Turun museoiden suurtuotantohakemus vuodelle 2013-2015

Turun museot –lehti ja markkinointikampanja

Turun kaupungin ylläpitämä Turun museokeskus, säätiöiden ylläpitämät Aboa Vetus & Ars Nova ja Forum Marinum sekä Turun Taideyhdistyksen ylläpitämä Turun Taidemuseo ovat sopineet yhteistyöstä, jonka tarkoituksena on kehittää museotoimintaa. Yhteistyön taustalla on Turun kaupunginhallituksen päätös 24.9.2001 (§ 964), jossa kulttuurilautakunta on velvoitettu ryhtymään toimenpiteisiin museoiden yhteistyön kehittämiseksi hallinnollisen yhdistämisen sijaan.

Yhteistyön kohteita ovat ainakin seuraavat:

Yhteistyötä koordinoivana elimenä on säännöllisesti kokoontuva museonjohtajien neuvottelukunta.

Museonjohtajien neuvottelukunta on päättänyt hakea nk. suurtuotantomäärähaa yhteistyön tiivistämiseksi ja Turun kaupunkiin suuntautuvan kulttuurimatkailun edistämiseksi. Tavoitteena on verkostoitumalla luoda uusimuotoinen suurtuotantotoimintamalli museoiden viestintään asiakkaille ja jatkaa kulttuurivuoden 2011 hyviä yhteistyökäytäntöjä ja Turun markkinointia elinvoimaisen kulttuurin kaupunkina.

Suurtuotantoyhteistyö kohdentuu museoiden näyttelyiden saavutettavuuden parantamiseen yhteistä tiedotusta  ja markkinointia kehittämällä. Kohderyhmänä ovat museoiden suurimmat asiakasryhmät (perhematkailijat, sisältöä hakevat akateemisesti koulutetut henkilöt, kotiseutuperinteen vaalijat ja museokäynnit muuhun kuluttamiseen liittävät matkailijat).

Kulttuurilautakunta päätti kokouksessaan 17.3.2010 § 53 nk. suurtuotantomäärärahan uusista jakoperusteista ja aikataulusta vuonna 2012 ja siitä eteenpäin. Uutena jakoperusteiden lähtökohtana otettiin kaupungin oma tuotanto ja yhteistyöprojektit siihen liittyen.

Uusitun hakukäytännön mukaisesti ehdotukset hankesuunnitelmineen ja talousarvioineen tulee toimittaa Kulttuuriasiainkeskuksen kansliaan 11.5. mennessä. Kanslia valmistelee ehdotuksen suurtuotantomäärärahan jaosta esitettäväksi kulttuurilautakunnalle talousarviovalmistelun yhteydessä.

Perusteina suurtuotantotuen jaolle otettiin kunkin hankkeen riittävä laajuus, eli nk. suurtuotannon kriteereiden täyttyminen, hankkeen pitää olla jonkin Kulttuuriasiainkeskuksen tulosalueen koordinoima (poikkeuksena oopperatuotannot) ja hankkeen on oltava yhteistyöhanke joko kulttuuriasiainkeskuksen tulosalueiden välillä tai tulosalueiden ja kolmannen sektorin toimijoiden välillä.

Turun yhteistyömuseoilla on suunnitteilla vuodeksi 2013 monentyyppistä yleisöä kiinnostavia näyttelyitä. Näyttelyitä markkinoidaan Turun ulkopuolelle erilaisin esittein, lehtimainoksin ja Turku Touringin kokoaman laadukkaan, mutta museoiden näkökulmasta riittämättömän Huvia meren rannalle – esitteen avulla.

Museot eivät markkinoi tuotteitaan yhteisesti esimerkiksi messuilla tai nettisivuilla lukuun ottamatta suosittua, mutta niukkaa turunmuseot.fi –sivua.

Suurtuotantohankkeen keskeinen tavoite on tuottaa Turun museot –lehti, jota jaettaisiin suurjakeluna Turun talousalueen ulkopuolella, erityisesti pääkaupunkiseudulla. Hankkeessa selvitetään lisäksi, olisiko jakelun kannalta järkevämpää tuottaa vastaava sisältö esimerkiksi valtakunnallisen lehden liitepaketiksi. Lehdessä voidaan tuoda ilmoitustyyppisenä tarjontana (esimerkiksi aukeama lehdessä) esille myös Turun kaupungin kulttuurilaitosten ohjelma ja vuokrattavat tilat sekä informaatiota kaupungin tapahtumista.

Hankkeessa uudistetaan Turunmuseot.fi – nettisivu ja ja linkitetään se Turun museot – lehteen sisällöllisesti ja visuaalisesti.

Jotta Turun museoiden sisällöstä voidaan kertoa suurta yleisöä kiinnostavasti, lehti pitää tehdä museoiden yhteisenä ponnistuksena ja useampivuotisena hankkeena, jotta toiminta saadaan vakiinnetuksi.

Museot hakevat lehden ja kampanjan toteuttamiseen suurtuotantorahaa kolmelle vuodelle, 2013 60 000 €, 2014 55 000 ja 2014 55 000 euroa.. Budjetti on suunniteltu käytettäväksi alla alustavasti esitetyllä tavalla.

Turun museot –lehti on jaossa toukokuusta  2013 alkaen. Jos lisäksi/tai päädytään valtakunnallisen lehden liitteeseen, ilmestyy se myös keväällä 2013.

Hanke on Turun museokeskuksen ja museonjohtajien neuvottelukunnan koordinoima. Hanketta varten palkataan lehden toimittaja, ja graafinen suunnittelu ostetaan alihankintana. Hakijat työstävät tekstisisällön ja kuva-aineiston.