Turun kulttuurin kesä -markkinointikampanjan toinen vuosi 2014

 

Turun kaupungin ylläpitämä Turun museokeskus, säätiöiden ylläpitämät Aboa Vetus & Ars Nova ja Forum Marinum sekä Turun Taideyhdistyksen ylläpitämä Turun Taidemuseo ovat sopineet yhteistyöstä, jonka tarkoituksena on kehittää museotoimintaa. Yhteistyön taustalla on Turun kaupunginhallituksen päätös 24.9.2001 (§ 964), jossa kulttuurilautakunta on velvoitettu ryhtymään toimenpiteisiin museoiden yhteistyön kehittämiseksi hallinnollisen yhdistämisen sijaan.

 

Yhteistyön kohteita ovat ainakin seuraavat:

 

- Näyttelytoiminta

 

- Asiakaspalvelu ja museopedagogiikka

 

- Tiedotus ja markkinointi

 

- Kaupungin suurtuotantotuen käytön suunnittelu

 

- Tietojärjestelmät ja niiden käyttö

 

- Tukitoimintojen kehittäminen

 

- Museoiden työnjako ja eri museoiden yhteisten tai toisiaan lähellä olevien velvoitteiden hoitaminen

 

- Varastotilat

 

Yhteistyötä koordinoivana elimenä on säännöllisesti kokoontuva museonjohtajien neuvottelukunta.

 

Museonjohtajien neuvottelukunta päätti keväällä 2012 hakea nk. suurtuotantomäärärahaa yhteistyön tiivistämiseksi ja Turun kaupunkiin suuntautuvan kulttuurimatkailun edistämiseksi. Kulttuurilautakunta myönsi 13.6.2012 § 115 Turun museoiden yhteismarkkinoinnin kehittämiseen suurtuotantorahaa vuodelle 2013 yhteensä 30 000 €. Markkinointikampanjan tarkoituksena oli museoiden näyttelyiden sekä kaupungin kesäkauden kulttuuritapahtumien saavutettavuuden parantaminen yhteistä tiedotusta ja markkinointia kehittämällä. Yhteistyökumppaneiksi vuoden 2013 kampanjalle valittiin lisäksi Aurajokisäätiö/JÅ-tapahtumat, ja mediaksi valittiin Helsingin Sanomien pääkaupunkiseudulla suurjakeluna (200 000 kpl) toimitettava 8-sivuinen liitepaketti.

 

Museonjohtajien neuvottelukunta on todennut yhteistyömallin toimivaksi ja päätti neuvottelukunnan kokouksessaan 20.3.2013 hakea suurtuotantomäärärahalle jatkoa. Hanke oli jo 2012 suunniteltu useampivuotiseksi. Nyt toteutettavan kampanjan yhteistyötahoilla on suunnitteilla vuodeksi 2014 kiinnostavia ja monentyyppistä yleisöä kiinnostavia näyttelyitä ja tapahtumia. Hyvin alkanutta yhteismarkkinointia pääkaupunkiseudun talousalueelle olisi siis hyvä jatkaa ja näin vakiinnuttaa yhteisenä ponnistuksena alkunsa saanutta toimintaa.

 

Suurtuotantohankkeen keskeinen tavoite on tuottaa vuodelle 2014 kesäliite, jota jaettaisiin suurjakeluna Turun talousalueen ulkopuolella, erityisesti pääkaupunkiseudulla. Hankkeen toinen vuosi olisi lisäksi oiva tilaisuus hyödyntää ja kehittää nyt toteutettua yhteistyömallia.

 

Museot hakevat lehden ja kampanjan toteuttamiseen suurtuotantorahaa vuodelle 2014 yhteensä 60.000 euroa. Budjetti on suunniteltu käytettäväksi alla alustavasti esitetyllä tavalla.

 

Turun kulttuurikesä -liitteen toinen numero on jaossa keväästä 2014 alkaen.

 

Hanke on Turun museokeskuksen ja museonjohtajien neuvottelukunnan koordinoima. Hanketta varten ostetaan liitteen graafinen suunnittelu alihankintana. Hakijat työstävät tekstisisällön ja vastaavat kuva-aineistosta.

 

HAETTAVA SUURTUOTANTOTUKI 2014

60.000€

palvelujen ostot, graafikko (liitteen taitto)

7.000

sähköinen markkinointi

10 000

muut palkkiot

3.000

Lehden painatus ja jakelu

40 000

HAKIJOIDEN OMARAHOITUS (IN KIND)

JA SEN KOHDISTAMINEN

 25.000€

henkilöstökustannukset (in kind)

15.000€

aineet, tarvikkeet, tavarat (kuva-aineisto yms.)

10.000€

 

 

 

 

 

 

      Olli Immonen

      vs. museopalvelujohtaja