Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuurilautakunta14911.09.20134

9014-2013 (041)

Kulttuurilautakunnan talousarvio- ja suunnitelmaehdotus 2014 - 2016

Tiivistelmä: -

Kultlk § 149

Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen 3.9.2013:

Vuoden 2014 talousarvio ja vuosien 2014 - 2016 taloussuunnitelma pohjautuu 15.12.2012 päivätyn ”Turku sopimus vuosille 2013 – 2016” perusperiaatteisiin. Kaupunginjohtajan antamissa talousarvion laadintaohjeissa ja kaupunginhallituksen hyväksymissä toimielinkohtaisissa suunnittelulukumitoituksissa esitetään ne yleiset linjaukset ja kehykset, joita uuden talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelussa noudatetaan.

Uudistamisohjelma on ollut pohjana toimielinkohtaisille suunnitteluluvuille niin käyttötalouden kuin investointienkin osalta. Kaupunginvaltuusto on käsitellyt kokouksessaan 17.6.2013 § 127 uudistamisohjelmaa ja taloussuunnitelmakauden suunnittelulukujen tarkentamista.

Kaupunginvaltuusto päätti vapaa-aikatoimialan uudistamisohjelmasta seuraavin lisäyksin:

- Selvitetään ulkopaikkakuntalaisten korkeammat asiakasmaksut vapaa-ajan palveluissa.

- Turvataan Lausteen ja Paattisten uimahallin toiminta kuitenkin selvittäen muut ylläpitomallit ja aukioloaikojen mahdolliset supistukset.

- Kirjaston säilyminen Runosmäen alueella turvataan kouluverkkopäätösten yhteydessä.

Oheismateriaali 1Vapaa-aikatoimialan uudistamisohjelma

Valtuuston päättämät käyttötalouden suunnitelmaluvut vapaa-aikatoimialalla:

 

Toimielinkohtaiset investointiosan suunnitteluluvut:

 

Talousarvion laadintaan vaikuttavat yleiset tekijät

Hintatason muutoksen oletetaan tänä vuonna olevan kuluttajahintaindeksissä 2,1 %.  Valtiovarainministeriön kehyksissä on ennustettu kuluttajahintaindeksi seuraavasti:

2013              2,1 %

2014              2,5 %

2015              2,2 %

2016              2,0 %

Sisäisten palvelujen hintoja ei saa korottaa vuodelle 2014 lukuun ottamatta sisäisiä vuokria. Sisäiset vuokrat saavat nousta enintään 1,0 %.

Henkilökuntaa voidaan palkata ja määräaikaista henkilöstöä vakinaistaa vain talousarvion määrärahan tai nettomäärärahan puitteissa.

Kunta-alan virka- ja työehtosopimukset ovat voimassa 1.1.2012–28.2.2014. 1.3.2014 alkavan virka- ja työehtosopimuksen vaikutuksista ei ole vielä tietoa. Koska sopimustulosta ei ole talousarviovaiheessa käytössä, käytetään Turussa palkoissa 1,2% korotusta – tässä on jo huomioitu kustannussiirtymä edelliseltä vuodelta sekä mahdolliset muut palkkakuluihin vaikuttavat tekijät. 

Sivukulut (työnantajan sosiaalivakuutusmaksut ja eläkekulut)

 

Vuoden

2013

laadinnassa

käytetyt

Vuonna

2013

käytössä

olevat

Vuoden

2014

laadinnassa

käytettävät

Sosiaalivakuutusmaksu,

joka koostuu lakisääteisistä vakuutusmaksuista:

 

4,14 %

 

4,04 %

 

3,90 %

tapaturmavakuutusmaksu

0,80 %

0,80 %

0,80 %

taloudellinen tuki

0,04 %

0,04 %

0,04 %

työttömyysvakuutusmaksu

3,30 %

3,20 %

3,06 %*

 

 

 

 

ja sosiaaliturvamaksusta

2,12 %

2,04 %

2,14 %*

 

 

 

 

Yhteensä

6,26 %

6,08 %

6,04 %

 

 

 

 

Työnantajan KuEL -maksu koostuu:

 

 

 

- palkkaperusteisesta maksusta

16,55 %

16,45%

16,75 %

- varhaiseläkemenoperusteisesta maksusta (varhe-maksu)

 

 

 

- eläkemenoperusteisesta maksusta

 

 

 

Kaikki yhteensä

22,81 %

22,53 %

22,79 %

 

Eläkemenoperusteinen maksu voidaan Kuntien eläkevakuutuksen ennakkotiedon mukaan alustavasti budjetoida kertomalla vuoden 2013 perittävien ennakkomaksujen yhteismäärä kertoimella 0,92.

Vuoden 2014 varhaiseläkemenoperusteinen maksu (varhe-maksu) perustuu eläkemenoihin, jotka aiheutuvat 1.1.2011 - 31.10.2013 alkaneista työkyvyttömyyseläkkeistä, työttömyyseläkkeistä ja yksilöllisistä varhaiseläkkeistä sekä kuntoutustuista. Loppuvuonna 2013 alkaneet eläkkeet eivät ehdi laskentaan mukaan. Eläkkeet vaikuttavat työnantajan varhe-maksuun tasan 36 kuukauden ajan eläkkeen alkamisesta ja voivat siten jakautua neljälle kalenterivuodelle. Kuntien eläkevakuutus on arvioinut, että varhaiseläkemenoperusteiset maksut vuodelle 2014 saadaan kertomalla vuoden 2013 ennakkomaksut kertoimella 1,13.

 

Organisaatio

 

 

Eläkemeno- perusteiset

maksut

arvio v. 2013, euroa

Eläkemeno-perusteiset

maksut

arvio v. 2014, euroa

Varhaiseläke-meno-

perusteiset maksut

arvio v. 2013, euroa

Varhaiseläkemeno-

perusteiset maksut

arvio v. 2014, euroa

Liikuntalautakunta

408 013

375 372

5 524

6 243

Nuorisolautakunta

163 425

150 351

53 526

60 485

Kulttuurilautakunta

1 537 972

1 414 934

350 358

395 905

Talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelman esittäminen

Toimielimen talousarvioehdotuksen tavoitteet, uudistamisohjelman mukaiset strategiset toimenpiteet, toimielimen tunnusluvut ja määrärahaesitykset esitetään strategisessa sopimuksessa.

Toimielimen talousarvioehdotuksen käyttötalouden tulot ja menot eritellään kustannuslajeittain kuukausittain (tuloslaskelman muodossa).

Toimiala- ja tulosaluekohtaiset henkilöstösuunnitelmat esitetään erillisellä liitteellä – tämän avulla  tehdään näkyväksi henkilöstömäärien ja henkilöstökulujen kehitys taloussuunnittelu-kauden aikana. Vuoden 2014 perustettavaksi ja lakkautettavaksi esitettävät virat ja toimet esitetään omana liitteenä, samaan lomakkeeseen kirjataan tulevien vuosien eläköityminen ja sen hyödyntäminen henkilötyövuosien laskua tavoiteltaessa.

Irtaimen omaisuuden hankinnat sekä leasing-rahoituksella tehtävät hankinnat ilmoitetaan omalla lomakkeella.

Toimielinten ja liikelaitosten talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus tulee olla valmis 13.9.2013 mennessä.

Kulttuurilautakunnan alaisten palvelualueiden talousarvio

Toimialan hallinto

Toimialan hallinto huolehtii koko vapaa-aikatoimialan talous- ja henkilöstöhallinnosta, asianhallinnasta, viestinnästä, lakipalveluista, arkistoinnista, tietojärjestelmistä sekä muista kaikkia palvelualueita ja toimialan lautakuntia koskevista tehtävistä.

Toimialajohtajan päätöksellä on päätetty toimialan matriiseihin sijoittuvat henkilöt. Hallinnollisesti henkilöt ovat toimialan hallinnon alla mutta käytännössä vielä vuoden 2013 ajan henkilöiden palkat on maksettu ns. vanhoilta kustannuspaikoilta. Vuoden 2014 talousarvio laaditaan siten, että näiden henkilöiden palkkarahat siirretään toimialan hallinnon alle. Tämä siirto tapahtuu liikuntapalveluista ja nuorisopalveluista valtuustokäsittelyn jälkeen talousarvion uudelleen jaon yhteydessä.

Talous

Toimialan hallinnon ohjeluku on - 5.630.000 €. Talousarvio on laadittu 53.689 € yli ohjeluvun ollen - 5.683.689 €. Toimialan hallintoon on siirretty yksi vakanssi palkkarahoineen kaupunginjohtajan päätöksellä. Kaupunginjohtaja on päätöksellään edellyttänyt, palkkarahojen siirto huomioidaan vapaa-aikatoimialan vuoden 2014 talousarvion ohjeluvussa. Annetussa ohjeluvussa tätä ei ole huomioitu.

Toimialan hallinnon talousarvioehdotukseen on budjetoitu kulttuurilautakunnan alaisten palvelualueiden henkilöstön eläkemenoperusteiset ja varhaiseläkemenoperusteiset eläkemaksut.

Talousarvioehdotus on laadittu siten, että avustusten taso pysyy samalla tasolla vuoden 2013 lukujen kanssa.

Talousarvioehdotuksessa ei ole huomioitu Evivan jatkorahoitusta vuodelle 2014. Tästä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisolautakunnat tekevät erillisen yhteisen esityksen.

 

Toimintakulut

TAE 2014

%

Palkat ja henkilöstösivukulut

3.397.409 €

59,77

Palveluiden ostot (sisältää myös sisäiset ostot)

410.245 €

7,22

Materiaalin ostot

67.361 €

1,19

Avustukset

1.436.000 €

25,26

Muut toimintakulut (sis vuokrat 2014: 73 658 €)

372.674 €

6,56

Yhteensä

5.683.689 €

100,00

 

Henkilöstö

Toimialan hallinnosta esitetään lakkautettavaksi yksi virka ja perustettavaksi samasta ajankohdasta lähtien toimi. Vakanssilla ei käytetä julkista valtaa joten vakanssilla ei ole perusteita olla virka.

Toimialalla saattaa tulla budjettivuoden 2014 aikana tilanteita jotka vaativat henkilöstörakenteen muuttamista jolla on taloudellisesti vähäisiä vaikutuksia. Näiden kirjaaminen tässä vaiheessa on vaikea jo yksinomaan henkilökunnan eläkkeelle siirtymisen ennakoinnista johtuen.

Museopalvelut

Vapaa-aikatoimialan johtosäännön mukaan museopalvelut

-      huolehtii kulttuuri- ja taideperinnön, luonnontieteellisen aineiston sekä niihin liittyvän tiedon keräämisestä, säilyttämisestä, välittämisestä ja tutkimuksesta.

Museopalvelut toimii Varsinais-Suomen maakuntamuseona opetus- ja kulttuuriministeriön määräämällä alueella.

Museopalvelut ja toimipisteet jatkuvat talousarviovuonna ja suunnittelukaudella nykytasolla. Toiminnan painopisteet vuonna 2014 ovat

-       Taiteen ja kulttuuriperinnön monipuolisella saavutettavuudella vahvistaa turkulaista identiteettiä ja kaupungin kilpailukykyä, vetovoimaa ja kulttuurimatkailua

-       Turun linnan ja Luostarinmäen avoinnapitotuntien laajentaminen matkailusesongin ajaksi (maanantaiaukiolo)

-       Yhdistetyn museokirjakauppa-taidelainaamon avaaminen Suurtorille. Verkkokaupan käynnistäminen (julkaisut, museokauppatuotteet).

-       Osallisuuden ja asukkaiden aktiivisuuden edistäminen sekä yhteistyö kolmannen sektorin ja muiden palveluntuottajien kanssa, pilottina Kuralan Kylämäen Eviva-hanke

-      Museokeskuksen missioon ja visioon sovitetut prosessit, matriisit ja toimintamalli osana vapaa-aikatoimialaa sekä niiden edellyttämät organisaation ja vakanssien muutokset

-      Kaupunginhallituksen 16.1.2012 tekemän päätöksen mukaan valmistellaan Turun historiasta kertovaa museota, jollaista Turussa ei ole. Samassa yhtydessä selvitetään mahdollisuutta sijoittaa Museokeskuksen ja Forum Marinumin yhteiset kokoelmien säilytystilat Turun historian museon yhteyteen tai muualle, yhteinen tilatarve on n. 2500m2. Lisäksi selvitetään Vapaa-aika toimialan yhteistä monitoimitila-asiaa, josta museo voisi olla osa. Tarveselvitys ja sen jälkeinen hankesuunnitteluprosessi on aloitettu. Hankkeella ei ole vaikutuksia lähisuunnitelmavuosien talouteen.

-       Keskeisiksi tulosmittareiksi esitetään kävijämäärät (myös verkossa), lasten ja nuorten osuus kävijöistä, asiakastyytyväisyys,  avoinnapitotunnit ja kokoelmien käyttö vuositasolla mitattuna.

Talous

Museopalveluiden netto-ohjeluku on 7 290 00 €, tuotot 1 651 00 € ja kulut 8 941 150 €.

 

TP 2011

TP 2012

TA 2013

TAE 2014

Muutos-%
2013-2014

Toimintakulut

9.241.770

10.390.370

8.868.706

8.941.150

+0,8

Toimintatuotot

2.339.708

3.215.426

1.575.022

1.651.150

+4,8

Netto

6.902.062

7.174.944

7.293.684

7.290.000

-0,1

Toimintakulujen jakaantuminen menolajeittain

Toimintakulut

TA 2013

TAE 2014

 

%

 

%

Henkilöstömenot

4.653.376

52,5

4.742.587

53,0

Palvelujen ostot

820.569

9,3

827.120

9,3

Materiaalin ostot

524.520

5,9

517.120

5,8

Muut toimintakulut

Sisäiset vuokrat

2.870.241

2.653.355

32,3

(29,9)

2.854.323

2.664.473

31,9

(29,8)

Yhteensä

8.868.706

100

8.941.150

100

 

Museopalveluiden tuotoista suurin osa muodostuu pääsylipputuloista ja myyntituotoista sekä palvelutuloista. Myyntituottoja pyritään lisäämään Suurtorin kaupan avaamisella ja verkkokaupan käynnistämisellä ja muita tuottoja mm. pääsylippujen hinnankorotuksella linnassa. Tilojen vuokrausta pyritään tehostamaan.

Uudistamisohjelmassa käyttötalouden nettosäästö 2014-2016 on yhteensä 225 000 euroa.

Henkilöstö

Museopalveluissa henkilöstö vähenee yhdellä vakanssilla uudistamisohjelman mukaisesti. Museokeskuksen toimintamallin sopeuttaminen kaupungin ja vapaa-aikatoimialan uuteen toimintamalliin ja asiakaspalvelun toimipaikkakohtaisen laadun parantaminen edellyttävät vakanssimuutoksia.

Hankinnat

Museopalvelut esittää 87 500 euron hankintamäärärahaa vuodelle 2014. Tästä kuvataidekokoelman täydentämiseen tulisi 67 500 euroa, kulttuurihistoriallisen kokoelman täydentämiseen 10 000 euroa ja Turun linnan näyttelykalustuksen uusimiseen 10 000 euroa. Muut hankinnat siirretään suunnitelmakaudelle vuoteen 2015.

Kirjastopalvelut

Vapaa-aikatoimialan johtosäännön mukaan kirjastopalvelut

-       huolehtii tieto- ja kulttuurisisältöjen tarjoamisesta sekä niihin liittyvistä hakuvälineistä ja opastuspalveluista

-       ylläpitää kirjastoja sekä

-       tarjoaa edellytyksiä asukkaiden oman tiedon ja kulttuurin tuottamiseen ja kansalaistoimintaan.

Kirjastopalvelut johtaa Vaski-kirjastojen yhteistä palvelujärjestelmää ja toimii Varsinais-Suomen maakuntakirjastona opetus- ja kulttuuriministeriön määräämällä alueella.

Kirjastopalvelut ja kirjastoverkko jatkuvat talousarviovuonna ja suunnittelukaudella nykytasolla. Toiminnan painopisteet vuonna 2014 ovat

-       Lukuharrastuksen ja medialukutaidon edistäminen sekä koulujen kirjastopalvelujen erojen vähentäminen

-       Osallisuuden ja asukkaiden aktiivisuuden edistäminen sekä yhteistyö kolmannen sektorin ja muiden palveluntuottajien kanssa

-       Käyttäjien ja kokoelmien osuvampi kohtaaminen

-      Kirjaston missioon ja visioon sovitetut prosessit, matriisit ja toimintamalli osana vapaa-aikatoimialaa sekä niiden edellyttämät organisaation ja vakanssien muutokset

-       Verkkokirjaston uudistaminen

-       Maakuntakirjastotehtävän suuntaaminen uuden asetuksen mukaan

Keskeisiksi tulosmittareiksi esitetään käynnit, lainat ja verkkokäynnit sekä käynnin hinta. Kaupunginhallituksen seurattaviksi esitetään lisäksi tapahtumat ja osanottajat sekä erikseen lasten tapahtumat ja osanottajat.

Talous

Kirjaston netto-ohjeluku on 11.093.000 €, tuotot 700.000 € ja kulut 11.793.000 €. Kulut jakaantuvat menolajeihin seuraavasti:

 

Kulut

 

TAE 2014

%

Henkilöstökulut

 

5 815 334

49,3

Palvelujen ostot

 

1 492 236

12,7

Aineet, tarvikkeet, tavarat

 

1 513 001

12,8

Kirjastoaineisto

 

1 184 800

10,0

Vuokrat

 

2 923 148

24,8

Sisäiset vuokrat

 

2 827 148

24,0

Muut kulut

 

49 281

0,4

 

 

11 793 000

100,0

 

 

 

Henkilöstön osuus käyttömenoista vähenee ja palvelujen kasvaa. Palveluihin vaikuttavat erityisesti vartiointipalvelut, kuljetukset, vilkkaasti käytettyjen tilojen puhtaanapito ja kuljettimen huolto. Kirjastoaineistosta on arvioidun kustannusten nousun jälkeen vähennetty uudistamisohjelman mukaan 30.000 €. Aineistomäärärahaan on siirretty teknisesti tekijänoikeusmaksuja muiden menojen kustannuspaikalta.

 

Tuotot

 

TAE 2014

%

Myyntituotot

 

75 000

10,7

Maksutuotot

 

73 000

10,4

Tuet ja avustukset

 

157 000

22,4

Vuokratuotot

 

35 000

5,0

Muut toimintatuotot

 

360 000

51,4

 

 

700 000

100,0

 

Kirjaston tuotoista suurin osa muodostuu myöhästymismaksuista (muut toimintatuotot) ja varausmaksuista (maksutuotot). Myyntituotot sisältävät mm. muiden Vaski-kirjastojen maksut Turulle yhteisistä tehtävistä. Myöhästymismaksuja korotetaan kaikissa Vaski-kirjastoissa vuoden 2014 alusta alkaen. OKM myöntää maakuntakirjastoavustusta maakuntakirjastotehtäviä varten (tänä vuonna 157.000 €).

Henkilöstö

Kirjastossa esitetään lakkautettavaksi kaksi vakanssia, joita on hoidettu osa-aikaisesti. Näin henkilöstö vähenee yhdellä henkilötyövuodella uudistusohjelman mukaisesti. Henkilöstön vähentäminen ja kirjaston toimintamallin sopeuttaminen kaupungin ja vapaa-aikatoimialan uuteen toimintamalliin edellyttävät vakanssimuutoksia erityisesti silloin kun vakansseja tulee avoimiksi. Kirjaston henkilöstöasioiden hoitoa ja tiiminvetäjiä koskevan päätöksen voimassaolo päättyy vuoden 2013 lopussa, ja tehtävät esitetään järjestettäväksi pysyvästi.

Hankinnat

Verkkokirjasto-ohjelmiston sopimus on uusittava vuoden 2014 aikana sopimuksen päättymisen vuoksi. Vaihtoehtoina ovat OKM:n pääosin rahoittama asiakasliittymä tai ohjelmistojen kilpailutus, mikäli tuettu ohjelmisto ei valmistu ajoissa. Tämä on suunniteltu hankittavan leasing-rahoituksella.

Jotta uudistamisohjelma voidaan toteuttaa täysipainoisesti, tulee tehdä itsepalvelua laajentavia investointeja. Kirjasto esittää 87.500 € kahta omatoimisen aukiolon mahdollistavaa kirjastoa varten. Se lisää huomattavasti pienten kirjastojen käyttömahdollisuuksia. Mikäli tästä saadaan hyviä kokemuksia, tullaan omatoimikäyttöä laajentamaan myöhempinä vuosina.

Kaupunginvaltuusto on päättänyt uudistamisohjelman yhteydessä, että kirjaston säilyminen Runosmäen alueella turvataan kouluverkkopäätösten yhteydessä. Suunnitelmavuodelle 2016 esitetään rahaa Runosmäen kirjaston uudistamista varten joko nykyisessä Nunnavuoren koulussa tai nykyisessä lukiorakennuksessa. Hirvensalon koulun yhteyteen tulevan kirjaston suunniteltu valmistumisaika on 2016, ja siihen esitetään rahaa kalustukseen ja varustukseen.

Turun kaupunginorkesteri ja konserttitalo

Vapaa-aikatoimialan johtosäännön mukaan Turun kaupunginorkesterin (Turun Filharmoninen orkesteri) tehtävänä on

-       musiikkikulttuurin vaaliminen ja edistäminen

-       julkisten konserttien järjestäminen

Turun kaupunginorkesteri ja konserttitalo jatkavat talousarviovuonna ja suunnittelukaudella nykytasolla. Toiminnan painopisteet vuonna 2014 ovat

-      korkeatasoisen konserttiohjelmiston tuottaminen, mm.

o  kansallisten että kansainvälisten vierailujen suunnittelu ja toteutus, josta ensimmäinen - orkesterin debytointi Helsingin musiikkitalossa - 11.1.2014

o  Visualisoitu Sibeliuksen Kullervo -suurtuotanto Logomossa ja Helsingin musiikkitalossa

o  Mahler -sarja yhteistyössä Turun musiikkijuhlien kanssa

o  Itämeripäivien gaalakonsertti kesäkuussa

o  laaja levytysprojekti sisältäen lukuisia yleisökonsertteja Sibeliuksen juhlavuoden kunniaksi

-      orkesterin 225-vuotisjuhlan valmistelu

-      nettitoiminnan kehittely ja saavutettavuuden parantaminen

-      toimitilojen laajan tarveselvittelyn alullepano

Keskeisiksi tulosmittareiksi esitetään konserttikäynnit, verkkokäynnit, jalkautumisyleisöt sekä tallennetoiminta.

Talous

Turun kaupunginorkesterin ja konserttitalon netto-ohjeluku 5.185.131 €, tuotot 829.819 € ja kulut 6.014.950 €. Kulut jakaantuvat menolajeihin seuraavasti:

Henkilöstömenojen osalta pyritään maltilliseen säästöön vähentämällä keikkasoittajia. Juhlavuoden valmisteluun käytetään myös ulkoista rahoitusta.

 

Turun kaupunginorkesterin ja konserttitalon tuotoista suurin osa koostuu lippu- ja vuokratuloista. Asiakaspalveluun panostamalla pyritään lisäämään myynti- ja maksutuottoja lipunmyynnin, oheistuotteiden ja provisiomaksujen kautta.

Henkilöstö

Turun kaupunginorkesterin ja konserttitalon henkilöstömäärät pysyvät ennallaan.

Hankinnat

Turun kaupunginorkesterin omistamat soittimet ovat kovassa jokapäiväisessä käytössä ja vaativat jatkuvaa huoltoa ja aika ajoin uusimista. Uuden Steinway-flyygelin hankintaa on suunniteltu jo pitkään ja orkesteri esittää investointirahoista myönnettäväksi 125.000 € uuden konserttiflyygelin hankintaan vuonna 2014.

Strateginen sopimus

Strateginen sopimus solmitaan kaupunginhallituksen ja lautakunnan välille. Sopimus sisältää mm. toiminnan kuvauksen, toimintaympäristön muutostekijät, toiminnan kehittämislinjaukset ja strategiaohjelmien mukaiset tavoitteet. Vapaa-aikatoimialan lautakuntien sopimuksissa on myös yhteinen keskeisten tavoitteiden kuvaus, ns. kansilehti. Vaikka kaupunkistrategiaa ja strategisia ohjelmia ei vielä ole, toimialan tavoitteet heijastavat hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn näkökulmia. Kaupungin strategiaa valmistellaan parhaillaan ja se valmistuu kuluvan vuoden loppuun mennessä. Strategiset ohjelmat valmistuvat vasta keväällä 2014. Talousarvioehdotuksen yhteydessä hyväksytään luonnos Strategiseksi sopimukseksi vuosille 2014 – 2016. Sopimusten muokkaamista jatketaan niin, että ne ovat lopullisessa muodossa viimeistään käsiteltäessä vuoden 2015 talousarviota.

Operatiivinen sopimus solmitaan lautakunnan ja lautakunnassa esittelevän viranhaltijan välille. Se koostuu tuloskorteista tai toimintasuunnitelmista mittareineen ja erikseen laadittavasta kehittämisosasta.

Talous

Vuoden 2014 talousarvioesitys on valmistelu kaupunginvaltuuston hyväksymiin suunnittelulukuihin. Kuitenkin niin, että kaupunginjohtajan päätöksen mukaisesti konsernihallinnosta siirretyn vakanssin palkkarahat henkilöstökuluineen esitetään lisättäväksi kulttuurilautakunnan menomäärärahaan, koska asiaa ei ole huomioitu suunnittelulukua määriteltäessä. Talousarvio- ja suunnitelmakauden esityksissä on huomioitu kaikki kaupunginvaltuuston hyväksymät uudistusohjelmaan sisältyvät kehittämistoimenpiteet.

Esityksessä teatterin menot ja tulot esitetään vastaavan suuruisena kuin mitä ne olisivat olleet, jos toiminta jatkuisi peruskaupungin sisällä – menot 7 390 783€ ja tulot 1 755 783€. Turun kaupunginteatteri Oy:n ohjaus- ja rahoitusmallipäätöksen jälkeen määrärahat korjataan vastaamaan tehtyjä päätöksiä.

Kulttuurilautakunnan ei ole taloussuunnitelmakaudella merkittäviä muutoksia, jotka vaikuttaisivat suunnitelmavuosien 2015 ja 2016 taloussuunnittelulukuihin. Lähtökohtana lukuja määriteltäessä on ollut vuoden 2014 toiminnallinen taso.

Esitettyihin käyttöomaisuusinvestointeihin ei ole varattu uudisrakennusten taidehankintoihin prosenttiperiaatteen mukaista määrärahaa. Prosenttiperiaatteet noudattamista pidetään kuitenkin tärkeänä ja määrärahavaraus tulisi tehdä jo hankesuunnitteluvaiheessa. Rakennushankkeen toteuttamisesta päätettäessä kustannusarvioon tulisi sisällyttää määräraha taidehankinnalle. Mikäli prosenttiperiaatteen mukainen määräraha halutaan sisällyttää kulttuurilautakunnan käyttöomaisuusmäärärahaan, on sitä varten lisättävä määräraha kaupunginvaltuuston vahvistaman investointisuunnitteluluvun päälle. Vuoden 2014 määrärahatarve prosenttitaiteelle on 40 000 euroa, 10 000 euroa vuodelle 2015 ja 200 000 euroa vuodelle 2016.  

Eviva

Eviva hankeen toiminta- ja taloussuunnitelmasta on erillinen pykälä.

Liitteet

Liite 1Kulttuurilautakunnan strateginen sopimus 2014 – 2016

Liite 2Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma

Liite 3Vakanssimuutokset 2014

Liite 4Hankintasuunnitelma (käyttöomaisuus ja leasing)

Liite 5Käyttötalous- ja investointiosan määrärahaesitys

Liite 6Vapaa-aikatoimialan strateginen sopimus 2014 – 2016

Toimialajohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta päättää hyväksyä liitteiden 1 – 6 mukaiset strategiset sopimukset sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen seuraavin liitteisiin jo sisältyvin muutoksin ja varauksin.

-      Konsernihallinnosta siirretyn vakanssin palkkarahat henkilöstökuluineen on lisätty kulttuurilautakunnan menoihin annetun suunnitelmaluvun päälle, koska asiaa ei ole huomioitu suunnittelulukua määriteltäessä

-      Teatterin menot ja tulot sisältyvät esitykseen vastaavan suuruisena kuin mitä ne olisivat olleet, jos toiminta jatkuisi peruskaupungin sisällä – menot 7 390 783€ ja tulot 1 755 783€. Turun kaupunginteatteri Oy:n ohjaus- ja rahoitusmallipäätöksen jälkeen määrärahat korjataan vastaamaan tehtyjä päätöksiä.

Lisäksi kulttuurilautakunta päättää hyväksyä että kaupunginhallitus osoittaa EVIVA-toimintaohjelmaan vuodelle 2014 kulttuurilautakunnan talousarvioon vapaa-aikatoimialan käyttöön 500.000 euroa sekä varaa taloussuunnitelmaan 2015 vuodelle 500.000 euroa.

PäätösKulttuurilautakunta päätti yksimielisesti korottaa käyttöomaisuusmäärärahaehdotusta 150 000 eurolla liitteen 7 mukaiseksi.

Liite 7Muutettu hankintasuunnitelma (käyttöomaisuus ja leasing)

Kulttuurilautakunta päätti hyväksyä liitteiden 1 – 3 ja 5 – 6 mukaiset strategiset sopimukset sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen seuraavin liitteisiin jo sisältyvin muutoksin ja varauksin.

-      Konsernihallinnosta siirretyn vakanssin palkkarahat henkilöstökuluineen on lisätty kulttuurilautakunnan menoihin annetun suunnitelmaluvun päälle, koska asiaa ei ole huomioitu suunnittelulukua määriteltäessä

-      Teatterin menot ja tulot sisältyvät esitykseen vastaavan suuruisena kuin mitä ne olisivat olleet, jos toiminta jatkuisi peruskaupungin sisällä – menot 7 390 783€ ja tulot 1 755 783€. Turun kaupunginteatteri Oy:n ohjaus- ja rahoitusmallipäätöksen jälkeen määrärahat korjataan vastaamaan tehtyjä päätöksiä.

Lisäksi kulttuurilautakunta päättää hyväksyä että kaupunginhallitus osoittaa EVIVA-toimintaohjelmaan vuodelle 2014 kulttuurilautakunnan talousarvioon vapaa-aikatoimialan käyttöön 500.000 euroa sekä varaa taloussuunnitelmaan 2015 vuodelle 500.000 euroa.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kultlk § 149
Liite 1:Kulttuurilautakunnan strateginen sopimus 2014 - 2016
Liite 2:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma
Liite 3:Vakanssimuutokset 2014
Liite 4:Hankintasuunnitelma (käyttöomaisuus ja leasing)
Liite 5:Käyttötalous- ja investointiosan määrärahaesitys
Liite 6:Vapaa-aikatoimialan strateginen sopimus 2014 - 2016
Liite 7:Muutettu hankintasuunnitelma (käyttöomaisuus ja leasing)