Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kulttuurilautakunta 296 16.12.2009 29

15614-2009 (041, 011)

Kulttuurilautakunnan ja kaupunginhallituksen välinen strateginen palvelusopimus

Tiivistelmä:

Kulttuurilautakunnan ja kaupunginhallituksen välinen strateginen palvelusopimus

Kultlk § 296

Kulttuuriasiainkeskuksen hallintopäällikkö Mikael Höysti:

Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.2.2009 § 55 valtuustoryhmien välisen sopimuksen valtuustokaudelle 2009 - 2012. Sopimuksen tarkoituksena on linjata valtuustokauden tärkeimmät tavoitteet, joihin valtuuston enemmistö sitoutuu. Sopimus toimii lähtökohtana valtuustokauden aikana laadittaville kaupungin toimintaa ohjaaville muille strategioille ja ohjelmille. Pääosa ohjelmista on käynyt lausuntokierroksella ja valtuusto on ne hyväksynyt.

Koko ohjelmakokonaisuuden ohjaavana näkemyksenä on ”Kestävästi kehittyvä – tasapainoinen Turku”.

Turku-sopimus jakautuu kolmeen strategiseen teemaan: vetovoimaisuus ja kilpailukyky, asukkaiden hyvinvointi sekä resurssien tasapainoinen ohjaus. Kaksi ensimmäistä teemaa kytkeytyy kaupungin palvelutuotantoon ja kolmas käsittelee palvelutuotannon resursointia ja ohjausta. Turku-sopimuksen lähtökohtana on kestävä kehitys, sen eri näkökulmilta tarkasteltuna.

Kulttuurilautakunnan ja kaupunginhallituksen välinen strateginen palvelusopimus perustuu valtuuston päätöksiin, pohjautuu valtuustoryhmien väliseen sopimukseen ja nojaa valtuuston päättämiin ohjelmiin.

Strateginen palvelusopimus on lautakunnan esitys, joka toimii kaupunginhallituksen ja kulttuurilautakunnan välisten neuvottelujen pohjana. Strategiset palvelutuotantosopimukset (kulttuurilautakunta - tulosalueet) tuodaan lautakunnan käsittelyyn vuonna 2010 heti, kun kaupunginhallitus on hyväksynyt kulttuurin strategisen palvelusopimuksen.

 Kestävä kehitys

Kulttuuritoimen toimintaperiaatteet ovat pitkälti kestävän kehityksen periaatteiden mukaiset. Kirjaston toiminta yleisesti ja siirtyminen sähköisiin palveluihin (mm. verkkopalvelut ja muistutukset) on ekologisesti kestävää toimintaa. Kaupunginteatteri ja kaupunginorkesteri ovat siirtyneet käyttämään energiansäästölamppuja ja käytävät myös pitkäikäisiä työvälineitä toiminnassaan. Museot ovat siirtymässä enenevässä määrin sähköisiin kutsuihin.

Kulttuuritoimi on ottanut käyttöönsä kulttuurikortin, joka on uuteen kirjastokorttiin saatava ominaisuus. Kulttuurikorttiin liittyvä viestintä ja tiedotus hoidetaan sähköisesti, joko sähköpostilla tai kirjaston Aino – järjestelmää avuksi käyttäen. 

Kaiken kaikkiaan kulttuuripalvelut aineettomina nautintoina tukevat osaltaan kestävää kehitystä.

Henkilöstöohjelma /- tavoitetasot

Kulttuuritoimelle asetettu henkilötyövuosimäärän suoraviivainen vähentäminen vuoteen 2011 mennessä on ristiriidassa siihen nähden, että Turun kaupunki on Euroopan kulttuuripääkaupunki 2011 ja että edellytykset kulttuurin perustoiminnan ylläpitämiseksi pitää vahvistaa.

Kulttuuritoimen toiminta ei ole lineaarista ja vuosittainen henkilötyövuosimäärä voi vaihdella suuresti kulloistenkin tuotantojen ja projektien mukaan. Mahdolliset työvoiman määrän ylitykset katetaan kuitenkin sekä ulkopuolisella rahoituksella että maksu- ja myyntituloilla.

Työvoiman suoraviivaisella vähentämisellä on jo ollut negatiivista vaikutusta Turun kaupungille myönnettäviin taidelaitosten valtionosuuksiin ja voi olla vastaisuudessakin.

Kaupungin henkilöstöohjelma 2010 -12 on vielä vahvistamatta. Kulttuurilautakunta on antanut lausunnon suunnitelmasta 21.10.2009. Lausunnossaan lautakunta totesi mm. seuraavaa:

Ohjelman yhtenä haasteena on asetettu henkilöstön vähentämistavoite ja samanaikainen työntekijöiden nopeasta kasvava eläköityminen. Tämä asettaa suuret haasteet myös ulkoiselle rekrytoinnille.

Kulttuurilautakunta on omalta osaltaan arvioinut vuosien 2009 – 2012 toimintaympäristön muutoksina mm. muutokset asiakaskunnassa ja henkilöstössä. Mm. asiakaskunnan ikääntyminen, monikulttuurisuuden lisääntyminen ja muutoksen arvomaailmassa tuovat paineita palvelutuotannon järjestämiselle. Henkilöstön yhä nopeutuva eläköityminen luo painetta kehittää ja uudistaa osaamista sekä oikean osaamisen tunnistamiseen ja löytämiseen muutoksessa.

Hallintokunnilla on oltava mahdollisuus saada itse arvioida vapautuvan työpanoksen tarvetta tulevaisuudessa ja samalla päättää siihen liittyvän resurssin uudelleenallokoimisesta. Toimintaympäristön muuttuessa tehtävien vaatimukset ja koko ammattirakenne on voitava päivittää vastaamaan ajan tarpeita ja tämän onnistumiselle on löydettävä joustavat toiminnan kehittämistä tukevat toimintatavat.

Kulttuurilautakunnan henkilöstösuunnitelmaa on käsitelty 16.12.2009 asian ”Kulttuuritoimen vuoden 2010 talousarvion ja vuosien 2011 - 2012 taloussuunnitelman ja määrärahajaon tarkistaminen vastaamaan kaupunginvaltuuston päätöksiä”, yhteydessä.

Strategisen palvelusopimuksen sisältö ja taustat on kuvattu sopimuksessa, liitteessä 1. Strategisen palvelusopimuksen tavoitteiden seurantataulukoiden mittarien tavoitteet tarkennetaan lautakunnan kokouksessa

LiiteKulttuurilautakunnan strateginen palvelusopimus

Kulttuurijohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta hyväksyy osaltaan neuvottelujen pohjaksi liitteenä olevan strategisen palvelusopimuksen ja esittää sitä edelleen kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi.

Kulttuurin kaikki SPS:ssa mainitut rakenteellisiin muutoksiin liittyvät kehittämishankkeet tähtäävät toiminnan tehostamiseen ja sitä kautta joko lisääntyviin tuloihin ja/tai pitkällä tähtäimellä tapahtuvaan henkilöstön vähenemiseen.

Sopimuksessa on merkitty sinisellä värillä valtuustoon menevät mittarit. kaupunginhallitukselle raportoitavat mittarit ovat mustalla.

Edelleen lautakunta päättää, että strategisen palvelusopimuksen liitteenä olevat tulosalueiden strategiset palvelutuotantosopimukset hyväksytään lautakunnassa heti kun kaupunginhallitus on hyväksynyt kulttuurilautakunnan strategisen palvelusopimuksen alkuvuodesta 2010.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kultlk § 296
Liite 1:Kulttuurilautakunnan strateginen palvelusopimus