Turun kulttuurin kesä -markkinointikampanjan kolmas vuosi 2015

Turun kaupungin ylläpitämä Turun museokeskus, säätiöiden ylläpitämät Aboa Vetus & Ars Nova ja Forum Marinum sekä Turun Taideyhdistyksen ylläpitämä Turun Taidemuseo ovat sopineet yhteistyöstä, jonka tarkoituksena on kehittää museotoimintaa. Yhteistyön taustalla on Turun kaupunginhallituksen päätös 24.9.2001 (§ 964), jossa kulttuurilautakunta on velvoitettu ryhtymään toimenpiteisiin museoiden yhteistyön kehittämiseksi hallinnollisen yhdistämisen sijaan.

Yhteistyötä tehdään mm. tiedotuksen, markkinoinnin ja museopedagogiikan alueilla ja synergiaetuja haetaan mm. varastotilojen käytössä sekä uusia toimintatapoja kehitetään

Yhteistyötä koordinoivana elimenä on säännöllisesti kokoontuva museonjohtajien neuvottelukunta.

Museonjohtajien neuvottelukunta päätti keväällä 2012 hakea nk. suurtuotantomäärärahaa yhteistyön tiivistämiseksi ja Turun kaupunkiin suuntautuvan kulttuurimatkailun edistämiseksi. Kulttuurilautakunta myönsi 13.6.2012 § 115 Turun museoiden yhteismarkkinoinnin kehittämiseen suurtuotantorahaa vuodelle 2013 yhteensä 30 000 €. Markkinointikampanjan tarkoituksena oli museoiden näyttelyiden sekä kaupungin kesäkauden kulttuuritapahtumien saavutettavuuden parantaminen yhteistä tiedotusta ja markkinointia kehittämällä. Yhteistyökumppaneiksi vuoden 2013 kampanjalle valittiin lisäksi Aurajokisäätiö/JÅ-tapahtumat, ja mediaksi valittiin Helsingin Sanomien pääkaupunkiseudulla suurjakeluna (200 000 kpl) toimitettava 8-sivuinen liitepaketti.

Museonjohtajien neuvottelukunta on todennut yhteistyömallin toimivaksi ja päätti hakea suurtuotantomäärärahalle jatkoa. Hanke oli jo 2012 suunniteltu useampivuotiseksi. Kampanja on nostanut museoiden kävijämäärää. mm. vuonna 2013 Forum Marinumin kävijöistä oli 16% yksinomaan pääkaupunkiseudulta.Tämä tarkoittaa hieman vajaata  20 000 henkeä.

Kulttuurilautakunta on myöntänyt vuodelle 2014  12.6.2013 § 111 40 000 € suurtuotantorahaa käytettäväksi  Turun kulttuuritarjontaa esittelevään markkinointikampanjaan. Yhteiskampanjaan osallistuvat edellisen vuoden tapaan Turun kaupungin museopalvelujen museoiden lisäksi seuraavat Turussa toimivat museot: Aboa Vetus & Ars Nova, Forum Marinum ja Turun taidemuseo. Kampanjaan ovat lisäksi osallistuneet JÅ-Aurajokiverkosto kesän tapahtumilla ja Turku Touring Kiss my Turku -matkailukampanjansa ilmoituksella. Liitteen ulkoasussa hyödynnetään vuonna 2014  muutenkin kaupungin matkailun Kiss my Turku-ilmettä.

Nyt vuodeksi 2015 toteutettavan kampanjan yhteistyötahoilla on suunnitteilla  kiinnostavia ja monentyyppistä yleisöä kiinnostavia näyttelyitä ja tapahtumia. Hyvin alkanutta yhteismarkkinointia pääkaupunkiseudun talousalueelle olisi siis hyvä jatkaa ja näin vakiinnuttaa yhteisenä ponnistuksena alkunsa saanutta toimintaa.

Suurtuotantohankkeen keskeinen tavoite on tuottaa vuodelle 2015 kesäliite, jota jaettaisiin suurjakeluna Turun talousalueen ulkopuolella, erityisesti pääkaupunkiseudulla. Hankkeen kolmas vuosi olisi lisäksi oiva tilaisuus hyödyntää ja kehittää nyt toteutettua yhteistyömallia.

Museot hakevat lehden ja kampanjan toteuttamiseen suurtuotantorahaa vuodelle 2015 yhteensä 50.000 euroa. Budjetti on suunniteltu käytettäväksi alla alustavasti esitetyllä tavalla.

Turun kulttuurikesä -liitteen kolmas numero on jaossa keväästä 2015 alkaen.

Hanke on Turun museokeskuksen ja museonjohtajien neuvottelukunnan koordinoima. Hanketta varten ostetaan liitteen graafinen suunnittelu alihankintana. Hakijat työstävät tekstisisällön ja vastaavat kuva-aineistosta.