Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Joukkoliikennelautakunta15223.10.20124
Kulttuurilautakunta18821.11.20127

11545-2012 (630, 633)

Lausunto Runkobussilinjaston kehittämisohjelma vuosille 2012 - 2020 -luonnoksesta

Tiivistelmä: -

Jlk § 152

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 16.10.2012:

Taustaa

Turun kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009, että Turkuun toteutetaan runkobussilinjasto. Ilmasto- ja ympäristöohjelmassa todetaan, että runkobussilinjasto on toiminnassa koko laajuudessaan vuoteen 2020 mennessä. Kaupunkiseudun kunnat ovat lausunnoissaan kannattaneet bussien runkolinjaston toteuttamista.

Tässä työssä on suunniteltu vuoden 2020 runkobussilinjasto ja sitä täydentävä linjasto. Suunnittelualueeseen ovat kuuluneet Turku, Raisio, Naantali, Kaarina ja Lieto. Työn aikana on tehty yhteistyötä samanaikaisesti tehdyn Turun kaupunkiseudun rakennemalli 2035 -työn kanssa. Rakennemallityön linjaratkaisuna on rakentaa jalankulku- ja joukkoliikennekaupunkia. Runkobussilinjat tukevat linjaratkaisua joukkoliikennepainotteisuuden kasvun myötä. Vahvistuvat joukkoliikennereitit mahdollistavat voimakkaimpien reittien muuttamisen myöhemmin raideyhteyksiksi.

Runkobussilinjaston kehittämisohjelmaluonnos on laadittu yhteistyönä Turun, Raision, Naantalin, Kaarinan ja Liedon kuntien kesken sekä Varsinais-Suomen liiton ja ELY-keskuksen kanssa. Työn pääkonsulttina on toiminut Trafix Oy.

Runkolinjastolla tarkoitetaan asiakkaan kannalta ennen kaikkea matkustamisen sujuvuutta ja helppoutta. Runkobussilinjan ja sen pysäkkien on oltava helposti tunnistettavissa ja löydettävissä. Pysäkkien esteetön ja helppo saavutettavuus niin kävellen kuin pyörällä on varmistettava. Pyörä on voitava jättää turvallisesti pysäkkien yhteyteen. Matkustajan on voitava luottaa siihen, että bussi kulkee ruuhka-aikoina 7,5 - 10 minuutin välein ja päivälläkin 10 minuutin välein. Linjan tulee kulkea aamuvarhaisesta iltamyöhään. Bussin saapumisesta ja etenkin mahdollisista häiriöistä tulee saada ajantasaista informaatiota. Kaluston on oltava matalalattiaista, modernia ja ympäristöystävällistä. Bussin kulun on oltava joutuisaa. Vaihtamisen bussista toiseen on oltava helppoa.

Runkobussilinjasto

Runkobussilinjaston kehittämisohjelmaluonnoksessa on esitetty bussien runkolinjasto ja sitä täydentävä linjasto sekä esitetty ne infratoimenpiteet, jotka tulee toteuttaa runkobussilinjaston rakentamiseksi. Infratoimenpiteille on laskettu kustannusarviot ja jaettu ne kunnittain. Infratoimenpiteet eivät kuulu kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan toimivaltaan ja talousarvioon.

Vuoteen 2020 mennessä esitetään toteutettavaksi seitsemän runkobussilinjaa. Runkobussilinjaston lähtökohdaksi valittiin nykyisen linjaston toimivat osat, nykyinen maankäyttö sekä maankäytön tuleva kehittyminen vuoteen 2020 mennessä. Runkobussilinjasto on suunniteltu palvelemaan mahdollisimman hyvin asutus- ja työpaikkakeskittymiä sekä keskeisiä palveluja. Kauppatorin ylittävät runkobussilinjat ja näiden keskinäiset solmupisteet muodostavat kattavan joukkoliikenteen verkon, joka yhdistää aluekeskukset sujuvasti Turun keskustaan ja muuhun palveluverkkoon sekä toisiinsa.

Turun kaupunkiseudulla runkobussilinjasto ulottuu Naantalin, Raision ja Kaarinan keskustoihin, mikä myös vahvistaa Naantali-Raisio-Turku-Kaarina joukkoliikenneakselin muodostumista. Suurista kaupan keskittymistä Kauppatori Turun keskustassa, Länsikeskus, Skanssi, Itäharju, Kupittaa ja Kaarinassa Piispanristi sijoittuvat runkobussilinjojen varteen. Suunnittelussa on myös varauduttu runkobussilinjan 2 jatkamiseen Myllyyn. Matkaketjujen sujuvuus kaukoliikenteen verkkoon varmistetaan sijoittamalla runkobussilinjasto kulkemaan terminaalien kautta. Satamaa, Kauppatoria ja lentoasemaa yhdistävää reittiä tullaan kehittämään yhä voimakkaammin terminaalit yhdistävänä runkobussilinjana. Matkakeskuksen valmistuttua reitti siirretään kulkemaan tätä kautta, jolloin yhdellä runkobussilinjalla yhdistetään kaikki kaukoliikenteen terminaalit.

Runkobussilinjat 2, 3, 5 ja 7 esitetään käynnistettäväksi kesällä 2014 ja linjat 1, 4 ja 6 syksyllä 2016. Tavoitteena tulee pitää, että kaikki esitetyt kehittämistoimenpiteet saadaan tehtyä vuoden 2016 loppuun mennessä.

Linjojen vaatimien kehittämistoimenpiteiden kustannukset ovat hieman alle 9 miljoonaa euroa. Kustannukset sisältävät mm. joukkoliikenteen kaista- ja katujärjestelyjä, vaihtopysäkkien ja pysäkkien parantamista, liikennevaloetuuksien ja reaaliaikaisten matkustajainformaationäyttöjen toteuttamista, pyöräparkkeja ja brändäystä. Kustannuksista noin 95 % kohdistuu Turun kaupungille.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomainen, johon selvitykseen kuuluvat kunnat kuuluvat, käsittelee erikseen liikennöintikustannuksia ja liikennöintikustannusten jakamisperusteita rakentaessaan kaupunkiseudun yhteistä joukkoliikennejärjestelmää. Arvio liikennöintikustannuksista on nykyrahassa 50,6 miljoonaa euroa ilman lipputuloja. Tästä runkobussilinjaston osuuden arvioidaan olevan 23,7 miljoonaa euroa ilman lipputuloja.

Lausuntopyyntö

Runkobussilinjaston kehittämisohjelma vuosille 2012-2020 on nyt saatu sellaiseen luonnosvaiheeseen, että se voidaan lähettää lausuntokierrokselle. Lausuntoja pyydetään lauta- ja johtokunnilta ja runkobussisuunnitelmaan kuuluvilta kunnilta: Raisiolta, Naantalilta, Kaarinalta ja Liedolta sekä myös Varsinais-Suomen liitolta ja Varsinais-Suomen ELY-keskukselta. Erityisesti pyydetään lausuntoa seuraaviin seikkoihin:

Liite 1Runkobussilinjaston kehittämisohjelma vuosille 2012-2020, lokakuu 2012, luonnos

EhdotusJoukkoliikennelautakunta päättää lähettää Runkobussilinjaston kehittämisohjelmaluonnoksen vuosille 2012-2020 lausunnoille lauta- ja johtokunnille, Raision, Naantalin, Kaarinan ja Liedon kunnille, Varsinais-Suomen liitolle ja Varsinais-Suomen ELY-keskukselle siten, että lausunnot tulee antaa viimeistään 30.11.2012.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Projektipäällikkö Juhani Bäckström Trafix Oy:stä esitteli kokouksessa Runkobussilinjaston kehittämisohjelmaluonnosta lautakunnalle.

Kultlk § 188

Kulttuurijohtaja Minna Sartes:

Oheismateriaali 1Runkobussilinjaston kehittämisohjelma vuosille 2012-2020, lokakuu 2012, luonnos (jaetaan kulttuurilautakunnalle sähköisesti ja on nähtävillä kokouksessa)

EhdotusKulttuurilautakunta päättää merkitä Runkobussilinjaston kehittämisohjelma vuosille 2012-2020 luonnoksen tiedoksi ja todeta lausuntonaan seuraavaa:

Runkobussilinjaston ja täydentävän linjaston reittien ja aikataulujen suunnittelussa tulee ottaa huomioon kulttuuripalveluiden saavutettavuus kaikille ikäryhmille. Joustavat ja selkeät joukkoliikenneyhteydet takaavat kaikille mahdollisuuden osallistua haluamiinsa kulttuuripalveluihin asuinalueestaan riippumatta. Monet kultturipalvelut ovat laajasti seutukunnallisessa käytössä, joten niiden käyttöä tukee toimiva bussilinjasto. Turvalliset kevyen liikenteen väylät asuinalueilta ja valaistut pyöräpysäköintipaikat vaihtopysäkkien läheisyydessä lisäävät mahdollisuuksia käyttää joukkoliikennettä.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausJoukkoliikennelautakunta


Liitteet:

Jlk § 152
Liite 1:Runkobussilinjaston kehittämisohjelma vuosille 2012-2020, lokakuu 2012, luonnos