Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuurilautakunta6120.04.20166

4321-2016 (041)

Vapaa-aikatoimialan strateginen sopimus sekä siihen liittyvä lautakunnan talousarvio ja taloussuunnitelma 2017 - 2020

Tiivistelmä:

Kulttuuriautakunta käy lähetekeskustelun esittelyjen pohjalta.

Kultlk § 61

Taloussuunnitelma Ilkka Mäkynen 15.4.2016:

Kaupunkistrategia ja strategiset ohjelmat

Kaupungin strategiakokonaisuus koostuu kaupunkitason päästrategiasta sekä siihen kuuluvasta kahdesta strategisesta ohjelmasta. Lisäksi strategiakokonaisuuteen kuuluu henkilöstöohjelma ”Henkilöstö voimavarana”. Kaupunkistrategia on visionomainen dokumentti, joka kuvaa miltä kaupunki näyttää vuonna 2029, mitä keskeisiä päämääriä kaupunki toiminnalleen asettaa ja mihin periaatteisiin kaupungin henkilöstö sekä luottamushenkilöt lupaavat toiminnassaan sitoutua. Strategisia ohjelmia ovat Kilpailukyky ja kestäväkasvu –ohjelma sekä Hyvinvointi ja aktiivisuus –ohjelma. Ohjelmat sisältävät yhteensä 41 strategista linjausta. Strategisissa ohjelmissa toteutuksen aikajänne on neljästä kahdeksaan vuotta ja niissä tehdään linjaukset kehittämisen keinoista, joilla kaupunkistrategian päämääriä toteutetaan. Linjaukset jalkautuvat kaupungin toimielimissä ja tytäryhtiöissä toiminnallisiksi tavoitteiksi. Pääosin tämä toteutetaan sopimusohjausmallin avulla, jossa kirjataan tavoitteet, käytännön toimenpiteet ja niitä kuvaavat mittarit. Osa toimenpiteistä voidaan toteuttaa kärkihankkeina. Kärkihankkeiksi valikoituvat laajavaikutteiset tehtäväkokonaisuudet, joilla haetaan kaupungin menestyksen kannalta välttämättömiä muutoksia ja joille halutaan erityistä näkyvyyttä.

Toimialojen ohjausmallina sopimusohjaus

Turun kaupungissa kuntalain mukainen talousarvio ja ‐suunnitelma laaditaan toimialoilla ja konsernihallinnossa osana sopimusohjausprosessia. Sopimusohjaus tarkoittaa monipuolisten tavoitteiden asettamista kahdelle tasolle, kaupunginhallituksen ja lautakunnan välille (strateginen sopimus) sekä lautakunnan ja toimialan välille (operatiivinen sopimus).

Valmistelun aikataulu

18.4.- 6.5.2016                   Seminaarit; Strategiset sopimukset Ltk/Jk

3.-4.5.2016                         Puheenjohtajiston palaverit strategisista sopimuksista Kh/Ltk/Jk

9.5.2016                             Talousarvioseminaari Kv

10.5.2016                           Ehdotus strategiseksi sopimukseksi Liiklk

11.5.2016                           Ehdotus strategiseksi sopimukseksi Kultlk

12.5.2015                           Ehdotus strategiseksi sopimukseksi Nlk

24.5.2016                           Seminaari; Talous ja strategiset sopimukset Kh

6.6.2016                             Suunnitteluluvut (strategiset sopimukset tiedoksi) Kh

20.6.2016                           Suunnitteluluvut (strategiset sopimukset tiedoksi) Kv

16.9.2016*                          Operatiivisten sopimusten hyväksyminen ja

                                           strategisten sopimusten tarkennukset Ltk/Jk

17.10.2016                          Talousarvioesitys Kj

31.11.2016                          1. Talousarviokäsittely Kh

7.11.2016                           2. Talousarviokäsittely Kh

14.11.2016                          Talousarviokäsittely Kv

16.12.2016*                        Talousarvion täytäntöönpano valmis Kh

Kaupunginhallitus on kokouksessaan 4.4.2016 § 149 päättänyt vuosien 2017 – 2020 valmisteluraamista.

Kaupunkitasoiset lähtökohdat taloussuunnittelulle

Toimintaympäristöanalyysistä ei ole ilmennyt seikkoja, jotka antaisivat syytä muuttaa voimassa olevaa taloussuunnitelmaa. Analyysi verotulojen ja valtionosuuksien kehityksestä ei muuttaa merkittävästi voimassa olevaa taloussuunnitelmaa.

Taloussuunnitelman tasapainotus edellyttää alijäämäisten talousarviovuosien hyväksymistä ja nettovelkaantumisen kasvua. Kevään aikana saatavat ennusteet verorahoituksen kehityksestä sekä rahoitustuotoista tullaan sisällyttämään 6.6.2016 käsiteltäväksi tuotaviin suunnittelulukuihin, jotka osaltaan määrittävät taloudelliset reunaehdot operatiivisen tason suunnittelulle.

Tilinpäätöksen, käynnissä olevien toimenpiteiden, toimintoanalyysin toimenpide-ehdotusten ja kuluvan vuoden talousarvion muuttamisen johdosta on voimassa olevaa vuosien 2017 - 2020 suunnitteluraamia syytä tarkistaa.

Valmistelun tässä vaiheessa em. henkilötyövuosien sopeuttamistarpeesta tulee pitää kiinni.

Kaupungin on syytä huomioida mahdollisuudet palvelutuotannon kehittämiseen yhteistyössä muiden julkisten tahojen, yksityisen sektorin sekä kolmannen sektorin kanssa.

Käyttöönotettu kehittämismalli tukee kehittämistoiminnan laadun varmistamista sekä antaa entistä paremman mahdollisuuden seurannalle ja keskitetylle hallinnalle. Toimintatapa on syytä arvioida sekä suunnittelun että seurannan näkökulmasta.

Oheismateriaali 1Taloussuunnitelman tarkastaminen 2017 - 2020

 

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta käy lähetekeskustelun esittelyjen pohjalta.

Lähetekeskustelun perusteella valmisteltu esitys tuodaan lautakunnan seuraavaan kokoukseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.