Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuurilautakunta6316.03.201127

6992-2010 (002, 042, 016)

EVIVA-hankkeen asettaminen ajalle 1.1.2011-31.12.2015

Tiivistelmä: -

Kultlk § 63

Kulttuurijohtaja Minna Sartes 8.2.2011:

Hankkeen aihe

Turun kaupungin kulttuuri-, liikunta- ja nuorisolautakunnat ovat yhdessä valmistelleet ”EVIVA 2011–2015” -hanketta, jonka tavoitteena on ennaltaehkäisevien vapaa-aikapalvelujen merkittävä kehittäminen yhteistyössä muiden keskeisten ennaltaehkäisevää työtä tekevien hallintokuntien sekä kolmannen sektorin kesken. Erityishuomiota kiinnitetään syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten sekä passiivisten, palveluiden ulkopuolella olevien asukkaiden osallisuuteen.

Hankkeen tarveperusta

EVivan taustalla on huomio, että hallintokuntien tämän hetkinen toiminta ja palvelut eivät pysty tavoittamaan erityisesti passiivista väestöä ja kohdentamaan sille sen erilaisten tarpeiden mukaan räätälöityjä aktivoivia palveluja. Haasteina ovat paitsi passiiviset väestöryhmät, erityisesti myös kasvava syrjäytymisvaarassa oleva turkulaisväestö.

Hanke on kohdennettu tutkimukseen ja käytännön vapaa-ajanpalvelujen toteuttamiseen pohjautuvien kokemusten mukaan siten, että parhaalla mahdollisella tavalla vastataan asukkaiden palvelujen kehittämistarpeisiin sekä edistetään aktiivisesta vapaa-ajan toiminnasta koituvaa hyötyä ja hyvinvointia.

Hankkeen tavoitteena on saavuttaa viisivuotisen hankejakson aikana yhteensä 10.000 uutta aktiivisesti vapaa-aikaansa viettävää turkulaista. Seurannaisvaikutuksena tavoitellaan moninkertaisesti hankkeeseen käytettäviä varoja suurempaa säästöä ns. korjaavien palveluiden tuottamisessa. Alkutilanne on kartoitettu ja tuloksia tullaan seuraamaan ATH-kyselyn (alueellinen terveyden ja hyvinvoinnin kysely) avulla. Lisäksi Terveyden ja hyvinvoinninlaitokselta on pyydetty erikseen ATH-tuloksiin perustuva erillinen alkutilanteen arviointi, jotta lähtötilannetta voidaan verrata hankkeen aikana mitattaviin tuloksiin. Alkutilanteen kartoitus täsmentyy edelleen, kun projektin käynnistyttyä selvitetään ja kootaan yhteen nykyisten toimijoiden (kaupungin oma organisaatio ja kolmas sektori) näkemykset alkutilanteesta.

EViva toteuttaa Turun valtuustoryhmien välisessä sopimuksessa määritettyä strategista tavoitetta ennalta ehkäisevän työn korostamisesta palvelutuotannon kehittämisessä. Tavoitetta on täsmennetty asukkaiden hyvinvointiohjelman ikäkaaren mukaisissa ohjelmissa, joiden mittarit jokainen palvelutoimen hallintokunta, ml. kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimi ovat sisällyttäneet omiksi toiminnallisiksi tavoitteikseen. Hankkeella edistetään myös toista kaupungin strategista tavoitetta, kaupungin talouden tasapainon parantamista tilanteessa, jossa terveys- ja sosiaalipalvelujen määrä pyrkii jatkuvasti kasvamaan toimintaympäristön ja väestön ikärakenteen muutoksesta johtuen.

Hanke toteuttaa myös valtakunnallisia hallituksen ja ministeriöiden toimintaohjelmissa määrittelemiä tavoitteita hallinnonalojen yli tehtävästä työstä asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.

Projektisuunnitelman hyväksyminen

Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisolautakunnat ovat yhteistyössä valmistelleet ”EVIVA 2011–2015” -hanketta. Hanketta on esitelty kaupungin luottamuselimille ja -henkilöille sekä opetustoimen ja sosiaali- ja terveystoimen johtaville viranhaltijoille tavoitteena kiinteä yhteistyö myös ko. toimialojen asiantuntijoiden kanssa. Kulttuurilautakunta 8.9.2010 § 169, liikuntalautakunta 14.9.2010 § 109 ja nuorisolautakunta 15.9.2020 § 111 ovat päättäneet esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus varaa talousarvioonsa määrärahan poikkihallinnollisiin ennaltaehkäiseviin hyvinvointihankkeisiin ja että kaupunginhallitus ottaa kulttuuri-, liikunta- ja nuorisolautakuntien valmisteleman EViva-hankkeen yhdeksi em. määrärahalla toteutettavaksi hankkeeksi.

Kaupunginvaltuusto päätti 29.11.2010 § 224 myöntää EViva 2011–2015 -hankkeen toteuttamiseen vuodelle 2011 kokonaisuudessaan 500.000 euroa. Talousarvion täytäntöönpanopäätöksen 11.1.2011 § 18 mukaan kaupunginhallitus hyväksyy hankesuunnitelman. Määräraha on osoitettu kustannuspaikkaan 11605 Perusturvajärjestelyt (Pj). Kaupunginhallitus hyväksyi 20.12.2010 § 652 tilien määrärahajaot ja käyttösuunnitelmat.

Kaupunginhallitus hyväksyi 31.1.2011 § 55 EViva-hankkeen hankesuunnitelman ja päätti oikeuttaa palvelutoimen apulaiskaupunginjohtajan asettamaan hankkeen.

Lisäksi kaupunginhallitus edellyttää, että projektille asettamisen jälkeen laaditaan kevään 2011 aikana työsuunnitelma, joka vastaa kuluvalle vuodelle varattua määrärahaa.

Rahoitus voidaan maksaa kaupunginhallituksen kustannuspaikalta 11605 Perusturvajärjestelyt (Pj).

Projektin määräaika

Projektin määräaika on 1.1.2011–31.12.2015.

Hankkeen organisoituminen ja hallinnointi

EVivan johtoryhmänä toimii kaupungin hyvinvointijohtoryhmä, jonka puheenjohtaja on palvelutoimen apulaiskaupunginjohtaja. Hankkeen hallinnointi tapahtuu kulttuurilautakunnan toimesta ja konkreettinen hallintotyö tulee osaksi kulttuuriasiainkeskuksen hallintoa. Päätös- ja hankintavaltuudet noudattavat kulttuurilautakunnan toimintasääntöä ja kulttuuriasiainkeskuksen toimintaohjetta kuitenkin niin, että hankkeen toiminta ja sen myötä päätökset ja hankinnat perustuvat hankesuunnitelmaan, jota tarkennetaan hankkeen kuluessa ja tätä työtä ohjaa Turun kaupungin hyvinvointijohtoryhmä palvelutoimen apulaiskaupunginjohtajan johdolla.

Hankkeen omistaja on hanketta hallinnoivan hallintokunnan virastopäällikkö eli kulttuurijohtaja. Hankkeen projektipäälliköksi nimetään yksi palkattavista projektikoordinaattoreista ja hänen varahenkilökseen yksi muista projektikoordinaattoreista.

Hanketta varten perustettavaan ohjausryhmään nimetään edustajat kaikilta hankkeeseen osallistuvilta keskeisiltä hallinnonaloilta sekä keskeisiltä kumppaneilta esim. järjestöistä.

Hankkeelle palkataan kolme koordinaattoria, joista kukin ottaa vastuun yhdestä kohderyhmästä; lapsista ja nuorista, työikäisistä tai ikääntyneistä. Koordinaattorien tueksi perustetaan kolme työryhmää, yksi kullekin kohderyhmälle. Työryhmään nimetään käytännön tason työntekijöitä kaikista hankkeessa mukana olevilta hallinnonaloilta sekä kolmannelta sektorilta. Koordinaattori vastaa oman ikäryhmänsä toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja raportoinnista hankkeen ohjausryhmälle, joka raportoi edelleen hyvinvointijohtoryhmälle. Näin varmistetaan yhteydenpito hankkeen ja muun kaupungissa tehtävän ennaltaehkäisevän hyvinvointityön välille.

Hanke organisoidaan siten, että hankkeen hallinto hoidetaan keskitetysti Kulttuuriasiankeskuksen hallinnossa. Toiminnallinen puoli, joka koostuu muokattavista erilaisista vapaa-ajan palveluista, toteutetaan kunkin alueen erityispiirteiden mukaisesti. Kukin koordinaattori vastaa omalle ikäryhmälleen tuotettavien palvelupakettien suunnittelusta ja toteutuksesta yhdessä hallintokuntien ja kolmannen sektorin kumppanitahojen työntekijöiden kanssa.  Kullakin alueella tehtyä kehittämistyötä on pystyttävä hyödyntämään myös muilla alueilla ja tämä pyritään turvaamaan tiiviillä johtoryhmätyöskentelyllä sekä koordinaattorien välisellä yhteistyöllä.

Hankkeen sisällä tehtävä työ integroidaan tiukasti osaksi hallintokuntien normaalia toimintaa, jolloin vältetään tekemästä päällekkäistä työtä ja varmistetaan, että hanke tuottaa todellista lisäarvoa asiakaskohderyhmillemme. Samalla huolehditaan, että EVivan aikana kerääntynyt tietotaito jää hallintokuntiin eikä katoa hankkeen päättymisen myötä.

Opetuspalvelukeskus sekä Sosiaali- ja terveystoimi ovat osallistuneet EViva-hankkeen valmisteluun liittyvään keskusteluun. Molemmissa hallintokunnissa on käynnissä toimintaa, jolla on suorat yhtymäkohdat EVivan tavoitteille (alueellinen, matalan kynnyksen harrastetoiminta, aktiivisen elämäntavan tukeminen, osallistaminen ja yhdessä tekeminen). Opetuspalvelukeskus sekä sosiaali- ja terveystoimi ovat ilmoittaneet halukkuutensa olla mukana yhteistyössä EVivan puitteissa ja näiden hallintokuntien edustus tulee ohjausryhmään ja johtoryhmään.

 Kolmannen sektorin yhteistyökumppanit ovat kaupungissa toimivia ei-kunnallisia kulttuuri-, liikunta- ja nuorisoalan toimijoita, joista suurin osa on jo nyt vakituisessa yhteistyössä kaupungin vapaa-ajan virastojen kanssa avustusten ja muiden kumppanuuksien kautta. Kolmannen sektorin toimijoiden kiinnostus EViva-hankkeeseen osallistumiseen kartoitetaan, kun projekti pääsee alkuun, joten tahoja ei vielä voida nimetä. Kiinnostus hankkeeseen kartoitetaan laaja-alaisesti kolmannen sektorin toimijoiden parissa.

Projektin dokumentointi, dokumenttien hallinta ja arkistointi tulee nimettävän projektipäällikön vastuulle ja arkistointi tulee osaksi kulttuuriasiainkeskuksen normaalia arkistointia.

Hankkeen ohjausryhmä

Hankkeelle nimetään erillisellä päätöksellä ohjausryhmä, johon nimetään edustajat kaikilta hankkeen toimialoilta sekä kolmannen sektorin kumppanitahoilta. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii kulttuurijohtaja. Ohjausryhmän nimittää palvelutoimen apulaiskaupunginjohtaja.

Ohjausryhmän kokoonpanossa on kiinnitetty huomiota alueellisen edustavuuden lisäksi myös eri asiantuntijuusalueiden laajaan edustukseen. Ohjausryhmään nimetään edustajat seuraavasti:

Nuorisoasiainkeskus

Kulttuuriasiainkeskus

Liikuntapalvelukeskus

Opetuspalvelukeskus

Sosiaali- ja terveystoimi

Kolmannen sektorin edustajat ja muut hallintokunnat tarpeen mukaan.

Ohjausryhmä vastaa EViva-hankkeen ohjauksesta, valvonnasta, seurannasta ja toiminnan kehittämisestä. Ohjausryhmän esittelijänä toimii projektipäälliköksi nimetty koordinaattori ja sihteerinä projektipäällikön varahenkilö. Ohjausryhmää voidaan tarvittaessa täydentää asiantuntijajäsenillä. Turun hyvinvointijohtoryhmälle raportoidaan säännöllisesti EVivan toteutuksesta. Turun kaupunki pyytää asianomaisilta tahoilta tiedon ohjausryhmän jäsenestä.

Projektiin palkattava henkilöstö ja projektissa toimiva henkilöstö

Kaupunginhallituksen hallintojaosto on 24.1. § 17 päättänyt, että Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana kulttuuritoimi, voidaan palkata kuukausipalkkaiseen työsopimussuhteeseen kolme hankekoordinaattoria (KVTES/hinnoittelematon), joiden tehtäväkohtainen palkka on 2.700 €/kk ja kelpoisuusvaatimus soveltuva korkeakoulututkinto ja hyvä tehtävään soveltuva työkokemus joko kulttuuritoimen, liikuntatoimen tai nuorisotoimen toimialalta tai muusta ennaltaehkäisevästä työstä ja että hankekoordinaattorit voidaan palkata sen jälkeen, kun EViva-hankkeen hankesuunnitelma täyttää projektiohjeiden mukaiset edellytykset ja kaupunginhallitus on hyväksynyt hankkeen. Hankekoordinaattorit palkataan koko hankkeen keston ajalle 31.12.2015 asti.

Kaupunginhallitus hyväksyi 31.1. § 55 EViva-hankkeen hankesuunnitelman ja päätti oikeuttaa palvelutoimen apulaiskaupunginjohtajan asettamaan hankkeen.

Hanke jakautuu kaupungin hyvinvointiohjelman mukaisesti kolmeen ikäryhmittäiseen työryhmään, joille kullekin rekrytoidaan päätoiminen koordinaattori määräaikaisesti viideksi vuodeksi (2011–2015). Koordinaattorien tehtävänä on oman ikäryhmänsä osalta vastata toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta sekä raportoinnista hankkeen johtoryhmälle ja edelleen kaupungin hyvinvointijohtoryhmälle.

Valittavista projektikoordinaattoreista yksi asetetaan hankkeen projektipäälliköksi ja yksi muista koordinaattoreista hänen varahenkilökseen.

Koordinaattorien pätevyysvaatimuksena on soveltuva korkeakoulututkinto ja hyvä tehtävään soveltuva työkokemus kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen toimialoilta tai muusta ennaltaehkäisevästä työstä. Lisäksi hakijalta edellytetään kokemusta esimies- ja projektityöstä, kunnallishallinnon tuntemusta, erinomaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, itsenäistä ja aktiivista työotetta, kokonaisuuksien hallintaa sekä vapaa-aikatoimialojen kolmannen sektorin tuntemusta.

Hankkeen hallinnointi on päätetty tulevan kulttuuriasiainkeskuksen tehtäväksi, joten palkkausluvat on myönnetty kulttuuriasiainkeskukselle ja hankekoordinaattorit palkataan kulttuuriasiainkeskukseen.

Hankekoordinaattorien lisäksi erityisesti vapaa-ajan hallintokuntien, mutta soveltuvin osin myös muiden hallintokuntien, henkilökunta osallistuu hankkeen toteuttamiseen. Kaupungin oma henkilöstö osallistuu sekä hankkeen suunnitteluun että toteuttamiseen, osittain osana omana työnään, osittain – jotta uusien toimintamallien luominen ja testaaminen koulutukseen osallistuminen on mahdollista - vapautettuna omasta työstään. Oman työn osuudeksi on vuodelle 2011 suunnitteluvaiheessa laskettu vapaa-ajan hallintokuntien osalta 20 henkilötyövuoden työpanoksesta 20 % ja tämä on hallintokuntien omaa panostusta. Laskelma on karkealla tasolla ja tarkentuu projektin käynnistymisen jälkeen. Myös muiden hallintokuntien oman työn osuus tarkentuu projektin käynnistymisen jälkeen. Vuosina 2012–2015 oman henkilökunnan työn osuus tulee kasvamaan, ja tämä tarkentuu suunnitelmien tekemisen myötä projektin käynnistyttyä.

Hankkeen resurssit

EVivan rahoitus koostuu hallintokuntien omarahoituksesta sekä kaupunginhallituksen poikkihallinnollisiin ennaltaehkäiseviin hyvinvointihankkeisiin osoittamista määrärahoista. Hankkeelle on laadittu suunnitelma vuosille 2011–2015, jossa hankemäärärahan osuudeksi on laskettu 5,15 M€ ja hallintokuntien omarahoitusosuudeksi 3,76 M€.  

Kaupunginvaltuuston 29.11.2010 § 224 myöntämä 500.000 euroa kattaa vuoden 2011 ja samalle vuodelle hallintokunnat ovat varanneet 480.000 euroa omarahoitusta. Hankkeeseen sitoutuminen tarkoittaa hankesuunnitelman mukaisessa laajuudessa Turun kaupungille rahallista sitoutumista vuonna 2011 500.000 euroa, vuonna 2012 652.000 euroa, vuonna 2013 1.000.000 euroa, vuonna 2014 1.190.000 euroa ja 2015 1.380.000 euroa.

Vapaa-ajan hallintokuntien omarahoitusosuus on vastaavasti vuonna 2011 480.000 euroa, vuonna 2012 602.000 euroa, vuonna 2013 765.000 euroa, vuonna 2014 902.500 euroa ja vuonna 2015 1.010.000 euroa.

Hankkeen taloutta seurataan Turun kaupungin normaaleilla talousseurannan menettelyillä sekä hyvinvointijohtoryhmässä että ohjausryhmässä.

Hankkeen tarkoituksena on suunnitella toteutettavat toimenpiteet yhteistyössä kolmannen sektorin, asukkaiden sekä eri hallintokuntien asiantuntijoiden kanssa. Kustannusten tarkkaa kohdistamista toimenpidetasolle ei tästä syystä voida tehdä. Suunnitelmassa onkin kiinnitetty erityistä huomiota resurssien joustavaan käyttöön.

Hankkeella on hyvät mahdollisuudet hakea myös ulkopuolista rahoitusta eri lähteistä, esim. THL:lta ja todennäköisesti myös uudessa hallitusohjelmassa hyvinvointinäkökulma tulee korostumaan, joten on odotettavissa, että myös ministeriöt, erityisesti OKM, avaavat edelleen tulevassa hallitusohjelmassa hakuja myös vapaa-ajan hyvinvointivaikutusten edistämiseen. Hankkeen alle muodostettavat osahankkeet voivat hakea näitä rahoituksia sekä muita tarkoitukseen sopivia rahoituksia.

Hankeen muina resursseina on käytössä oleva koko vapaa-aikatoimen osaaminen samoin kuin muiden hallintokuntien osaaminen aihe-alueeseen liittyen. Hanke käyttää ensisijaisesti hallintokuntien tiloja ja kalustoa.

Arviointi ja seuranta

Hankkeen johtoryhmä raportoi EVivan etenemisestä myös kaupunginvaltuustolle ja -hallitukselle sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisolautakunnille talouden ja toiminnan raportoinnin yhteydessä.

Projektin ulkopuolisesta seurannasta sovitaan erikseen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) edustajien kanssa käyttäen hyväksi ATH-2010 tutkimuksen sekä jatkovuosien tuloksia. Lisäksi selvitetään kaupunkitutkimusyhteistyön sekä hyvinvointiprofessuurin roolit tutkimusyhteistyössä sekä projektin seurannassa sen alusta alkaen.

THL pyydetään tekemään ATH-kyselyyn perustuva alkuarviointi, jonka perusteella tavoitteiden saavuttamista voidaan tulevina vuosina arvioida ja verrata lähtötasoon.

Hankkeen sisäistä arviointia tehdään hankkeelle asetettujen mittarien avulla ja saavutetuista tuloksista raportoidaan hankkeen johtoryhmälle. Mittarit on asetettu erikseen jokaiselle ikäryhmälle.

Kulttuurijohtaja Minna Sartes:

Esitän, että palvelutoimen apulaiskaupunginjohtaja päättää asettaa EViva-hankkeen ajalle 1.1.2011–31.12.2015.

Erityisasiantuntija Timo Kollanus 14.02.2011:

Eviva-hankkeen asettamispäätösesitys 08.02.2011 on kaupungin uusien vahvistamattomien projektiohjeiden mukainen.

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 22.2.2011:

PäätösPäätin asettaa EVIVA-hankkeen edellä olevan esityksen mukaisesti. Hankkeen varat siirretään kustannuspaikalta Perusturvajärjestelyt (Pj) kulttuuritoimen osoittamaan laskentakohteeseen raportoinnin perusteella neljännesvuosittain.

Palkattavien kolmen koordinaattorin tehtävänä on lisäksi toimia hyvinvointijohtoryhmän ikäkaaren mukaisten alatyöryhmien esittelijöinä ja sihteereinä.

 

Maija Kyttä

apulaiskaupunginjohtaja

 

Oikaisuvaatimusohje liitteenä

 

Kulttuurijohtaja Minna Sartes:

EhdotusMerkitään kulttuurilautakunnalle tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.