Kirjastopalvelut

Suurtuotantorahan haku lukukampanjalle Koko Turku lukee

Tiivistelmä:

Turun kirjastopalvelut hakee vuodelle 2019 kohdennettua suurtuotantorahaa lukemista tukevalle Koko Turku lukee -kampanjalle. Hanke toteutetaan yhteistyössä sivistystoimialan perusopetuksen kanssa. Kampanjan erityinen teema on Sankarit lukevat. Tavoitteena on kannustaa vanhempia lukemaan lapsille ja siten innostaa lapsia lukemaan. Kampanjan ajankohta on lokakuu 2019. Kokonaisuuteen kuuluvat ääneenlukukiertue alakoululaisille, kiertävä kirjailijavieras yläkouluille ja markkinointivideot tunnetuista turkulaisista lukemassa.

Koko Turku lukee – Sankarit lukevat

Lukeminen on osa arkea. Tosi sankari lukee lapselle ääneen ja antaa esimerkin lukemisesta osana vanhemman, isovanhemman, sisaruksen, valmentajan, kaverin tai kummin roolia.  Kampanja toteutetaan lokakuussa 2019 ja sillä pyritään luomaan positiivisempaa asennetta lukemisen ympärille.Kirjastopalvelut tähtäävät monipuoliseen kampanjaan, jossa on mukana hyvin erilaisia kirjoja, ihmisiä ja lukutilanteita.

Kampanjan taustaa

Lasten ja nuorten lukeminen on vähentynyt ja lukutaito heikentynyt. Viime vuosien Pisa-tutkimustentulokset osoittavat, että etenkin poikien lukutaito on heikentynyt huomattavasti ja erot tyttöjen ja poikien välillä ovat huomattavat.

Vaikka Pisa-tutkimustulos on sinällään Suomelle hyvin mairitteleva, sen hohtoa varjostaa suomalaisten tyttöjen ja poikien osaamisen välillä ilmenneet suuret erot. Tyttöjen ja poikien suoritusero oli koko vertailussa keskimäärin 29 pistettä, mutta Suomessa se oli huimat 48 pistettä tyttöjen hyväksi. Suomalaisten sukupuolten välinen ero onkin mukana olleista maista suurin. (Yle)

Pisa-tulokset osoittavat selvästi, että etenkin poikien lukemiseen on kiinnitettävä enemmän huomiota. Koko Turku lukee -kampanjassa tartutaan lukemisen ympärillä olevan asenneilmapiirin muutokseen. Lapsille pyritään tarjoamaan mallia lukemiseen, jolloin asenteet välittyvät esimerkin kautta ja jäävät pysyväksi osaksi lapsen elämää. Kampanjan tavoitteena on tätä kautta kehittää lukutaitoa, mikä heijastuu myös muiden elämän osa-alueiden taitoihin. Yhteinen lukuhetki tukee vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta ja läheisyyttä, rauhoittaa sekä lasta että aikuista yhteisen ajan parissa ja vahvistaa lapsen sosiaalisia taitoja. Lisäksi lukeminen kehittää havainnointi- ja keskittymiskykyä, kartuttaa kielellisiä valmiuksia, sanavarastoa, luovuutta ja älykkyyttä sekä avartaa maailmankuvaa. Eri tutkijat puhuvat paljon siitä, että lukeminen on mielletty naisten tehtäväksi ja tämä voi olla syynä siihen, että pojat eivät kiinnostu siitä yhtä vahvasti kuin tytöt.

Professori Marja-Kristiina Lerkkanen tuo puheenvuoroissaan esiin isän mallia lukemisen antajana. Hänen tutkimuksessaan reilu 30 prosenttia äideistä luki 2–3-vuotiaille lapsille ja isistä 25 prosenttia. Usein isät eivät lue, koska kokevat lastenkirjat epäkiinnostaviksi.

Yhteistyö ja näkökulmat

Tasa-arvo on yksi kampanjan keskeisistä näkökulmista. Tutkimukset koululaisten lukutaidosta ovat tuoneet esiin sukupuolten välisiä huimia eroja, jotka heijastuvat pitkälle aikuisikään, koulutukseen ja työelämässä menestymiseen saakka. Vaikka nykypäivän tasa-arvoisessa Suomessa molemmat vanhemmat osallistuvat lapsen kasvatukseen hyvinkin tasapuolisesti, ovat lukeminen ja muut taiteelliset toiminnat jääneet perinteisesti äidin vastuulle.

Tohtori Emyr Williams uskoo, että isät voivat vaikuttaa lapsen lukutaitoon koko varhaislapsuuden ja kouluiän olemalla lukijoina positiivisia roolimalleja.  Lasten maailmaa hallitsevat naishahmot. Isät ovat erilaisia suhteessa lasten kokemaan ”täti-maailmaan” ja tästä syystä isillä ja miehillä on tärkeä rooli sosiaalisessa oppimisessa. ”Yksi lapsen oppimisen tavoista on roolimallien matkinen ja kopiointi ”,  hän selittää. (ETKL)

Koko Turku lukee -kampanjalla pyritään normalisoimaan sitä, että kaikenlaisten läheisten ihmisten tulisi näyttää lapsille lukemisen esimerkkiä – ulkonäöstä, taustasta ja vakaumuksesta riippumatta. Kampanjan markkinoinnissa ja toteutuksessa hyödynnetäänkin kaikenlaisia ihmisiä, jotka näyttävät lapselle lukemisen esimerkkiä ja tekevät normaaliksi sen, että kaikki lukevat. Koko Turku lukee -kampanja tuo esiin julkisuudesta tuttuja sankareita, joita yhdistää mahdollisesti vain yksi asia: lukeminen lapsille. 

Lukeminen ja sen oppiminen lähtevät kotoa ja ovat lapsuudessa opittuja ja omaksuttuja tapoja, joita on vaikea opetella vanhemmalla iällä. Siksi kampanja pyrkii saamaan lukemisen osaksi lasten elämää jo pienestä pitäen, jolloin sillä on suurempi mahdollisuus jäädä osaksi arkea myös vanhempana. Tavoite on pitkällä tähtäimellä tasata tyttöjen ja poikien eroja, jotka lukemisen tämänhetkinen asenneilmapiiri saa aikaan.

Saksan keskeisimmän lukutaitojärjestön Stiftung Lesenin tutkimuspäällikkö Dr. Simone C. Ehmig sanoo, että lapset, joille on luettu ääneen, pärjäävät koulussa ikätovereitaan paremmin. Ehmigin mukaan erityisesti poikien lukuinnostuksessa näkyy selvä ero niiden välillä, joille on luettu ja niiden joille ei. Lisäksi lapsille, joille on luettu, on kehittynyt suurempi empatiakyky.

Kampanja toteutetaan kulttuurisen moninaisuuden näkökulma huomioiden. Oma äidinkieli ja kulttuuri ovat tärkeitä identiteetin tukipilareita, joita lukukampanjassa halutaan tukea. Kampanjaan osallistuvat lukevat videoilla omalla äidinkielellään, ääneen luettu hetki lapsen kanssa on aina tärkeä ja hyödyllinen kielestä riippumatta.

Toteutus ja toimenpiteet

1.      Markkinointivideot

Kampanjassa tehdään tunnetuista turkulaisista markkinointivideoita, joissa he lukevat lapsille ääneen. Lukijoita pyritään saamaan mukaan erialoilta, ja he kaikki ovat jollain tavalla sidoksissa Turkuun, mitä voidaan myös tuoda esille videoissa.  Näin lukeminen tuodaan lähelle, mikä osaltaan tuo tuttuuden tunnetta ja tarjoaa turkulaislapsille ja -vanhemmille konkreettisempaa samaistumispintaa.

2.      Ääneenlukukiertue

Koska ääneen lukeminen on avainasemassa lapsen omaankin lukuintoon, kampanjaan sisällytetään koululaisille suunnattu ääneenlukukiertue, joka kiertää Turun alueen kirjastoissa. On tärkeää, että jokaiselle lapselle taustasta riippumatta luetaan ääneen, joten vierailut mahdollistavat tasa-arvoisemman ja kaikille saatavilla olevan lukukokemuksen.

3.      Kirjailijavieras

Kirjailijavieras vierailee Turun yläkouluissa kertomassa työstään kirjailijana sekä lukemisen hyödyistä ja erilaisista tavoista lukea. Vierailijaksi valitaan ajankohtainen turkulainen kirjailija. Kirjailijan vierailun on tarkoitus avata silmiä ja vaikuttaa lukemisen asenneilmapiiriin myönteisesti.

Kampanjan budjetti:

Markkinointivideoiden teko                                                            4.000

Ääneenlukukiertue                                                                         1.500

Kirjailijavieras                                                                                 4.000

Graafinen ilme                                                                                1.000

Yhteensä                                                                                      10.500

Kustannukset kampanjalle ovat yhteensä 10.500 €, josta haettavan avustuksen osuus 10.000€.

Kirjastopalvelut esittää, että vuoden 2019 suurtuotantorahasta kohdennetaan 10.000 euroa lukukampanjalle Koko Turku lukee.