Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta11428.03.201710

947-2016 (350, 010)

Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman 2016 toteutuminen (Yth)

Tiivistelmä:

Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelma toteutui keskimäärin 72 %:sti. Suunnitelmassa on mukana elintarvikevalvonta, terveydensuojelu, tupakkavalvonta ja eläinlääkintähuolto sekä osan vuotta kuluttajaturvallisuus. Tarkastuksia tehtiin keskimäärin 125 vuodessa tarkastajaa kohti, tavoite (130) toteutui 96 %:sti. Suunnitelmallisesta elintarvikevalvonnasta toteutui vain 18 %, sillä tarkastajia on liian vähän suhteessa valvontakohteiden määrään. Terveydensuojelussa valvonta perustui 69 %:sti äkillisiin ennalta suunnittelemattomiin tarkastuksiin, mikä vähentää suunnitelmallista valvontaa. Ympäristöterveydenhuollon nettotappio kasvoi vuodesta 2015. Valvonnasta ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 41 % toimintamenoista.

Ksylk § 114

Ympäristöterveydenhuolto, va. ympäristöterveydenhuollon johtaja Sirpa Kemilä 28.3.2017:

Ympäristöterveydenhuollon vuodelle 2016 laatima valvontasuunnitelma kattaa elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja eläinten hyvinvoinnin valvonnan sekä osittain kuluttajaturvallisuuden. Suunnitelma on hyväksytty kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnassa 9.2.2016 § 43. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijalle maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan tavoitteena valvonnan yhdenmukaisuus koko maassa. Myös valvontaresurssien riittävyys saadaan näin esille.

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston kautta asianomaisille keskusviranomaisille, Elintarviketurvallisuusvirasto Eviralle (elintarvikevalvonta) ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Valviralle (terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta). Tiedot siirtyvät osin suoraan kunnan tietojärjestelmästä valtion keskitettyyn tiedonhallintajärjestelmään, mutta osa tiedoista raportoidaan vieläkin käsin valmiita taulukkopohjia käyttäen. Kuntien tulee arvioida valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydenhuollosta vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

Talous

Ympäristöterveydenhuolto

  2015 2016
Tulot €   475 949   480 339
Toimintamenot €1 142 2871 153 053
Netto € - 666 338 - 672 714

1. Terveysvalvonnan perusyksikkö (15 henkilöä):

  2015 2016
Tulot € 226 974 214 039
Toimintamenot € 815 404 825 180
Netto € -588 430-611 141

Terveysvalvonnassa on toteutettu työnjako siten, että elintarvikevalvontaa suoritti 2016 päätoimisesti kuusi terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuusvalvontaa suoritti viisi terveystarkastajaa. Terveysvalvonnan yksikköön laskettiin lisäksi ympäristöterveydenhuollon johtaja, toimistosihteeri ja toimistonhoitaja. 

2. Eläinlääkintähuollon perusyksikkö (4 henkilöä):

Eläinlääkintähuollon perusyksikössä työskentelee valvontaeläinlääkäri, eläinsuojeluvalvoja ja kaksi eläintenhoitajaa. Siihen kuuluu kaksi kustannuspaikkaa, eläinlääkintähuolto ja eläinhoitola.

Eläinlääkintähuollon kustannuspaikalle lasketaan valvontaeläinlääkärin virasta aiheutuvat kustannukset ja siitä valtiolta saadut korvaukset sekä eläinten hoitoon (praktiikkaan) liittyvät osto- ja myyntisopimukset.

Eläinhoitolan kustannuspaikalle lasketaan eläinsuojeluvalvojan ja eläintenhoitajien henkilöstökulujen lisäksi eläinhoitolan pidosta aiheutuneet kulut sekä eläinhoitolan palveluja käyttäviltä sopimuskunnilta saadut tulot.

2.1. Eläinlääkintähuolto:

  2015 2016
Tulot € 118 756 130 645
Toimintamenot € 190 657186 335
Netto € -71 900 -55 690

2.2. Eläinhoitola:

  2015 2016
Tulot € 130 218135 654
Toimintamenot € 136 225141 536
Netto € -6 007 -5 882

Elintarvikevalvonta

Suunnitelmalliseen elintarvikevalvontaan kuuluvia kohteita oli vuonna 2016 Turussa 1760, joihin valtakunnallisen ohjelman mukaan suunniteltuja tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 3623,3 kpl. Tarkastuksia tehtiin yhteensä 826, joista suunnitelman mukaisia oli 635 (77 %) ja valvontasuunnitelman ulkopuolisia 191 (23 %). Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 18 %. Vastaava luku 2015 oli 22 %.   

OIVA-tarkastukset tehdään Eviran mallin mukaisesti ja sen määräämässä aikataulussa. Kuntia on kehotettu varaamaan riittävästi resursseja toimijoiden tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi. OIVA-tarkastukset alkoivat 1.5.2013. Aikaisempi arvio siitä, että nykyisillä tarkastajaresursseilla kohteiden kertaalleen läpikäyntiin kuluisi vähintään 3,5 vuotta, näyttää pitävän paikkansa. Vuoden 2016 aikana ei saatu 1. tarkastuskierosta kokonaan päätökseen, vaan se venyi vuoden 2017 alkupuolelle ja nyt kussakin kohteessa on käyty ainakin kerran. Tästä johtuen voidaan todeta, että nykyisillä resursseilla kohteiden kertaalleen läpikäymiseen menee vähintään 4 vuotta. Elintarvikevalvonnan kohteista osa on sellaisia, jotka valvontasuunnitelman mukaan tulisi tarkastaa useita kertoja vuodessa. Tähän ei ole realistisia mahdollisuuksia. Kun OIVA-arvio on C tai D, tehdään uusintatarkastus, mistä seuraa suurempi tarkastustiheys näissä kohteissa eikä muihin kohteisiin ehditä. Evira on määrittänyt tarkastajille tavoitemääräksi 130 tarkastusta vuodessa 2015 alkaen.

Elintarvikenäytteitä otettiin 123, kun suunnitelmassa oli 150. Näytteenottosuunnitelma toteutui 82 %:sti. Elintarvikenäytteitä ei otettu niin paljon kuin olisi pitänyt, koska huonojen tulosten vuoksi jouduttiin ottamaan uusintanäytteitä. Suurtalouksista otettiin pintapuhtausnäytteitä 54 kpl. Elintarvikevalvonnan näytteet koostuivat pääosin omista ja lisäksi Eviran projektinäytteistä. Eviran projekteista osallistuttiin Eviran järjestämään kasvisten vierasainevalvontaan.

Omissa projekteissa tutkittiin kebab-pizzerioista kypsennetyn, jäähdytetyn pizzatäytteen, itsepalvelusalaattibaareista kypsän lihan, kanan tai kalan ja jäätelökioskeista irtojäätelön hygieenistä laatua sekä toreilta marjojen ja sienten Cs 137-pitoisuutta.

Valtakunnallisen suunnitelman mukaan laskettuna suunnitelmalliseen valvontaan 2016 olisi tarvittu 7,2 htv. Valtakunnallisen ohjeen mukaan resursseja tulisi olla 1,5-2 kertaa suunnitelmalliseen valvontaan varattu määrä eli 9 - 12 htv. Elintarvikevalvontaa tekee kuusi terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Laskennallinen vaje elintarvikevalvonnassa on edelleen vähintään 3 htv. Lounais-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt lautakunnalta selvitystä Turun elintarvikevalvonnan resurssivajeesta, johon lautakunta vastasi esittämällä kahta uutta virkaa. Virkoihin oli varattu määräraha 2014 ja 2015 talousarviossa ja ne ovat sisältyneet toimialan henkilöstösuunnitelmaan, mutta niille ei ole saatu perustamislupaa.

Terveydensuojelulain mukainen valvonta

Terveydensuojelulain mukaisiin suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, kauneushoitolat, oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit ja liikuntatilat. Valvontakohteita 2016 oli 562.

Valtakunnallisessa suunnitelmassa valvonnan piiristä on poistettu 2015 alkaen sellaiset kohteet, joissa oleskelu on lyhytaikaista ja jotka todennäköisesti eivät aiheuta terveyshaittaa. Näitä kohteita ovat:

Suunnitelmallisen valvonnan piiristä poistetut kohteet kuuluvat kuitenkin edelleen ilmoitusvelvollisuuden piiriin ja ilmoituksista tehdään päätös (TsL 13 §). Näiden kohteiden valvontaa tehdään yhteydenottojen perusteella. Nämä yllättävät valvontatapaukset ovat ensisijaisia suhteessa säännölliseen valvontaan sillä yleensä niiden taustalla on terveyshaittaepäily. Terveydensuojelulain nojalla tehtyjä tarkastuksia oli kaikkiaan 624 kpl.

Suunnitelmallisia tarkastuksia olisi valtakunnallisen suunnitelman mukaan pitänyt tehdä 2016 Turussa 200 kpl. Suunnitelmallisista tarkastuksista toteutui 193 kpl eli 96 %. Suurista kohderyhmistä koulut ja päiväkodit tarkastetaan kolmen vuoden välein. Suunnitelman mukaisesti tarkastettiin mm. lastenkodit, tehostetun palveluasumisen yksiköt ja yksityiset oppilaitokset.

Terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin kuuluu huomattavan paljon suunnitelman ulkopuolista työtä, kuten asunnontarkastukset ja muut epäillyn terveyshaitan johdosta tehtävät tarkastukset sekä laivojen saniteettitarkastukset ja ruumiinsiirtojen todistaminen.  Asunnontarkastuksia taloyhtiöiden tai asukkaiden pyynnöstä tehtiin 256 kpl. Näitä ennalta suunnittelemattomia tarkastuksia oli yhteensä 431 kpl, joka on 69 % kaikista tarkastuksista.

Näytteenottosuunnitelma toteutui 90 %:sti. Valvonta- eli viranomaisnäytteitä otettiin 265 kpl, kun suunnitelmassa niitä oli 295 kpl. Terveydensuojelulain tarkoittamia näytteitä ovat mm. lakisääteiset talousvesi-, uimarantavesi- ja allasvesinäytteet. Vesilaitoksella ja uimahalleilla on mahdollisuus ottaa valvontatutkimusohjelman mukaiset näytteet itse, kun viranomainen on varmistunut näytteenottajan pätevyydestä. Valvontanäytteisiin on ohjeen mukaisesti laskettu myös muiden kuin terveydensuojeluviranomaisen ottamat valvontanäytteet.

Tupakkavalvonta

Suunnitelmallisen valvonnan kohteita ovat tupakointitilalliset ravintolat ja tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden myyntipaikat. Valvontakohteita 2016 oli 530.

Myös tupakkalain suunnitelmallista valvontaa on yksinkertaistettu 2015 alusta. Suunnitelmallisen valvonnan piiristä on poistettu sellaiset kohteet, joissa tupakointi on tupakkalain perusteella kielletty. Tällaisia kohteita ovat muun muassa täysin savuttomat ravintolat, päiväkotien ja oppilaitosten sisätilat ja ulkoalueet sekä virastojen ja viranomaisten sekä niihin verrattavien julkisten laitosten yleisölle ja asiakkaille varatut sisätilat. Tämä on vähentänyt huomattavasti suunnitelmallisen valvonnan laskennallista valvonta- ja resurssitarvetta.

Suunnitelmallista valvontaa ei suunniteltukaan tehtäväksi 2016, vaan keskityttiin tupakkalupien käsittelyyn ja ilmoitusten perusteella todettujen epäkohtien hoitamiseen sekä kouluttauduttiin tupakan vastikkeiden ja tupakkajäljitelmien mainonnallisen esillepanon valvontaan.

Laskennallisesti valtakunnallisen suunnitelman mukaan tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 135 kpl, johon tarvittava resurssi olisi 0,2 htv. Kokonaisresurssitarve on 1,5-2-kertainen eli 0,3 - 0,4 htv. Käytännössä tämä resurssi kuluu tupakka- ja nikotiinivalmisteiden myyntilupien ja valvontamaksujen käsittelyyn. Lupia myönnettiin 2016 yhteensä 53 kpl (40 tupakka- ja 13 nikotiinilupaa).

Kuluttajaturvallisuusvalvonta

Kuluttajaturvallisuusvalvonta kunnissa keskittyy valtakunnallisessa valvontasuunnitelmassa määritellyille painopistealueille. Tällaisia kohteita ovat mm. kaikki ohjelmapalveluyritykset, erilaiset toimintakeskukset kuten laskettelumäet, kuntosalit, leikkikentät, yleisötilaisuudet, ratsastustallit ym.

Laskennallisesti valtakunnallisen suunnitelman mukaan tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 132 kpl. Vuonna 2016 ei tehty yhtään suunnitelmallista tarkastusta, koska kuluttajaturvallisuusvalvonta siirtyi kunnilta TUKES:lle 1.5.2016. 

Laskennallinen tarve suunnitelmalliseen kuluttajaturvallisuusvalvontaan Turussa oli 0,4 htv. Kokonaisresurssitarve on 1,5-2-kertainen eli 0,6 - 0,8 htv. Resursseja valvontasuunnitelmassa on osoitettu 0,4 htv. Valvonta siirtyi kunnilta TUKESille 1.5.2016. Vapautuva resurssi käytettiin lisääntyviin sisäilma-asioihin sisäisillä työjärjestelyillä.

Eläinten hyvinvointi

Valvontaeläinlääkäri teki eläinsuojelu- ja eläintautilain mukaisia tarkastuksia 119 kpl. Valvontaeläinlääkäri vaihtui 17.3.2015. Virassa oli hoitaja koko vuoden. Myös valvontaeläinlääkärin tavoite on 130 tarkastusta/ vuosi.

Eläinhoitolassa oli maksullisia hoitovuorokausia 7753. Löytö- ja haltuun otettujen eläinten hoitopalveluja myydään 14 kunnalle.

Hyötyeläinten eläinlääkäripalvelut päivystyksineen ostetaan Liedon ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueelta. Hyötyeläinten sairaskäyntejä Turussa oli virka-aikana 47 kpl ja päivystysaikana 45 kpl.

Turun kaupungin järjestämässä maakunnallisessa Suomen Pieneläinklinikat Oy:ltä ostetussa pieneläinpäivystyksessä kävi 6831 potilasta, joista turkulaisia oli 3199 kpl eli 45 %. Vuonna 2015 pieneläinpäivystyksessä kävi 10 660 potilasta, joista turkulaisia oli 5467 kpl eli 51 %. Palveluntuottaja vaihtui 2015 alusta. Päivystyspotilaiden määrä on laskenut vuodesta 2015 64 %.

Johtopäätökset

Elintarvike- ja terveydensuojeluvalvonnan ja eläinlääkintähuollon kaikkia tarkastuksia tehtiin yhteensä 1630, jonka mukaan keskiarvo tarkastajaa (11 terveystarkastajaa ja kaksi eläinlääkäriä) kohden on 125 tarkastusta vuodessa. Ympäristöterveydenhuollon tavoite on, että jokainen tarkastaja tekee 130 tarkastusta vuodessa eli yhteensä tarkastuksia pitäisi tehdä 1690 kpl. Tavoite täyttyi 96 %:sti.

Elintarvikevalvonnassa uusintatarkastusten sekä uusien kohteiden tarkastusmäärät ovat kasvaneet. Myös terveydensuojelulain mukainen tarkastus- ja asiantuntemustarve on jo vuosia ollut kasvava lisääntyvien sisäilma- ja asumishygieniaongelmien myötä. Myös näiden suunnittelemattomien äkillisten terveydensuojelutarkastusten suuri määrä heikentää mahdollisuuksia suunnitelmalliseen valvontaan.

Nykyisillä henkilöresursseilla ei saavuteta suunnitelmallisen valvonnan valtakunnallisia tavoitteita vaikka suunnitelmalliseen elintarvikevalvontaan kuuluvien tarkastusten määrä vuodelle 2017 on vähentynyt 46 %:lla 1959:ään.

Va. toimialajohtaja Christina Hovi:

PäätösKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi ympäristöterveydenhuollon 2016 valvontasuunnitelman toteutuman ja toimittaa päätöksen tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto, peruspalvelut, oikeusturva ja luvat-yksikkö