KULTTUURILAUTAKUNTA

 

Tilivelvollinen viranhaltija:

Kulttuuritoimenjohtaja Minna Sartes

 

STRATEGINEN KEHYS

 

Toiminta-ajatus:

Kulttuuritoimi edistää kaupunkilaisten hyvinvointia ja elämänhallintaa tuottamalla kulttuuripalveluja ja tukemalla muiden tuotantoja.

 

Lähtökohtana ovat asukkaiden tarpeet ja toiveet. Tavoitteena on saavuttaa kaupunkilaiset kattavasti kaikilla kulttuurin osa-alueilla.

Kulttuuripalvelut ovat kaupungin vetovoimatekijä ja ne luovat toimintaedellytyksiä elinkeinoelämälle.

Kulttuuritoimi edistää monikulttuurisuutta. Kulttuuri elää kaupungin eri areenoilla ja kulttuuritoimi tukee monimuotoisuutta sekä koko kulttuurikentän jatkuvaa uudistumista.

Kulttuuritoimen vahvuuksia ovat paikallisuus, kansainvälisyys ja kaksikielisyys sekä korkeatasoinen osaaminen ja sitoutunut henkilöstö.

Visio:

Turku tunnetaan kulttuurin edelläkävijänä Suomessa ja maailmalla.

 

Vuonna 2015 Turku on luovasti ristiriitainen ja monisärmäinen menneen ja tulevan näyttämö, jolla on erinomaiset toimintaedellytykset.

 

Turku-strategian keskeiset haasteet hallintokunnalle:

Strateginen painopiste: Hyvinvointia ja elämänlaatua

·Kulttuuri edistää hyvinvointia

·Kulttuuri saavuttaa lapset, nuoret ja perheet

·Asiakaskuntaa monipuolistetaan ja kasvatetaan

·Asiakastyytyväisyys lisääntyy

·Kulttuuripalvelujen tarjonta on kattavaa

·Kehitetään kulttuuritoimen toimintaa ja prosesseja

·Lisätään yhteistoimintaa kulttuuritoimen sisällä ja vapaan taidekentän kanssa

 

Strateginen painopiste: Kilpailukykyä ja kestävää kehitystä

·Vahvistetaan talouden perustaa

·Luodaan aktiivisia kansainvälisiä yhteyksiä

·Taataan virikkeellinen, viihtyisä ja monimuotoinen kaupunkiympäristö

·Toimitaan aktiivisesti maakunnallisissa ja valtakunnallisissa hankkeissa

 

Strateginen painopiste: Elinvoimaa koulutuksesta, osaamisesta ja yrittäjyydestä

·Kulttuuriyrittäjiä ja -ammattilaisia tuetaan

·Lisätään tuottavuutta osaamisen avulla

 

TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSET

 

Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ja niiden vaikutukset:

 

Museolakia sekä teatteri- ja orkesterilakia ollaan uudistamassa. Opetusministeriön tavoitteena on nostaa valtionosuuksien yksikköhinta vastaamaan toteutuneita käyttökustannuksia sekä henkilötyövuosien määrä vastaamaan toteutuneita henkilötyövuosia. Kulttuuritoimi edellyttää tämän korotuksen kaupungille tuoman rahoitusosuuden siirtämistä kokonaisuudessaan museon, orkesterin ja teatterin budjetteihin ilman kaupungin oman rahoitusosuuden vähenemistä.

Tietoyhteiskunnan vaikutukset ulottuvat kaikkien kulttuurilaitosten toimintaan. Tiedonvälityksen uudet menetelmät ja tiedon digitalisoituminen vaikuttavat erityisesti kirjastojen ja museoiden käyttöön, työmenetelmiin ja toimintamahdollisuuksiin. Samalla fyysisten kulttuurituotteiden ja kulttuurin kohtaamisen tärkeys korostuu ihmisten elämässä.

Kirjastojen uudistuksessa maakuntakirjastojen tehtävä kirjastoverkon koordinoijina ja toiminnan kehittäjinä korostuu. Tärkeimpiä kehittämishankkeita ovat maakunnalliset tiedonhakuportaalit. Niiden avulla tehostetaan verkkotiedon löytyvyyttä, verkkoaineistojen hallintaa ja fyysisten kokoelmien saatavuutta. Tavoitteena on liittää portaaleihin myös museoiden ja arkistojen tietokannat. Turku on oman seutukuntansa lisääntyvän yhteistyön aktiivinen vetäjä.

 

Kulttuuritoimi on aktiivisesti etsimässä mahdollisuuksia kansallisten ja kansainvälisten kehittämisrahoituksien saamiseen Turulle ja seutukunnalle. Osana kulttuuripääkaupunki 2011 -hanketta kulttuuritoimi panostaa uuden luomiseen ja kulttuuriperinnön vaalimiseen yhteistyössä vapaan kentän ja muiden toimijoiden kanssa sekä tarjoaa aktiivisesti osaamistaan 2011-hankkeen tarpeisiin.

 

Kulttuuritoimi arvioi uudelleen laitostensa olemassa olevia toimintoja ja kehittää resurssien yhteiskäyttöä. Kulttuuritoimen laitokset hakevat aktiivisesti yhteistyötä resurssien käytön tehostamiseksi, kulttuurisen lisäarvon tuottamiseksi ja uusien toimintamallien kokeilemiseksi.

 

TAVOITTEET

 

Tuloskorteille sijoittuvat hallintokunnan kriittiset menestystekijät vuosille 2008 - 2010:

 

YHTEISKUNNALLISET VAIKUTUKSET

Kulttuuri edistää hyvinvointia

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

Aktiivinen kulttuurin kuluttaminen ja sen itse tuottaminen on osaltaan luomassa ihmisten hyvinvointia ja elämän laatua.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja

tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Aktiivisten kulttuuritilaisuuksissa kävijöiden määrä kasvaa

Aktiivisten kävijöiden osuus
kaikista vastaajista
(Efektia kysely)

64 %

-

67,5 %

68,7 %

67,9 %

-

 

 

 

Aktiivisten kulttuuriharrastajien määrä kasvaa

Vastaajat, jotka harrastavat
itse vähintään yhtä kulttuurialaa (Efektia kysely)

45 %

-

71 %

70 %

71,4 %

-

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut:

Kyselyä ei ole toteutettu vuonna 2008

 

 

ASIAKKUUDEN HALLINTA JA PALVELUKYKY

Kulttuuri saavuttaa lapset, nuoret ja perheet

Asiakaskuntaa monipuolistetaan ja kasvatetaan

Asiakastyytyväisyys lisääntyy

Kulttuuripalvelujen tarjonta on kattavaa

Kulttuuriyrittäjiä ja –ammattilaisia tuetaan

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

 

·Monipuolinen tutustuminen kulttuuriin, aktiivinen osallistuminen ja perheiden aktivoiminen yhteiseen harrastamiseen tukee osaltaan lasten, nuorten ja lapsiperheiden aseman kehittämistä.

·Kulttuuripalvelujen lisääntyvä käyttö ja uusien asiakasryhmien saavuttaminen lisäävät hyvinvointia ja tukevat omaa aktiivisuutta. Turkulaisten kulttuurikortti sekä asiakasryhmien tiedostaminen ja aktiivinen uusien ryhmien tavoittaminen monipuolistavat ja kasvattavat asiakaskuntaa.

·Onnistuneen palvelutarjonnan edellytyksiä ovat asiakkaan tarpeiden tuntemus sekä motivoitunut ja osaava henkilökunta.

·Olennainen osa hyvinvointia ja elämän laatua on kulttuuripalvelujen kattava saatavuus.

·Kulttuuriyrittäjyyden tukeminen lisää kaupungin kulttuurin elinvoimaa ja monimuotoisuutta sekä parantaa kulttuuritoimijoiden työskentelymahdollisuuksia.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

 

Arviointikriteerit ja

tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Lasten ja nuorten osallistuminen ja sosiaaliset
verkostot 7-29-vuotiaiden
kuuluminen järjestöihin ja
harrastusporukoihin
(Efektia kysely) kasvaa

60 %

---

65 %

62,8 %

63 %

kyselyä ei

tehty vuonna 2008

 

 

 

Lapsille tuotetaan kulttuuritapahtumia laajasti ja monipuolisesti (RVS 58a)

Lasten tapahtumat, esitykset ja kurssit yhteensä

2.585

2.751

3.819

4.226

4.184

3.784

 

 

 

Lasten tapahtumissa kävijöiden määrä yhteensä

-

65.700

163.613

106.727

92.280

98.348

 

 

 

Kulttuuripolun tunnettavuu-
den lisääminen ja toiminnan
kehittäminen (RVS 58b)

 

 

 

Kaikki koulut ja suurin osa luokista on tavoitettu ja toimintaa on kehitetty.

Tulosten arviointia ja toiminnan kehittämistä tapahtuu

Tulosten arviointia ja toiminnan kehittämistä tapahtunut

 

 

 

Turkulaisten käyttöön
kulttuurikortti

 

 

 

Kortti on otettu käyttöön ja markkinointi on alkanut. 31.12.2007 n. 13000 kulttuurikorttilaista

Kortti aktiivisessa käytössä ja sitä kehitetään.

Kortti on aktiivisessa käytössä ja sitä kehitetään

 

 

 

Uusien asiakasryhmien
hankkiminen (RVS 82b)
Pyritään saamaan merkittävästi uusia asiakkaita
yhteistyössä muiden hallintokuntien ja elinkeinoelämän kanssa

 

 

 

Tuotekehitystä on tehty ja markkinoinnin uudistaminen on aloitettu.

Tuotekehittely
asiakasryhmien

tarpeisiin ja
markkinointi

Tuotekehitystä on tehty ja markkinoinnin uudistaminen käynnissä

 

 

 

Asiakaspalautteen kerääminen, tulosten seuranta ja
toiminnan parantaminen

 

 

 

Asiakaspalau-tetta kerätään säännöllisesti, tuloksia seurataan ja toimintaa parannetaan.

Käytössä kaikissa laitoksissa

Asiakaspalautetta kerätään ja seurantaa parannetaan kaikissa laitoksissa

 

 

 

Kulttuurilaitosten kävijämäärät kasvavat

Kirjastojen kävijämäärä

1,895
milj.

1.765
milj.

1,560
milj.

1,8 milj.

2,0 milj.

1,82 milj.

 

 

 

Kulttuurilaitosten yhteen-
laskettu kävijämäärä
(muiden kuin kirjastojen)

633.576

715.980

648.767

596.514

648.600

574.412

 

 

 

Omat tuotannot luovat kaupungin kulttuurituotannon ja -palveluiden perustana

Näyttelyiden, tapahtumien,
esitysten ym. määrä
yhteensä

-

1.246

1.104

1.256

1.899

1.487

 

 

 

Avustuksensaajien tuotannot täydentävät kaupungin kulttuuritarjontaa (RVS 61a)

Sopimuskäytännön
kehittäminen

 

 

 

Sopimusten sisältöä seurattu ja käytäntöjä kehitetty.

Sopimusten
sisällön ja seu-
rannan kehittä-
minen

Sopimusten sisältöä seurattu ja käytäntöjä kehitetty.

 

 

 

Uudet kokeilevat tuotannot
ja kulttuurin lajit, euroa ja
kpl

 

 

 

Sisällöllinen riskisijoitus per taiteenala toteutunut.

Vähintään yksi
"riskisijoitus” per
taiteenala

Sisällöllinen riskisijoitus per taiteenala toteutunut

 

 

 

Kulttuuritoimi valmistelee
eri alojen taiteilijoiden työskentelytiloja ko
skevan
ratkaisuehdotuksen y
hdessä tilalaitoksen kanssa
(RVS 82a)

 

 

 

Kulttuuritoimi on tehnyt voitavansa.

Työskentelytilojen parantamista toteutetaan

Kulttuuritoimi on tehnyt voitavansa

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut:

 

 

TALOUS

 

Toteutumisvertailu 31.12.2008

 

 

Tilinpäätös
2007

Talousarvio
2008

Muutokset

Talousarvio
muutoksin

Tilinpäätös
2008

Poikkeama

1 56 Kulttuurilautakunta

T

6.361.381

4.806.148

 

4.806.148

5.253.837

447.689

 

 

 

M

33.042.848

33.509.936

885.713

34.395.649

34.589.794

-194.145

 

 

 

N

- 26.681.465

- 28.703.788

-855.713

-29.589.501

-29.335.957

-253.544

 

Investoinnit

 

 

 

 

 

 

 

2 56 Kulttuurilautakunta

M

856.318

1.079.980

 

1.079.980

1.042.321

37.659

 

 

 

T

0

0

 

0

103.550

 

 

 

 

N

- 856.318

- 1.079.980

 

-1.079.980

-938.771

-141.209

 

Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta:

Vahvistetaan talouden perustaa

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

·Riittävä perusrahoitus turvaa perustoiminnan. Yhteistuotannoilla ja sponsoroinnilla mahdollistetaan erikoistuotantoja.

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

 

Arviointikriteerit ja
tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Kulttuuritoimen
nettokustannukset/asukas

129,2

141,5

141,0

152,1

168,5

167,1

 

 

 

Orkesterin ja konserttisalin
nettomenot/kuulija

83,2

75,3

102,5

100,7

94,7

86,6

 

 

 

Orkesterin ja konserttisalin
nettomenot/asukas

25,0

29,6

27,3

24,3

25,9

25,2

 

 

 

Teatterin
nettomenot/katsoja

71,8

87,2

62,6

80,1

66,6

106,3

 

 

 

Teatterin
nettomenot/asukas

29,4

31,8

30,3

30,5

27,5

29,4

 

 

 

Museon
nettomenot/kävijä

14,3

16,5

14,8

16,8

17,7

15,7

 

 

 

Museon
nettomenot/asukas

19,7

22,3

20,9

20,2

22,2

17,6

 

 

 

Kuvataiteen
nettomenot/kävijä

52,3

44,2

56,2

53,2

45,3

56,4

 

 

 

Kuvataiteen
nettomenot/asukas

8,9

9,3

9,0

8,2

8,5

8,7

 

 

 

Kirjaston
nettomenot/kävijä

3,6

4,0

5,0

4,5

4,9

5,2

 

 

 

Kirjaston
nettomenot/asukas

38,6

40,7

45,1

50,0

55,5

54,3

 

 

 

Kulttuurikeskuksen
nettomenot/kävijä

4,6

4,9

4,7

4,5

4,3

-

 

 

 

Kulttuurikeskuksen
nettomenot/asukas

6,4

6,5

6,4

6,4

6,2

-

 

 

 

Henkilöstömenot +
ostopalvelut/asukas

121,1

136,4

136,3

135,5

136,5

138,8

 

 

 

Sis. vuokrat/asukas

23,5

24,9

25,6

29,0

29,2

34,4

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

Tavoitelukuja korjattu niin, että on otettu huomioon vahvistettu talousarvio. Laitoskohtaiset nettoluvut on jaettu vahvistetulla kävijätavoitteella ja käytössä olevalla asukasluvulla. Tavoitteita on vertailtu toteutumaan. Teatterin kävijämäärä romahti ja samalla tulot. Teatterin talousarvioalijäämä oli -323.654 euroa. Kuvataiteen osalta ei saavutettu tavoitteita, alijäämää -38.112 euroa ja kävijätavoitteesta jäätiin. Kirjaston kävijämäärä putosi, koska pääkirjasto oli 4 kk suljettuna. Kulttuurikeskuksesta ei ollut saatavissa tietoja. Henkilöstömenot kasvoivat hieman (1,7%). Sisäisen vuokrausjärjestelmän muutoksesta johtuen tavoitteeseen ei päästy.

 

 

OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY

Lisätään tuottavuutta osaamisen kautta

Luodaan aktiivisia kansainvälisiä yhteyksiä

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

·Koulutuksella lisätään talouden pohjan vahvistamista ja omatoimisen tuoton lisäämistä, jotka ovat perusedellytyksiä elinvoimaiselle kulttuuritoimelle.

·Kansainvälisten kontaktien aktivointi ja yhteistyön kehittäminen on kulttuurin luovuuden ja elävyyden perusedellytyksiä.

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

Arviointikriteerit ja tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Lisätään valmiuksia
hankkia rahoitusta ja
suunnitella toimintaa
kustannustehokkaasti

 

 

 

Koulutusta on toteutettu ja sitä jatketaan.

Koulutus-
projekti

käynnissä

Koulutusta

toteutunut

 

 

 

Aktiivinen yhteistyö Itämeren kaupunkien (UBC), Eurocities-kaupunkien ja ystävyys-
kaupunkien kanssa sekä
toimialakohtaiset kontaktit

 

 

 

Kontaktien toiminnallista verkkoa on rakennettu.

Kontaktien toiminnallinen
verkosto

rakentuu

Kontaktien

toiminnallista verkkoa on rakennettu.

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut:

 

 

PROSESSIT JA RAKENTEET

Kehitetään kulttuuritoimen toimintaa ja prosesseja

Lisätään yhteistyötä kulttuuritoimen sisällä ja vapaan kentän kanssa

Taataan virikkeellinen, viihtyisä ja monimuotoinen kaupunkiympäristö

Toimitaan aktiivisesti maakunnallisissa ja valtakunnallisissa hankkeissa

Kuvaus menestystekijän, arviointikriteerien ja tavoitetasojen valintaperusteista:

·Kulttuurilaitosten organisaatioiden toiminnan kehittäminen auttaa resurssien yhteiskäytössä, asiakaslähtöisyydessä, uusien toimintatapojen käyttöön otossa, koko toiminnan kehittämisessä.

·Säännöllisten kontaktien kautta tiedonkulku paranee ja suunnittelun avulla saadaan tarjonta tasaiseksi ja kattavaksi.

·Kulttuuriympäristö on olennaisessa osassa virikkeellisen, viihtyisän ja monimuotoisen kaupunkiympäristön toteuttamisessa.

·Aktiivinen toiminta seudun ja valtakunnan hankkeissa auttaa toiminnan kehittämisessä ja luo sille edellytyksiä.

 

Lyhyt kuvaus toiminnasta, jolla tavoitteet saavutetaan:

Arviointikriteerit ja tavoitetasot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

 

2004

2005

2006

2007

2008

2008

Kehitetään uusia tuotannon
mittareita

 

 

 

Mittarien määritys odottaa kaupunkitason tuotteistusta.

 

Toteutuu osana sopimusohjausjärjestelmää

 

 

 

Eri kulttuurialojen neuvottelukunnan perustetaan
(RVS 83 ja 61b)

 

 

 

Yksi monialainen neuvottelukunta on toiminnassa.

 

Toteutuu osana sopimusohjausjärjestelmää

 

 

 

Kulttuuriympäristön hyvä
hoito

 

 

 

Seuranta mukana Efekon kyselyssä.

 

Kyselyä ei tehty vuonna 2008

 

 

 

Omien laitosten maakunnallisen roolin kehittäminen
vastavuoroisuuden
periaatteesta lähtien

 

 

 

Maakunnallista roolia on kehitetty erityisesti kirjaston ja Maakuntamuseon osalta ja ne ovat molemmat toteuttaneet ainakin yhden projektin kumpikin.

Projekteja
lähikaupunkien
kanssa etsitään
ja ainakin yksi
toteutetaan

Maakunnallista roolia on kehitetty erityisesti kirjaston ja Maakuntamuseon osalta ja ne ovat molemmat toteuttaneet ainakin yhden projektin kumpikin

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteutunut:

 

TYÖVOIMA

 

 

2007
(
toteutuma)

2008

Kv (tavoitetaso)

2008
(toteutuma)

Työvoima

564,5

553

550,1

 

Työvoima = kaikkien henkilöiden kaikkien palvelussuhteiden (lukuunottamatta palkkionsaajia sekä omais- ja perhehoitajia, työllistettyjä ja harjoittelijoita) kalenteripäivät vähennettynä kaikkien palkattomien poissaolojen kalenteripäivillä = palkalliset päivät kalenteripäivinä. Tämä luku on jaettu tarkastelujakson kalenteripäivillä, jolloin on saatu keskimääräinen henkilöjaksojen lukumäärä.

 

Sairauspoissalo-% = (sairauspoissaolot täydellä palkalla ja osapalkalla) / (Työvoima yht.) *100

 

Sijaistus-% = (Sijaiset-Yötyö-/Arkipyhähyvittäjät) / Poissa * 100

 

Kv:

Sisäisten vuokrien järjestelmämuutos 897.888 euroa; otettu huomioon toimintakuluissa.

 

 

 

 

Kv (Kh):

Siirto tililtä 1 04 14 54 Turun joulukaupunkihanke (Kj)

Toimintakulut

+ 150.000

 

 

 

Siirto tililtä 1 04 19 12 12 Turku 2011 -säätiö
Ruohonjuuritason kulttuuritoimijoiden avustamiseen.

Toimintakulut

+ 50.000

 

 

 

Kattava kirjastoverkko turvattava.

 

 

 

Kaupunginhallitus seuraa kaupunginteatterin nettotulosta kolmen vuoden taloussuunnittelukaudella.

 

 

Kv:

1 56

Kulttuurilautakunta

 

Turun monikulttuurisuuden edistämistä sekä poikkihallinnollisen romanityöryhmän esityksen toteuttamista tuetaan.

 

Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta:

Sisäisten vuokrien järjestelmämuutos huomioitu. Joulukaupunkihanke toteutettu. Ruohonjuuritasoa kulttuuritoimijoiden avustamiseen lisätty + 50.000 €. Kattava kirjastoverkko turvattu. Kaupunginteatterin nettotulos vuodelta 2008 on -5.172.488 €. Turun monikulttuurisuuden edistämistä ja poikkihallinnollisen romanityöryhmän esityksen toteutumista tuettu.

 

 

Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta:

Mittareiden kohdalla on kerrottu lyhyesti toiminnan numeraalisista tuloksista. Joihinkin tavoitteisiin päästiin, mutta muutaman kohdalla ei näin käynyt.

Luvuista ei kuitenkaan näy, että kulttuuritoimen palvelutoiminta oli laadullisesti korkeatasoista. Kulttuuritoimi pysyi annetussa talousarviossa, tehden +253.544 euron talousarvioylijäämää. Kulttuuritoimi savutti myös asetetut henkilötyövuositavoitteensa.