Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kulttuurilautakunta 155 26.08.2009 31

10268-2009 (041)

Kulttuuritoimen vuoden 2010 talousarvio ja vuosien 2010 - 2012 taloussuunnitelma

Tiivistelmä: -

Kultlk § 155

Hallintopäällikkö Mikael Höysti:

Talouden vastuualue on ohjeistanut hallintokuntia ohjelma- ja strategiatyön osalta mm. seuraavasti:

Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.2.2009 § 55 valtuustoryhmien välisen sopimuksen valtuustokaudelle 2009 - 2012. Sopimuksen tarkoituksena on linjata valtuustokauden tärkeimmät tavoitteet, joihin valtuuston enemmistö sitoutuu. Sopimus toimii lähtökohtana valtuustokauden aikana laadittaville kaupungin toimintaa ohjaaville muille strategioille ja ohjelmille. Joidenkin ohjelmien valmistelu on edennyt lausuntokierrosvaiheeseen.

Sopimus haluttiin fokusoida entistä selvemmin tiettyihin kaupungin kehityksen kannalta keskeisiin tavoitteisiin. Näistä tavoitteista tärkein on talouden tasapainotus, jonka on perusedellytys nykyisen kaltaisen palvelujärjestelmän ylläpitämiselle samoin kuin kaikelle muulle tulevaisuuteen tähtäävälle kehitystyölle.

Valtuustoryhmien välinen sopimus toimii lähtökohtana valtuustokauden aikana tehtäville toimintaa ohjaaville strategioille ja ohjelmille. Ryhmien välisen sopimuksen tavoitteet toimeenpannaan Turku-sopimuksella, joka koostuu kaupunginvaltuustossa hyväksyttävistä, valtuustokautta koskevista toimeenpano-ohjelmista.

Koko ohjelmakokonaisuuden ohjaavana näkemyksenä on ”Kestävästi kehittyvä – tasapainoinen Turku”.

Turku-sopimus jakautuu kolmeen strategiseen teemaan: vetovoimaisuus ja kilpailukyky, asukkaiden hyvinvointi sekä resurssien tasapainoinen ohjaus. Kaksi ensimmäistä teemaa kytkeytyy kaupungin palvelutuotantoon ja kolmas käsittelee palvelutuotannon resursointia ja ohjausta. Turku-sopimuksen lähtökohtana on kestävä kehitys, sen eri näkökulmilta tarkasteltuna.

Hallintokunnat eivät laadi omia kaupunginvaltuustossa hyväksyttäviä strategioita tai erillisohjelmia, vaan strateginen ohjaus tapahtuu edellä kuvatulla tavalla.

Talouden vastuualueen perustelut asetetuille ohjeluvuille

Ryhmien välisessä sopimuksessa on tavoitteena talouden tasapaino vuonna 2010. Tämän vuoksi on laadittu ohjeluvut sellaiseen toimintakatteeseen pohjautuen, mikä yhdessä arvioitujen verotulojen, valtionosuuksien ja rahoitustulojen ja -menojen kanssa tuottaa lähes tasapainoisen tuloslaskelman. Ohjeluvut ovat kautta linjan kulumassa olevaa vuotta tiukemmat.

Talousarvion laadintaan vaikuttavia tekijöitä

Hintataso muutoksen oletetaan vuonna 2010 olevan 1,1 % (2,2 % vuosina 2011-12). Palkankorotusten vaikutus kuntasektorin palkkoihin vuonna 2010 on 1,87 %, pl. TEHY:n sopimus ja mahdolliset uudet sopimukset. Työvoiman vähennystavoite on 1,5 % vuonna 2010.

Henkilöstö- ja muihin menoihin kohdistuvat säästöt (mm. vuosittainen lomauttaminen) eivät periaatetasolla ole kestävä ratkaisu alijäämäisen talouden ongelmien ratkaisuun. Talkoovapaan pitämistä ja niiden myöntämistä tulisi kuitenkin suosia enenevässä määrin kaikissa hallintokunnissa.

Sisäisten vuokrien korotus on sidottu muiden elementtien kuin koron osalta kiinteistönylläpidon kustannusindeksiin. Indeksin mukaiseksi korotustarpeeksi ennakoidaan 3,0 % ja se peritään hallintokunnilta täysimääräisesti.

Mikäli syksyn talousarviokäsittelyssä päädytään verojen ja maksujen korotukseen, voidaan tämä lisätulo kohdistaa osin virastoille ja laitoksille toimintakatteeseen kustannuspaineiden kattamiseen ja osin kaupungin alijäämän kattamiseen. Vaihtoehtona veronkorotukselle on säästöjen kohdistaminen täysimääräisesti henkilöstö- ja muihin menoihin. Suosituksena on, että virastot ja laitokset budjetoivat henkilöstömenonsa kuitenkin tässä vaiheessa ilman säästötoimenpiteitä, sovittujen pakottavien palkankorotusten mukaisesti.

Kulttuurilautakunnan ohjeluvut vuosille 2010 - 2012 (1.000 euroa)

 

Toimielin  

Oikaistu

TP2006

Oikaistu

TP2007

Oikaistu

TP2008

TA2009

(sis.TAM 30.3.

ja jatkot.)

Vuosi

2010

Vuosi

2011

Vuosi

2012

Kulttuurilautakunta M  7.259  6.361  5.631  5.300      
  T  31.986  32.117  34.442  34.873      
  N -24.728 -25.755 -28.810 -29.959 -28.916 -28.916 -28.916
 

Kasvu-

%:t

 -0,1  4,2  11,9  4,0  -3,5  -0,4  0,0

It-rahoitusmallin muutoksen takia hallintokunnat eivät budjetoi it- kustannuksia. Muutoksen vaikutus kulttuuritoimessa on 665.000 €. Kulttuuritoimen faktinen ohjeluku on -2,6 % pienempi kuin vuoden 2009 lisätalousarvio.

Hallintokunnat valmistelevat talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksensa kaupunginhallitukselle 18.9.2009 mennessä.

Kulttuuriasiainkeskus on valmistellut esityksen toiminnallisiksi tavoitteiksi edellä kuvattujen ohjelmien ja kulttuurilautakunnan tekemän strategiatyön pohjalta. Kulttuuriasiainkeskuksen talousarvioesitys on tehty annetun ohjeluvun puitteissa.

                                           SPS-taso:

Liite 1Talousarvio ja –suunnitelmaehdotus 2010 – 2012 ( tekstiosa)

Liite 2Kulttuurilautakunnan alamomenttitasoinen talousarviopohja 2010

SPTS-taso, hallintokunta:

OheismateriaaliTulosaluekohtaiset käyttö- ja taloussuunnitelmat

Kulttuurijohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta käy lähetekeskustelun vuoden 2010 talousarvioehdotuksesta ja vuosien 2010- 2012 taloussuunnitelmaehdotuksesta ja antaa Kulttuuriasiainkeskukselle tarpeelliset ohjeet lopullisen ehdotuksen tekemiseksi kulttuurilautakunnan kokoukseen 9.9.2009.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

mtpvKaupunginkirjasto
mtpvKaupunginorkesteri
mtpvKaupunginteatteri
mtpvKulttuuriasiainkeskuksen kanslia
mtpvMuseokeskus


Liitteet:

Kultlk § 155
Liite 1:Talousarvio ja -suunnitelmaehdotus 2010-2012 (tekstiosa)
Liite 2:Kulttuurilautakunnan alamomenttitasoinen talousarviopohja 2010