Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuurilautakunta7417.05.20178

5138-2016 (522)

Die Kalewainen in Pochjola -oopperan loppuselvitys

Tiivistelmä: -

Kultlk § 74

Turun musiikkijuhlien toiminnanjohtaja Liisa Ketomäki:

Turun musiikkijuhlat ja Turun filharmoninen orkesteri toivat Turun kaupungin kulttuurilautakunnan merkittävällä tuella maailman ensi-iltaan Karl Müller-Berghausin (1829-1907) oopperan ”Die Kalewainen in Pochjola”. Maailman ensi-ilta oli Kalevalan päivänä 28.2.2017 ja muut esitykset 2., 4., 7., 9., ja 11.3. Logomossa. Teos esitettiin saksaksi ja tekstitettiin suomeksi ja ruotsiksi. Oopperan käsiohjelma oli suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja saksaksi.

Oopperan taiteellinen työryhmä oli korkeatasoinen ja keräsi valtavasti kiitosta niin yleisön kuin lehdistön piirissä. Turun filharmonista orkesteria johti Leif Segerstam. Apulaiskapellimestarina oli Ruut Kiiski. Ilmarisen roolissa kulttiin baritoni Tommi Hakalaa ja Louchin roolissa sopraano Johanna Rusanen-Kartanoa. Achti Lemminkäisen roolissa oli tenori Christian Juslin ja Ismon roolissa sopraano Kaisa Ranta. Luonnottaren roolissa kulttiin mezzosopraano Anna Danikia ja Väinämöisen roolissa basso Petri Lindroosia. Oopperan ohjasi Tiina Puumalainen. Lavastuksesta vastasi Teppo Järvinen ja puvustuksesta Pirjo Liiri-Majava. Valaistuksen suunnitteli Teemu Nurmelin. Suurkuorona oli Chorus Cathedralis Aboensis, johtajanaan Märt Krell. Produktiossa oli yhteensä mukana yli 200 ihmistä, osa jo yli vuosi ennen varsinaista ensi-iltaa mm. editoiden painettua nuottimateriaalia digitaaliseen muotoon tai valmistaen pukuja ja peruukkeja.

Voimme ylpeänä todeta, että Turussa tehtiin todellinen Suomi100-kulttuuriteko, joka tulee jäämään historiaan ja toimii jo nyt referenssinä muille kansallisille ja kansainvälisille toimijoille. Oopperan arviot olivat kautta linjan kiittäviä. Helsingin Sanomien Hannu-Ilari Lampila kirjoitti oopperasta: ”Kalevala kiehtoi Müller-Berghausia niin suuresti, että hän sävelsi aiheesta oopperan, joka valmistui 1890. Kantaesitystään sen piti odottaa 127 vuotta. Nyt sopii kysyä, oliko Kalewainen sen komeaan, täysimittaiseen suurtuotantoon käytetyn työn ja vaivan arvoinen. Vastaus on ehdoton kyllä!” Huvustadsbladetin kriitikko Wilhelm Kvist kirjoitti oopperan olevan ”todellinen menestys”. Hän muistutti, että ennen kevään 2017 ensi-iltaa oli 500 000 nuottia kirjoitettu puhtaaksi digitaaliseen muotoon, joista 140 oli virheitä, jotka ammattilaiset korjasivat. ”Samaan aikaan tuotettiin 240-sivuinen ohjelmakirja neljällä kielellä. Sanokaa, miten usein tällaista näkee? Paljon melua tyhjästä? Ei, vaan todellakin paljon melua aiheesta.” Kansan Uutiset kirjoitti arviossaan: ”On selvää, että Die Kalewainen in Pochjola on täysipainoinen ooppera, jolla on kaikki edellytykset saavuttaa kansainvälistäkin menestystä. Kantaesitystään 127 vuotta odottaneen oopperan esittäminen Suomen Turussa Suomen juhlavuonna on todellinen kulttuuriteko.”  Pelkkää kiitosta satoi myös oopperan arvioineilta noin 15 ulkomaiselta toimittajalta. Odotamme parhaillaan brittiläisen Opera Magazinen toukokuussa ilmestyvää artikkelia, joka merkittävänä kansainvälisenä julkaisuna tulee entisestään nostamaan Turkua ja oopperaa.

Ooppera on nyt tallennettu digitaaliseen muotoon ja on katsottavissa suomeksi ja ruotsiksi tekstitettynä mistä päin maailmaa TFO:n nettikonserttina. Myös Yleisradio tallensi oopperan ja se on Areenassa helmikuuhun 2018 asti kuunneltavissa.

Oopperan puvut ja Sampo on viety Suomen Teatterimuseoon, jossa nähtiin tärkeänä tallettaa kulttuuriteon puvustus ja luonnokset. Tarkoituksena on markkinoida teosta merkittävimmille kansainvälisille oopperataloille keväällä 2017 ylikapellimestari Segerstamin allekirjoittamalla kirjeellä. Tavoitteena on saada Kalewainen osaksi kansainvälistä, keskeistä oopperarepertuaaria, johon sen kuuluu.

Oopperalla oli katsojia paikan päällä ja TFO:n kanavan kautta noin 10 000. Lisäksi Ylen lähetyksiä kuunteli valtava joukko ihmisiä. Areenasta oopperaa on kuunneltu lähemmäs 400 kertaa.

Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen 11.5 2017:

Kulttuurilautakunta on myönnettyjen avustusten lisäksi päättänyt 11.5.2016 § 71 tappiotakuusta, jonka suuruus on 70 000 euroa. Saadun selvityksen mukaan tuotannosta syntynyt tappio Turun Musiikkijuhlille oli 69 812,05 euroa. Tuotannosta Turun musiikkijuhlilta saatu talousraportti on liitteenä 1. Raportilta näkyy suoraan tuotannolle kirjatut kulut ei in kind osuudet. Tuotannon tasoon ja laajuuteen nähden sen taloudellista tulosta voidaan pitää hyvänä ja kuluja selvästi arvioitua pienempänä.

Liite 1            Talousraportti

EhdotusKulttuurilautakunta hyväksyy selvityksen ja päättää maksaa tappiotakuuna Turun musiikkijuhlasäätiölle 69 812,05 euroa kustannuspaikalta 26004 menolajilta 474100.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoTurun musiikkijuhlasäätiö sr
tpvVapaa-aikatoimiala, toimialan hallinto


Liitteet:

Kultlk § 74
Liite 1:Talousraportti - Die Kalewainen in Pochjola