Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuurilautakunta1928.01.201519

2363-2013 (055)

Raportti suurtuotantomäärärahan käytöstä Turun kulttuuritarjontaa esittelevään markkinointikampanjaan (Helsingin Sanomien Turun kulttuurikesä -liite 2014)

Tiivistelmä: -

Kultlk § 19

Vapaa-aikatoimiala, museopalvelut, viestintäassistentti Sunniva Solstrand 26.1.2015:

Hankkeen taustoista

Turun kaupungin ylläpitämä Turun museokeskus, säätiöiden ylläpitämät Aboa Vetus & Ars Nova ja Forum Marinum sekä Turun Taideyhdistyksen ylläpitämä Turun Taidemuseo ovat sopineet yhteistyöstä, jonka tarkoituksena on kehittää museotoimintaa. Yhteistyön taustalla on Turun kaupunginhallituksen päätös 24.9.2001 (§ 964), jossa kulttuurilautakunta on velvoitettu ryhtymään toimenpiteisiin museoiden yhteistyön kehittämiseksi hallinnollisen yhdistämisen sijaan. Yksi yhteistyön tapa on tiedotus ja markkinointi.

Turun kulttuurikesälle näkyvyyttä pääkaupunkiseudulla

Kulttuurilautakunta myönsi kokouksessaan 12.6.2013 § 111 40 000 € suurtuotantorahaa käytettäväksi vuonna 2013 aloitettuun Turun kulttuuritarjontaa esittelevään markkinointikampanjaan. Yhteiskampanjaan osallistuvat Turun kaupungin museopalvelujen museoiden lisäksi seuraavat Turussa toimivat museot: Aboa Vetus & Ars Nova, Forum Marinum ja Turun taidemuseo. Kampanjaan osallistuvat lisäksi JÅ – Aurajokiverkosto kesätapahtumilla ja Turku Touring ilmoituksella.

Markkinointikampanja toteutettiin Helsingin Sanomien ilmoitusliitteellä. Liitteen visuaalinen ilme noudatteli kaupungin matkailuilmettä ja suunnittelusta vastasi Mainostoimisto KMG.

Kampanja toteutettiin Helsingin Sanomien pääkaupunkiseudun liitejakeluna siten, että painosmäärä oli 200 000 kpl. Lisäksi otettiin 20 000 kpl lisäpainos jaettavaksi eri kulttuurikohteissa sekä Turun matkailuneuvonnassa.

Kahdeksansivuisen liitteen painattamisen ja jakelun hinta oli yhteensä 30 365 € (alv 0 %) / 200 000 + 20 000 kpl ja lisäksi 238,15 € (alv 0 %) lisäpainoksen toimituksesta Turkuun eli yhteensä 30 603,15 € (alv 0 %), toimialajohtajan päätös liitteen hankinnasta Dnro 4961–2014.

Tämän lisäksi tulivat liitteen taittokustannukset. Liitteen suunnittelusta vastasi Mainostoimisto KMG. Suunnittelutyön hinta oli yhteensä 1 479,50 € (alv 0 %).

Oheismateriaali 1Helsingin Sanomien ilmoitusliite

Verkkosivu www.turunmuseot.fi sai uuden visuaalisen ilmeen

Turun museoilla on yhteinen verkkosivu tunnuksella www.turunmuseot.fi. Sivulla on linkkilistaus kunkin museon omille verkkosivuille, ja se toimii suomen kielen lisäksi myös ruotsiksi ja englanniksi. Sen suosiosta kertoo muun muassa esimerkiksi Aboa Vetus & Ars Nova -museon verkkosivujen kävijämääräseuranta.

Vuonna 2002 perustetun sivun toiminnallisuuksia sekä visuaalisuutta uudistettiin osana yhteistä markkinointihanketta. Sivun ilmeen nykyaikaistamista varten tilattiin visuaalisia elementtejä Mainostoimisto KMG:ltä. Elementtien toteuttamisen hinta oli 240 € (alv 0 %). Tekninen suunnittelu sekä toteutus tehtiin harjoittelijatyönä.

Uudistetun turunmuseot.fi-portaalin tunnettuutta tuettiin ja lisättiin käyttämällä yhteistä osoitetunnusta Turun matkailun yhteisesitteessä Huvia meren rannalla 2014, jossa museoiden yhteissivumäärä oli 7.

Suurtuotantomäärärahoista käytettiin 7 677,35 € (alv 0 %) esitteen kustannuksiin. Loppuosa katettiin entiseen tapaan museoiden markkinointimäärärahoista. Myös muut hankkeessa mukana olleet museot käyttivät sivustotunnusta esitteessä.

Lukijatutkimus toi lisätietoa

Helsingin Sanomat toteutti lukijatutkimuksen liittyen liitteen huomioarvoon ja sisältöön (tulokset oheismateriaalina). Liitteen lukuarvoa pidettiin tutkimuksen mukaan hyvänä, ja se teki vastaajien mielestä Turusta kiinnostavan kaupungin. Kyselyyn vastanneista yli kolme neljästä pitivät Turkua mahdollisena matkakohteena.

Oheismateriaali 2Turun kulttuurikesä liitetutkimus 20.5.2014

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta merkitsee tiedoksi suurtuotantorahan käytön Turun kulttuuritarjontaa esittelevään markkinointikampanjaan.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.