Ensimmäisen uudistamisohjelman toimenpiteet ovat kulttuurilautakunnan toimialalla tuoneet säästöä arvioitua enemmän vuonna 2014. Myös toisen uudistamisohjelman toimenpiteitä on käynnistetty jo vuoden 2014 aikana ja niiden taloudelliset vaikutukset ovat osittain toteutuneet jo vuoden 2014 aikana.

Kaupungin taloutta pyritään tasapainottamaan taloussuunnitelmakaudella. Kulttuurilautakunnan suunnitellut leikkaukset vuosille 2015 ja 2016 ovat yhteensä 1 681 000 euroa. Kulttuurilautakunta pitää perusteltuna, että vuoden 2016 leikkauksia alennetaan 400 000 euroa.

Edellä olevan perusteella kulttuurilautakunta esittää kaupunginhallitukselle näkemyksenään toimintoanalyysin toimenpiteistä seuraavaa:

Kulttuurilautakunnan toimialalla ongelmallisimmat säästöt ja uudelleenjärjestelyt koskevat kirjastoa. Sivukirjastoverkkoa on supistettu 2000-luvun lopulla, sivukirjastojen ja nuorisotilojen yhdistämisiä on toteutettu kolme ja omatoimikirjastoja viisi. Lautakunta ei pidä mahdollisena sivukirjastoverkon supistamista, mutta näkee mahdollisena omatoimikirjastojen laajentamisen ja mahdollisen yhdistämisen monipalvelupisteisiin. Kirjastoaineiston hankintamäärärahojen mittava supistaminen ei myöskään ole suotavaa, koska kirjastot ovat keskeinen turkulaisten peruspalvelu. Kirjastolle tulee aiheutumaan odottamattomia lisäkustannuksia kirjastoalan uuden TES:n myötä vuodelle 2015 enimmillään n. 100 000 ja vuonna 2016 liki 200 000 €. Tätä lautakunnasta riippumatonta lisämenoa vastaavaa säästöä ei kulttuurilautakunta katso voitavan kattaa lautakunnan talousarviosta.

Lautakunta näkee mahdolliseksi kirjaston osalta n. 400.000 euron säästön siten, että toteutetaan toimintoanalyysissa kirjatut henkilöstösupistukset, mahdolliset aukiolojen tarkistukset, omatoimisten kirjastojen lisäämisen ja hankintamäärärahan supistuksen.

Museokeskuksen suurin saatavissa oleva säästö koskee Brinkkalan talon tiloista luopumista edellyttäen, että Brinkkalan talon Museokeskuksen keskeiset toiminnot voidaan siirtää Raatihuoneelle. Säästö kaupungille toteutuu ainoastaan siinä tapauksessa, että tilat voidaan vuokrata ulos ja/tai että sinne siirtyy kaupungin muita toimintoja. Kulttuurilautakunta tähdentää, että vapautuvia tiloja vuokrataan ensisijaisesti kulttuuritoimijoille.

Orkesterin säästömahdollisuudet ovat marginaaliset, joten nettomenoja voidaan pienentää ensisijaisesti tuloja kasvattamalla ja se puolestaan edellyttää, että jatketaan ja kehitetään konserttitarjontaa niin, että saavutetaan uusia asiakasryhmiä. Henkilöstösäästöt voivat toteutua lähinnä sijaisten palkkauskuluja vähentämällä ja määräaikaisten palkkausten uudelleen järjestelyillä. Lisätulojen hankinta tilojen ulosvuokrauksella voi toteutua vain, jos konserttitalon välttämättömät korjaukset toteutetaan ja tekniikka ajanmukaistetaan.