KULTTUURILAUTAKUNTA
Tilivelvollinen viranhaltija: | Kulttuurijohtaja Minna Sartes |
STRATEGINEN KEHYS
Toiminta-ajatus: | Kulttuuritoimi edistää kaupunkilaisten hyvinvointia ja elämänhallintaa tuottamalla kulttuuripalveluja ja tukemalla muiden tuotantoja. |
Visio: | Turku tunnetaan kulttuurin edelläkävijänä Suomessa ja maailmalla. |
Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle: | |
Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua | |
|
|
Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä | |
|
|
Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä | |
|
|
TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET
Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset: | |
|
|
TAVOITTEET
Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2009–2011:
YHTEISKUNNALLISET VAIKUTUKSET | |||||||||||||||||||||
Kulttuuri edistää hyvinvointia | |||||||||||||||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | |||||||||||||||||||||
|
| ||||||||||||||||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | |||||||||||||||||||||
|
| ||||||||||||||||||||
Arviointikriteerit ja | Toteutumat | Tavoite | Toteutunut | ||||||||||||||||||
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2009 | ||||||||||||||||
Aktiivisten kulttuuritilaisuuksissa kävijöiden määrä kasvaa | |||||||||||||||||||||
Aktiivisten kävijöiden | - | 67,5 | 68,7 |
| 68,1 % | Kyselyä ei ole tehty v. 2009 |
| ||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
Aktiivisten kulttuuriharrastajien määrä kasvaa | |||||||||||||||||||||
Vastaajat, jotka harrastavat | - | 71 % | 70 % |
| 71,6 % | Kyselyä ei ole tehty v. 2009 |
| ||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu: Vuonna 2009 neuvoteltiin EFECO-kyselyn vaihtamisesta ATH-kyselyyn, mutta sitä ei ehditty toteuttaa v. 2009.
|
ASIAKKUUDEN HALLINTA JA PALVELUKYKY | ||||||||
Kulttuuri saavuttaa lapset, nuoret ja perheet | ||||||||
Asiakaskuntaa monipuolistetaan ja kasvatetaan | ||||||||
Asiakastyytyväisyys lisääntyy | ||||||||
Kulttuuripalvelujen tarjonta on kattavaa | ||||||||
Kulttuuriyrittäjiä ja –ammattilaisia tuetaan | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
| |||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
| |||||||
Arviointikriteerit ja | Toteutumat | Tavoite | Toteutunut | |||||
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2009 | |||
Lasten ja nuorten osallis- | --- | 65 % | 62,8 % |
| 64 % | Kyselyä ei ole tehty v. 2009 |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Lapsille tuotetaan kulttuuritapahtumia laajasti ja monipuolisesti (RVS 58a) | ||||||||
Lasten tapahtumat, | 2.348 | 3.819 | 4.226 | 3.784 | 3.618 | 3.417 |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Lasten tapahtumissa | 65.700 | 163.613 | 106.727 | 98.348 | 86.340 | 94.581 |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Kulttuuripolun tunnettavuuden lisääminen ja toiminnan kehittäminen (RVS 58b) |
|
|
| Tulosten arviointia ja toiminnan kehittämistä tapahtunut | Tulosten arviointia ja kehittämistä tapahtuu | Tulosten arviointia ja kehittämistä on tapahtunut |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Turkulaisten käyttöön |
|
|
| Kortti on aktiivisessa käytössä ja sitä kehitetään | Kortti aktiivisessa käytössä ja sitä kehitetään | Kortti on aktiivisessa käytössä ja sitä kehitetään |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Uusien asiakasryhmien |
|
|
| Tuotekehitystä on tehty ja markkinoinnin uudistaminen käynnissä | Tuotekehittely | Tapahtunut |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Asiakaspalautteen |
|
|
| Asiakaspalautetta kerätään ja seurantaa parannetaan kaikissa laitoksissa | Käytössä kaikissa laitoksissa | Otettu käyttöön osana uutta ohjelmatyötä |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Kulttuurilaitosten kävijämäärät kasvavat | ||||||||
Kirjastojen kävijämäärä | 1,900 | 1,56 milj. | 1,8 milj. | 1,82 milj. | 1,7 milj. | 1.678.968 |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Kulttuurilaitosten yhteenlaskettu kävijämäärä | 646.000 | 648.767 | 596.514 | 574.412 | 625.418 | 562.558 |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Omat tuotannot luovat kaupungin kulttuurituotannon ja –palveluiden perustan | ||||||||
Näyttelyiden, tapahtumien, esitysten ym. määrä | 1.246 | 1.104 | 1.256 | 1.487 | 1.153 | 1.382 |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Avustuksensaajien tuotannot täydentävät kaupungin kulttuuritarjontaa (RVS 61a) | ||||||||
Sopimuskäytännön |
|
|
| Sopimusten sisältöä seurattu ja käytäntöjä kehitetty. | Sopimusten | Kehitetty osana sopimusohjausta |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Uudet kokeilevat tuotannot ja kulttuurin lajit, |
|
|
| Sisällöllinen riskisijoitus per taiteenala toteutunut | Vähintään | Toteutunut |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Kulttuuritoimi valmistelee |
|
|
| Työskentely | Kulttuuritoimi on tehnyt voitavansa |
| ||
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu: Lasten tapahtumia pystyttiin järjestämään tavoitteita vähemmän, pääosin toiminnan supistuksista johtuen. kävijätavoitteet kuitenkin ylitettiin. Kulttuurilaitosten kävijämäärätavoitteet jäivät saavuttamatta muiden kuin kaupunginorkesterin osalta. Vuoden aikana tehdyt toiminnan supistukset, lomautukset/talkoovapaat sekä mm. museokeskuksen ongelmat näyttelyiden suhteen veivät kokonaiskävijämäärän laskuun. Kirjaston kävijämäärän vähentyminen selittyy osin lomautuksista. |
TALOUS | ||||||||||||||||
Toteutumisvertailu 31.12.2009 | ||||||||||||||||
1000 € |
| Tilinpäätös 2008 | Talousarvio 2009 | Muutokset | Talousarvio muutoksin | Tilinpäätös 2009 | Poikkeama | |||||||||
Kulttuurilautakunta | ||||||||||||||||
1 56 | T | 5.631 | 5.300 | 0 | 5.300 | 5.328 | 28 |
| ||||||||
| ||||||||||||||||
| M | 34.967 | 35.935 | -634 | 35.301 | 35.414 | -113 |
| ||||||||
| ||||||||||||||||
| N | - 29.336 | - 30.635 | 634 | -30.001 | -30.086 | 85 |
| ||||||||
Investoinnit | ||||||||||||||||
2 56 | M | 1.042 | 400 | 0 | 400 | 383 | 17 |
| ||||||||
| ||||||||||||||||
| T | 134 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 |
| ||||||||
| ||||||||||||||||
| N | - 939 | - 400 | 0 | -400 | -381 | -19 |
| ||||||||
Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta: Kulttuuriasiainkeskuksen vuoden 2009 toimintakate oli -85.000 euroa budjetoitua huonompi. Budjetin ylitys on 0,28 % koko toimintakatteesta. Tulotavoitteet saavutettiin, mutta menot ylittyivät n. 113.000 eurolla. Lomapalkkavelan muutos oli n. 100.000 euroa budjetoitua suurempi, joka vei käyttötalouden alijäämäiseksi. | ||||||||||||||||
Vahvistetaan talouden perustaa | ||||||||||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||
Arviointikriteerit ja | Toteutumat | Tavoite | Toteutunut | |||||||||||||
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2009 | |||||||||||
Kulttuuritoimen | 141,5 | 141,0 | 152,1 | 167,1 | 168,0 | 171,2 |
| |||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Orkesterin ja konserttisalin | 75,3 | 102,5 | 100,7 | 86,6 | 102,7 | 90,5 |
| |||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Orkesterin ja konserttisalin | 29,6 | 27,3 | 24,3 | 25,2 | 26,3 | 26,5 |
| |||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Teatterin | 87,2 | 62,6 | 80,1 | 106,3 | 68,3 | 74,1 |
| |||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Teatterin | 31,8 | 30,3 | 30,5 | 29,4 | 27,3 | 29,1 |
| |||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Kirjaston | 4,0 | 5,0 | 4,5 | 5,2 | 5,9 | 5,9 |
| |||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Kirjaston | 40,7 | 45,1 | 50,0 | 54,3 | 57,0 | 56,4 |
| |||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Museokeskuksen | 13,1 | 12,3 | 12,5 | 11,7 | 12,6 | 14,4 |
| |||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Museokeskuksen | 38,1 | 36,2 | 34,8 | 33,7 | 36,5 | 36,1 |
| |||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Henkilöstömenot + | 136,4 | 136,3 | 135,5 | 138,8 | 136,5 | 138,2 |
| |||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Sis. vuokrat/asukas |
| 25,6 | 29,0 | 34,4 | 36,0 | 35,9 |
| |||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu: Kulttuuriasiainkeskuksen nettokustannuksia/asukas –tavoite oli asetettu leikatun talousarvion mukaisesti. Laskennassa ei huomioitu kulttuuriasiainkeskukselle kh:sta siirrettyjä avustusmäärärahoja, yhteensä 386.000 euroa. Teatterin saavuttamatta jääneet tavoitteet selittyvät talousarvion ylityksellä. Museokeskuksen kävijämäärät tippuivat olennaisesti suunnitellusta. Orkesterin osalta tulos selittyy talousarvion hienoisesta ylityksestä. |
OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY | ||||||||
Lisätään tuottavuutta osaamisen kautta | ||||||||
Luodaan aktiivisia kansainvälisiä yhteyksiä | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
| |||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
| |||||||
Arviointikriteerit ja | Toteutumat | Tavoite | Toteutunut | |||||
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2009 | |||
Lisätään valmiuksia hankkia |
|
|
| Koulutusta toteutunut | Valmiudet ovat kasvaneet ja toimintamahdollisuudet parantuneet | Toteutunut |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Aktiivinen yhteistyö Itämeren |
|
|
| Kontaktien toiminnallista verkkoa on rakennettu. | Aktiivinen yhteistyöverkosto toimii ja tuo lisäarvoa kulttuurituotantoon | Toteutunut |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
|
PROSESSIT JA RAKENTEET | ||||||||
Kehitetään kulttuuritoimen toimintaa ja prosesseja | ||||||||
Lisätään yhteistyötä kulttuuritoimen sisällä ja vapaan kentän kanssa | ||||||||
Taataan virikkeellinen, viihtyisä ja monimuotoinen kaupunkiympäristö | ||||||||
Toimitaan aktiivisesti maakunnallisissa ja valtakunnallisissa hankkeissa | ||||||||
Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista: | ||||||||
|
| |||||||
Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan: | ||||||||
|
| |||||||
Arviointikriteerit ja | Toteutumat | Tavoitteet | Toteutunut | |||||
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2009 | |||
Kehitetään uusia |
|
|
| Toteutuu osana sopimusohjausjärjestelmää | Mittarit kokeilussa ja osana tuotteistusta ja sopimusohjausta | Toteutunut osana sopimusohjausta |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Eri kulttuurialojen |
|
|
| Toteutuu osana sopimusohjausjärjestelmää | Neuvottelu-kunnat | Neuvottelukunnat toiminnassa |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Kulttuuriympäristön |
|
|
| Kyselyä ei tehty vuonna 2008 | Hoidon | Hoidon vaikuttavuutta seurattu ja arvioitu |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Omien laitosten maakunnallisen roolin kehittäminen |
|
|
| Maakunnallista roolia on kehitetty erityisesti kirjaston ja Maakuntamuseon osalta ja ne ovat molemmat toteuttaneet ainakin yhden projektin kumpikin | Maakunnallista roolia kehitetään | Maakunnallista roolia kehitetty |
| |
| ||||||||
| ||||||||
Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:
|
Kv: | Taulukossa esitettyjen toimenpiteiden toteutumista seurataan raportoinnin yhteydessä. |
TALOUSOHJELMA | |||||||
Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin | |||||||
| Toimenpide | Taloudellinen vaikutus (1000 €) | Vaikutus henkilötyövuosiin | Vaikutus tilojen käyttöön, m2 | |||
TA 2009 | TP 31.12. 2009 | TA 2009 | TP 31.12. 2009 | TA 2009 | TP 31.12. 2009 | ||
1. Palveluverkko | Museofuusio ja Kulttuurikeskuksen uudelleenorganisointi (huom. Toiminnan tehostamisella lisätuloja ja yhteisten resurssien tehokkaammalla hyödyntämisellä tehostettua tuotantoa) | + 5 | +5 |
|
|
|
|
| Koululaisorkesteritoiminnan ja soitinopetuksen järjestämisen selvittäminen tasa-arvoisten maksuperusteiden ja kustannustehokkuuden näkökulmasta (huom. Yhtenäistettävät maksuperusteet tuovat lisätuloa. Toteutuu kulttuuritoimessa, mikäli toiminta siirretään opetustoimesta kulttuuritoimeen. Palvelun ulkoistaminen on selvityksen alla. Ulkoistamisen myötä säästyvät henkilöresurssit (n. 1 htv) kohdennetaan muuhun palvelutuotantoon.) | + 10 | - |
|
|
|
|
2. Toimitilat | Vakiintuneiden kulttuurilaitosten tilojen käytön tehostaminen myyntitoiminnan keskittämisellä ja -osaamiseen panostamalla. (huom. Tulorahoituksen lisääntyminen kulujen pysyessä samalla tasolla.) | + 10 | +10 |
|
|
|
|
3. Henkilöstö | Taidetuotannon taiteellisen ja taloudellisen riskin minimointi ohjelmiston monipuolisuudella ja kattavuudella (huom. Taidetuotannoissa säilyy aina riski yleisön suosion osalta ja se vaikuttaa suoraan tuloihin.) | + 10 | +10 |
|
|
|
|
4. Tuotantotavat |
|
|
|
|
|
|
|
HUOM: Kyseessä olevat toimenpiteet tähtäävät toiminnan tehostamisella saavutettaviin lisätuloihin tai resurssien uudelleenallokoinnilla saavutettavaan tuottavuuden lisääntymiseen. Suuria säästöjä ei ole saavutettavissa ilman palvelutuotannon olennaisia leikkauksia. Kyse on toiminnan uudelleen organisoimisesta ja järkeistämisestä niin, että mahdollisimman pienellä lisäkasvulla turvataan nykyinen palvelutaso. Palveluiden leikkaamista suunniteltaessa pitää tehdä erilliset päätökset, ja silloinkin säästöt ovat varsin pieniä tai jopa negatiivisia, koska kulttuuritoimelle jäävät kuitenkin rakennukset ja henkilöstö, mikäli ei niistäkin päätetä luopua. Henkilöstömäärä ei toiminnan luonteen vuoksi kehity lineaarisesti, vaan vaihtelee tuotannoista (teatteri, orkesteri) ja projekteista (museo, kirjasto) riippuen.
Virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta: Tavoitteet saavutettu, talousohjelma vain murto-osa vuoden 2009 säästötavoitteesta, kun määrärahoja yhteensä leikattiin n. miljoona euroa.
|
Kv: | toimintakulut | – 1.296.802 euroa | ||
| toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussäästö | – 28.260 euroa | ||
| toimintakulut; siirto käyttöomaisuusinvestoinneista Turun linnan juhlatilojen pöytäliinat ja astiaston täydentäminen | + 50.000 euroa | ||
| sisältää pankkipalvelumaksujen keskittämisen muutoksen |
| ||
| sisältää lisämäärärahan pääkirjaston vanhan osan käyttöönottoa varten |
| ||
| sisältää lisämäärärahan käytettäväksi kulttuuritoimen 2011-hankkeiden omarahoitukseen |
| ||
| sisältää Martin ja Mikaelin lähikirjastojen sulkemisen |
| ||
|
|
| Ts 2010 (1.000 €) | Ts 2011 |
| toimintakulut | +78.477euroa | + 78 | + 78 |
| oppimateriaalikeskuksen siirto opetustoimesta |
| ||
| Talouden vastuualue ja kulttuuritoimen kanslia yhdessä tulevat tekemään yksityiskohtaisen selvityksen kaupunginteatterin, kaupunginorkesterin ja museokeskuksen siirtymisestä kolmen vuoden talousarvioseurantaan. |
| ||
|
|
| ||
Kv (Kh): | Talousarvio sisältää valtionosuuden lisäyksen täysimääräisenä. Talousarviokasvu 1,57 milj. €, laskennallisen valtionosuuden kasvu 1,4 milj. €. |
| ||
|
|
| ||
| toimintakulut | + 170.000 euroa | ||
| Kokeillaan puoli vuotta Wäinö Aaltosen museon, Apteekkimuseon, Biologisen museon, Käsityöläismuseon ja Kuralan kylämäen maksuttomuutta (kulttuurilautakunta). |
|
Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta: Valtuusto päätti peruuttaa Turun linnan juhlatilojen pöytäliinojen hankintamäärärahan ja museoiden maksuttomuuden määrärahan. 2011-lisämääräraha kohdennettu 2011-hankkeisiin, oppimateriaalikeskus on siirtynyt kulttuuritoimeen, selvitys kolmen vuoden talousseurannasta on tehty ja myös lautakunta on tehnyt asiasta esityksen Kh:lle. Lisätalousarvion myötä (kv. 30.3.2009) kulttuuriasiainkeskuksen käyttötaloudesta leikattiin 1.062.474 euroa. |
Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta: Toiminnalliset tavoitteet ovat osin kärsineet talouden leikkauksista, mutta pääasiassa leikatut tavoitteet saavutettiin.
|