Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta3329.02.202416

313-2024 (00 01 05, 10 03 02)

Kulttuuri- ja nuorisolautakunnan lausunto Karhunaukion yhtenäiskoulun hankesuunnitelmasta

Tiivistelmä:

Karhunaukion yhtenäiskoulun kokonaisuutta esitetään rakennettavaksi Poronpuiston / Karhunaukion alueelle. Uuteen yhtenäiskouluun siirtyisi Lausteen alakoulu ja Vasaramäen liikuntapainotteinen yläkoulu. Yhtenäiskoulukokonaisuus sisältää perhetuvan, esiopetuksen, aamu- ja iltapäiväkerhotoiminnan, ala- ja yläkoulun, kirjaston sekä liikunnan tilat kahdessa uudisrakennuksessa. Hankkeen aikaisin arvioitu valmistumisajankohta on noin 3 vuotta asemakaavan lainvoimaisuudesta.

Kulnuolk § 33

Nuorisopalvelujohtaja Annina Lehtiö-Vainio, muutosjohtaja Anu Parantainen, kirjastopalvelujohtaja Rebekka Pilppula, palvelupäällikkö Kari Pohjola ja nuorisopalvelupäällikkö Anna Salminen:​

Kaupunginhallitus pyytää lausuntoa Karhunaukion yhtenäiskoulun hankesuunnitelmasta kasvatus- ja opetuslautakunnalta, liikuntalautakunnalta ja kulttuuri- ja nuorisolautakunnalta. Kulttuuri- ja nuorisolautakunnalle esitetään, että se antaisi kaupunginhallitukselle alla olevan lausunnon.​

Taustaa

Kaupunginhallitus hyväksyi 5.10.2021 § 456 periaatelinjauksen Lauste – Skanssi alueen kouluverkkoratkaisusta. Periaatepäätöksen mukaan Lausteen alakoulun ja Vasaramäen yläkoulun tilat korvataan Poropuiston / Karhunaukion alueelle suunniteltavalla kouluhankkeella, jonka mitoituksessa huomioidaan myös Skanssin alueen koulutarpeet.​

Kaupunginhallitus hyväksyi tarveselvityksen 20.6.2022 §306. Hankesuunnitelman esityksenä on, että uudet tilat toteutetaan kahteen uudisrakennukseen, joihin tulee tilat kuusisarjaiselle yläkoululle (450 oppilasta), kaksisarjaiselle alakoululle (300 oppilasta), 4 esiopetusryhmälle (84 lasta), aamu- ja iltapäiväkerhotoiminnalle, perhetuvalle, kirjastolle sekä liikunnan tiloille. Hankesuunnitelmaan koottu tilaratkaisu toteuttaa edellä mainitun kaupunginhallituksen hyväksymän tarveselvityksen mukaisen ratkaisun.

Skanssin kauppakeskukseen väistöön heinäkuussa 2019 siirretyn nuorisotilan toimintaa on päätetty jatkaa kauppakeskuksessa, sillä näin se tavoittaa nuoria huomattavan laajalta alueelta ilman paikkasidonnaisuutta. Tilat on nykyisellään vuokrattu 30.6.2027 saakka (Kulnuolk § 24, 16.2.2022). Skanssin nuorisotila on yksi suosituimmista Turun kaupungin nuorisotiloista. Nuorisotila kauppakeskuksessa kokoaa nuoria laaja-alaisesti ympäri kaupunkia ja myös kehyskunnista. Kauppakeskuksessa toimivan nuorisotilan toiminta tavoittaa huomattavan määrän yläkouluikäisiä, lukio- ja ammattikouluikäisiä sekä myös perheitä. Skanssin nuorisotilassa työskentelee kolme työntekijää. Koska kauppakeskus on avoinna viikon jokaisena päivänä, on myös painetta lisätä nuorisotyön määrää Skanssin nuorisotilassa. Nykytilassa nuorisotila on avoinna neljänä päivänä viikossa, kuten muutkin nuorisotilat.

Lausteen lähikirjasto on ollut tilapäisesti kiinni sisäilmasyistä 2019 alkaen ja alueen kirjastopalvelut on toteutettu kirjastoauton avulla.

Lausunto​

Tarveselvityksen mukaan lapsille ja nuorille tulee olla Karhunaukion yhtenäiskoulussa mahdollisuus harrastaa ja viettää vapaa-aikaa monipuolisesti. Tämän vuoksi Karhuaukion yhtenäiskoulu tulee olemaan yksi Lasten ja nuorten palvelukokonaisuuden muutoshankkeen piloteista. Pilotin tavoitteena on kehittää tilaa sopivaksi useille toimijoille ja näin mahdollistaa lasten ja nuorten harrastaminen alueella aikaisempaa laajemmin ja laadukkaammin. Nämä alueen lasten ja nuorten palvelut suunnitellaan, toteutetaan ja resursoidaan yhteensovittavan toimintamallin mukaisesti palvelualueiden ja kolmannen sektorin yhteistyönä. Kehitettävässä toimintamallissa tavoitteena on, että koulun tilat, ml. piha-alueet, ovat mahdollisuuksien mukaan muiden toimijoiden käytössä koulupäivien jälkeen ja loma-aikoina.

Harrastustoiminta voi olla kolmannen sektorin tuottamaa tai pop-up tyyppistä toimintaa esimerkiksi koulujen loma-aikoina. Nuorisopalvelut ovat nostaneet esille jo tarveselvitysvaiheessa, että nykyisillä resursseilla nuorisopalveluilla ei ole mahdollista toteuttaa kahta nuorisotilaa alueella. Tilasuunnittelua on kuitenkin syytä tehdä niin, että alueen asukkaat, järjestöt, seurat, toiminta- ja harrasteryhmät ja kaupungin muut toimijat voivat käyttää tilaa kouluajan ulkopuolella ja osin myös koulutoiminnan rinnalla monipuoliseen harrastustoimintaan ja että tila mahdollistaa yhteisöllisiä, eri sukupolvien ja kulttuurien kohtaamisia. Myös piha-alueen viihtyvyyteen ja virikkeellisyyteen kannattaa panostaa.

On tärkeää, että rakennus suunnitellaan ja toteutetaan kestävän kehityksen periaatteita ja elinkaariajattelua noudattaen ja niin, että tilat ovat mahdollisimman muokattavia erilaisiin tarpeisiin pitkällä tähtäimellä.​

Uuteen monitoimirakennukseen tulee päiväkodin ja yhtenäiskoulun lisäksi kirjasto, joka tulee olemaan myös omatoimisesti käytettävissä. Kirjaston asiakaskunta tulee koostumaan erityisesti koulun ja päiväkodin lapsista ja nuorista. Lisäksi kirjasto tulee palvelemaan laajalti lähialueen muita asukkaita. Omatoimiaika kokoaa kirjastoihin lapsia ja nuoria. Lasten ja nuorten itsenäinen kirjaston käyttö on tuonut myös ongelmia ja ilkivaltaa tullessaan. Karhunaukion yhtenäiskoulun kirjastossa voisi lisäresurssin turvin olla mahdollista kokeilla uudenlaista työmuotoa, jossa kirjastopalveluiden ja nuorisopalveluiden yhteistyönä palkattaisiin esimerkiksi yhteisöpedagogeja, jotka toteuttaisivat lapsille ja nuorille ohjattua toimintaa sekä kirjaston että harrastustoimintaan tarkoitetuissa tiloissa ja järjestäisivät toiminnallista sisältöä lasten ja nuorten toiveiden ja tarpeiden mukaan. Kirjasto- tai nuorisopalveluilla ei ole osoittaa tähän vapaita vakansseja, joten tämä tulisi huomioida henkilöstösuunnittelussa ja talousarviossa lisäresurssina.​

Tarveselvityksessä nostettiin esille, että tuleva Karhunaukion koulu tulee vaatimaan kirjastopalvelulta enemmän resursointia kuin Lausteen kirjasto. Lautakunta totesi 16.6.2022 § 85 lausunnossaan tarveselvityksestä, että ”Monipuolisten, lasten ja nuorten tarpeita vastaavien palveluiden tuottaminen tarkoittaa myös riittävän henkilöstöresurssin varmistamista. Koulujen yhteydessä toimivien omatoimikirjastojen toimintamallista saatujen kokemusten myötä esitämme, että henkilöstöresurssia lisätään uuden tilan valmistumisen myötä. Tilaan on tarpeen palkata kaksi yhteisöpedagogia, joiden tehtävänkuvaan kuuluu sekä kirjasto- että nuorisopalvelua. Tämä edellyttää lisää määrärahoja ja lisää henkilöstöä 2 henkilötyövuodella. Panostamalla yhteisöllisyyteen ja turvallisiin aikuisiin voidaan ennalta ehkäistä häiriökäyttäytymistä ja vahvistaa vuorovaikutusta.”​

Liite 1Karhunaukion yhtenäiskoulun hankesuunnitelma 20.10.2023

Kulttuurijohtaja Anu Laitila:​

EhdotusKulttuuri- ja nuorisolautakunta päättää antaa edellä olevan lausunnon Karhunaukion yhtenäiskoulun hankesuunnitelmasta

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

vastKaupunginhallitus


Liitteet:

Kulnuolk § 33
Liite 1:Karhunaukion yhtenäiskoulun hankesuunnitelma 20.10.2023