käyttää, jos toimintavuoden määrärahat ovat riittämättömät ja toisinpäin; alijäämä motivoi panostamaan toisaalta säästöihin, toisaalta vetovoimaisiin produktioihin. Käytäntö on ollut erittäin kannustava ja johtanut aktiiviseen tulojen hankintaan. Valmisteilla olevassa strategiassa painotetaan monipuolisten kulttuuripalvelujen merkitystä Turun vetovoimalle, kilpailukyvylle ja matkailulle eli käytännöstä luopuminen olisi tässäkin mielessä ristiriitaista. Edellä olevat perusteet puoltavat vahvasti nettobudjetointimenettelyn jatkamista ja ne tulee ottaa huomioon tulevassa arvioinnissa.”

Kaupunginvaltuuston päättämä periaate on toteutunut vuodesta 2010 lähtien vuosittain. Vuoden 2015 talousarviossa edellisen vuoden nettopoikkeama käsiteltiin kaupunginvaltuustossa 23.3.2015 § 48 talousarviomuutoksen yhteydessä ja vuonna 2016 kaupunginvaltuustossa 26.9.2016 § 153 osavuosikatsauksen yhteydessä. Vuonna 2017 korotettiin kulttuurilautakunnan talousarvion toimintamenoja kaupunginvaltuuston päätöksellä 13.11.2017 § 220 museopalveluiden ja orkesterin vuoden 2016 nettopoikkeaman verran. Sama käytäntö on jatkunut myös kaupunginvaltuuston päätöksessä 12.11.2018 § 211.

Vuoden 2018 nettopoikkeama ja talousarviomuutos 2019

Kulttuurilautakunnan tulee tehdä kaupunginvaltuustolle erilliset esitykset tilinpäätöksen jälkeen talousarvion positiivisen nettopoikkeaman siirtämisestä kulttuurilaitokselle tai negatiivisen nettopoikkeaman kattamisesta taloussuunnittelujaksolla.

Museopalvelut ja kaupunginorkesteri tekivät vuonna 2018 budjetoitua paremman tuloksen. Kaupunginorkesterin ja museopalvelun positiiviset nettopoikkeamat olivat:

Kaupunginorkesteri            283 346 euroa

Museopalvelut                    441 450 euroa

Kulttuurilautakunta vastaa kaupunginvaltuustolle lautakunnan kaikkien yksiköiden talouden tasapainottamisesta. Vuoden 2018 toteutumisvertailun mukaan kulttuurilautakunnan toimintakatteen alitus oli euroa.

Suunnitelman mukaan talousarvion toimintamenojen korotus käytetäisiin kertaluontoisten tuotantojen menoihin ja kertaluontoisiin hankintoihin eikä pysyvää menorakenteen muutosta tapahdu.

Suunnitellut käyttökohteet museopalvelussa ovat:

-        Turun linnan, Wamin ja Luostarinmäen näyttelytoiminnan vahvistamien, kulttuuripääkaupunkivuoden kymmenvuotisjuhlan 2021 ohjelmiston valmistelu,

-        Turku goes 1812-virtuaalikierrosten jatkaminen Turun linnassa ja Qwenselin talossa.

-        Lisäksi toimintamenojen korotuksella digitoitaisiin vanhoja Turku-valokuvia ja avattaisiin ne internetissä selattaviksi ja ostettaviksi.

Suunnitellut käyttökohteet orkesterissa ovat:

-        TFO Virtual -hankkeen suunnittelu ja toteutus. Hankkeessa pilotoidaan mm. sähköistä käsiohjelmaa, jatketaan TFO:n lastentapahtumien virtuaalimaskotin kehittämistä sekä kehitetään nettikonserttitoimintaa.

-        Orkesterin lavakaluston uusiminen (soittajien tuolit, nuottitelineet ja –valot). Kalustoa ei ole uusittu tai huollettu täysin rikkoutuneita kalusteita lukuun ottamatta vuosiin. Kaluston uusiminen siistii merkittävästi lavailmettä konserteissa ja parantaa muusikoiden työergonomiaa. Lavakalustoa ei ole mahdollista hankkia investointirahalla, vaan sitä ylläpidetään käyttötalousvaroista. Esitetyt hankinnat kestävät useita vuosia, eikä niitä tarvitse tehdä uudestaan mahdollisen Konserttitalon peruskorjauksen tai uudisrakennuksen kalustamisen yhteydessä.

-        Lisäksi toimintamenon korotus esitetään käytettäväksi vuoden 2020 yleisötyön suunnitteluun ja vuoden 2021 Turun kulttuuripääkaupunkivuoden 10-vuotistapahtumien suunnitteluun.

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi, että vuoden 2018 tilinpäätöstietojen perusteella kulttuurilautakunnan vuoden 2019 talousarvion toimintamenoja korotetaan yhteensä 724 796 euroa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus