Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuurilautakunta12010.09.20144

8800-2014 (041)

Vuoden 2015 talousarvio- ja vuosien 2015 - 2018 taloussuunnitelmaehdotus

Tiivistelmä: -

Kultlk § 120

Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen:

Kaupunginvaltuusto vahvisti kokouksessaan 23.6.2014 § 111 lauta- ja johtokuntien vuosien 2015 - 2018 taloussuunnitelman suunnitteluluvut sekä muut talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelussa huomioon otettavat seikat.

Vahvistetut suunnitteluluvut:

 

Sopeuttamistarpeen edellyttämien toimenpiteiden jatkaminen

Laskennallinen sopeuttamistarve vapaa-aikatoimialalla on -1 149 860,57 euroa (osavuosikatsaus 1). Sopeuttamistarve jakaantuu lautakunnittain ja palvelualueittain seuraavasti.

Liikunta         -417 342,38 €

Nuoriso         -180 699,78 €

Kulttuuri         -551 818,41 €

Liikuntalautakunnan alkuvuoden aikana tehdyt sopeuttamistoimen 2.osavuosikatsauksen mukaan ovat pienentämässä laskennallista sopeuttamistarvetta noin – 350 000 euroon.

Uudistamisohjelman toimenpiteet

Kaupunginvaltuusto hyväksyi uudistamisohjelman toimenpide-ehdotukset noudatettaviksi asioiden jatkovalmistelussa ja täytäntöönpanoa koskevassa päätöksenteossa seuraavin vapaa-aikatoimialaa koskevin muutoksin/lisäyksin.

- Turun Pualest -lehden paperiversiosta luopuminen ja samalla tarkistetaan kaikkien painettavien julkaisujen tarpeellisuus. Yhdistetään Turku-postiin kaupunkilaisille lähetettävät toimialojen asiakaslehdet.

- Seniorikortin hintaa nostetaan vuodelle 2015 tasolle 30 € /6kk ja 2016 se nostetaan Kimmoke-rannekkeen kanssa samalle tasolle.

Uudistamisohjelman toimenpiteet näkyvät strategisessa sopimuksessa kohdassa toimialan kehittämistoimenpiteet. Toimenpiteiden toteutumista tullaan seuraamaan osavuosikatsausten yhteydessä.

Lautakuntien talousarvioehdotukset ja poikkeamat suunnitteluluvuista

Lautakuntien talousarvioehdotukset on tehty suunnittelulukuihin toimintakatteen osalta. Poikkeuksena aikaisempiin vuosiin Kulttuurilautakunnan suunnittelulukuun sisältyy Eviva-hankkeen kulut. Valtuuston kulttuurilautakunnan toimintatuloille vahvistama suunnitteluluku on 30 % suurempi kuin talousarviossa 2014 oleva 3 249 000 euroa. Vuoden 2013 tilinpäätöksessä toimintatuotot olivat 6 268 026 euroa. Kun tuosta luvusta vähennetään tuet ja avustukset 948 886 euroa ja teatterin tulot 1 900 859 euroa, jää 3 418 281 euroa. Tuota lukua voidaan pitää oikeampana lähtöarviona määriteltäessä vuoden 2015 tuloja. Esitetyt toimintatuotot ovat valtuuston päättämää suunnittelulukua 788 087 euroa  ja toimintakulut 757 323 euroa pienemmät.

Kulttuurilautakunnan osalta annettua suunnitteluluku on ylitetty sivistystoimialalta vapaa-aikatoimialalle kirjastoon siirtyneiden henkilöiden palkkakustannusten verran yhteensä 30 764 euroa. Muutosta ei ole huomioitu suunnittelulukulaskelmissa.

Palvelualueen/palvelualueiden talousarvio

vs. museopalvelujohtaja Olli Immonen:

Museopalveluiden netto-ohjeluku on 7 209 949 € (vuonna 2014 7 290 00 €)

Museopalveluiden tuotoista suurin osa muodostuu pääsylipputuloista ja myyntituotoista sekä palvelutuloista. Myyntituottoja pyritään lisäämään pääsylippujen hinnankorotuksella (Wam, euron korotus lipun hintaan). Myös pääsylippujen ikärajojen maksullisuuden alarajaa lasketaan. Lasten maksullisuuden alaikäraja on 4-vuotta ja aikuisten hinnan alaikärajaksi tulee 17-vuotta. Turkulaisten koululaisten ilmainen sisäänpääsy vuoden 2014 käytännön mukaan kuitenkin turvataan ja perhelippujen hinnat pidetään kohtuullisena. Tilojen vuokrausta tehostetaan, kehitetään palvelutoimintaa ja käynnistetään Pääskyvuoren kokoelmakeskushanke, jonka tavoitteena on tilansäästö, ensimmäisessä vaiheessa luopuminen kaupungin ulkopuoliselta taholta vuokratusta varastotilasta.

Uudistamisohjelmassa käyttötalouden nettosäästö 2015 on yhteensä 100 000 euroa.

kirjastopalvelujohtaja Inkeri Näätsaari:

Kirjasto noudattaa valtuuston hyväksymän hyvinvointi- ja aktiivisuusohjelman tavoitetta tietoyhteiskunnan perustaitojen vahvistamisesta ja tiedon saatavuuden turvaamisesta.

Uudistamisohjelma 2:een sisältyy kaksi kirjastoa koskevaa toimenpidettä: omatoimikäytön ja itsepalvelun lisääminen sekä toimintaprosessien evaluointi ja yksinkertaistaminen. Tavoitteena on, että viidessä pienessä lähikirjastossa on omatoimista käyttöaikaa kaikkina viikonpäivinä perinteisten aukioloaikojen lisäksi. Tämä mahdollistaa toiminnan ilman kirjastopalvelujen ja kirjastoverkon olennaisia supistuksia.

Kirjaston netto-ohjeluku on 10.990.899 €, tuotot 721.000 € ja kulut 11.711.000 €. Nettovähennys vuoteen 2014 verrattuna on 92.000 €.

Henkilöstökuluihin, palvelujen ostoihin, vuokriin ja muihin kuluihin budjetoitu määräraha pienenee. Materiaalin hankintaan sisältyy Vaski-kirjastojen yhteisiä kirjastoaineisto- ja muita hankintoja, joiden osalta tuloihin on budjetoitu vastaavat muiden Vaski-kirjastojen maksuosuudet. Perinteisen kirjastoaineiston hankintamäärät vähenevät jonkin verran.

Tuotoista suurin osa muodostuu myöhästymismaksuista ja varausmaksuista, muuten kirjastopalvelut ovat lain mukaan pääosin maksuttomia. Myyntituotot sisältävät mm. muiden Vaski-kirjastojen maksut Turulle yhteisistä tehtävistä. OKM myöntää maakuntakirjastoavustusta maakuntakirjastotehtäviä varten (budjetoitu 157.000 €).

Vuoden 2015 henkilöstötavoite on 151,5 htv, missä on vähennystä 1,5 htv. Henkilöstön vähentäminen ja painopisteen siirtäminen entistä enemmän tietoyhteiskuntataitojen edistämiseen edellyttää myös vakanssimuutoksia silloin kun vakansseja tulee avoimiksi.

Intendentti Emilie Gardberg:

Turun kaupunginorkesterin netto-ohjeluku on 5 120 915 €

Turun kaupunginorkesterin tuotot muodostuvat pääasiassa lipputuloista, vuokratuloista sekä myyntituotoista. Lipunhintoja korotetaan vuonna 2015 1 € per lippukategoria. Opiskelijoiden konserttipäivänä ostetut liput ja lastenkonserttien lippujenhinnat ei koroteta, jotta pystytään takamaan mahdollisimman laaja saavutettavuus näille ryhmille. Vuokratuloja pyritään lisäämään talon ulosvuokrauksia lisäämällä – vuokran hintakorotusta ei tehdä jotta kilpailukyky säilyisi vaikeassa markkinatilanteessa. Juhlavuonna orkesteri panostaa erityisesti uusien yleisöjen löytämiseen ja orkesterin kansallisen ja kansainvälisen maineen kasvattamiseen. Sijaisjärjestelyillä ja energiatalouden ratkaisuilla pyritään vähentämään muuta kulutusta. Ulkopuolista rahaa pyritään lisäämään hyödyntämällä valtion erityisavustuksia entistä laajemmin.

Osastopäällikkö Ritva Jykelä:

Strateginen sopimus

Sopimusohjausmalli on kaupungin toimintamalliin perustuva johtamisjärjestelmän osa kaikilla toimialoilla ja konsernihallinnossa. Sopimusohjausmallilla pannaan täytäntöön talousarviokausittain kaupungin strategiasta ja strategisista ohjelmista johdetut ja muutoin toimialan toiminnan kannalta merkittävät tavoitteet. Strategisessa sopimuksessa on kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi menevä talousarvio ja suunnitelmaosa, joka sisältää toimialan ja lautakunnan strategiset tavoitteet, toimialat ylittävät horisontaaliset tavoitteet, määrärahat ja investoinnit. Sopimuksessa on myös kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi menevä sopimusosa, joka sisältää talousarvio- ja suunnitelmaosan tavoitteita täydentävät tavoitteet ja toimenpiteet. Jokaiselle tavoitteelle määritetään mittarit, joilla tavoitteita pystytään arvioimaan vuositasolla. Seurantaa tehdään kahdesti vuodessa: keväällä edellisen vuoden toteutuma ja syksyllä kuluvan vuoden toteutuma. Henkilöstöä koskevien laadullisten tavoitteiden toteutuminen raportoidaan Henkilöstö voimavarana –ohjelman raportoinnin yhteydessä.

Vapaa-aikatoimialalle on laadittu yksi Strateginen sopimus, josta jokainen lautakunta käsittelee ja hyväksyy oman osionsa.  Toiminnan kehittämissuunnitelmassa ja strategiset painopisteet kytkeytyvät kiinteästi Hyvinvointi ja aktiivisuus –ohjelman Aktiivinen kaupunkilainen –pääteemaan.

Operatiivinen sopimus

Operatiivinen sopimus tehdään lautakunnan ja toimialajohtajan välille. Sisältö täsmentyy syksyn aikana. Lautakunta hyväksyy sen talousarvion täytäntöön panon yhteydessä joulukuussa.

Kaupungin strategiassa Turku 2029  -  pohjoisen itämeren kiinnostavin kaupunki (kv 23.6.2014 § 110) todetaan esim. että ”Hyvinvoinnille keskeistä on aktiivinen elämäntapa, jonka edellytyksiä parannetaan.” Strategian tavoitetila on ”Suomen Turku on kiinnostava ja rohkeasti uudistuva eurooppalainen yliopisto- ja kulttuurikaupunki, jossa on hyvä elää ja onnistua yhdessä. Kaupungin strategiakokonaisuuteen sisältyy päästrategian lisäksi kaksi strategista ohjelmaa, Hyvinvointi ja aktiivisuus sekä Kilpailukyky ja kestävä kasvu. Hyvinvointi ja aktiivisuus –ohjelma, erityisesti Aktiivinen kaupunkilainen –osio, kytkeytyy kattavasti vapaa-aikatoimialan painopisteisiin. Myös moniin Yrittävä ja osaava kaupunki - osion linjauksiin esim. Turkua kehitetään merkittävänä matkailu-, kongressi- ja tapahtumakaupunkina sekä Vaikuttava ja uudistuva kaupunki  -osion linjauksiin esim. Tilojen käyttöä tehostetaan uudistamalla työtapoja on yhteys. Strategian ja ohjelmien päämäärät, linjaukset ja tavoitteet puretaan toimialan strategisessa ja operatiivisissa sopimuksissa niin, että niistä voidaan johtaa käytännön toimintaa tavoitteellisesti ja kustannustehokkaasti.

Erityisesti kulttuurilautakuntaa koskevia kohtia strategisessa ohjelmassa (Aktiivinen kaupunkilainen), jotka liittyvät toimialan sopimuksiin, ovat seuraavat:

Hyvän elämän Turkua luodaan ottamalla aktiivisuus elämäntavaksi

Kulttuuri tekee hyvää

- Kasvatetaan kulttuuripalvelujen asiakaslähtöisyyttä uusien asiakasryhmien tavoittamiseksi

- Kirjastopalveluissa vahvistetaan tietoyhteiskunnan perustaitoja, kuten monilukutaito, lähtökohtana tiedon saatavuus

- Museotoimintaa uudistetaan voimakkaasti kokemuksellisen perhe- ja matkailutoiminnan suuntaan

- Museopalveluissa viranomaistoiminnan palvelutasoa ja joustavuutta lisätään ja mahdollistetaan ajallisesti kerrostuneen kaupunkikuvan kehittäminen

- Vahvistetaan Turkua taidemusiikin dynaamisena keskittymänä ja taiteilijavierailijoiden esiintymispaikkana sekä kiinnostavana yhteistyökumppanina musiikin alalla

- Ennakoidaan palvelutarpeiden muutoksia, muokataan uusia palvelukonsepteja ja rohkaistaan toimijoita järjestämään uudenlaisia kulttuuritapahtumia ja –ilmiöitä

- Edistetään kulttuurin vapaan kentän toimintaedellytyksiä ja lisätään yhteistyötä

- Peruskorjattu teatteritalo luo Turun kaupunginteatteri Oy:lle edellytykset aiempaa asiakaslähtöisemmälle ja kustannustehokkaammalle toiminnalle.

- Kaupungin kulttuuripalvelut tarjoavat kansallisen ja kansainvälisen tason kulttuurielämyksiä kaupunkilaisille ja muualta tuleville

- Tuotannot valmistellaan ja suunnitellaan koordinoidusti ja hyödynnetään yhteisesti kaupunkitasolla.

Erityisesti liikuntalautakuntaa koskevia kohtia strategisessa ohjelmassa (Aktiivinen kaupunkilainen), jotka liittyvät toimialan sopimuksiin ovat seuraavat:

Hyvän elämän Turkua luodaan ottamalla aktiivisuus elämäntavaksi

Liikkuminen elämäntavaksi

- Aktivoidaan terveytensä kannalta liian vähän liikkuvia lisäämään liikunnan määrää lisäämällä heidän palvelutarpeidensa tuntemusta.

- Vähennetään ”dropout”- ja ”dropoff”-ilmiöitä luomalla säännöllisen liikuntaharrastuksen jättäneille tai kilpaurheilun keskeyttäneille nuorille mielekkäitä liikuntamahdollisuuksia yhteistyössä liikuntaseurojen kanssa.

- Edistetään liikuntamahdollisuuksien esteettömyyttä ja saavutettavuutta.

- Kehitetään liikuntaolosuhteita, avustuksia ja kumppanuuksia kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti.     

Erityisesti nuorisolautakuntaa koskevia kohtia strategisessa ohjelmassa (Aktiivinen kaupunkilainen), jotka liittyvät toimialan sopimuksiin ovat seuraavat:

Hyvän elämän Turkua luodaan ottamalla aktiivisuus elämäntavaksi

Lasten ja nuorten kasvu tasapainoiseen elämään

- Lasten ja nuorten kasvu tasapainoiseen elämään

- Otetaan lapset ja nuoret aktiivisesti mukaan heitä koskevien asioiden suunnitteluun, valmisteluun ja toteuttamiseen.

- Tuetaan ja hyödynnetään vuorovaikutteisen demokratian keinoja yhdessä lasten ja nuorten kanssa.

- Mahdollistetaan monipuolisen nuorisokulttuurin toteutuminen.

- Laajennetaan nuorisotyön painopistettä tilojen järjestämisestä nuorisotyön sisällön kehittämiseen.

- Kehitetään yhteiskäytössä olevien tilojen palveluja.

- Varmistetaan, että lapsi ja nuori saa tarvitessaan aikuisen tukea ja läsnäoloa sekä liikunnan ja kulttuurin virikkeitä.

- Toteutetaan laajaan kumppanuuteen perustuvaa aamu- ja iltapäiväkerhotoimintaa ja edistetään pysyvien harrastuspolkujen syntymistä.

Liite 1Strateginen sopimus

Liite 2Hankintasuunnitelma

Liite 3Henkilöstösuunnitelma

Oheismateriaali 1Palvelualue- ja yksikkökohtaiset talousarviot

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta päättää hyväksyä ehdotuksen strategiseksi sopimukseksi sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen liitteiden 1 – 3 mukaisesti.

Ehdotus poikkeaa valtuuston hyväksymästä nettosuunnitteluluvusta sivistystoimialalta vapaa-aikatoimialalle siirtyneiden henkilöiden/tehtävien palkkakustannusten verran yhteensä 30 764 €.

PäätösKulttuurilautakunta päätti hyväksyä ehdotuksen strategiseksi sopimukseksi sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen liitteiden 1-3 mukaisesti. Ehdotus poikkeaa valtuuston hyväksymästä nettosuunnitteluluvusta sivistystoimialalta vapaa-aikatoimialalle siirtyneiden henkilöiden/tehtävien palkkakustannusten verran yhteensä 30.764 €.

Lisäksi kulttuurilautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi, että kaupunginorkesterin ja museopalvelujen ns. kolmen vuoden taloussuunnittelumallia jatketaan ja että talousarvio vahvistetaan ehdotuksen mukaiseen nettolukuun.

Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Kokouksessa jaettiin korjattu liite 2 "hankintasuunnitelma".

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kultlk § 120
Liite 1:Vapaa-aikatoimialan strateginen sopimus (kultlk)
Liite 2:(Korjattu) Hankintasuunnitelma (kulttuurilautakunta)
Liite 3:Henkilöstösuunnitelma (kulttuurilautakunta)