KULTTUURILAUTAKUNTA

 

TAVOITTEET

 

Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2009–2011:

 

Arviointikriteerit ja
tavoitet
asot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

Ennuste

2005

2006

2007

2008

2009

31.7.2009

31.12.2009

Aktiivisten kävijöiden
osuus kaikista va
staajista
(Efektia k
ysely)

-

67,5

68,7

Ei tehty 2008

68,1 %

Mitataan kerran vuodessa

Toteutuu

 

 

 

Vastaajat, jotka harrastavat
itse vähintään yhtä kulttu
urialaa (Efektia kysely)

-

71 %

70 %

Ei tehty 2008

71,8 *)

Mitataan kerran vuodessa

Toteutuu

 

 

 

 

 

ASIAKKUUDEN HALLINTA JA PALVELUKYKY

Kulttuuri saavuttaa lapset, nuoret ja perheet

Asiakaskuntaa monipuolistetaan ja kasvatetaan

Asiakastyytyväisyys lisääntyy

Kulttuuripalvelujen tarjonta on kattavaa

Kulttuuriyrittäjiä ja –ammattilaisia tuetaan

Arviointikriteerit ja
tavoitet
asot

Toteumat

Tavoite

 

Toteutunut

Ennuste

2005

2006

2008

2009

31.7.2009

31.12.2009

Lasten ja nuorten osallis-
tuminen ja sosiaal
iset
verkostot 7-29-vuotiaiden

kuuluminen järje
stöihin
ja harrastuspor
ukoihin
(Efektia kysely) ka
svaa

---

65 %

Ei tehty 2008.

64% *)

62,8%

Toteutuu

64 %

 

 

 

Lapsille tuotetaan kulttuuritapahtumia laajasti ja monipuolisesti (RVS 58a)

Lasten tapahtumat,
esitykset ja kurssit

yhteensä

2.348

3.819

3.784

3.618 *)

1.084

3.586

 

 

 

Lasten tapahtumissa
kävijöiden määrä

yhteensä

65.700

163.613

98.348

86.340 *)

30.228

81.400

 

 

 

Kulttuuripolun tunnettavuuden lisääminen ja toiminnan
kehittäm
inen (RVS 58b)

 

 

Tulosten arviointia ja toiminnan kehittämistä tapahtunut

Tulosten arviointia ja kehittämistä tapahtuu

Tulosten arviointia ja kehittämistä tapahtuu

Tulosten arviointia hyödynnetty ja kehittäminen edistynyt

 

 

 

Turkulaisten käyttöön
kulttuur
ikortti

 

 

Kortti on aktiivisessa käytössä ja sitä kehitetään

Kortti aktiivisessa käytössä ja sitä kehitetään

Kortti aktiivisessa käytössä ja sitä kehitetään

Kortti aktiivisessa käytössä ja sitä kehitetään edelleen.

 

 

 

Uusien asiakasryhmien
hankkim
inen (RVS 82b)
Pyritään saamaan
merkittävästi uusia asiakkaita yhteistyössä muiden hallintokuntien ja elinkeinoelämän
kanssa

 

 

Tuotekehitystä on tehty ja markkinoinnin uudistaminen käynnissä

Tuotekehittely asiakasryhmien tarpeisiin ja markkinointi

Tuotekehittely
asiakasryhmien
tarpeisiin ja

markk
inointia kehitetään.

Markkinointi ja viestintä yhdistetty 1.1.2010 alkaen

 

 

 

Asiakaspalautteen
kerääminen, tulo
sten
seuranta ja toimi
nnan
parant
aminen

 

 

Asiakaspalautetta kerätään ja seurantaa parannetaan kaikissa laitoksissa

ytössä kaikissa laitoksissa

Yhtenäistä käytäntöä edistetään

Käytössä kaikissa laitoksissa

 

 

 

Kulttuurilaitosten kävijämäärät kasvavat

Arviointikriteerit ja
tavoitet
asot

Toteumat

Tavoite

Toteutunut

Ennuste

2005

2006

2008

2009

31.7.2009

31.12.2009

Kirjastojen kävijämää

1,900
milj.

1,56 milj.

1,8 milj.

1,7 milj. *)

999.640

1,6 milj.

 

 

 

Kulttuurilaitosten yhteenlaskettu kävijämäärä
(muiden kuin kirjast
ojen)

646.000

648.767

574.412

625.418 *)

290.733

600.418

 

 

 

Omat tuotannot luovat kaupungin kulttuurituotannon ja –palveluiden perustan

Näyttelyiden, tapahtumien,
esitysten ym. mä
ä
yhteensä

1.246

1.104

1.487

1.153 *)

903

1.145

 

 

 

Sopimuskäytännön
kehittäm
inen

 

 

Sopimusten sisältöä on seurattu ja käyntöjä kehitetty.

Sopimusten sisällön ja seurannan kehittäminen

Sopimusohjausta edistetään, TA 2010 sopimuksen perusteella.

Toteutuu

 

 

 

Uudet kokeilevat tuotannot
ja kulttu
urin lajit,
euroa ja kpl

 

 

Sisällöllinen riskisijoitus per taiteenala on toteutunut

Vähintään yksi taiteellinen ”riskisijoitus” per taiteenala

On otettu huomioon avustuksia jaettaessa

Toteutuu

 

 

 

Kulttuuritoimi valmistelee
eri alojen taiteilijoiden työskentelytiloja koskevan
ratkaisuehd
otuksen yhdessä tilalaitoksen kanssa
(RVS 82a)

 

 

Kulttuuritoimi on tehnyt voitavansa

Työskentely tilojen parantamista totetutaan

Raportti on jätetty kj:lle.

Kulttuuritoimi on ollut aktiivinen. Jatkotyöstö kj:n asettamassa työryhmässä.

 

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

Museokeskuksen odotukset ”Hurmuri ja hallitsija” – ja Wäinö Aaltosen museon kesänäyttelyn vetovoimaisuuteen olivat huomattavasti suuremmat kuin toteutuneet kävijämäärät. Myöskään tapahtumat eivät ole kiinnostaneet asiakkaita odotetulla tavalla. Suurin kirjaston vähennys johtuu Martin ja Mikaelin kirjastojen sulkemisesta 13.3., mutta myös muiden lähikirjastojen käynnit ovat vähentyneet kautta linjan.

 

 

TALOUS

Ennuste 31.12.2009

1000 €

 

Tilinpäätös 2008

Talousarvio 2009

Muutokset

Talousarvio muutoksin

Ennuste

31.12.2009

Ero

Kulttuurilautakunta

1 56

T

5.631

5.300

0

5.300

5.588

288

 

 

 

M

34.967

35.935

-634

35.301

35.501

-200

 

 

 

 

N

- 29.336

- 30.635

634

-30.001

-29.913

+88

 

Investoinnit

2 56

M

1.042

400

 

400

352

48

 

 

 

T

134

0

0

0

2

2

 

 

 

N

- 939

- 400

 

-400

-350

50

 

Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta:

Talouden ennusteeseen sisältyy lisätalousarvion leikkaukset. Tulot toteutuvat ennakoitua paremmin johtuen mm. budjetoitua suuremmista avustuksista. Niitä vastaavat menot kirjautuvat pääosin henkilöstökuluihin. Ennustettu nettoylijäämä johtuu 2011-hankkeiden myöhäisistä päätöksistä, mikä vaikuttaa toteutuviin kustannuksiin. Osalla tulosalueista voi olla vaikeuksia päästä budjetoituun tavoitteeseen, jolloin pieni puskuri on tärkeä.

Vahvistetaan talouden perustaa

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

Ennuste

2005

2006

2007

2008

2009

31.7.2009

31.12.2009

Kulttuuritoimen
nettokustannukset/asukas

141,5

141,0

152,1

167,1

168,0 *)

Mitataan vuositasolla

Toteutuu TAM09 mukaisesti

 

 

 

Orkesterin ja konserttisalin
nettomenot/kuulija

75,3

102,5

100,7

86,6

102,7 *)

Mitataan vuositasolla

Toteutuu TAM09 mukaisesti

 

 

 

Orkesterin ja konserttisalin
nettomenot/asukas

29,6

27,3

24,3

25,2

26,3 *)

Mitataan vuositasolla

Toteutuu TAM09 mukaisesti

 

 

 

Teatterin
nettomenot/katsoja

87,2

62,6

80,1

106,3

68,3 *)

Mitataan vuositasolla

Toteutuu TAM09 mukaisesti

 

 

 

Teatterin
nettomenot/asukas

31,8

30,3

30,5

29,4

27,3 *)

Mitataan vuositasolla

Toteutuu TAM09 mukaisesti

 

 

 

Kirjaston
nettomenot/kävijä

4,0

5,0

4,5

5,2

5,9 *)

Mitataan vuositasolla

Toteutuu TAM09 mukaisesti

 

 

 

Kirjaston
nettomenot/asukas

40,7

45,1

50,0

54,3

57,0 *)

Mitataan vuositasolla

Toteutuu TAM09 mukaisesti

 

 

 

Museokeskuksen
nettomenot/kävijä

13,1

12,3

12,5

-

12,6 *)

Mitataan vuositasolla

Toteutuu TAM09 mukaisesti

 

 

 

Museokeskuksen
nettomenot/asukas

38,1

36,2

34,8

-

36,5 *)

Mitataan vuositasolla

Toteutuu TAM09 mukaisesti

 

 

 

Henkilöstömenot +
ostopalvelut/asukas

136,4

136,3

135,5

138,8

135,5*)

Mitataan vuositasolla

Toteutuu TAM09 mukaisesti

 

 

 

Sis. vuokrat/asukas

24,9

25,6

29,0

34,4

36,0 *)

Mitataan vuositasolla

Toteutuu TAM09 mukaisesti

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

 

 

 

OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY

Lisätään tuottavuutta osaamisen kautta

Luodaan aktiivisia kansainvälisiä yhteyksiä

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

Ennuste

2005

2006

2007

2008

2009

31.7.2009

31.12.2009

Lisätään valmiuksia hankkia
rahoitusta ja suunnitella toi
mintaa kustannustehokkaasti

 

 

 

Koulutusta

toteutunut

Valmiudet ovat kasvaneet ja toimintamahdollisuudet parantuneet

Asiaa edistetään.

Toteutuu

 

 

 

Aktiivinen yhteistyö Itämeren
kaupunkien (UBC), Eurocities-kaupunkien ja ystävyys-kaupunkien kanssa sekätoimialakohtaiset kontaktit

 

 

 

Kontaktien

toiminnallista verkkoa on rakennettu.

Aktiivinen yhteistyöverkosto toimii ja tuo lisäarvoa kulttuurituotantoon

Asiaa edistetään.

Toteutuu

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

 

 

 

PROSESSIT JA RAKENTEET

Kehitetään kulttuuritoimen toimintaa ja prosesseja

Lisätään yhteistyötä kulttuuritoimen sisällä ja vapaan kentän kanssa

Taataan virikkeellinen, viihtyisä ja monimuotoinen kaupunkiympäristö

Toimitaan aktiivisesti maakunnallisissa ja valtakunnallisissa hankkeissa

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoitteet

Toteutunut

Ennuste

2005

2006

2007

2008

2009

31.7.2009

31.12.2009

Kehitetään uusia
tuotannon mittare
ita

 

 

 

Toteutuu osana sopimusohjausjärjestelmää

Mittarit kokeilussa ja osana tuotteistusta ja sopimusohjausta

Kehittämistyö meneillään

Toteutuu

 

 

 

Eri kulttuurialojen
neuvottelukuntia perustetaan (RVS 83 ja 61b)

 

 

 

Toteutuu osana sopimusohjausjärjestelmää

Neuvottelu-kunnat
toimivat

Toteutumassa

Toteutuu

 

 

 

Kulttuuriympäristön
hyvä hoito

 

 

 

Kyselyä ei tehty vuonna 2008

Hoidon
vaikuttavuutta
seurataan

ja arvioidaan

Kysely kerran vuodessa

Toteutuu

 

 

 

Omien laitosten maakunnallisen roolin kehittäminen
vastavuoroisuuden

periaatteesta läht
ien

 

 

 

Maakunnallista roolia on kehitetty erityisesti kirjaston ja Maakuntamuseon osalta ja ne ovat molemmat toteuttaneet ainakin yhden projektin kumpikin

Maakunnallista roolia kehitetään

Maakunnallista roolia kehitetään.

Toteutuu

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

 

 

 

Kv:

Taulukossa esitettyjen toimenpiteiden toteutumista seurataan raportoinnin yhteydessä.

 

TALOUSOHJELMA

Taulukko lautakunnan/toimielimen esittämän toimenpiteen talous-, henkilöstö- ja tilavaikutuksen arviointiin

 

Toimenpide

Taloudellinen vaikutus

(1000 €)

Vaikutus henkilötyövuosiin

Vaikutus tilojen

käyttöön, m2

TA 2009

Ennuste 31.12.

2009

TA 2009

Ennuste 31.12.

2009

TA 2009

Ennuste 31.12.

2009

1. Palveluverkko

Museofuusio ja Kulttuurikeskuksen uudelleenorganisointi (huom. Toiminnan tehostamisella lisätuloja ja yhteisten resurssien tehokkaammalla hyödyntämisellä tehostettua tuotantoa)

+ 5

 

 

 

 

 

 

Koululaisorkesteritoiminnan ja soitinopetuksen järjestämisen selvittäminen tasa-arvoisten maksuperusteiden ja kustannustehokkuuden näkökulmasta (huom. Yhtenäistettävät maksuperusteet tuovat lisätuloa. Toteutuu kulttuuritoimessa, mikäli toiminta siirretään opetustoimesta kulttuuritoimeen. Palvelun ulkoistaminen on selvityksen alla. Ulkoistamisen myötä säästyvät henkilöresurssit (n. 1 htv) kohdennetaan muuhun palvelutuotantoon.)

+ 10

 

 

 

 

 

2. Toimitilat

Vakiintuneiden kulttuurilaitosten tilojen käytön tehostaminen myyntitoiminnan keskittämisellä ja -osaamiseen panostamalla. (huom. Tulorahoituksen lisääntyminen kulujen pysyessä samalla tasolla.)

+ 10

 

 

 

 

 

3. Henkilöstö

Taidetuotannon taiteellisen ja taloudellisen riskin minimointi ohjelmiston monipuolisuudella ja kattavuudella (huom. Taidetuotannoissa säilyy aina riski yleisön suosion osalta ja se vaikuttaa suoraan tuloihin.)

+ 10

 

 

 

 

 

4. Tuotantotavat

 

 

 

 

 

 

 

HUOM: Kyseessä olevat toimenpiteet tähtäävät toiminnan tehostamisella saavutettaviin lisätuloilhin tai resurssien uudelleenallokoinnilla saavutettavaan tuottavuuden lisääntymiseen. Suuria säästöjä ei ole saavutettavissa ilman palvelutuotannon olennaisia leikkauksia. Kyse on toiminnan uudelleen organisoimisesta ja järkeistämisestä niin, että mahdollisimman pienellä lisäkasvulla turvataan nykyinen palvelutaso. Palveluiden leikkaamista suunniteltaessa pitää tehdä erilliset päätökset, ja silloinkin säästöt ovat varsin pieniä tai jopa negatiivisia, koska kulttuuritoimelle jäävät kuitenkin rakennukset ja henkilöstö, mikäli ei niistäkin päätetä luopua. Henkilöstömäärä ei toiminnan luonteen vuoksi kehity lineaarisesti, vaan vaihtelee tuotannoista (teatteri, orkesteri) ja projekteista (museo, kirjasto) riippuen.

 

Virastopäällikön yhteenveto talousohjelman tavoitteiden toteutumisesta:

Talousohjelman tavoitteita on arvioitava uudelleen lisätalousarvion näkökulmasta.

 

 

Kv:

toimintakulut

– 1.296.802 euroa

 

toimintakulut; puhelin- ja tietoliikennepalvelujen kustannussäästö

– 28.260 euroa

 

toimintakulut; siirto käyttöomaisuusinvestoinneista Turun linnan juhlatilojen pöytäliinat ja astiaston täydentäminen

+ 50.000 euroa

 

sisältää pankkipalvelumaksujen keskittämisen muutoksen

 

 

sisältää lisämäärärahan pääkirjaston vanhan osan käyttöönottoa varten

 

 

sisältää lisämäärärahan käytettäväksi kulttuuritoimen 2011-hankkeiden omarahoitukseen

 

 

sisältää Martin ja Mikaelin lähikirjastojen sulkemisen

 

 

 

 

Ts 2010

(1.000 €)

Ts 2011
(1.000 €)

 

toimintakulut

+78.477euroa

+ 78

+ 78

 

oppimateriaalikeskuksen siirto opetustoimesta

 

 

Talouden vastuualue ja kulttuuritoimen kanslia yhdessä tulevat tekemään yksityiskohtaisen selvityksen kaupunginteatterin, kaupunginorkesterin ja museokeskuksen siirtymisestä kolmen vuoden talousarvioseurantaan.

 

 

 

 

Kv (Kh):

Talousarvio sisältää valtionosuuden lisäyksen täysimääräisenä. Talousarviokasvu 1,57 milj. €, laskennallisen valtionosuuden kasvu 1,4 milj. €.

 

 

 

 

 

toimintakulut

+ 170.000 euroa

 

Kokeillaan puoli vuotta Wäinö Aaltosen museon, Apteekkimuseon, Biologisen museon, Käsityöläismuseon ja Kuralan kylämäen maksuttomuutta (kulttuurilautakunta).

 

 

Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta:

Martin ja Mikaelin kirjastot on suljettu. Oppimateriaalikeskus on siirretty opetustoimesta kulttuuriasiainkeskukseen. Kulttuurilautakunta on tehnyt esityksen kh:lle orkesterin ja museokeskuksen siirtymisestä 3 vuoden talousarvioseurantaan (myöhemmässä vaiheessa myös teatteri). Museoiden ilmainen sisäänpääsy on peruutettu ja kulttuuritoimelta on lisätalousarvion myötä leikattu 1.062.474 euroa.

 

 

Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta:

Toiminnalliset tavoitteet ovat pääosin toteutuneet suunnitellusti.

 

*) Kulttuurilautakunta on päätöksellään 13.5.2009 § 100 hyväksynyt käyttösuunnitelmansa, jossa on huomioitu kaupunginvaltuuston 30.3.2009 § 97 lisätalousarviossa asettamat määräraha- ja tuloarviomuutokset. Määrärahojen muutokset ovat vaikuttaneet tavoitteina olleiden tunnuslukujen laskentaperusteisiin, koska tunnusluvut on laskettu alkuperäisen talousarviotietojen pohjalta. Tästä syystä tavoitteina mainitut tunnusluvut on laskettu uudelleen kulttuurilautakunnan päätöksen mukaan ja kaupunginvaltuuston 30.3.2009 § 97 määrärahamuutosten pohjalta.