Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kulttuurilautakunta 157 14.09.2011 20

3055-2011 (041)

Kulttuurilautakunnan vuoden 2012 talousarvio sekä vuosien 2013-15 taloussuunnitelma

Tiivistelmä: -

Kultlk § 157

Kulttuurijohtaja Minna Sartes ja hallintopäällikkö Mikael Höysti:

Kulttuurilautakunnan strateginen palvelusopimus (SPS)

Kulttuurilautakunnan toiminnan ja talouden suunnittelu perustuu sopimusohjausmalliin, joka on ollut käytössä vuodesta 2010 alkaen. Mallin mukaisesti kulttuurilautakunta ja kaupunginhallitus solmivat Strategisen palvelusopimuksen (SPS). SPS kytkeytyy kaupungin ohjelmarakennemallissa nk. Turku-sopimukseen. Turku-sopimuksen perustana on valtuustoryhmien välinen sopimus ja niistä johdetut toimeenpano-ohjelmat.

Kulttuuriasiainkeskuksen toiminta linkittyy läheisimmin valtuustossa hyväksyttyyn Asukkaiden hyvinvointi (lasten- ja nuorten ohjelma, työikäisten ohjelma ja senioriohjelma). Muut ohjelmat kuten resurssien tasapainoinen ohjaus ja käyttö, kestävän kehityksen –ohjelmat ovat velvoittavia mutta luonteeltaan varsinaista toimintaa tukevia.

SPS:sta johdetaan kulttuurilautakunnan tulosalueiden kanssa tehtävät vuosittaiset Strategiset palvelutuotantosopimukset (SPTS) sekä Operatiiviset palvelutuotantosopimukset.

Liite 1Kulttuurilautakunnan strateginen palvelusopimus (SPS)

Liite 2Työvoiman käyttö yhteenveto 2012

SPS vastaa pääosin vuoden 2010 sopimusta. Mittarit ovat pääosin pysyneet samoina, mutta luvut on korjattu vastaamaan vahvistettuja toteutumia (2008 – 2009) sekä esitettyjä tavoitetasoja (2011 – 2014).

SPS:n on tehty pieniä muutoksia seuraavasti:

Mittari 1. Muutettu ATH-kyselyä vastaavaan muotoon: Kulttuuripalveluja runsaasti, melko runsaasti tai keskitasoisesti käyttävien turkulaisten osuus kaikista turkulaista

Mittari 2. Muutettu ATH-kyselyä vastaavaan muotoon: Kulttuuria erittäin runsaasti, runsaasti tai keskitasoisesti harrastavien osuus kaikista turkulaisista

Mittari 10. Lisätty rivi: Yhtenäiskoulut

Mittari 14. Lisätty lautakunnan asettamat eritellyt tavoitteet vuoden 2011 jatkuvuudelle (7 kpl)

Lisäksi SPS:n loppuun on lisätty kaupunkitason tavoitteet, kestävän kehityksen budjetointi ja sen tavoitteet, henkilöstötavoitteet ja Kunta10 tavoitteet.

Ohjeluvun jako vuodelle 2012

Kaupunginhallituksen20.6.2011 vahvistama kulttuurilautakunnan vuoden 2012 talousarvion ohjeluku:

Kulttuurilautakunta   2011 2012 %
v. 2012 sis. vuokrat vähenevät 273.000 €) T 38.201    
  M - 33.387    
  N - 32.016 -33.387 4,3 %

Suunnitelmavuosille 2013 - 2015 ei tässä vaiheessa annettu ohjelukuja vaan ne tuodaan päätettäväksi talousarvion yhteydessä.

Liite 3Kulttuurilautakunnan käyttötalousosan tuloslaskelma

Kulttuurilautakunnan ohjeluvun jako tulosalueille on tehty yhteistyössä tulosalueiden kanssa ja esitelty kulttuurilautakunnan seminaarissa 17.8.2011 sekä käsitelty lähetekeskustelussa 31.8.2011. Ohjeluvun jaossa on otettu huomioon mm. seuraavia asioita:

- henkilöstön ja toimintojen siirrot tulosalueiden välillä

- eläkemenoperusteisten KuEL- ja varhemaksujen korotukset

Pohjana on 2% yleiskorotus vuoden 2011 talousarvioon nähden. Sen lisäksi otettiin huomioon kevään 2011 esitykset ja niihin liittyvät tarjoukset toiminnan laajuuden ja jatkuvuuden ylläpitämiseksi. Myös kulttuuripääkaupunkivuoden 2011 jatko pyrittiin huomioimaan ohjeluvun jaossa.

Ohjeluvun jako (netto) TAM 2011 TAE 2012 muutos
Kulttuuriasiainkeskuksen kanslia -4 603 092 -5 054 022 9,8 %
Kaupunginteatteri -5 298 018 -5 507 544 4,0 %
Kaupunginorkesteri -4 887 932 -5 088 706 4,1 %
kaupunginkirjasto -10 325 289 -10 683 945 3,5 %
Museokeskus -6 902 062 -7 052 783 2,2 %
Yhteensä -32 016 393 -33 387 000 4,3 %

Kulttuurilautakunnan talousarvio on laadittu annettuun ohjelukuun.

Kulttuurilautakunnan talouden haasteet vuodelle 2012

Tilaliikelaitokselle maksettavat sisäiset vuokrat ovat vuodelle 2012 6,9 milj. euroa, mikä vastaa n. 21 % kulttuurilautakunnan nettomenoista. Talousarvion ohjeluvun jaon yhteydessä on sovittu eräiden kulttuurihistoriallisten rakennusten vuokrien alennuksesta: osasta museokeskuksen tilojen tiloista ei jatkossa peritä maanvuokraa tai pääoman korkoa. Tästä hienosta kehityksestä huolimatta museokeskuksen osalta tilanne on haastava: sisäisten vuokrien osuus nettomenoista on liki 36 % = 2,5 milj. euroa.

Kulttuurilautakunnan sisäisten nettoyksiköiden talouden tasapainottaminen jatkuu. Kaupunginorkesterin tilanne on parhain ja talous tasapainossa. Museokeskuksen haasteena on kattaa vuoden 2010 tilinpäätöksessä vahvistunut budjetin ylitys, n. 29.000 euroa. Kaupunginteatterin talousarvio sisältää vuoden 2010 tilinpäätöksen yhteydessä vahvistetun yli 700.000 euron tappion kattamisen noin 280.000 eurolla.

Kulttuuripääkaupunkivuoden 2011 –jatko

Kulttuurilautakunta sitoutui vuoden 2011 kulttuuripääkaupunkivuoden toteuttamiseen monella eri tavalla. Perustoiminnan ylläpitäminen on kuitenkin ollut koko vuoden perustana. Sen lisäksi kulttuuriasiainkeskus on ollut vastuutahona 11 eri hankkeessa. Huomattava osa kustannuksista on katettu ulkoisilla tuloilla. Tämä ulkoinen rahoitus jää vuonna 2012 pois ja se luo omat paineensa uudelle ulkoisen rahoituksen hankinnalle. Selvää on kuitenkin, että vuosi ohjelmineen ja rahoituspohjineen on ollut ainutlaatuinen, eikä samoihin volyymeihin päästä enää tämän jälkeen, erityisesti koskien vuoden 2011 erityishankkeita. Kulttuurilautakunta sitoutuu osaltaan pitämään yllä kulttuuripääkaupunkivuonna 2011 saavutettuja tavoitteita, jatkamaan ja kehittämään niitä.

Tällaisia toimenpiteitä ovat muun muassa:

- markkinointiin panostaminen siinä suhteessa, että ensikävijöille (ja muillekin) tulee tietoon se, että loistava kulttuuritarjonta Turussa jatkuu ja että kulttuuri tekee hyvää vuoden 2011 jälkeenkin, kulttuuri osana arkea ja juhlaa

- vapaan kentän avustusten korottaminen 120.000 eurolla vuodelle 2012

- yhteistyöhankkeiden painottaminen avustusten jaossa

- kulttuuripääkaupunkivuoden mukanaan tuomien uusien toimintatapojen jatkaminen sekä taiteellisen tason säilyttäminen ja odotuksiin vastaaminen: hyvinvointivaikutukset, saavutettavuus, kansainvälisyys, yleisöyhteistyön vahvistaminen

- kansalaisten kohtaamispaikkojen vahvistaminen (kulttuuri tulee luo)

- Evivan keskeinen rooli hyvinvointihankkeiden jatkuvuudelle ja vapaa-ajallaan aktiivisten kaupunkilaisten määrän lisäämisessä 10.000:lla vuoteen 2015 loppuun mennessä

- taiteenalakohtaisten neuvottelukuntien hyödyntäminen ja kehittäminen edelleen uusien yhteistyöverkostojen ylläpitäjänä

Tämän lisäksi kulttuurilautakunta ehdottaa seuraavia toimenpiteitä muille toimijoille toteutettavaksi yhteistyössä kaupunkitasolla

- kulttuurin pitäminen mukana kaikessa kaupungin markkinoinnissa, erityisesti matkailumarkkinoinnissa

- Logomon taiteilijoiden työtilojen pystyvyys ja Logomon muu käyttö luovan talouden kehittämisen yhtenä moottorina kaupungissa

- Myönteinen suhtautuminen matalan kynnyksen tapahtumien ja festivaalien järjestämiseen esim lupaprosessia varten luotavalla ”Yhden luukun periaatteella”

- Teatterin ja konserttitalon peruskorjauksen eteneminen

- Fortuna-korttelin tapahtumatoiminnan jatkuminen

- Vanhan Suurtorin kehittäminen luovan talouden ja kansalaisille avoimen kulttuurin foorumina

Kulttuurilautakunnan talousarvio ja käyttösuunnitelma (SPS ja SPTS:t) vuodelle 2012 sisältävät lisäksi monia toimenpiteitä kulttuuripääkaupunkivuoden jatkuvuuden turvaamiseksi.  Merkittävimpiä tulosalueiden hankkeita ovat Filharmonisen orkesterin Sävelsilta-hankeen jatko; kaupunginkirjaston ohjelmatarjonnan jatkaminen, Museokeskuksen näyttelytoiminnan kehittäminen ja teatterin sitoutuminen kansainvälisen toiminnan jatkumiseen.

Kanslia

Kanslian keskitettyihin palveluihin kuuluvat hallintopalvelut, myynti- ja markkinointiviestintäpalvelut ja erityiskoordinoitavat kohderyhmät (lapset ja nuoret, seniorit, ruotsinkieliset ja monikulttuurisuus). Näistä on laadittu erikseen OPTS:t tulosalueiden ja kanslian välillä. Keskeinen tavoite on kulttuuripalveluiden käyttämisen ja harrastamisen lisääminen kohderyhmissä. Kanslian keskitettyihin palveluihin liittyy vuoden alusta viestintähenkilöstö, joiden vakanssit siirretään kanslian alaisuuteen.

Kanslian talousarvion 9,8% korotus sisältää organisaatiomuutosten tuomat määrärahan siirrot sekä työnantaja- ja eläkekulujen muutokset. Kulttuuripääkaupunkivuoden jatkuvuutta turvataan sekä hallintokuntatasolla että tulosaluetasolla erikseen mainituilla toimenpiteillä, jotka on myös purettu SPS:n tavoitteiksi.

Kaupunginteatteri

Kaupunginteatterin strateginen palvelutuotantosopimus sisältää toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet vuodelle 2012. Mm. yleisömäärää ja päänäyttämön keskitäyttöasetta pyritään kasvattamaan. Painopisteinä ovat taiteellisesti monipuolinen sekä korkeatasoinen ja kustannustehokas teatteritarjonta, palveluiden helppo saatavuus sekä vuorovaikutteisuus ja verkostoitunut toiminta.

Vuoden 2010 budjettiylitys ja siitä johtuvat säästötoimet vaikuttavat teatterin talouteen ja toimintaan erityisesti vuosina 2012 ja 2013. Talouskuuri vaikuttaa ohjelmiston suunnitteluun ja toteuttavien tuotantojen ylöspanoon. Tulevina vuosina ei ole taloudellisesti mahdollista toteuttaa visuaalisesti erityisen vaativia produktioita ja tämä saattaa vaikuttaa myös yleisömääriin joka taas vaikuttaa tulokertymiin.

Erityisinä haasteina ovat mm. ikääntyvä katsojakunta, kilpailu vapaa-ajasta, osaavan henkilöstön rekrytointi ja teatteritalon peruskorjaus.

Kaupunginorkesteri

Kaupunginorkesterin strategisessa palvelutuotantosopimuksessa painopisteinä on mainittu: taiteellisesti korkeatasoinen ja monipuolinen tarjonta, helposti saavutettavissa olevat sekä innovatiiviset ja uusiutuvat palvelut.

Toimintakustannukset painottuvat yli 70 % henkilöstömenoihin. Ilman tilapäistä henkilöstöä, kuten kapellimestarit ja solistit, ei toimintaa kyetä toteuttamaan. Jos toimintaa ei ole, ei myöskään toimintatuloja kerry. Ilman toimintatuloja ei kyetä maksamaan kaikkia kiinteitä kustannuksia. Konsertteja peruuttamalla nettovaikutus jääkin niin pieneksi, ettei säästöjä kerry tarpeeksi. Orkesterin talous on tasapainossa.

Haasteena ovat mm. kilpailun lisääntyminen vapaa-aika ja virkistyspalvelujen tarjonnassa, ikääntyvä asiakaskunta, henkilöstö jaksaminen ja rekrytointi sekä ohjelmatarjonnan jatkaminen kulttuuripääkaupunkivuoden jälkeen.

Kaupunginkirjasto

Strategiseen palvelutuotantosopimukseen kirjatut tulevaisuuden haasteisiin on kirjattu mm. pääkirjaston kasvava käyttö, teknologian kehityksessä mukana pysyminen, digitaalisten palvelujen kehittäminen sekä kulttuuripääkaupunkivuoden jatko.

Keskeisiä kehittämistoimenpiteitä ovat uuden tietojärjestelmän käyttöönotto, hakeutuvien palveluiden ja maahanmuuttajapalveluiden kehittäminen edelleen, digitaalisen aineiston käyttömahdollisuuksien lisääminen sekä mediakasvatuksen kehittäminen.

Museokeskus

Museokeskuksen erityisenä haasteena on kiinteistömenojen osuus toimintamenoista, tätä nykyä osuus on 36 % nettomenoista. Tämän lisäksi Turun linnan ravintolapalvelujen vuokrasopimus sekä uuden turvallisuusjärjestelmän käyttöönotto tekee budjettiin n. 140.000 euron loven. Tilannetta helpottaa kuitenkin pääomavuokran sekä maanvuokran poisto tiettyjen kulttuurihistoriallisten rakennusten vuokrista, joka tuottaa noin 271.000 euron säästön vuositasolla. Museokeskus luopuu myös kokonaan Hämeenkatu 15 tiloista.

Strategisessa palvelutuotantosopimuksessa on keskeisiksi painopisteiksi kirjattu esine- ja taidekokoelmien muodostaminen ja ylläpito, kulttuuriperinnön ja visuaalisen kulttuurin välittäminen sekä kulttuuriympäristön säilymisen edistäminen.

Oheismateriaali 1Strategiset palvelutuotantosopimukset sekä operatiiviset palvelutuotantosopimukset

Oheismateriaali 2Tulosalueiden käyttötalousosan tuloslaskelmat

Nettoyksiköiden vahvistettavaksi esitettävät nettoluvut:

Taidelaitosten nettobudjetit TAE 2012
Kaupunginteatteri -5 507 544
Kaupunginorkesteri -5 088 706
Museokeskus -7 052 783

 

Asukkaiden hyvinvointiohjelma

Ikäkaaren mukaan kohderyhmiin jaetussa asukkaiden hyvinvointiohjelman valtuustotason mittareihin tulisi Alueellisen terveyden ja hyvinvoinnin kyselyn tulosten käyttöönoton myötä tehdä muutama muutos.

Työikäisten ohjelma (muutokset olemassa oleviin mittareihin)

- Väestön koettu hyvinvointi tulisi muuttaa Väestön elämän laatu –mittariksi, jolloin tulos saadaan suoraan ATH:sta

- Kaupunkilaisten kulttuuriaktiivisuuteen tulisi lisätä tieto, että ikäryhmä käsittää 20-64 -vuotiaat

- Kulttuurin aktiiviseen harrastamiseen tulisi lisätä tieto, että ikäryhmä käsittää 20-64 -vuotiaat

Työikäisten ohjelma (lisäykset mittareihin)

- Koettu terveys (työikäisten lomakkeen kysymys 41)

- Riittävän tiedon saanti kirjasto- ja kulttuuripalveluista kunnassa (työikäisten lomakkeen kysymys 101)

- Riittävä palvelujen saanti kirjasto- ja kulttuuripalveluista (työikäisten lomakkeen kysymys 103)

Senioriohjelma

- Koettu terveys (65+ lomakkeen kysymys 33)

- Riittävän tiedon saanti kirjasto- ja kulttuuripalveluista kunnassa (65+ lomakkeen kysymys 91)

- Riittävä palvelujen saanti kirjasto- ja kulttuuripalveluista (65+ lomakkeen kysymys 93)

Eviva-hanke

Turun kaupungin kulttuuri-, liikunta- ja nuorisolautakuntien ja ao. hallintokuntien virkamiesten yhdessä valmistelema ”EVIVA 2011–2015” -hanke, jonka tavoitteena on ennaltaehkäisevien vapaa-aikapalvelujen merkittävä kehittäminen, sai vuoden 2011 talousarvioon 500.000 euron määrärahan. Palvelutoimen apulaiskaupunginjohtaja teki hankkeen asettamispäätöksen 24.2.2011 § 14. Hankekoordinaattorien (3) rekrytointiprosessi, joka sisälsi niin sisäisen kuin ulkoisenkin haun, saatiin päätökseen 17.5.2011. Koordinaattorit aloittivat työnsä porrastetusti kesä-heinäkuussa ja ovat kesän aikana yhteistyössä muiden keskeisten ennaltaehkäisevää työtä tekevien hallintokuntien sekä kolmannen sektorin kanssa valmistaneet hankesuunnitelman mukaisen alkukartoituksen ja palvelualueiden kohderyhmäprofiloinnin.

Vaikka hanke käynnistyi kuusi kuukautta suunniteltua myöhemmin, saadaan ensimmäiset toimenpiteet aloitettua jo syksyllä 2011. Toimenpiteet perustuvat asukkaiden keskuudessa tehtyihin tarvekartoituksiin ja niitä on suunniteltu ja valmisteltu yhdessä kaupungin hallintokuntien, kulttuuripääkaupunkisäätiön sekä järjestö- ja seurakentän kanssa. Syksyn aikana konkretisoidaan myös vuoden 2012 toimintasuunnitelma sekä sovitaan palvelutoimen apulaiskaupunginjohtajan kanssa miten hankkeesta raportoidaan kaupunginvaltuustolle. Vuodelle 2012 on alkuperäisen hankesuunnitelman mukaisesti määritelty 652.000 euron määräraha sekä 500 000 euron hallintokuntien omarahoitus.

Käyttöomaisuuden investoinnit

Käyttöomaisuuden investointeihin esitetään vuoden 2012 talousarvioon 907.000 euroa, josta uudisrakennusten taidehankintoihin 66.000 euroa %-periaatteen mukaisesti (1 % uudisrakennushankkeiden arvosta).

Liite 4Hankintasuunnitelma

Rakennusinvestointien kohdalla uudistetaan kulttuurilautakunnan tilaliikelaitokselle tehty ehdotus 16.3.2011 § 58.

Lähiajan ykköspriorisointeja ovat teatterin peruskorjauksen ja laajennuksen lisäksi konserttitalon peruskorjaus, museokeskuksen tilat sekä maaherran virka-asunnon peruskorjaus. Vanhan suurtorin elävöittämiseksi alueen rakennukset on myös korjattava pikapuolin.

Liite 5Rakennusinvestointiesitys

Kulttuurijohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle

- liitteen 1 mukaisen, talousarvioesitykseen perustuvan, Strategisen palvelusopimuksen (SPS) hyväksymistä

- liitteen 2 mukaisen työvoiman käyttösuunnitelman yhteenvedon, liitteen 3 kulttuurilautakunnan käyttötalousosan tuloslaskelman, liitteen 4 mukaisen hankintasuunnitelman ja liitteen 5 mukaisen rakennusinvestointiehdotukset vuosille 2012 – 2015 vahvistettavaksi 

- että kulttuurilautakunnan sitovaksi tulo- ja menoarvioksi vahvistetaan:

Kulttuurilautakunta   TAE 2012 %
  T 4.805.454  
  M 38.192.454  
  N -33.387.000 4,3 %

- että kulttuurilautakunnan alaisten taidelaitosten (nettoyksiköiden) käyttötalouden määräraha ja tuloarvio vahvistetaan nettomääräisenä seuraavasti:

Taidelaitosten nettobudjetit TAE 2012
Kaupunginteatteri -5 507 544
Kaupunginorkesteri -5 088 706
Museokeskus -7 052 783

Lisäksi kulttuurilautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle Asukkaiden hyvinvointiohjelmaan tehtäväksi seuraavia muutoksia ja lisäyksiä:

Työikäisten ohjelma (muutokset olemassa oleviin mittareihin)

- Väestön koettu hyvinvointi muutetaan Väestön elämän laatu –mittariksi

- Kaupunkilaisten kulttuuriaktiivisuuteen lisätään tieto, että ikäryhmä käsittää 20-64 -vuotiaat

- Kulttuurin aktiiviseen harrastamiseen lisätään tieto, että ikäryhmä käsittää 20-64 -vuotiaat

Työikäisten ohjelma (lisäykset mittareihin)

- Koettu terveys

- Riittävän tiedon saanti kirjasto- ja kulttuuripalveluista kunnassa

- Riittävä palvelujen saanti kirjasto- ja kulttuuripalveluista

Senioriohjelma (lisäykset mittareihin)

- Koettu terveys

- Riittävän tiedon saanti kirjasto- ja kulttuuripalveluista kunnassa

- Riittävä palvelujen saanti kirjasto- ja kulttuuripalveluista

Kulttuurilautakunta päättää edelleen merkitä talousarvioehdotuksen mukaisen tulosaluekohtaiset strategiset palvelutuotantosopimukset ja operatiiviset palvelutuotantosopimukset (Oheismateriaali 1) sekä tulosalueiden käyttötalousosan tuloslaskelmat (Oheismateriaali 2) tiedoksi.  

Kulttuurilautakunta päättää edelleen todeta, että Eviva –hankkeen määrärahasta vuodelle 2012 tehdään erillinen esitys.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Esittelijän suullisesti lisäämän kansliaa koskevan esittelyn jälkeen päätös tehtiin yksimielisesti.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kultlk § 157
Liite 1:Kulttuurilautakunnan strateginen palvelusopimus (SPS)
Liite 2:Työvoiman käyttö yhteenveto 2012
Liite 3:Kulttuurilautakunnan käyttötalousosan tuloslaskelma
Liite 4:Hankintasuunnitelma
Liite 5:Rakennusinvestointiesitys