Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuurilautakunta7921.05.201413

5394-2014 (642)

Lausunto luonnoksesta Tilahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeeksi

Tiivistelmä:

Tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen päivityksen tarkoituksena on selkeyttää tilaprosessia ja tilahankkeisiin osallistuvien osapuolten roolijakoa. Lauta- ja johtokunnilta pyydetään lausuntoa liitteenä olevasta luonnoksesta Tilahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeeksi

Kultlk § 79

Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen 14.5.2014

Lautakunnilta on pyydetty lausuntoa luonnoksesta Tilahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeeksi 30.5.2014 mennessä. Alla olevassa tekstissä kerrotaan tarkemmin valmistelutyöstä ja keskeisimmät muutokset.

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 8.5.2014:

Tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohje kuvaa tilahankkeiden tarveselvityksen ja hankesuunnitelman sisällön sekä laadintaprosessien periaatteet, vastuut ja menettelytavat. Voimassa oleva tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohje on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 7.3.2011 § 61. Ohje koskee kaikkia Turun kaupungin tilahankkeita ja soveltuvin osin kaupunkikonsernin tilahankkeita.

Kaupunginjohtaja asetti päätöksellään (Kj § 111, 8.5.2013) työryhmän, jonka tehtävänä oli tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeiden päivittäminen uutta organisaatiomallia vastaavaksi. Päätöksessä tarkennettiin toimeksiantoa seuraavasti:

- Ohjeen tulee vastata uutta organisaatiorakennetta.

- Parannetaan tilaprosessin kokonaisuuden hallintaa ja ohjausta.

- Strategisten tavoitteiden parempi toteuttaminen siten, että tilatarpeen harkinta tehdään nykyistä aikaisemmin palvelun järjestämistapaan perustuen.

- Tiloissa tuotettavan palvelun järjestämistapapäätös huomioidaan osana tilahankkeen valmistelua.

Asettamispäätöksen mukaisesti työryhmään ovat kuuluneet puheenjohtajana vs. tilajohtaja Tuomas Koskiniemi sekä jäseninä tilacontroller Johanna Aarnio, tilapalveluiden johtaja Martti Kuitunen, suunnittelupäällikkö Tapio Alapaattikoski ja johtaja Tuomas Heikkinen. Lisäksi ryhmä on kutsunut kokouksiinsa t

Tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen päivityksen tarkoituksena on selkeyttää tilaprosessia ja tilahankkeisiin osallistuvien osapuolten roolijakoa. Uudistettu ohjeistus korvaa aiemman 7.3.2011 § 61 hyväksytyn tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen.

Yleistä tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeesta

Tilahankkeiden tarveselvitys ja hankesuunnitelma ovat päätösasiakirjoja, jotka sisältävät olennaisimpia tilahanketta koskevia tietoja kuten; palveluverkkoja koskevat tiedot, perusteet tilan hankinnalle, vaihtoehtoiset ratkaisumallit, yhteiskäyttömahdollisuudet, hankkeen nimi ja sijainti, tilaohjelma, ajoitus, kustannusarvio, rakennuspaikka, käyttökustannukset, vapautuvien tilojen käyttöselvitys ja muita erikseen hankekohtaisesti yksilöitäviä selvityksiä.

Ohjeen keskeisimmät muutokset aiempaan verrattuna  

Päivitysprosessissa tehdyt keskeisimmät uudistukset ovat hankkeen valmistelun painopisteen siirto hankkeen alkuvaiheeseen, tarveselvityksen merkityksen painottaminen ja tilaprosessin kokonaiskoordinoinnin kohdentaminen konsernihallinnon strategisen tilojen ohjauksen vastuualueelle.

Aiemmin hankkeiden valmistelun painopiste on ollut hankkeen tekniseen toteutukseen painottuvassa hankesuunnittelussa. Jatkossa tilahankkeiden ohjaus aloitetaan jo tarpeiden määrittelyvaiheessa, jolloin kustannusohjauksen mahdollisuuden ovat suurimmat. Tämä tarkoittaa sitä, että tarveselvityksen roolia korostetaan merkittävästi aiemmasta ja tarveselvitykset laaditaan entistä laajempina. Suurista tilahankkeista laaditut tarveselvitykset saatetaan kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Tarveselvitysten yhteydessä arvioidaan ennen hankesuunnittelun käynnistämistä vaihtoehtoiset tavat palvelun järjestämiseksi, jolloin tarveselvityksen hyväksymisen yhteydessä arvioidaan myös palvelunjärjestämistapapäätöksen vaikutukset tulevaan tilatarpeeseen.

Kokonaiskoordinaation parantamiseksi konsernihallinnon Strateginen tilojen ohjaus -vastuualue ottaa kokonaisvastuun tarveselvitys- ja hankesuunnitteluprosessin koordinoinnista. Käyttäjätoimialalla on tarveselvityksen tekninen valmisteluvastuu yhteistyössä Strateginen tilojen ohjaus -vastuualueen ja Kiinteistötoimialan tilapalveluiden kanssa. Strateginen tilojen ohjaus -vastuualue koordinoi tarvesuunnitelman valmistelua ja tilaa hyväksytyn tarveselvityksen perusteella Kiinteistötoimialan tilapalveluilta hankesuunnitelman.

Tilatarpeen ilmeneminen ja prosessit

Tilantarpeen ilmetessä toimiala ottaa yhteyden Strateginen tilojen ohjaus -vastuualueeseen tarpeen arvioimiseksi. Tarveselvitysten käynnistäminen käsitellään aina kaupunginhallituksen päätösvallassa olevien ja tarvittaessa myös muiden hankkeiden osalta kaupungin johtoryhmässä. Menettelyllä informoidaan kaupungin johtoa käynnistyvistä tilahankkeista, haetaan linjauksia tarveselvityksen laadinnalle ja tilaratkaisuihin vaikuttavia synergiahyötyjä muilta toimialoilta.

Tilajohtaja käynnistää tarveselvityksen laadinnan. Tarveselvityksessä tehtävien selvitysten laajuus ja muoto määräytyvät hankkeen arvioidun koon perusteella. Tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeessa hankkeille on määritetty niiden laajuuteen nähden tarkoituksenmukaisimmat läpivientiprosessit. Konsernihallintoa koskevissa hankkeissa noudatetaan soveltuvin osin tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjetta kuitenkin siten, että kaupunginjohtaja hyväksyy toimialojen lauta- ja johtokunnan päätösvaltatasoa vastaavan tarveselvityksen.

Tarveselvitys

Tarveselvityksen tavoite on selvittää hankkeen tilatarve (perustelut tilatarpeelle, tilojen laajuus ja tilojen laatu), vaihtoehtoiset ratkaisutavat ja niiden kustannukset sekä eri vaihtoehdot palvelun järjestämiselle. Tarveselvityksen kokoamisesta vastaa Strateginen tilojen ohjaus -vastuualue. Toimialat vastaavat itse selvityksen laadinnasta yhdessä Kiinteistötoimialan tilapalveluiden ja Strateginen tilojen ohjauksen kanssa tilahallinnon matriisissa.

Päätösvalta tarveselvityksen osalta kohdentuu tilahankkeen arvon mukaan siten, että:

- toimialajohtaja hyväksyy tarveselvityksen, kun vuosivuokra on alle 100.000 euroa tai hankkeen kustannusarvio on enintään 1 miljoonaa euroa,

- toimialan lauta- tai johtokunta hyväksyy tarveselvityksen, kun vuosivuokra on enintään 200.000 euroa tai hankkeen kustannusarvio on enintään 2 miljoonaa euroa,

- kaupungin johto arvioi koordinoivasti tilajohtajan esittelystä lauta- tai johtokunnan hyväksymän tarveselvityksen ja kaupunginjohtaja voi saattaa sen edelleen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi, mikäli tilatarpeen koordinointi muiden toimialojen kanssa tai muut painavat syyt sitä edellyttävät,

- konsernihallinnon osalta kaupunginjohtaja hyväksyy tarveselvityksen, kun vuosivuokra on enintään 200.000 euroa tai hankkeen kustannusarvio on enintään 2 miljoonaa euroa,

- kaupunginhallitus hyväksyy kaikissa tapauksissa tarveselvityksen, kun vuosivuokra on yli 200 000 euroa tai hankkeen kustannusarvio on yli 2 miljoonaa euroa,

- kaupunginhallituksessa hyväksyttävien hankkeiden osalta hankkeessa asianosainen toimialan lauta- tai johtokunta hyväksyy aina tarveselvityksen toimialajohtajan esittelystä omalta osaltaan ja esittää sen hyväksymistä edelleen kaupunginhallitukselle.  

Hankesuunnitelma

Tarveselvityksen pohjalta laadittava hankesuunnittelu on voimassa olevan ohjeen mukaan Strateginen tilojen ohjaus -vastuualueen (ent. tilakeskus) vastuulla. Päivitetyssä ohjeessa varsinaisten hankesuunnitelmien tekninen laadintavastuu siirretään Kiinteistötoimialan tilapalveluille.

Hankesuunnittelun tavoitteena on antaa valmiudet investointipäätöksen tekemiselle ja hankkeen jatkosuunnittelulle. Hankesuunnitelmassa on jatkossa tarkoitus käsitellä harvempia toteutusvaihtoehtoja, mikä mahdollistaa vaihtoehtojen perusteellisemmat selvitykset mm. kustannusten oikeellisuuden varmistamiseksi.

Tilajohtaja lähettää hankesuunnitelman hankkeen asianosaiselle lauta- tai johtokunnalle, joka hyväksyy osaltaan hankesuunnitelman ja sitoutuu samalla hankkeesta aiheutuviin kustannuksiin.

Päätösvalta hankesuunnitelman hyväksymisen osalta kohdentuu tilahankkeen arvon mukaan siten, että:

- tilajohtaja hyväksyy hankesuunnitelman, kun vuosivuokra on alle 100.000 euroa tai hankkeen kustannusarvio on alle 1 miljoona euroa,

- kaupunginhallitus hyväksyy hankesuunnitelman, kun vuosivuokra on 100.000 – 300.000 euroa tai hankkeen kustannusarvio on 1 - 3 miljoonaa euroa,

- kaupunginvaltuusto hyväksyy hankesuunnitelman, kun vuosivuokra on yli 300.000 euroa tai hankkeen kustannusarvio on yli 3 miljoonaa euroa.

Mikäli hankesuunnitelmassa on tutkittu useampia vaihtoehtoja, päätösvaltainen toimielin määräytyy sen mukaisesti, mitä tilahankkeen korkein kynnysarvo edellyttää.

Hankesuunnitelman kustannuksiin lasketaan aiemmasta poiketen sekä hankkeeseen liittyvät talonrakentamiskustannukset että hankkeen toteuttamisen vaatimat infrastruktuurin investointikustannukset. 

Rahoitusosuudet  

Rahoitusosuuksien hakeminen siirretään konsernihallinnon vastuulta toimialoille. Työllisyysperusteisten hankkeiden rahoitusosuudet hakee jatkossa Kiinteistötoimialan tilapalvelut.

Muutokset säännöstöihin

Päivitetyn tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaiset muutokset koskien tarveselvitysten sekä hankesuunnitelmien hyväksynnän päätösvaltaa, tehdään tarvittavin osin voimassa olevaan Turun kaupungin hallintosääntöön, kaupunginhallituksen johtosääntöön ja toimialojen johtosääntöihin.

Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen 14.5.2014:

Investointeihin liittyvistä taidehankinnoista ohjeessa sanotaan seuraavaa:

Investointiohjelmassa nimikoitujen uudisrakennushankkeiden yhteydessä pyritään hankesuunnitelmassa kohdentamaan rakennusten yhteyteen taiteellisia elementtejä, joiden osuus voi olla enintään 1 % rakennuksen uudishinnasta huomioiden kuitenkin hankkeen kokonaiskustannusarvio. Hankesuunnitelmassa esitettävät taiteelliset elementit voivat olla rakennuksen poistoissa huomioitavia kiinteitä arkkitehtoonisia ratkaisuja tai irtaimistoon kuuluvia taidehankintoja hankesuunnitelmassa esitettävän jaottelun mukaisesti.

Suunnitelman mukaisiin poistoihin ohjelmoitavat rakenteelliset taideratkaisut sisällytetään rakennuksen investointikustannuksiin. Irtaimistona toteutettavat taidehankinnat sisällytetään vastaavasti kulttuurilautakunnan käyttötalousinvestointeihin. Päätöksen hankesuunnitelmassa kohdennetun kiinteän omaisuuden hankinnasta tekee Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta kuultuaan kulttuurilautakuntaa. Irtaimiston osalta hankintapäätöksen tekee kulttuurilautakunta.

Oheismateriaali 1Luonnos tilahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeesta

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta päättää ilmoittaa lausuntonaan, ettei sillä ole huomautettavaa tilahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeluonnokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKorhonen Ari-Pekka