Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuurilautakunta20318.12.20139

2632-2012 (055)

Turun kulttuuritarjontaa esittelevän markkinointikampanjan loppuraportti

Tiivistelmä: -

Kultlk § 203

Raportti

Turun kulttuurikesäliite

Hankkeen taustoista

Turun kaupungin ylläpitämä Turun museokeskus, säätiöiden ylläpitämät Aboa Vetus & Ars Nova ja Forum Marinum sekä Turun Taideyhdistyksen ylläpitämä Turun Taidemuseo ovat sopineet yhteistyöstä, jonka tarkoituksena on kehittää museotoimintaa. Yhteistyön taustalla on Turun kaupunginhallituksen päätös 24.9.2001 (§ 964), jossa kulttuurilautakunta on velvoitettu ryhtymään toimenpiteisiin museoiden yhteistyön kehittämiseksi hallinnollisen yhdistämisen sijaan.

Yhteistyön kohteita ovat ainakin seuraavat:

Yhteistyötä koordinoivana elimenä on säännöllisesti kokoontuva museonjohtajien neuvottelukunta.

Kulttuurilautakunta päätti 15.9.2009 § 203, että lautakunnan myöntämä suurtuotantotuki keskittyy erityisesti yhteistyöhankkeisiin nykyisten vapaa-aikatoimialan palvelualueiden laitosten välillä tai vaihtoehtoisesti vapaa-aikatoimialan palvelualueiden ja niiden ulkopuolisten tahojen välillä. Vuosittain tukea myönnetään muutamalle hankkeelle ja hanke voi jatkua yli talousarviovuoden. Vapaa-aikatoimialan palvelualueet toimivat päätöksen mukaan hankkeiden koordinoivina tahoina.

Suurtuotantoavustuksella näkyvyyttä Turun kulttuurikesälle

Turun museonjohtajien neuvottelukunta päätti kokouksessaan 8.5.2012 hakea suurtuotantoavustusta museoiden yhteisen markkinointihankkeen rahoittamiseen. Hankkeen tavoitteiksi listattiin mm. verkostoituminen, kulttuuripääkaupunkivuoden jatkumo sekä yhteistyön tiivistäminen. Tavoitteena on viestiä museoista ja markkinoida näyttelyistä sekä muusta toiminnasta, mm. pääkaupunkiseudulla. Kulttuurimatkailu on markkinointihankkeen ytimessä.

Kulttuurilautakunta myönsi kokouksessaan 13.6.2012 Turun museoille yhteistyön kehittämiseen 30 000 euroa museoiden näyttelyiden saavutettavuuden parantamiseen yhteistätiedotusta ja markkinointia kehittämällä. Lehteä laajennettiin myös muihin Turun kesän kulttuuritapahtumiin yhteistyössä Aurajokiverkoston kanssa. Laajentaminen päätettiin tehdä Turun kulttuurikesän matkailullisen vetovoiman kasvattamiseksi.  Hankkeeseen saatiin mukaan myös Turun kaupungin matkailutoimisto Turku Touring.

Yhteistyö Aurajokiverkoston/JÅ-tapahtumien kanssa

Turun kulttuurikesäliite päätettiin toteuttaa hyödyntäen jo vakiintunutta JÅ-tapahtumien visuaalista ilmettä. Liitteen taitosta vastasi Mainostoimisto Satumaa. Sivujako oli karkeasti yksi sivu per museo, sekä aukeama kesän kulttuuritapahtumille. Tapahtumien valinnasta vastasi Aurajokiverkosto.

8-sivuisen Turun kulttuurikesä -liitteen jakelukanavaksi valittiin Helsingin Sanomien pääkaupunkiseudun alue sekä lisäksi Kerava, Järvenpää, Vihti, Sipoo, Kirkkonummi, Veikkola ja Nummela . Liitteen levikki oli 200 000 kappaletta. Jakelu tehtiin toukokuun 21. päivänä 2013.

Liite 1Turun kulttuurikesä -liite 21.5.2013

Lukijatutkimus keräsi faktaa liitteen toimivuudesta

Helsingin Sanomat toteutti lukijatutkimuksen, jonka tulokset oheismateriaalina. Kulttuurikesäliite otettiin tutkimuksen perusteella hyvin vastaan. Liitteen huomioarvo oli tutkimuksen mukaan hyvä, ja liitettä aiottiin ottaa talteen. Sitä pidettiin ajankohtaisena, informatiivisena sekä visuaalisesti pääosin miellyttävänä. Kyselyyn vastanneista jopa 83 % piti Turkua mahdollisena matkakohteena. Kerran vuodessa kotimaan lomamatkan tekevien kesken osuus nousi jopa 95 %.

Oheismateriaali 1Helsingin Sanomien lukijatutkimus (ei julkinen)

Talous ja käytetyt resurssit

Kahdeksansivuisen liitteen hinta oli 33 768 euroa, johon sisältyi 50 000 kpl lisäpainos Turkuun toimitettuna. Suurtuotantotuen ylittävät kulut jaettiin museoiden välillä maksettavaksi 942 euroa / toimija. Lisäksi toimijoiden kesken käytettiin henkilöstöresursseja toimitukselliseen työhön, ideointiin ja kuvamateriaalin työstämiseen. Museojohtajien neuvottelukunta käsitteli liitettä sen eri valmistusvaiheissa yhteensä kolmessa kokouksessa. Museoiden tiedottajat pitivät kolme palaveria, joissa käsiteltiin liitteen konseptia, sisältöä sekä toteutustapaa. Lisäksi museotiedottajat osallistuivat yhdessä Aurajokiverkoston tiedottajan kanssa kahteen kokoukseen Mainostoimisto Satumaassa. Arvio käytetyistä aikaresursseista on yhteensä noin 150.

Mainostoimiston taittokustannuksista vastasivat Aurajokiverkosto ja Turku Touring.

Mainosliitteen hankinnasta tehty päätös: toimialajohtajan päätöspöytäkirja 20.6.2013 § 15 dnro 7669-2013 (065).

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta merkitsee loppuraportin tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedVapaa-aikatoimiala, museopalvelut


Liitteet:

Kultlk § 203
Liite 1:Turun kulttuurikesä -liite 21.5.2013