Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta2229.02.20245

11125-2022 (02 02 00)

Toiminnan ja talouden vuosiraportti 1.1. - 31.12.2023 - Nuorisopalvelut

Tiivistelmä: -

Kulnuolk § 22

Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen, kehittämispäällikkö Annakaisa Niiles:​

Kuntalain 115 §:n mukaan tilinpäätökseen sisältyvässä toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan talouteen ja kuntakonserniin liittyvistä olennaisista asioista, joista ei ole tehtävä selkoa tuloslaskelmassa tai taseessa.​

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2023 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt talousarvion sitovuudesta. Tilinpäätöksessä raportoidaan valtuuston sitoviksi asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden sekä henkilöstötavoitteiden toteutuminen 1.1.–31.12.2023. Tilinpäätöksen raportointiin sisältyy kaupunginvaltuuston kullekin toimielimelle talousarvion yhteydessä päättämät päätöslauselmat/lausekkeet

Annetaan lyhyt selvitys jokaisesta kaupunginvaltuuston toimielimelle talousarvion päättämisen yhteydessä hyväksymistä talousarviolausekkeista sekä pormestariohjelman tavoitteista johdetuista toimenpiteistä.

Lasten ja nuorten palvelukokonaisuuden viranhaltijan arviolle on varattu oma​

osio kulttuuri- ja nuorisolautakunnan raporttipohjaan. Lasten ja nuorten palvelukokonaisuuden nuorisopalvelujen osuus raportoidaan osana kulttuuri- ja nuorisolautakuntaa.​

Taloudelliset tavoitteet​

Kulttuuri- ja nuorisolautakunnan nettokäyttömenot alittuivat 0,4 miljoonalla eurolla. Nettokäyttömenojen kasvu edelliseen vuoteen verrattuna oli 0,5 miljoonaa euroa (1,1 %). Nuorisopalvelujen osalta nettokäyttömenot alittuivat 0,1 miljoonaa euroa ja kasvua edelliseen vuoteen oli 0,4 miljoonaa euroa (4,9 %).

Vertailtavuutta heikentää 1.6. tehty organisaatiomuutos, joka aiheutti joidenkin kustannusten siirtymisen vapaa-ajan palvelukokonaisuuden yhteisistä menoista suoraan nuorisopalveluille. Tällaisia menoja olivat mm. yhteistilojen vuokrakustannukset ja tasausmaksut, jotka aiemmin ovat näkyneet vain palveluluokkakohtaisessa toteumassa vyörytyksenä. Myös asukasbudjetointikohteiden toteuttaminen heikentää vertailtavuutta. Toteutuksen kulut kirjautuvat palvelualueen kustannuksiin. Vertailukelpoinen kasvu vuoden 2022 tilinpäätökseen on noin 2,5 prosenttia.​

Viime vuonna koko kulttuuri- ja nuorisolautakunnan henkilötyövuodet olivat 485,4, joista nuorisopalvelujen osuus oli 99 henkilötyövuotta. Henkilötyövuodet alenivat edellisen vuoden tasoon verrattuna 2,8. Kun nuorisopalveluiden henkilöstömenoista poistetaan hankerahoituksella palkattu työvoima, henkilöstömenot kasvoivat vuoteen 2022 verrattuna 0,2 miljoonaa euroa (5,5 %).

Nuorisopalvelujen saamat valtionavustukset ja muut tuet olivat vuonna -23 noin 0,4 milj. euroa. Saatuihin avustuksiin liittyvät omarahoitusosuudet olivat hankkeiden kokonaiskustannuksista 67 prosenttia. Omarahoitusosuuteen on laskettu pajatoiminta ja etsivä nuorisotyö. Näihin palveluihin tulee valtion rahoitus avustuksena. Jos kyseisiä hankkeita ei oteta mukaan omarahoitusosuuteen, osuus oli 14 prosenttia.​

Muiden tiliryhmien tuotot pysyivät vuoden 2022 tasolla.​

Toiminnan tavoitteet

Kaupunkistrategia ja pormestariohjelma olivat keskeisiä kaupunkitason ohjauselementtejä vuoden 2023 suunnittelussa ja toteutuksessa (liite 1). Nuorisopalveluihin liittyivät pormestariohjelman tavoitteet 16, 18, 21 ja 47. Etsivän nuorisotyön kumppanuuksia vahvistettiin monialaista yhteistyötä lisäämällä eri järjestöjen kanssa. Yökahvilatoiminnan konseptoiminen käynnistettiin yhdessä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Nuorisopalveluverkkoselvityksen valmistelu alkoi. Taide- ja toimintatalo Vimman vol. 2 avajaisia juhlittiin Turun päivänä teemalla Kaikkien yhteinen Vimma. Harrastamisen Turun mallin etsivää harrastustoimintaa toteutettiin lapsia ja nuoria kuullen. Koulujen loma-ajan toimintaa järjestettiin yhdessä kulttuurin sekä liikunnan palvelukokonaisuuksien kanssa.

Nuorisopalveluiden toimintaan kohdistui kuusi talousarviolauseketta. Etsivää ja liikkuvaa nuorisotyötä vahvistettiin. Nuorten häiriökäyttäytymisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi on tiivistetty yhteistyötä poliisin kanssa. Yhteisöllinen Turku -kärkihankkeessa käynnistyi kolmen projektin kokonaisuus Kohti turvallisempaa Turkua. Projekteissa keskitytään nuorten häiriökäyttäytymisen ehkäisyyn niin kouluissa ja oppilaitoksissa kuin nuorisotyössä. Kesällä toiminnan painopiste siirrettiin nuorisotaloista liikkuvaan nuorisotyöhön. Kesänuki 2023 -toimintamallia toteutettiin nuorille kesäloma-ajan. Toiminta tavoitti uusia nuoria ja tarjosi myös työntekijöille uuden tavan tehdä nuorisotyötä.

Nuoret ovat löytäneet koronaviruspandemian aikaisten sulkujen jälkeen takaisin harrastuksiin sekä taide- ja musiikkitoimintaan. Myös uusia kävijöitä ja eri-ikäisiä harrastajia on tullut mukaan toimintoihin, esityksiin ja tapahtumiin. Nuorisopalveluiden vuoden 2023 toimintaympäristön keskeiset tapahtumat, lasten ja nuorten yhteisvaikuttava toiminta muiden palvelukokonaisuuksien kanssa sekä tunnuslukujen seuranta löytyvät liitteestä 2. ​

Liite 1​Kulttuuri- ja nuorisolautakunnan sekä liikuntalautakunnan toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta 2023

Liite 2​Nuorisopalveluiden toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta 2023​

Nuorisopalvelujohtaja Annina Lehtiö-Vainio:​

EhdotusKulttuuri- ja nuorisolautakunta merkitsee nuorisopalveluiden talouden ja toiminnan vuosiraportin tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedNuorisopalvelut


Liitteet:

Kulnuolk § 22
Liite 1:Kulttuuri- ja nuorisolautakunnan sekä liikuntalautakunnan toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta 2023
Liite 2:Nuorisopalveluiden toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta 2023