KULTTUURILAUTAKUNTA

 

Tilivelvollinen viranhaltija:

Kulttuurijohtaja Minna Sartes

 

STRATEGINEN KEHYS

 

Toiminta-ajatus:

Kulttuuritoimi edistää kaupunkilaisten hyvinvointia ja elämänhallintaa tuottamalla kulttuuripalveluja ja tukemalla muiden tuotantoja.

Lähtökohtana ovat asukkaiden tarpeet ja toiveet. Tavoitteena on saavuttaa kaupunkilaiset kattavasti kaikilla kulttuurin osa-alueilla. Kulttuuripalvelut ovat kaupungin vetovoimatekijä ja ne luovat toimintaedellytyksiä elinkeinoelämälle. Kulttuuritoimi edistää monikulttuurisuutta. Kulttuuri elää kaupungin eri areenoilla ja kulttuuritoimi tukee monimuotoisuutta sekä koko kulttuurikentän jatkuvaa uudistumista. Kulttuuritoimen vahvuuksia ovat paikallisuus, kansainvälisyys ja kaksikielisyys sekä korkeatasoinen osaaminen ja sitoutunut henkilöstö.

Visio:

Turku tunnetaan kulttuurin edelläkävijänä Suomessa ja maailmalla.

Vuonna 2015 Turku on luovasti ristiriitainen ja monisärmäinen menneen ja tulevan näyttämö, jolla on erinomaiset toimintaedellytykset.

 

Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle:

Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua

 

 

Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä

 

 

Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä

 

 

 

TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET

 

Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset:

 

 

 

TAVOITTEET

 

Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2009–2011:             

 

YHTEISKUNNALLISET VAIKUTUKSET

Kulttuuri edistää hyvinvointia

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Aktiivisten kulttuuritilaisuuksissa kävijöiden määrä kasvaa

Aktiivisten kävijöiden
osuus kaikista vastaajista

(Efektia kysely)

-

67,5

68,7

 

68,1 %

Kyselyä ei ole tehty v. 2009

 

 

 

Aktiivisten kulttuuriharrastajien määrä kasvaa

Vastaajat, jotka harrastavat
itse vähintään yhtä kulttuurialaa (Efektia kysely)

-

71 %

70 %

 

71,6 %

Kyselyä ei ole tehty v. 2009

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

Vuonna 2009 neuvoteltiin EFECO-kyselyn vaihtamisesta ATH-kyselyyn, mutta sitä ei ehditty toteuttaa v. 2009.

 

 

 

ASIAKKUUDEN HALLINTA JA PALVELUKYKY

Kulttuuri saavuttaa lapset, nuoret ja perheet

Asiakaskuntaa monipuolistetaan ja kasvatetaan

Asiakastyytyväisyys lisääntyy

Kulttuuripalvelujen tarjonta on kattavaa

Kulttuuriyrittäjiä ja –ammattilaisia tuetaan

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Lasten ja nuorten osallis-
tuminen ja sosiaaliset

verkostot 7-29-vuotiaiden

kuuluminen järjestöihin

ja harrastusporukoihin

(Efektia kysely) kasvaa

---

65 %

62,8 %

 

64 %

Kyselyä ei ole tehty v. 2009

 

 

 

Lapsille tuotetaan kulttuuritapahtumia laajasti ja monipuolisesti (RVS 58a)

Lasten tapahtumat,
esitykset ja kurssit

yhteensä

2.348

3.819

4.226

3.784

3.618

3.417

 

 

 

Lasten tapahtumissa
kävijöiden määrä

yhteensä

65.700

163.613

106.727

98.348

86.340

94.581

 

 

 

Kulttuuripolun tunnettavuuden lisääminen ja toiminnan kehittäminen (RVS 58b)

 

 

 

Tulosten arviointia ja toiminnan kehittämistä tapahtunut

Tulosten arviointia ja kehittämis tapahtuu

Tulosten arviointia ja kehittämison tapahtunut

 

 

 

Turkulaisten käyttöön
kulttuurikortti

 

 

 

Kortti on aktiivisessa käytössä ja sitä kehitetään

Kortti aktiivisessa käytössä ja sitä kehitetään

Kortti on aktiivisessa käytössä ja sitä kehitetään

 

 

 

Uusien asiakasryhmien
hankkiminen (RVS 82b)

Pyritään saamaan
merkittävästi uusia asiakkaita yhteistyössä muiden hallintokuntien ja elinkeinoelämän kanssa

 

 

 

Tuotekehitystä on tehty ja markkinoinnin uudistaminen käynnissä

Tuotekehittely
asiakasryhmien
tarpeisiin ja

markkinointi

Tapahtunut

 

 

 

Asiakaspalautteen
kerääminen, tulosten

seuranta ja toiminnan

parantaminen

 

 

 

Asiakaspalautetta kerätään ja seurantaa parannetaan kaikissa laitoksissa

Käytössä kaikissa laitoksissa

Otettu käyttöön osana uutta ohjelmatyötä

 

 

 

Kulttuurilaitosten kävijämäärät kasvavat

Kirjastojen kävijämäärä

1,900
milj.

1,56 milj.

1,8 milj.

1,82 milj.

1,7 milj.

1.678.968

 

 

 

Kulttuurilaitosten yhteenlaskettu kävijämäärä
(muiden kuin kirjastojen)

646.000

648.767

596.514

574.412

625.418

562.558

 

 

 

Omat tuotannot luovat kaupungin kulttuurituotannon ja –palveluiden perustan

Näyttelyiden, tapahtumien, esitysten ym. määrä
yhteensä

1.246

1.104

1.256

1.487

1.153

1.382

 

 

 

Avustuksensaajien tuotannot täydentävät kaupungin kulttuuritarjontaa (RVS 61a)

Sopimuskäytännön
kehittäminen

 

 

 

Sopimusten sisältöä seurattu ja käytäntöjä kehitetty.

Sopimusten
sisällön ja

seu
rannan
kehittäminen

Kehitetty osana sopimusohjausta

 

 

 

Uudet kokeilevat tuotannot ja kulttuurin lajit,
euroa ja kpl

 

 

 

Sisällöllinen riskisijoitus per taiteenala toteutunut

Vähintään
yksi taiteellinen
"riskisijoitus” per taiteenala

Toteutunut

 

 

 

Kulttuuritoimi valmistelee
eri alojen taiteilijoiden työskentelytiloja koskevan
ratkaisuehdotuksen yhde
ssä tilalaitoksen kanssa (RVS 82a)

 

 

 

Kulttuuritoimi on tehnyt voitavansa

Työskentely
tilojen
parantamista
toteutetaan

Kulttuuritoimi on tehnyt voitavansa

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

Lasten tapahtumia pystyttiin järjestämään tavoitteita vähemmän, pääosin toiminnan supistuksista johtuen. kävijätavoitteet kuitenkin ylitettiin. Kulttuurilaitosten kävijämäärätavoitteet jäivät saavuttamatta muiden kuin kaupunginorkesterin osalta. Vuoden aikana tehdyt toiminnan supistukset, lomautukset/talkoovapaat sekä mm. museokeskuksen ongelmat näyttelyiden suhteen veivät kokonaiskävijämäärän laskuun. Kirjaston kävijämäärän vähentyminen selittyy osin lomautuksista.

 

 

TALOUS

Toteutumisvertailu 31.12.2009

1000 €

 

Tilinpäätös 2008

Talousarvio 2009

Muutokset

Talousarvio muutoksin

Tilinpäätös

2009

Poikkeama

Kulttuurilautakunta

1 56

T

5.631

5.300

0

5.300

5.328

28

 

 

 

M

34.967

35.935

-634

35.301

35.414

-113

 

 

 

N

- 29.336

- 30.635

634

-30.001

-30.086

85

 

Investoinnit

2 56

M

1.042

400

0

400

383

17

 

 

 

T

134

0

0

0

2

2

 

 

 

N

- 939

- 400

0

-400

-381

-19

 

Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta:

Kulttuuriasiainkeskuksen vuoden 2009 toimintakate oli -85.000 euroa budjetoitua huonompi. Budjetin ylitys on 0,28 % koko toimintakatteesta. Tulotavoitteet saavutettiin, mutta menot ylittyivät n. 113.000 eurolla. Lomapalkkavelan muutos oli n. 100.000 euroa budjetoitua suurempi, joka vei käyttötalouden alijäämäiseksi.

Vahvistetaan talouden perustaa

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Kulttuuritoimen
nettokustannukset/asukas

141,5

141,0

152,1

167,1

168,0

171,2

 

 

 

Orkesterin ja konserttisalin
nettomenot/kuulija

75,3

102,5

100,7

86,6

102,7

90,5

 

 

 

Orkesterin ja konserttisalin
nettomenot/asukas

29,6

27,3

24,3

25,2

26,3

26,5

 

 

 

Teatterin
nettomenot/katsoja

87,2

62,6

80,1

106,3

68,3

74,1

 

 

 

Teatterin
nettomenot/asukas

31,8

30,3

30,5

29,4

27,3

29,1

 

 

 

Kirjaston
nettomenot/kävijä

4,0

5,0

4,5

5,2

5,9

5,9

 

 

 

Kirjaston
nettomenot/asukas

40,7

45,1

50,0

54,3

57,0

56,4

 

 

 

Museokeskuksen
nettomenot/kävijä

13,1

12,3

12,5

11,7

12,6

14,4

 

 

 

Museokeskuksen
nettomenot/asukas

38,1

36,2

34,8

33,7

36,5

36,1

 

 

 

Henkilöstömenot +
ostopalvelut/asukas

136,4

136,3

135,5

138,8

136,5

138,2

 

 

 

Sis. vuokrat/asukas

 

25,6

29,0

34,4

36,0

35,9

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

Kulttuuriasiainkeskuksen nettokustannuksia/asukas –tavoite oli asetettu leikatun talousarvion mukaisesti. Laskennassa ei huomioitu kulttuuriasiainkeskukselle kh:sta siirrettyjä avustusmäärärahoja, yhteensä 386.000 euroa. Teatterin saavuttamatta jääneet tavoitteet selittyvät talousarvion ylityksellä. Museokeskuksen kävijämäärät tippuivat olennaisesti suunnitellusta. Orkesterin osalta tulos selittyy talousarvion hienoisesta ylityksestä.

 

 

OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY

Lisätään tuottavuutta osaamisen kautta

Luodaan aktiivisia kansainvälisiä yhteyksiä

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Lisätään valmiuksia hankkia
rahoitusta ja suunnitella toimintaa kustannustehokkaasti

 

 

 

Koulutusta

toteutunut

Valmiudet ovat kasvaneet ja toimintamahdollisuudet parantuneet

Toteutunut

 

 

 

Aktiivinen yhteistyö Itämeren
kaupunkien (UBC), Eurocities-kaupunkien ja ystävyys-kaupunkien kanssa sekä toimialakohtaiset kontaktit

 

 

 

Kontaktien

toiminnallista verkkoa on rakennettu.

Aktiivinen yhteistyöverkosto toimii ja tuo lisäarvoa kulttuurituotantoon

Toteutunut

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

 

 

PROSESSIT JA RAKENTEET

Kehitetään kulttuuritoimen toimintaa ja prosesseja

Lisätään yhteistyötä kulttuuritoimen sisällä ja vapaan kentän kanssa

Taataan virikkeellinen, viihtyisä ja monimuotoinen kaupunkiympäristö

Toimitaan aktiivisesti maakunnallisissa ja valtakunnallisissa hankkeissa

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoitteet

Toteutunut

2005

2006

2007

2008

2009

2009

Kehitetään uusia
tuotannon mittareita

 

 

 

Toteutuu osana sopimusohjausjärjestelmää

Mittarit kokeilussa ja osana tuotteistusta ja sopimusohjausta

Toteutunut osana sopimusohjausta

 

 

 

Eri kulttuurialojen
neuvottelukuntia perustetaan (RVS 83 ja 61b)

 

 

 

Toteutuu osana sopimusohjausjärjestelmää

Neuvottelu-kunnat
toimivat

Neuvottelukunnat toiminnassa

 

 

 

Kulttuuriympäristön
hyvä hoito

 

 

 

Kyselyä ei tehty vuonna 2008

Hoidon
vaikuttavuutta
seurataan

ja arvioidaan

Hoidon vaikuttavuutta seurattu ja arvioitu

 

 

 

Omien laitosten maakunnallisen roolin kehittäminen
vastavuoroisuuden

periaatteesta lähtien

 

 

 

Maakunnallista roolia on kehitetty erityisesti kirjaston ja Maakuntamuseon osalta ja ne ovat molemmat toteuttaneet ainakin yhden projektin kumpikin

Maakunnallista roolia kehitetään

Maakunnallista roolia kehitetty

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

 

 

 

Kv:

Taulukossa esitettyjen toimenpiteiden toteutumista seurataan raportoinnin yhteydessä.

 

TALOUSOHJELMA

Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin

 

Toimenpide

Taloudellinen vaikutus

(1000 €)

Vaikutus henkilötyövuosiin

Vaikutus tilojen

käyttöön, m2

TA 2009

TP 31.12.

2009

TA 2009

TP 31.12.

2009

TA 2009

TP 31.12.

2009

1. Palveluverkko

Museofuusio ja Kulttuurikeskuksen uudelleenorganisointi (huom. Toiminnan tehostamisella lisätuloja ja yhteisten resurssien tehokkaammalla hyödyntämisellä tehostettua tuotantoa)

+ 5

+5

 

 

 

 

 

Koululaisorkesteritoiminnan ja soitinopetuksen järjestämisen selvittäminen tasa-arvoisten maksuperusteiden ja kustannustehokkuuden näkökulmasta (huom. Yhtenäistettävät maksuperusteet tuovat lisätuloa. Toteutuu kulttuuritoimessa, mikäli toiminta siirretään opetustoimesta kulttuuritoimeen. Palvelun ulkoistaminen on selvityksen alla. Ulkoistamisen myötä säästyvät henkilöresurssit (n. 1 htv) kohdennetaan muuhun palvelutuotantoon.)

+ 10

-

 

 

 

 

2. Toimitilat

Vakiintuneiden kulttuurilaitosten tilojen käytön tehostaminen myyntitoiminnan keskittämisellä ja -osaamiseen panostamalla. (huom. Tulorahoituksen lisääntyminen kulujen pysyessä samalla tasolla.)

+ 10

+10

 

 

 

 

3. Henkilöstö

Taidetuotannon taiteellisen ja taloudellisen riskin minimointi ohjelmiston monipuolisuudella ja kattavuudella (huom. Taidetuotannoissa säilyy aina riski yleisön suosion osalta ja se vaikuttaa suoraan tuloihin.)

+ 10

+10

 

 

 

 

4. Tuotantotavat

 

 

 

 

 

 

 

HUOM: Kyseessä olevat toimenpiteet tähtäävät toiminnan tehostamisella saavutettaviin lisätuloihin tai resurssien uudelleenallokoinnilla saavutettavaan tuottavuuden lisääntymiseen. Suuria säästöjä ei ole saavutettavissa ilman palvelutuotannon olennaisia leikkauksia. Kyse on toiminnan uudelleen organisoimisesta ja järkeistämisestä niin, että mahdollisimman pienellä lisäkasvulla turvataan nykyinen palvelutaso. Palveluiden leikkaamista suunniteltaessa pitää tehdä erilliset päätökset, ja silloinkin säästöt ovat varsin pieniä tai jopa negatiivisia, koska kulttuuritoimelle jäävät kuitenkin rakennukset ja henkilöstö, mikäli ei niistäkin päätetä luopua. Henkilöstömäärä ei toiminnan luonteen vuoksi kehity lineaarisesti, vaan vaihtelee tuotannoista (teatteri, orkesteri) ja projekteista (museo, kirjasto) riippuen.

 

Virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta:

Tavoitteet saavutettu, talousohjelma vain murto-osa vuoden 2009 säästötavoitteesta, kun määrärahoja yhteensä leikattiin n. miljoona euroa.

 

 

 

Kv:

toimintakulut

– 1.296.802 euroa

 

toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussäästö

– 28.260 euroa

 

toimintakulut; siirto käyttöomaisuusinvestoinneista Turun linnan juhlatilojen pöytäliinat ja astiaston täydentäminen

+ 50.000 euroa

 

sisältää pankkipalvelumaksujen keskittämisen muutoksen

 

 

sisältää lisämäärärahan pääkirjaston vanhan osan käyttöönottoa varten

 

 

sisältää lisämäärärahan käytettäväksi kulttuuritoimen 2011-hankkeiden omarahoitukseen

 

 

sisältää Martin ja Mikaelin lähikirjastojen sulkemisen

 

 

 

 

Ts 2010

(1.000 €)

Ts 2011
(1.000 €)

 

toimintakulut

+78.477euroa

+ 78

+ 78

 

oppimateriaalikeskuksen siirto opetustoimesta

 

 

Talouden vastuualue ja kulttuuritoimen kanslia yhdessä tulevat tekemään yksityiskohtaisen selvityksen kaupunginteatterin, kaupunginorkesterin ja museokeskuksen siirtymisestä kolmen vuoden talousarvioseurantaan.

 

 

 

 

Kv (Kh):

Talousarvio sisältää valtionosuuden lisäyksen täysimääräisenä. Talousarviokasvu 1,57 milj. €, laskennallisen valtionosuuden kasvu 1,4 milj. €.

 

 

 

 

 

toimintakulut

+ 170.000 euroa

 

Kokeillaan puoli vuotta Wäinö Aaltosen museon, Apteekkimuseon, Biologisen museon, Käsityöläismuseon ja Kuralan kylämäen maksuttomuutta (kulttuurilautakunta).

 

 

Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta:

Valtuusto päätti peruuttaa Turun linnan juhlatilojen pöytäliinojen hankintamäärärahan ja museoiden maksuttomuuden määrärahan. 2011-lisämääräraha kohdennettu 2011-hankkeisiin, oppimateriaalikeskus on siirtynyt kulttuuritoimeen, selvitys kolmen vuoden talousseurannasta on tehty ja myös lautakunta on tehnyt asiasta esityksen Kh:lle. Lisätalousarvion myötä (kv. 30.3.2009) kulttuuriasiainkeskuksen käyttötaloudesta leikattiin 1.062.474 euroa.

 

 

Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta:

Toiminnalliset tavoitteet ovat osin kärsineet talouden leikkauksista, mutta pääasiassa leikatut tavoitteet saavutettiin.